Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og har du 2 skjermer så får du ett helvetes bråk på tomgang også, og da har jeg headsettet av som oftest og de fleste andre jeg har sett.

Ikke bra med bråk da i allefall, har hørt 5970'n på full pupp og forsøkt å boote Win 7 da, det var horribel støy, grunnen til at kortet gikk på full pupp var at jeg hadde koblet ut PCI-E sporet det satt i med jumperen til Classern, for å feilsøke.

Lenke til kommentar

GTX 480 er vel ca 63 dB mens HD 5970 er 59-60 dB, så er ikke den helt store forskjellen på dem...

 

Du har headsetet av pga du kjører to skjermer? skjønte ikke den helt..

 

Nei, det jeg sa er at om du har ett GTX 480, og kjører 2 skjermer så får du en helvetes til temp på tomgang og bråk.

Og på tomgang har de fleste inkludert jeg headsettet av og da vil jeg at maskinen skal være stillegående, litt rabalder under bruk er greit for min del, men det har sine grenser også.

5970 på full pupp bråker godt over headsettet ja :p

Lenke til kommentar

82.5 db på 100% viftehastighet på 480 kortet var litt høyt. Ifølge vognkortet til bilen min, bråker bilen min 79 db ved 4125 o/m.

 

Dette var da med mikrofonen helt kloss inntil viften. Vanligvis vil jo kortet stå i et kabinett, og man har kanskje ikke kabinettet rett ved ørene heller. Så i praksis vil denne støyen bli mye lavere enn dette. Målingen på bilen din er vel også gjort i vinkel, og et stykke bak på skrå fra utblås på eksosanlegget ditt, om jeg ikke husker feil. Med mindre du har planer om å legge øret på eksosanlegget så blir dette mer korrekt.

Lenke til kommentar

Da kommer det en liten rapport etter litt mer testing av mitt GTX 480. Jeg er ingen ivrig benchmarker, og det finnes nok av benchmarks rundt om på nettet for de som er interessert i akkurat det. Denne rapporten vil kun dreie seg om kortet i det daglige bruk, og da spesifikt i forhold til egenskaper i spill, samt støy og temperatur.

 

Temperaturen på kortet er ikke avskrekkende høy. Med en viftehastighet på 50% idle er tempen på ca 40 grader stabilt. Dette er ca 10 grader under mitt gamle 4870x2, men der brukte jeg 33% viftehastiget. Støyen idle er ikke verre 4870x2, og jeg er overrasket over at det ikke bråker mer ved 50% hastighet på viften.

 

Under spilling har jeg først prøvd å la viften stå på auto. Dette resulterte enkelte ganger i temperaturer opp mot 95 grader maks, men uten problemer i forhold til stabilitet. Ved feks en viftehastighet på 70% kostant(viften høres merkbart da, men ikke verre enn feks 4870x2 ved 70%, og har man feks headset på seg hører man ikke dette), går tempen aldri over ca 65 grader under 100% load.

 

Jeg har testet spill som Battlefield Bad Company 2, Crysis Warhead, Batman AA, Far Cry 2, Bioshock 2, Aliens vs Predator, Call of Juarez 2, Metro 2033, COD Modern Warfare 2; Borderlands og GTA IV. Alle innstillinger på maks i alle spill, driver er 197.41. Min subjektive opplevelse er at GTX 480 leverer en helt rå ytelse, en god del bedre enn mitt gamle 4870X2( og med tanke på at driverne fortsatt er ien tidlig fase, lover dette bra).

 

Så kan man diskutere om kortet er verdt pengene i forhold feks ATI 5870 osv. Jeg koser meg uansett med et nytt skjermkort som leverer helt rå ytelse, og som i tillegg så langt kjører dønn stabilt.

 

Så langt er min erfaring at alt snakk om farlig høye temperaturer og støy er sterkt overdrevet. Støymessig kan jeg egentlig ikke si at jeg merker noen forskjell i forhold til 4870X2.

 

Som sagt.. Jeg er meget fornøyd :thumbup: :thumbup:

Endret av ThoSan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...