Gå til innhold

AMD forbereder nye sekskjerner


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en del gamere, og de fleste spiller på enten 1280x1024 eller 1680x1050, og reduserer alt av detaljer til minimum som ikke går ut over spillbarhet eller gir ufordeler ved å se motstandere (f.eks. skygger). Selv spiller jeg for det meste på 1920x1200 med det meste på medium selv om jeg lett kan dra alt på max (har 4870x2), og skrur gjerne partikler og ambient occlusion til minimum (du må jo se de du skyter etter).

Det er nokk en del forskjell fra hobby-gamere til de mer hardcore. Jeg kjenner de som kjører custom configer i en del spill for å redusere grafikk til minimum selv om de kan kjøre alt på max bare for å få fordelen av å lettere se motstandere, og aldri få FPS drops under tick rate.

Jeg bruker selv en custom config i CoD4, nettopp for å kunne se motstanderen bedre, og holde fps over tick rate. Med denne configen, og en oppløsning på 1280x1024 ligger jeg mer eller mindre dønn i ro på 250 fps, selv med 4xAA. Skjermkortet som står i maskinen er et Radeon HD 4890@970/1015. Grunnen til at fps ikke overskrider 250 er fordi de fleste servere ikke tillater høyere.

 

Behovet for kraftige skjermkort er i de fleste tilfeller veldig overdrevet. Jeg har til tider et inntrykk av at spillutviklerne bare slenger på høyere grafikkinnstillinger bare fordi det skal høres fint ut. Jeg skulle gjerne likt å se en blindtest der noen prøvde å skille 4xAA fra 8xAA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AA er mulig å skille spesielt på lavere oppløsninger om man ser gjennom f.eks. grass eller gjerder. Jeg spiller noe COD MW2, og når man ligger i grass og sniper har det noe å si hvilken oppløsning og AA man bruker for å kunne se det man skal skyte på. Det er alikevell et av få tilfeller, men det har praktisk betydning.

 

Men dette ble litt OT med snakk om skjermkort og gaming. Det er alikevell et relevant punkt for gamere for å vurdere hexacore med noe høyere klokk eller turbo.

 

De fleste servere i de fleste typer spill har ikke høyere tick rate enn 100, da 1s/100 = 10 ms (mellom hver refresh), og det er skjeldent man får tilkoblinger med så lav ping. I tillegg øker prosessorkraften som trengs kraftig med tick rate. Man finner ofte public servere med 66 eller 33 i tick rate i mange FPS spill, private servere som blir bruk for clan-kamper ol. eller high-end public servere er som regel de eneste som har 100 i tick rate.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg satt den (1055T) opp i anbefaling til en fyr som skal bygge PC for gaming + videoredigering men på et budsjett. 890G+850SB, PII X6 1055T, HD5850, 8GB DDR3 1333 "valueRAM", og 3R0 x25-V for OS, programmer, og noen spill. Det er synnsykt mye ytelse for pengene :)

 

Hmm, jeg lurer forresten på om det kommer en Athlon X6 (eller x8 dual die?) før de kommer med ny arkitektur i 2011. Det kunne vært veldig interresant for diverse folk som driver med videoredigering, 3D-modellering etc som hobby og er på budsjett.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hmm, jeg lurer forresten på om det kommer en Athlon X6 (eller x8 dual die?) før de kommer med ny arkitektur i 2011. Det kunne vært veldig interresant for diverse folk som driver med videoredigering, 3D-modellering etc som hobby og er på budsjett.

Athlon X6 er nok ikke usannsynlig, men hvis den kommer så kommer trolig 0,5-1 år etter Phenom II X6. Men noen Phenom II X8 tviler jeg på. De kundene blir nok henvist til Opteron og der kan man virkelig gjøre kupp om man vil ha mange kjerner og ikke overklokker. Opteron 6128 (8-kjerne 2 GHz) koster bare 266 $ og passer i hovedkort med 1, 2 eller 4 sokler. De med 2 sokler er antagelig ganske rimelige. Husk at disse gir hele 4 minnekanaler per sokkel så det kan bli ganske rå minnebåndbredde.

 

Den nye arkitekturen (Bobcat Bulldozer) kommer trolig med X8-varianter av Phenom (godt mulig de lanserer et nytt merkenavn og at Phenom blir budsjettserien)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jepp, sånn går det når man tenker en ting og skriver noe annet. Jeg har endret det til bulldozer nå.

 

Man får 16 kjerner for langt under 10 000 kr om man vet å velge riktig. 2 stk Opteron 6128 (totalt 16 kjerner) koster veiledende 2*266 $ = 532 $ = 3138 kr med dagens kurs. Det vil si at man får både prosessorer, hovedkort, ganske mye ram og annet krimskrams for til sammen under 10000 kr.

 

Core i7 topper ut med 6 kjerner og en pris på rundt 8000 kr. Skal man ha 16 intel-kjerner så ender man opp med ganske vanvittige priser. 2 stk Xeon E6550 (8-kjerner) har en veiledende pris på 4922 $ = 29 044 kr med dagens kurs. Evt. 4 stk Xeon E7520 (4-kjerner) for veiledende 3424 $ = 20 204 kr med dagens kurs, men da må man regne med et dyrere 4-sokkel hovedkort.

Lenke til kommentar

Ja, Intels kjerner yter bedre, men når man får flere kjerner for samme pris kan det være lurt å velge AMD allikevel. Det forutsetter at man skal bruke programvare som utnytter alle kjernerne godt. Mye tjenerprogramvare gjør det. De ekstra kjernerne man får "på kjøpet" ved å velge AMD kan i praksis få jobben raskere gjort.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse 6-kjerneprosessorene til AMD vil bli en suksess. Pris/ytelse er jo temmelig bra her, sammenlignet med tidligere produkter, og det vil skape entusiasme og optimisme i markedet. Jeg tror vi vil se flere kvartaler med sorte tall i regnskapet fra AMD nå fremover.

 

Intel kan møte AMDs suksess med å senke sine egne priser, hvilket resulterer i et generelt lavere prisnivå på prosessorer. Og det er heller ikke dumt for oss forbrukere. Så vi er i en vinn-vinn-situasjon nå, takket være AMDs innovasjon og utholdenhet! Stå på AMD!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det er meningsløst å sammenligne intel kjerner med amd kjerner da, ettersom at intel yter mye bedre per mhz / per kjerne enn amd. Den eneste fornuftige sammenligningen er når man måler den faktisk ytelsen på to systemer mot hverandre

 

Hva tror du yter best i en trådet oppgave, 16 kjerner@2 Ghz eller 6 Intel Core i7 kjerner @ ca 3 GHz?

Lenke til kommentar
Hva tror du yter best i en trådet oppgave, 16 kjerner@2 Ghz eller 6 Intel Core i7 kjerner @ ca 3 GHz?

Det kunne være interresant å sammenligne en dual socket AMD workstation med 2 octacores ved stock mot en entusiasts rigg med i7 980 @ 4,5Ghz (HT on, som SteveRo kjører på XS nå, FØR han får SS).

16 Phenom kjerner @ 2Ghz vs 6 nehalem kjerner @ 4,5Ghz (HT on). For å vinne på godt parrallelliserte workloads må intel da yte ca 18-20% høyere pr klokk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke, jeg bare refererte det som noe som ville være interresant å undersøke. Et dual socket server HK med 2 octacore opteron, 4 minnekanaler med en "valueRAM" DIMM for hver, et HD5870, og LSI 9211/9260-4/8i med 4-8 lav-kapasitet SSDer i RAID-0 (f.eks x25-V) må kunne gi et ganske ekstremt system innenfor same budsjettrammer som en del av de mer seriøse overklokkerne bruker. (jeg er klar over at 16 trege kjerner ikke er optimalt for gaming...)

 

Er det noen som vet om det er mulig å overklokke et slikt dual socket octacore oppsett? Om enn bare FSB med 10-50%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...