Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

"Lærerne må tåle å bli spyttet på" er overskriften på denne saken på db.no

 

- En lærer må tåle å bli spyttet på og bli sjikanert, hvis ikke bør de finne seg en annen jobb, sier tidligere lærer og forfatter Terje Forsberg. (59). Han underviser lærerstudentene i «barnas språk».

 

- Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål, sier Forsberg.

 

Dette syns jeg er helt på trynet. Dette er ikke noe lærere bare skal finne seg i.

Det er jo klart at slike til vil skje, men syns Terje Forsberg mener vi skal forvente dette og at det er greit og normal.

Det han sier har nok rot i sannheten, men det er fortsatt ikke greit!

 

Hva mener du? Er dette noe lærere bare skal finne seg i?

Endret av PatSharpX
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En problemelev som ikke klarer å oppføre seg har behov for struktur og mer hjelp enn andre studenter for å komme seg videre i livet. Økt kompetanse for å hjelpe slike elever er bra. Men budskapet blir presentert på en litt uspiselig måte i denne situasjonen.

 

I stedenfor at en lærer skal godta å bli kalt hore, kan man ha større fokus på at man ikke skal ta slikt personlig. Hvis en problemelev kaller en lærer for hore vil det kun være et utrykk for elevens frustrasjon og sinne. Ikke fordi læreren har en horete oppførsel.

 

Det burde også være klart at dette ikke er elevens "morsmål", men morsmålet til en problemelev populært kalt drittunge. Stygg oppførsel er aldri akseptabelt. Man kan forstå årsaken og ta steg for å forbedre, men aldri akseptere.

Lenke til kommentar

Terje Forsberg har vært lærer. Nå har han skrevet bok.

 

Han mener lærene i dagens skole er for pinglete og at de har feil innstilling i forhold til elevene.

Dersom en elev slår deg, spytter på deg, banner til deg eller sjikanerer/trakasserer deg på en eller annen måte er det ifølge Forsberg ikke riktig å straffe eleven. Eleven skal derimot bli vist forståelse.

 

Dette poengterer han blant annet ved noen eksempler:

- Når en elev kaller en lærerinne «hore», mener eleven å si «kom og hør på meg». Det er språket de har lært hjemme, og slik de har lært å uttrykke seg. Det er elevens morsmål, sier Forsberg.
- For eksempel kan det å vise fingeren og banne til læreren bety fritt oversatt til norsk: «kan du ta deg tid til å se meg og prøve å forstå meg, da mine foreldre har kranglet i hele natt», forteller Forsberg.
Eller hvis en elev trekker seg inn i seg selv og bli avisende kan det bety: «hold avstand. Hodet mitt er fylt med kaos», forteller forfatteren.

 

Det er hans mening.

 

 

Jeg mener den er helt på trynet, meningen altså.

 

Jeg tror nok noen har det kjipt på skolen og derav behandler lærerne dårlig på grunn av forhold i hjemmet. Men jeg tror også det er fåtallet av tilfellene. Og ikke engang da skal noen ha lov til å oppføre seg på en slik måte.

Det bidrar til å godta mobbing og sjikane, og bagatellisere lærerens autoritære stilling.

 

For å dra en parallell til voksenverden, der vi som er ferdig med ungdomskolen lever:

Dersom du banner til en politimann, viser han fingeren eller slår han, skal han ikke anmelde deg eller gi deg bot. Han skal vise deg forståelse.

Hvis noen utøver vold mot andre skal de ikke straffes. De trenger bare å bli hørt.

Dersom sjefen din ser at noen andre mobber deg på jobben skal han ikke bli forbannet, han skal bare ta en prat om det.

 

Det blir for dumt.

 

Jeg mener at disiplin er en viktig del av skolen. Det er her man lærer seg å respektere autoriteter, hverandre og hvordan man oppfører seg i et velfungerende samfunn.

Det er desto viktigere hvis foreldrene dine ikke greier å lære deg det.

 

Slik jeg opplever det tar skolene dette alt for lite på alvor. Unngå konfrontasjoner så lenge det er mulig, ikke ta ugresset ved roten.

 

Godta ulydighet én gang, og sjansen for gjentakelse er stor.

Dårlig oppførsel krever konsekvens.

 

Kilde Lærerne må tåle å bli spyttet på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en innmari vanskelig problemstilling, men jeg husker godt at de lærerene vi hadde som slo ned på oss når vi gjorde ugang i timen fikk dobbelt så mye tilbake igjen. Det hjalp altså ingenting. Jeg mener elever som gjør slike ting burde bli utvist fra skolen med en gang.. Da får de ett forklaringsproblem hjemme samt, at de går glipp av undervisning og samvær med klassekamerater.

 

Jeg vil tro at de tuller med lærerene for å vise seg fram for resten av tøffinga i gjengen.

 

Lærerene i vår tid er desverre ikke en autoritet lenger, og jeg mener de ikke skal være det heller. Folk fra ungdomsskole og opp bør klare å ta ansvar for egen læring.

Lenke til kommentar

Det er ganske på trynet å forkaste all form for disiplin i skolen, ja, de bør utøve forståelse og prøve å komme til kjernen i problemet, men handlingen skal fortsatt straffes, ettersom læreren er en autoritet som de skal respektere, som de må respektere hvis de skal klare å lære seg noe.

 

Uansett hva bakgrunnen deres er for å gjøre ting, så er det fortsatt handlingen i seg selv som er forkastelig og ikke noe som skal normaliseres i den norske skolen. I såfall vil det ihvertfall bare fortsette å forfalle.

 

Det er forøvrig noe helt annet å tulle med læreren, og det å fysisk og psykisk plage andre elever og faktisk gå til angrep på læreren.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Jeg misliker den moderne måten lærerne skal takle elevene på. Jeg kan ikke forstå at folk ikke ser endringene med barn og unges atferd i dag. Endringene har også skjedd raskt på få år. Jeg er 18 år og går i 3.klasse. Jeg husker at da jeg var ung hadde en mye større respekt for lærerne og andre og eldre mennesker. Barna i dag er uhøflige, frekke og det virker ikke som om de er redde for de eldre lenger. De går kledd som om de er 16-20 år og er såkalte "gangstere" hele gjengen. Nå snakker jeg om 6-7 klasse barn. Dette tror jeg skyldes denne løse samfunnsreformen der de eldre og lærere ikke har noe som helst makt.

 

Jeg føler at samfunnet ikke går den veien det skal og at det er grusomt hvordan barn behandler lærere og eldre. Dette er den alderen der de tester ut grenser og finner ut hvordan de kan oppføre seg uten å få konsekvenser og jo "løsere" de eldre er, jo verre blir barna.

 

Jeg forstår ikke hvordan folk ikke ser at denne new age holdningen ikke fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er forøvrig noe helt annet å tulle med læreren, og det å fysisk og psykisk plage andre elever og faktisk gå til angrep på læreren.

 

Hvordan skal vi straffe en som går til angrep på en lærer eller meddelev da? Skal vi ta frem spanskrøret igjen? Det funket jo før, da satt alle stille som mus og fulgte med i timen.. Derfor mener jeg at utestengelse hadde vært en fin straff.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig noe helt annet å tulle med læreren, og det å fysisk og psykisk plage andre elever og faktisk gå til angrep på læreren.

 

Hvordan skal vi straffe en som går til angrep på en lærer eller meddelev da? Skal vi ta frem spanskrøret igjen? Det funket jo før, da satt alle stille som mus og fulgte med i timen.. Derfor mener jeg at utestengelse hadde vært en fin straff.

 

Utestengelse fungerer utmerket, obligatorisk ekstraarbeid, sette de til å gjøre noen "vaktmester/vaskehjelpjobber" på skolen som må gjøres, (fjerne tyggis o.l.) kan også være et utmerket virkemiddel. Så gjør de ihvertfall noe konstruktivt ut av straffen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svarer i Bør lærerne tåle å bli spyttet på?

 

Eh.. Nei..

Lurer på hva som hadde skjedd viss en lærer hadde spyttet på en unge som er trøblete.

 

Hva er det med unger nå til dag, virker som lærere har blitt objekter man kan bruke som til å slippe ut aggresjon etc. Null respekt, og har blitt en underbetalt drittjobb. Hovedsaklig på barneskoler og ungdomskoler.

Vi var noe jævler nå vi gikk på ungdomskolen, men holdningen blir litt mer voksen når vi begynte på videregående.

Skolen jeg går på nå forholder vi oss til lærerne som vi ville gjort med en vanlig person, normal folkeskikk rett og slett.

Noe jeg rekner med er positivt for hele klassen, da lærerne får ett bedre forhold til oss og vi til dem. Som igjen gjør at skoletiden oppleves som mer positiv.

Greit nok å gjøre noen "rampestreker" men å være voldelig osv burde gitt sterkere konsekvenser..Hadde en elev spyttet på meg hadde jeg blitt rimelig forbanna, men hadde jeg gjort noe mot eleven så hadde det mest sannsynlig fått konsekvenser. En elev kan gjør mye faenskap før det får konsekvenser. Noe som er feil..

Lenke til kommentar

kall meg gjerne gammeldags, men fysisk avstraffelse fungerer utmerket. Ja det var ugangskråker for 70 år siden også, men en gang i sammenligbar med volumet av de keege, drittsekkene, uten respekt for de edre som vandrer rudt i 7.klasse i dag. denne new age tankegangen som eksisterer på dagens skoler er grusomt, det virker ikke... kanskje fysisk avstraffelse er litt langt, men det fungerer.. dagens lærere har ingen respekt fra elevene i dag.

Endret av Crex
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvordan folk ikke ser at denne new age holdningen ikke fungerer.

 

+ 1

 

Sitter i en time nå, der elevene ikke eier respekt for læreren. Det fører bare til at hun sitter og snakker til seg selv, og man sitter bare å venter på helgen, svært få føler med. Det eneste det fører til, er at elevene har manglende kompetanse når de skal ut av skolen. De lærerne jeg har, som har respekt fra elevene, har en generelt morsommere time, der alle er med, og svært få sitter på feks. facebook og diskusjon.no.

 

Jeg er helt enig i alt Crex sier, det fører bare til at man får et inntrykk av at det er slik verden er, og mange vil ende opp med å få en real overraskelse når de skal ut i arbeidslivet/ studier.

Lenke til kommentar

Har hatt lyst til å gi læreren min fingeren flere ganger enn jeg kan telle. Har holdt meg for god for det hver eneste gang. Kommer ikke noe godt ut av det, og det gir en god følelse å vite med deg selv at du var en større mann en læreren klarte å være. Er ingen grunn til å skrike eller gi læreren din fingeren. Og forfatteren er helt på jorde med hva han tror det "betyr"

 

@ Crex. Fysisk avstraffelse virker hvertfall ikke lengre opp i skoletrinnene. Folk er rasshøl på VGS også, men hvis en lærer hadde prøvd å bli fysisk hadde han fått juling, og det med rette. Du kan ikke slå 17-18åringer og slippe unna med det. Og barneskolen hadde bare blitt redd læreren. Redsel er ikke det samme som respekt.

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar

Er enig i at dette kjem til å forplante seg vidare i livet om det blir innført.

 

Om du har lært at du kan få kjappt oppmerksomheit og hjelp ved å slå og spytte på læraren din, så vil det også være naturlig at det er dette du gjer med sjefen din når du kjem ut i arbeidslivet. For ikkje å snakke om kva du kjem til å gjere med den framtidige kona når ho ikkje gir deg nok oppmerksomheit.

 

Eg er ikkje for fysisk avstraffelse, men slik som opplegget er lagt opp no så må du respektere reglane for å kunne bli straffa. Det hjelp ikkje at du får som straff å gjere ekstra lekser om du berre bestemmer deg for å ikkje gjere leksene.

Det er viktig å lære at dei handlingane du gjer vil kunne få konsekvensar.

Om du slår ein lærar så kan du plutselig ein dag finne ut at læraren slår tilbake. Som eit absolutt minimum så må elvane lære å risikovurdere om handlingane dei gjer vil slå tilbake mot dei på eit seinare tidspunkt. Eit godt eksempel på dette er å ikkje gjere lekser, det vil føre til at du får ein dårlig utdannelse og ein dårlig jobb.

 

Men så lenge vi har eit system der ein dårlig jobb ikkje får konsekvensar fordi sjølv dårlige jobbar er godt betalt, og får du ikkje ein jobb så får du hjelp og støtte fra samfunnet til å klare deg likevell. Slik som det er no så er det faktisk ikkje nokon nemneverdig fordel å være snill og grei på skulebenken.

Lenke til kommentar
Det er språket de har lært hjemme

 

Det er nok sant, også vantro, grisespiser og mye annet.

 

I alle fall på de skolene jeg har gått på er det 99% innvandrer elever, eller barn av innvandrere som er født i Norge som har minst respekt for lærere og har størst problemer med å innordne seg.

 

Hva mener du? Er dette noe lærere bare skal finne seg i?

 

Nei, konfliktsky og politisk korrekte lærere og politikere har latt det skli ut sånn at de som faktisk går på skolen for å lære, ikke bare henge ikke får den undervisningen de skal ha, og i noen tilfeller ikke får gjennomgått pensum på grunn av forstyrrende elementer i klassene.

 

Jeg kan bare tenke meg hva lærerne selv må tenke og føle om siuasjonen, de føler seg nok ganske maktesløse tror jeg.

 

Har gått på skole i et annet land der lærere har knallhard disiplin overfor elevene, og sammenlignet med Norske forhold er det etter min mening langt å foretrekke.

 

Jeg er så uenig med Forsberg som det går an å bli. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Skrev et innlegg på en identisk tråd, men siden en av de sikkert blir slettet legger jeg det inn her også.

 

Det er språket de har lært hjemme

 

Det er nok sant, også vantro, grisespiser og mye annet.

 

I alle fall på de skolene jeg har gått på er det 99% innvandrer elever, eller barn av innvandrere som er født i Norge som har minst respekt for lærere og har størst problemer med å innordne seg.

 

Hva mener du? Er dette noe lærere bare skal finne seg i?

 

Nei, konfliktsky og politisk korrekte lærere og politikere har latt det skli ut sånn at de som faktisk går på skolen for å lære, ikke bare henge ikke får den undervisningen de skal ha, og i noen tilfeller ikke får gjennomgått pensum på grunn av forstyrrende elementer i klassene.

 

Jeg kan bare tenke meg hva lærerne selv må tenke og føle om siuasjonen, de føler seg nok ganske maktesløse tror jeg.

 

Har gått på skole i et annet land der lærere har knallhard disiplin overfor elevene, og sammenlignet med Norske forhold er det etter min mening langt å foretrekke.

 

Jeg er så uenig med Forsberg som det går an å bli.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...