Gå til innhold

Den lille nVidia Fermi tråden: GTX 470/480/580 etc. Fermi for f...


Nizzen

Anbefalte innlegg

frister med ett gtx 480 eller et ati 5870 kort.

hadde tenkt og kjøpe en 5870 men ville vente til nvidia kom

med noe nytt så jeg kunne ha noe og sammenligne med når det gjelder ytelse i spill.

tror jeg skal ta ett gtx 480 kort.men er ikke sikker.

i noen tester er det ganske likt mellom ati og nvidia.

 

det ThoSan skriver om gtx 480 kortet gjør at det heller mot gtx 480.

greit nok at det bruker litt vel mye støm,

men at det er i nærheten av 100 grader er nesten litt skremmende. :ermm:

 

kjøp heller GTX 470 og klokk det til samme ytelsen som 480. klsrte det med mitt 470 i løpet av 5 minutter etter jeg fikk det. penger spart :)

hehe det frister men er ikke noen klokker så det går nok ikke.

 

det er jo veldig enkelt å klokke skjermkort for tiden. programmene er jo blitt ekstremt enkle. er nesten synd å IKKE klokke. er jo så mye gratis ytelse å hente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

også Cpu OC er så tilrette lagt i dag at man må klokke (på de aller fleste HK), det er ferdige klokke oppsett i bios som bare er og slå på, feks low - medium - high OC er det du kan velge direkte. Bare blodklokking man må holdet seg unna om man overhodet ikke er intresserti å sette seg litt inn OC.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Heisann...

Har tenkt å gå til anskaffelse av et GeForce GTX 470. I den forbindelse lurer jeg på hvor stor PSU jeg behøver. Av hardware har jeg en eldre AMD CPU, et par HDD's, en optisk enhet, 4 GB RAM, hvis det har noen betydning.

 

Kanskje litt gammel hardware vil bli en flaskehals hvis jeg kjøper dette skjermkortet? Burde kanskje også gå til anskaffelse av ny CPU og HK DDR3 RAM osv??

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Heisann...

Har tenkt å gå til anskaffelse av et GeForce GTX 470. I den forbindelse lurer jeg på hvor stor PSU jeg behøver. Av hardware har jeg en eldre AMD CPU, et par HDD's, en optisk enhet, 4 GB RAM, hvis det har noen betydning.

 

Kanskje litt gammel hardware vil bli en flaskehals hvis jeg kjøper dette skjermkortet? Burde kanskje også gå til anskaffelse av ny CPU og HK DDR3 RAM osv??

 

Hvis du kan liste opp spesifikke opplysninger blir det nok litt lettere for folk å hjelpe deg. ;)

Endret av Slettet+8974354
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Javel, men sånn generelt. Krever disse skjermkortene mye strøm?

 

Ja, det gjør de. Det er vel kanskje noe av det de har fått mest kjeft for, sammen med varme og støy

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Finnes det alternativ til disse kortene da? Tenker på ATI/Radeon. Eller er dette "top of the line"?

 

Ja det finnes flere gode alternativer, alt etter hvor mye du vil bruke.

F.eks 5870 eller 5850.

5870 har ca lik pris som 470(Rundt 3000kr), mens 5850 er enda litt billigere enn det.

Lenke til kommentar

Heisann...

Har tenkt å gå til anskaffelse av et GeForce GTX 470. I den forbindelse lurer jeg på hvor stor PSU jeg behøver. Av hardware har jeg en eldre AMD CPU, et par HDD's, en optisk enhet, 4 GB RAM, hvis det har noen betydning.

 

Kanskje litt gammel hardware vil bli en flaskehals hvis jeg kjøper dette skjermkortet? Burde kanskje også gå til anskaffelse av ny CPU og HK DDR3 RAM osv??

 

Hvis du kan liste opp spesifikke opplysninger blir det nok litt lettere for folk å hjelpe deg. ;)

 

 

Her er specs på hardware:

 

Corsair Powersupply 550W Bulk, black,

ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI

 

MSI P45 NEO-F, P45

 

Intel Core? 2 Quad Q9400

 

NorthQ 3580 Water Cooling Kit,

 

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

 

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3

 

Western Digital Raptor 74GB SATA

 

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

 

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE

Lenke til kommentar

Bedre enn GeForce får du, ATi har faktisk 5870 som er en god del bedre enn 470 og ligger relativt likt med 480 til en vesentlig billigere penge og snillere med strømregningen.

Er mulig respinen til NV kan hjelpe på med strømbiten, men ser ut til at ATi fortsatt holder godt grep mens Nvidia glir.

Lenke til kommentar

Her er specs på hardware:

 

Corsair Powersupply 550W Bulk, black,

ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI

 

MSI P45 NEO-F, P45

 

Intel Core? 2 Quad Q9400

 

NorthQ 3580 Water Cooling Kit,

 

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB

 

XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3

 

Western Digital Raptor 74GB SATA

 

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

 

Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE

 

 

Uansett om du velger Geforce 470/480 eller går for ATI 5870, bør du vurdere å skaffe en PSU som gir mer watt. 550 W er ikke all verden i dag, jeg vil anbefale minimum 750W.

 

Når det gjelder valg av skjermkort vil jeg anbefale Geforce GTX 480. Når det er sagt, så har jeg også hatt ATI kort, og også vært veldig fornøyd med det. Men min personlige mening er at Nvidia som regel ligger noen hakk foran når det gjelder kvalitet på driverne.

Lenke til kommentar
Når det gjelder valg av skjermkort vil jeg anbefale Geforce GTX 480. Når det er sagt, så har jeg også hatt ATI kort, og også vært veldig fornøyd med det. Men min personlige mening er at Nvidia som regel ligger noen hakk foran når det gjelder kvalitet på driverne.

 

480gtx må ned på 3500 ish, men fortsatt er kortet litt for varmt og trekker for mye strøm til at jeg faktisk haddet anbefalt det tror jeg, i forhold til 5970, bonus på 5970 er at det også tåler volt tweak og godt med klokking.

 

edit

Nå ser jeg samtlige av 5970 prisene har gått opp da det fortsatt ser ut til å være vansklig og oppdrive kortene, Bekreft priser på helt opp i 5000kr, så da er man egentlig like langt hehe.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
480gtx må ned på 3500 ish, men fortsatt er kortet litt for varmt og trekker for mye strøm til at jeg faktisk haddet anbefalt det tror jeg, i forhold til 5970, bonus på 5970 er at det også tåler volt tweak og godt med klokking.

 

edit

Nå ser jeg samtlige av 5970 prisene har gått opp da det fortsatt ser ut til å være vansklig og oppdrive kortene, Bekreft priser på helt opp i 5000kr, så da er man egentlig like langt hehe.

 

At Fermi trekker mye strøm skal jeg ikke krangle på, men jeg vil igjen presisere at alt oppstyret rundt at kortene leverer farlig høye temperaturer er sterkt overdrevet. Har man et kabinett med bra luftgjennomstrømning er ikke dette noe problem. Under hard gaming når jeg sjelden over 80 grader. Idle holder temperaturen seg mellom 39-42 grader. Jeg kjører viften på 50% og auto.Viften støyer ikke mer enn jeg har erfart med mange andre entusiast kort. I mitt tilfelle spiller jeg uansett alltid med headset så lyden høres allikevel ikke.

Lenke til kommentar
480gtx må ned på 3500 ish, men fortsatt er kortet litt for varmt og trekker for mye strøm til at jeg faktisk haddet anbefalt det tror jeg, i forhold til 5970, bonus på 5970 er at det også tåler volt tweak og godt med klokking.

 

edit

Nå ser jeg samtlige av 5970 prisene har gått opp da det fortsatt ser ut til å være vansklig og oppdrive kortene, Bekreft priser på helt opp i 5000kr, så da er man egentlig like langt hehe.

 

At Fermi trekker mye strøm skal jeg ikke krangle på, men jeg vil igjen presisere at alt oppstyret rundt at kortene leverer farlig høye temperaturer er sterkt overdrevet. Har man et kabinett med bra luftgjennomstrømning er ikke dette noe problem. Under hard gaming når jeg sjelden over 80 grader. Idle holder temperaturen seg mellom 39-42 grader. Jeg kjører viften på 50% og auto.Viften støyer ikke mer enn jeg har erfart med mange andre entusiast kort. I mitt tilfelle spiller jeg uansett alltid med headset så lyden høres allikevel ikke.

 

Plugg inn skjerm nummer to på kortet ditt og kjør litt tomgang så får du se en stor feil i kortet.

De fleste jeg vet av tar av seg headsetet når maskinen går på tomgang, eller om den går om natta og du har 2 skjermer tilkoblet så blir den en varm og bråkete affære.

 

Hadde kortene lagt seg under prisene til ATi så har de vært verdt pengene, men slik de ligger nå så er de bare opphypete varmeovner som skalerer dårlig i SLi og sluker strøm.

4 av disse vil trekke like mye som den kraftigste plata på komfyren min! Og komfyrer står jo på en egen krets med ekstra store sikringer også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...