Gå til innhold

AMD forbereder nye sekskjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann, er det noen av dere som vet om AMD har det samme som intel i7, med threads? som 4 kjerner med 8 threads?

Nei, AMD har ikke "juksekjerner". I hvert fall ikke ennå.

 

Nei, det får de først med Bulldoser, om vi kan kalle det "juksekjerner". Ellers så er ikke HT så dumt i seg selv, i og med at mye flertrådede oppgaver ikke er ekstremt godt parallellisert. Da blir det en del ledig CPU-kraft i hver kjerne som kan brukes ved "simulering" av ekstra kjerner. Men så grasat mye ytelseøkning gir det dog ikke. Sjekket noen Cinebench, video, Blender og Pov-Ray tester. Ytelseforskjellen mellom i7 920 og i5 750 er ikke mer enn 12 - 28 %, f.eks 15 % i Cinebench. Her er jo eneste store forskjellen HT.

 

Cinebech skalerer ellers meget bra med antall kjerner, så her gir 50 % flere ekte kjerner nesten 50 % bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til å se benchmarks av disse, målt opp mot Intels prosessorer i samme prisklasse.

Intel Core i5 660 3,33 (3,6) GHz , 2 kjerner , 4,5 MB L2+L3, 1500 kr

AMD Phenom II X6 1055T 2,8 (3,3) GHz, 6 kjerner, 9 MB cache, 9 MB L2+L3, 1600 kr

 

Hehe, det ligger vel i kortene at Intels dobbeltkjerner må se seg grundig forbikjørt i prisklassen rundt 1500 kr.

Blir vel kanskje mere naturlig å sammenligne med

 

Intel Core i7 920, 2.66 (2.8) GHZ, 4 kjerner,8MB L3 + 4x 256KB L2, 1750,-

 

eller muliggens

 

Intel Core i5 750, 2.6 (2.8 / 3.2) GHZ, 8MB L3 + 4x 256KB L2, 1299,-

 

 

Når det er sagt så er også jeg veldig imponert over prisene til disse hexacorene, blir spennende å se hvordan de yter sammenlignet med de prosessorene jeg listet

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til å se benchmarks av disse, målt opp mot Intels prosessorer i samme prisklasse.

Intel Core i5 660 3,33 (3,6) GHz , 2 kjerner , 4,5 MB L2+L3, 1500 kr

AMD Phenom II X6 1055T 2,8 (3,3) GHz, 6 kjerner, 9 MB cache, 9 MB L2+L3, 1600 kr

 

Hehe, det ligger vel i kortene at Intels dobbeltkjerner må se seg grundig forbikjørt i prisklassen rundt 1500 kr.

Blir vel kanskje mere naturlig å sammenligne med

 

Intel Core i7 920, 2.66 (2.8) GHZ, 4 kjerner,8MB L3 + 4x 256KB L2, 1750,-

 

eller muliggens

 

Intel Core i5 750, 2.6 (2.8 / 3.2) GHZ, 8MB L3 + 4x 256KB L2, 1299,-

 

 

Når det er sagt så er også jeg veldig imponert over prisene til disse hexacorene, blir spennende å se hvordan de yter sammenlignet med de prosessorene jeg listet

 

Prisene på hovedkort er vel også dyrere for Intelsystemer. Så tror Simen1 sin sammenligning er ganske holdbar.

Lenke til kommentar

@wim:

 

Du bruker helt tullete priser. For det første er dette OEM-versjoner uten vifte, og for det andre har jeg ennå ikke sett at den butikken har hatt disse på lager. Reell pris på i7 920 er ca 1975,- og i5 750 ca 1450,-.

 

I programmer som skalerer godt med antall kjerner, slik som x.264 second pass encoding, Cinebench etc vil mitt tips være at en X6 1055T fort vil ligge en 20 - 30 % over i5 750 (kanskje mer). Vi vet nemlig lite om AMD har klart å optimere selve Phenom kjernene noe mer enn X4 965. I og med at i7 920 faktisk ikke yter mer enn en 12 - 28 % mer enn i5 750, så kan det godt hende vi vil se i7 920 forbigått på sine sterke områder av en rimeligere CPU.

 

Men i og med at Thuban (X6) har såpass mange endringer fra X4, blant annet Turbo, så må vi nok vente på testene for noe som nærmer seg noenlunde sikker angivelse av ytelse.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
...

 

Prisene på hovedkort er vel også dyrere for Intelsystemer. Så tror Simen1 sin sammenligning er ganske holdbar.

Du kan tro hva du vil, men prisen for hovedkort for den intel cpuen som Simen1 listet er lik / høyere enn hovedkort til i5 750 jeg listet :p Tror vel Simen1 valgte den av intels cpu i samme prisklasse som ga værst bang-for-buck.

 

@wim:

 

Du bruker helt tullete priser. For det første er dette OEM-versjoner uten vifte, og for det andre har jeg ennå ikke sett at den butikken har hatt disse på lager. Reell pris på i7 920 er ca 1975,- og i5 750 ca 1450,-.

...

Jeg har ikke sett AMDs prosessorer i butikken heller, så det er jo forsåvidt ikke noe poeng. De er faktisk ikke engang listet på netshops websider, kun i hw.nos prisguide.

 

EDIT: Glemte å lukke en quote tag

Endret av wim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nei, det får de først med Bulldoser, om vi kan kalle det "juksekjerner". Ellers så er ikke HT så dumt i seg selv, i og med at mye flertrådede oppgaver ikke er ekstremt godt parallellisert. Da blir det en del ledig CPU-kraft i hver kjerne som kan brukes ved "simulering" av ekstra kjerner.

Neida, HT er greit nok det.

Litt av min negativitet kommer nok forøvrig av at HT er "hypa" opp en del, mange ser bare de ekstra vinduene i taskmanager og tenker "fyttirakker'n så mange kjerner, detta må rocke!".

Lenke til kommentar

@wim:

 

Uansett om X6 ikke er listet i butikker ennå, selv om prisene gitt tidligere i tråden faktisk ble funnet hos Netshop, så er det etter min mening et gjennomgående prinsipp ikke å bruke priser på:

1. Avvikende produkt.

2. Som med stor sannsynlighet ikke er mulig å få tak i.

 

Derfor oppgir jeg aldri laveste pris fra prisguiden, men laveste pris produktet reelt er mulig å få tak i til. Det gjelder uansett produkt. Derfor er prisene du har brukt, bare tull. Uansett vil du måtte legge på 100 - 150 kr pga manglende CPU-vifte.

 

Nei vi vet ikke akkurat hvor X6 vil legge seg i pris. Vi vet dog nesten sikkert at X6 1055T vil koste $ 199 i kvanta på 1 000 stk. Det tilsvarer at prisen vil ende et eller annet sted i sjiktet 1 600 - 1 700 kr.

 

@LeeZarD:

 

Funnet en noe tvilsom Cinebench test av X6 1055T (tvilsom fordi det mangler så mye relevant info). Der yter den akkurat likt med i7 920.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Nei, det får de først med Bulldoser, om vi kan kalle det "juksekjerner". Ellers så er ikke HT så dumt i seg selv, i og med at mye flertrådede oppgaver ikke er ekstremt godt parallellisert. Da blir det en del ledig CPU-kraft i hver kjerne som kan brukes ved "simulering" av ekstra kjerner.

Neida, HT er greit nok det.

Litt av min negativitet kommer nok forøvrig av at HT er "hypa" opp en del, mange ser bare de ekstra vinduene i taskmanager og tenker "fyttirakker'n så mange kjerner, detta må rocke!".

 

At det er "hypa" opp en del (ikke bare en del, særdeles mye) er jeg enig i. Derfor er det viktig å fortelle at HT ikke gir så veldig stor ytelseøkning, og er i mange sammenhenger til de grader ikke verdt prisøkningen. wim sin beskrivelse er god, men den gjelder kun i oppgaver/bruksmønster som utnytter mange kjerner på en god måte.

 

@Bergs:

 

Phenom II X6-serien (Thuban) kommer alle med dynamisk CPU-hastighet. De klokker seg opp en 400 - 500 Mhz ved fåtråda oppgaver. Turbo slår så vidt jeg vet ikke av kjerner.

Lenke til kommentar

Wim: Jepp, jeg trakk fram Intels dobbeltkjerner fordi disse er helt på trynet overpriset. Samtidig må man enten skru tida tilbake til Core 2 Quad-serien eller skru opp prisene til firekjerne Core i5 750 eller i7-serien for å få noe å sammenligne med. AMDs 6-kjerne høyst sannsynlig kommer til å banke Intels dobbeltkjerner i samme prissjikt langt ned i støvlene. Intels firekjerner blir nok også slått med god margin de også, men ikke med så enorm margin som intels dobbeltkjerner.

 

HT er nyttig og bra, omtrent som en firekjerne blir til femkjerne, slik du sier. Det vil neppe være nok til å dekke inn forspranget som Phenom X6 får. Jeg vil gjette på at X6 gir rundt 20% bedre ytelse i flertrådede tester og rundt 30% bedre i enkeltrådete tester grunnet kraftigere Turbo.

 

Nei vi vet ikke akkurat hvor X6 vil legge seg i pris.

Tja, de prisene som er hentet fra prisguiden slapp ut gjennom Netshop sin prisliste ved sist oppdatering selv om de ikke ligger på Netshop sine sider lengre. Jeg regner det for rimelig sikkert at det blir faktiske priser.

 

Merk at det også kommer en X6-modell under den til 1595 kr og en mellom de to med prisene 1595 og 2295 kr. I tillegg kommer den til 1595 kr til å få en 95W-utgave. Totalt 5 modeller.

 

Phenom II X6 1035T 2,6 (3,1) GHz, 9 MB cache, 95 Watt, ???? kr

Phenom II X6 1055T 2,8 (3,3) GHz, 9 MB cache, 95 Watt, ???? kr

Phenom II X6 1055T 2,8 (3,3) GHz, 9 MB cache, 125 Watt, 1595 kr (Netshop/Microplex)

Phenom II X6 1075T 3,0 (3,5) GHz, 9 MB cache, 125 Watt, ???? kr

Phenom II X6 1090T 3,1 (3,6) GHz, 9 MB cache, 125 Watt, 2295 kr (Netshop/Microplex)

 

Har amd noko ala turboboost? Altså at inaktive kjerner skrus av og aktive overklokkes? Fins det i desse 6kjernene?

Ja. Se listen over her. F.eks har 1075T 3,0 GHz med alle 6 kjernene aktive og 3,5 med Turbo boost (sannsynligvis 1 kjerne aktiv). Med 2-5 kjerner aktive blir det sikkert klokkefrekvenser i området 3,1 til 3,4 GHz.

Lenke til kommentar

Hmmm. Noen som vet om disse 6-kjerne Phenom II vil finnes som dual socket i noe som er tilgjengelig for entusiaster? Altså 10K eller under for HK + 2 CPU.

 

Sitter bare her og sikler litt for meg selv...

Vannkjølt 2x Phenom II X6 1090T, klokket til ca 4Ghz (eller muligens mer?)

16GB DDR3 1600(?)

2x CF HD5870(eller 5970?) (vannkjølt)

LSI 9211/60-8i med 4-8 SSDer. Muligens 8x Kingston V+ G2 64GB (JMF618) pga pris (1080kr) pr ytelse og kapasitet i RAID, 8x 4-5000 IOPS les =30-40K, 8x 1500 IOPS skriv = 12K, og 1600+ MB/s les, ca 800MB/s+ skriv (alle tall ekstrapolert fra Anandtechs tall fra V 30GB og V+ G2 128GB), og 512GB total lagringsplass.

 

Med mindre man skal drive med servere med høy load eller workstation med masse VM, databaser ol. vil 30-40K les og 10-12K skriv IOPS ikke bli noen stor flaskehals, og siden SSDene i bruk ikke støtter NCQ vil IOPS makses i område QD 8-12, som man kan møte på (ofte, om man regner øyeblikkelig og ikke gjennomsnittlig) i praksis. Dette er også tall som gjør at integrert RAID-0 fra 9211/9260 ikke blir flaskehals, så OS på integrert RAID er mulig uten (nevneverdig) reduksjon av ytelse over pass-through software RAID, og cache på 9260 kan hjelpe i real world scenarioer pga 10-12K RW IOPS.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...