Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjerne også vite hvordan du skal få folk til å møte opp uten at de MÅ møte opp... Et system som ikke setter slike krav vil faktisk gå enda mer ut over de som gjør det dårlig på skolen. Rett og slett fordi at de er de som er minst likely til å dukke opp UANSETT regelverk. I tillegg så er det slik at de som gjør det dårlig på skolen OFTE er de som har svakere hjemmestruktur noe som medfører at det er mangel på kontroll derfra også i forhold til om de møter opp. Det er i tillegg manglende oppfølgning i forhold til andre aspekter rundt læringssituasjonen slik at de havner enda lenger bakpå.

Lenke til kommentar

Er det innleggene til herzleide du tenker på? Jeg har svart og svart, men mister interessen når alt han gjør er å komme med nye spørsmål og si at hvert enkelt svar reiser flere spørsmål.

 

Vi er vell en del som har etterlyst svar på hvordan ditt system skal fungere i virkeligheten, og at du ikke evner å svare på disse tar ikke jeg på min kappe. Det er åpenbart at det langtfra bare er jeg som fortsatt sitter med mange ubesvarte spørsmål, som du har nektet å besvare, så vær så snill å ikke prøv å vinkle det som om alle andre er håpløse, du har faktisk fått spørsmålene servert temmelig enkelt. Om du ikke har tenkt nokk gjennom systemet ditt så annbefaler jeg at du heller sier det fremfor å nekte å svare, jeg tror faktisk du vil bli tatt mer serriøst da.

Lenke til kommentar

Jeg har besvart deg for lengst. Det vil si, jeg besvarte inntil alt du gjorde var å si at hver enkelte settning reiste flere nye spørsmål og aldri ble fornøyd med et eneste svar.

Glimti, ikke lyv. Jeg har stilt deg flere spørsmål som du nekter å besvare som du heller ikke har besvart tidligere. Mange ganger har du fått listet disse opp. Jeg siterer meg selv fra slutten av Januar:

 

" Siden du ser ut til å være ivrig etter å fortsette diskusjonen tillater jeg meg å trekke frem noen spørsmål jeg har stilt men som du har unnlatt å svare på. Mange av disse er ganske viktige for å forstå hvordan ditt skolesystem skal se ut. En del av disse spørsmålene stilte jeg deg for en halv måned siden men da nektet du å svare. En del av dem har også blitt stilt mange ganger så regner med at du ønsker å klare opp i ditt syn på saken.

 

 

"Så med andre ord kommer du til å fortsette å beskylde oss for ondskap fordi vi mener tvang er nødvendig samtidig som du selv tar til orde for å bruke tvang?

 

Jeg ser du fortsatt ønsker å lønne elevene for at de får gå på skole, deg om det. Hva slags størrelser snakker vi om med tanke på lønn? Hva vil evt. konsekvensene bli om en elev ikke bryr seg om han blir trukket i "lønn". Du snakker jo allerede i dag om elever som driter i skolen og som ikke lar seg motivere av karakterer, antagelig får de det meste materielle de trenger hos foreldrene sine og trolig også ukelønn. Mange av de værste vil vell heller ikke være rolige og greie elever selv med lønnssystemet. Hvilke midler har lærerne da for å holde roen?

 

Når det gjelder hva som er nødvendig å lære på skolen ser jeg at du anklager alle andre for å være duster og at det er du som vet hva som er nødvendig. De er med andre ord: "noe innbilsk søppel". Alle som faktisk har fullført folkeskolen og gjort seg en vurdering i ettertid om hvorvidt det var nødvendig, og kommet til at det var det, tar altså feil. Dette til tross for at skolesystemet er formet gjennom demokratiet dermed også læreplanen.

 

Jeg kan være enig i at fks. nynorsk ikke er det mest nyttige på jord, men hva er alt dette "bulshitet" som skal korte ned skoletiden så voldsomt? Jeg kan komme på ett par ting som ikke er absolutt nødvendig å kunne men egentlig ikke så veldig mye.

 

Så til den delen hvor du begynner å snakke om "trist" osv, samtidig som du anklager meg for å være userriøs (apropos trist). Spørsmålet om seksåringen vet bedre enn foreldrene har du fått en del ganger nå, og gjentatte ganger har du unnlatt å svare og en gang har du til og med spurt:"hvor får du det fra?". Det er virkelig userriøst, og å hisse seg opp over at du faktisk blir konfrontert med dette tar seg veldig dårlig ut.

Likevell har du enda ikke fått til å svare ja eller nei.

 

At voksne generelt er noe inbilsk søppel osv. synes jeg rett og slett blir userriøst og jeg lurer på hva du bygger dette på. Særlig med tanke på at du utifra profilen din er voksen selv. Voksne har faktisk, som du selv skriver, levd lenger, opplevd barndommen selv, vært gjennom skolesystemet selv og forsørger faktisk barna sine. At de skulle vite litt mer enn Ole på seks om hva som er best for han skulle vell bare mangle? Ville du latt ungen din utforske trafikken alene?

 

Jeg ser gjerne også kilder på at:"Det er jo årevis siden det ble kartlagt at barn er smartere enn foreldrene sine".

Men igjen, tolker jeg deg riktig om jeg tror du mener at ett barn på seks år vet bedre enn sine foreldre hva som er best for det?

 

I ditt neste innlegg ser jeg at du går litt tilbake på det med tvangen og ikke skal tvinge de som absolutt ikke vil på skolen? Du svarer således pørsmålet mitt med å svare på noe annet. Jeg spurte hva man skal gjøre med alle barna som ikke er på skolen, skal de reke gatelangs eller skal man bruke tvang til å ha dem på SFO eller tvinge dem til å bli passet på av foreldrene?

 

 

Jeg registrerer også at du igjen påstår at elever i dag er slemme mot lærere fordi helt andre elever for lenge siden ble mishandlet av helt andre lærere. Det tror jeg faktisk er så langt fra sannheten du kommer og om du tar ett tilfeldig utvalg av "avvikere" fra en klasse kan jeg nesten garantere deg at det ikke vil være grunnen til hvorfor han bråker. Han er antagelig ikke ute etter hevn på læreren fra 1945.

 

I ditt tredje innlegg ser det ut til at du prøver å snu det til at jeg ikke har svart? I såfall håper jeg du vil være så grei å vise meg de spørsmålene du har stilt meg jeg ikke har besvart så vil jeg selvfølgelig svare på disse. Noe annet vill vært direkte userriøst av meg.

 

"Det du skriver om at man ikke kan fungere i demokrati eller samfunn uten skole får du jo et klart svar på når jeg skriver at du ikke kan tvinge noen til å leve i systemet eller ikke."

 

Tolker jeg deg riktig her at du mener de som dropper ut av skolen ikke skal få delta i demokratiet?" "

 

Det er altså masse spørsmål som du ikke har klart opp i enda fra flere enn meg. Jeg tror de fleste heller vil vite hvordan du skal få ditt system til å fungere enn å høre om hvor glad du er i knivstikking og spytting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Damn. Tok meg ett langt fravær, men når jeg kommer tilbake er alt tilbake i samme sporet. Fører virkelig denne diskusjonen noen vei? Mange forslag, mange lite gjennomtenkte (og en del bare idiotiske). Her kommer folk som ikke likte seg på skolen og sier at hvis en lærer tar på dem så er det greit å kjøre spisseren inn i øyet på de. Too many videogames. Faktum er uansett at skolesystemet suger (både svake og sterke elever sliter), ingen har respekt for lærere lenger, foreldrene gir faen etc. I realiteten er det mange ungdomsskoler som er "frivillige".

Og nei, lærere bør egentlig ikke tåle å bli spyttet på, like lite som en servitør, bankmann eller fyren på 7/11 ikke skal tåle å bli spyttet på. Og hadde jeg selv vært lærer og blitt spyttet på så hadde jeg ***** den ***** lille *****ungen! (fyll inn deres egne ord).

Lenke til kommentar

Lærerne er der frivillig og blir dessuten betalt for å være der mens elevene er der under tvang og uten å bli betalt. Så ja, elevene har full rett til å gjøre opprør mot lærerne evnt. ved å spytte på dem. Og lærere som tøffer seg ved å ta i eleven kan det fort gå galt med... Jeg har erfart at det blir gjort forskjellige ting med lærerne dersom de prøver seg. Du som ville reagert så sterkt selv, har du tenkt over hvorfor lærere blir spyttet på, hvorfor man iblant hører om lærere som blir slått ned ol? Hvis ikke burde du det. Og alle lærere burde tenke spesielt grundig...

Lenke til kommentar

Jeg har besvart deg for lengst. Det vil si, jeg besvarte inntil alt du gjorde var å si at hver enkelte settning reiste flere nye spørsmål og aldri ble fornøyd med et eneste svar.

Glimti, ikke lyv. Jeg har stilt deg flere spørsmål som du nekter å besvare som du heller ikke har besvart tidligere. Mange ganger har du fått listet disse opp. Jeg siterer meg selv fra slutten av Januar:

 

Jeg tror trikset med å få Glimti til å svare på noe, er å dele det opp i små, enkle setninger, eventuelt formulere det slik at ja/nei-svar kan brukes. Om du klarer å vinkle spørsmålet slik at han får gjentatt historiene fra klassen sin (nynningen, folk som ikke vil komme inn fra gangen, lærere som sluttet, etc.), så øker nok sjansene for svar betraktelig.

Lenke til kommentar

Du skal i utgangspunktet ikke utøve vold heller. Da er det en dårlig unnskyldning å utøve vold, i stedet for å forlate timen.

 

Igjen, tvang, autoritet og tyranni har alltid møtt motstand og slik vil det fortsette!

 

Gjør ikke politiet rett i å «tvinge» kriminelle i fengsel? Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Hvorfor er det sammenlignbart?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...