Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Faen. :wallbash:

 

Strømmen var borte... og pumpen hadde visst ikke klart å starte etterpå. Kjørte igang maskinen uten pumpe, og nå er den dau.

 

Feilkode 15: Pre-memory North-Bridge initialization is started.
Regner med at enten hovedkort eller cpu har tatt kveld? Kanskje begge?

 

Kjedelige greier :\

 

Foreslår å kjøpe nytt både CPU og HK - så har du noe å teste med. Pumpa, er den ødelagt eller ville den bare ikke starte i dette enkelttilfelle?

 

Uansett, det du ikke måtte trenge kan retuneres på angrefrist (behandle det litt pent).

 

Og hvis du har en god inneboforsikring så kan du få dette dekket. Kortslutning, vannskade o.l dekkes av en god inneboforsikring. Hvis hardwaren er mindre enn 4 år gammel (kan variere mellom selskapene), og du kan legge frem kvittering så får du pengene tilbake.

 

Og så må du selsagt begynne å automatisk slå av PC'n hvis du ikke har rpm på pumpa :p

Lenke til kommentar

 

Faen. :wallbash:

 

Strømmen var borte... og pumpen hadde visst ikke klart å starte etterpå. Kjørte igang maskinen uten pumpe, og nå er den dau.

 

Feilkode 15: Pre-memory North-Bridge initialization is started.

 

Regner med at enten hovedkort eller cpu har tatt kveld? Kanskje begge?

Av nysgjerrighet: Hvor lenge stod den på uten pumpe?
Lenke til kommentar

Stod uten pumpe i 5-15minutter elns. Pumpen startet ikke som den skulle etter at strømmen hadde vært borte. Bruker å sjekke at den er igang før jeg skrur på maskinen, men glemte dette idag.

 

Ser ikke helt vitsen i å bruke innboforsikring på dette. Har jeg hatt flaks er det kun hovedkortet som røk, det kostet vel rundt 1500,- nytt. Jeg forventer at moderne hovedkort og cpu-er skal tåle såpass, og da blir rette veien for meg å finne ut hva som er dødt og ta det på reklamasjonsretten.

 

Litt vanskelig å få til automatisk strømkutt ved manglende rpm på pumpen når pumpen står i et annet rom.

 

Burde hatt aquacomputer med rele på atx-kontakten og flow-meter - men fant ut at de ble for dyrt. Angrer nå. :wallbash:

Lenke til kommentar

Feilmeldingen høres ut som HKet, det er jeg enig i, men er HKet satt på vann?

Ser ikke hvorfor HKet skulle ta skade om pumpa går eller ei.

 

Hmm... Det kan være CPU også, men også det er litt merkverdig, ikke veldig, men litt. 5-15 min uten kjøling har da skjedd mang en gang før med gamle CPUer. Overtempersturbeskyttelsen slår alltid ut.

Lenke til kommentar

 

Faen. :wallbash:

 

Strømmen var borte... og pumpen hadde visst ikke klart å starte etterpå. Kjørte igang maskinen uten pumpe, og nå er den dau.

 

Feilkode 15: Pre-memory North-Bridge initialization is started.
Regner med at enten hovedkort eller cpu har tatt kveld? Kanskje begge?

 

HK har du ? På de fleste hovedkort nå til dags er det jo ingen northbridge lenger. Alt er integrert i CPU.

Lenke til kommentar

Feilmeldingen høres ut som HKet, det er jeg enig i, men er HKet satt på vann?

Ser ikke hvorfor HKet skulle ta skade om pumpa går eller ei.

 

Hmm... Det kan være CPU også, men også det er litt merkverdig, ikke veldig, men litt. 5-15 min uten kjøling har da skjedd mang en gang før med gamle CPUer. Overtempersturbeskyttelsen slår alltid ut.

Jeg antar at vannet har blitt såpass varmt at det nærmest har kokt og pga trykket har lekket ut igjennom pakkningene. Har skjedd meg en gang selv, mistet lydkortet på R2E pga det men heldigvis så hadde Ebay guruen Knopflerbruce mange ekstra av samme type.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er ikke vannkjølt.

 

Det skal jo litt til for å koke vann med en cpu som går på tomgang (10-15W med min) og innafor vanlig frekvens/voltområde. Det går så sakte at det burde være vanskelig å få skader -> det er rimelig å forlange at cpu-en skal tåle såpass og throttle kraftig nok og fort nok til at den og hovedkortet berger.

 

Forventer jeg mye? Tja.

 

Hadde ikke vurdert reklamasjon om det hadde skjedd under hard bruk, men når den ligger og daffer på 800mhz så skal det gå bra.

 

(Forøvrig hørte jeg noen meget mistenkelige lyder fra selve hovedkortet tidligere på dagen. Elektriske ulyder som var litt utenom normalt, og var tilstede i 10-20 minutter før de forsvant.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...