Gå til innhold

Lærerne må tåle å bli spyttet på


Anbefalte innlegg

Alltid tragisk med drap ja, skjønt jeg hadde brydd meg vesentlig mer om det var en lærer.

 

Men det skal gjerne noe til før man begår et drap så jeg håper på at omstendighetene kommer fram snart. Om det skulle vise seg at læreren tideligere har vært en plage for elevene og at det var noe han prøvde seg på da de ble med ham og avslører det at ikke alle lærere er så rene og beundringsverdige folk som det blir påstått i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid tragisk med drap ja, skjønt jeg hadde brydd meg vesentlig mer om det var en lærer.

 

Men det skal gjerne noe til før man begår et drap så jeg håper på at omstendighetene kommer fram snart. Om det skulle vise seg at læreren tideligere har vært en plage for elevene og at det var noe han prøvde seg på da de ble med ham og avslører det at ikke alle lærere er så rene og beundringsverdige folk som det blir påstått i denne tråden.

 

Det må være slitsomt å være så desperat etter å finne feil ved en yrkesgruppe. Ja lærere er mennesker som alle andre og ja det er sikkert noen som ikke alltid er like snille som i alle andre grupperinger i samfunnet. Jeg synes synd på lærerne som hadde deg. De burde ha fått dobbel lønn for den jobben de gjorde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er ny i diskusjonen.

 

Sjølvsakt skal ikkje lærarar tolerera å bli spytta på! Det skal heller ikkje vaksne, uansett yrke.

 

Glemte dette innlegget.

 

Hvis lærere vil unngå å bli spyttet på eller bli utsatt for andre ting må de først oppføre seg på en måte ovenfor elevene så de ikke fortjener det.

 

Det eg tyda av artikkelen til Dagbladet var at det kunne vere underliggande problem som framprovoserte ein slik reaksjon hjå eleven. Og det trur eg er viktig å tenkje over, men eleven skal jo sjølvsakt få høre at det ikkje er ein godtatt måte å reagere på.

 

Kommer ann på hvordan lærerne reagerer ovenfor elevene.

 

Og ja, det skal vere eit skilje mellom elevar og lærarar.

 

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Ungt par etterforskes for å ha drept sin egen lærer:

 

http://www.dagbladet.no/2011/04/06/nyheter/drap/utenriks/sverige/16088018/

 

Blir en spennende sak å følge med på. Mon tro om denne læreren kan ha plaget dette paret på noen måte siden han menete at han hadde makt over dem. Eller om det kan være noe annen grunn.

 

Blir uansett spennende å se.

Det er en trist sak. Ikke spennende.

 

Jeg har sett folk som mener at hvite er bedre enn svarte. Jeg har sett folk som mener at jøder er ondskapsfulle og jeg har sett folk som mener at muslimer ikke hører hjemme i Europa, men dette er første gang jeg har sett en person som mener at lærere er ondskapsfulle og gjør det de gjør kun for å plage elevene sine...

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar

Det er en nødvendig sidediskusjon. Vi diskuterer her grunnlaget elever har for å utøve vold mot lærere. Jeg synes herzeleid formulerte det godt om hvorfor jeg sammenligner: «Derfor må nødvendigvis logikken om hevn være overførbar til disse eksemplene, ellers er det kun prinsippløse utsagn fra din side.»

 

Dersom du ikke mener det er så vanskelig, hvorfor unngår du spørsmål? Jeg ser at du lot være å svare på første spørsmål i innlegget. I stedet for å diskutere, lar du være å svare og kaller det avsporing og off topic. Du kan ikke nekte for å ha gjort dette, det var akkurat dette du gjorde da du svarte på mitt siste innlegg.

 

Si meg, hva handler denne tråden om? Hvorfor diskutere en masse annet som ikke har noe som helst med trådens tema å gjøre? Om du mener at det er så nødvendig får du først forklare hvorfor det er nødvendig ellers gidder jeg ikke å bruke tid på det. Tråden dreier seg om forholdet mellom elever og lærere.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at du bommer i første avsnittet ditt og svarer på en annen sammenligning enn den jeg snakker om. Der er sammenligningen med andre grupper som har opplevd urettferdighet tidligere høyst relevant fordi du mener det er rett og rimelig at dagens elever bruker vold mot lærere fordi andre lærere for lenge siden var slemme mot andre elever for like lenge siden. Da er det like rett og rimelig at andre som har opplevd tilsvarende urettferdighet fra andre grupper kan bruke samme logikk. Ellers er det en veldig prinsippløshet fra din side om du mener at prinsippet er gjeldende så lenge det støtter ditt argument for så å ikke gjelde i andre sammenhenger. Du spør igjen etter logikken bak sammenligningen og jeg mistenker deg for å gjøre deg vanskelig, fordi du formulerer det som om du ikke har fått det inn med teskje veldig mange ganger. Således har du nå flere ganger fått det siste avsnittet ditt besvart.

 

"Ser du hvirkelig ikke at man ikke kan sammenligne barn eller tennåringer som ikke møter opp på skloen med småbarn som leker i trafikken?" Dett er enten en forferdelig stråmann eller så bommer du voldsomt. Jeg tror, om du leser om igjen og mitt forrige innlegg, at du vil forstå det. Men mulig det blir litt uklart når man må hente frem ting som ble postet for to måneder siden. Tror det skal være ganske greit formulert i forrige innlegg.

 

Nei, det er ikke jeg som bommer her. Det er dere som kommer med komplett håpløse sammenligninger med situasjoner som ikke ligner i det hele tatt! Jeg ser også at du stort sett konstaant klager over at det er noe du mangler svar på og jeg skal fortelle hvorfor. Nå tar jeg det i uthevede bokstaver og det er ikke fordi jeg mener å skrike, men fordi du skal legge ekstra merke til det:

 

Du besvarer på en komplett håpløs og rotete måte så det svært ofte er svært vanskelig å finne sammenhengen i det du svarer på og det du skriver! Og dette gjelder spesielt de lange innleggene dine. Hadde du begynt å quote hvert avsnitt du svarer på slik jeg gjør hadde det vært VESENTLIG enklere å skjønne hva det er du svarer på. Jeg må ofte gjette meg fram til det og lese igjennom flere ganger for å få noen sammenheng.

Lenke til kommentar

Dersom du har glemt det, sa du deg enig i følgende:

 

Slik jeg har forstått, mener du at elever i dag har full rett til å spytte på, slenge dritt til og utøve vold mot lærere. Dette av den enkle grunn at lærere før i tiden behandlet elever dårlig. Rett meg dersom jeg tar feil.

 

Dette kan oversettes til «Personer av gruppe A har full rett til å spytte på og utøve vold mot hvem som helst i gruppe B, fordi noen i gruppe B har gjort liknende handlinger mot noen i gruppe A».

 

Derfor er nazi-sammenligningen klar, det er bare å bytte ut gruppe A med nordmenn og gruppe B med tyskere.

 

Jeg sa både det samt slik skolesystemet fortsatt fungerer. Hvor mange ganger er jeg nødt til å nevne det?

Lenke til kommentar

Det er samme logikken som du bruker...

 

Se innlegget over. Ved mindre noen kan komme med en god grunn til hvorfor disse eksemplene deres har noe med tråden å gjøre akter jeg ikke å bruke tid på dem.

 

Det går rett på din måte å argumentere på. De bruker nøyaktig samme argumenter som du selv bruker. De er nøyaktig like relevante, eller rettere sagt irrelevante, som dine argumenter. Når du kritiserer disse sammenlikningene viser du bare hvor svake dine egne "argumenter" er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er oppgaver både elever og lærer får. Læreren skal løse de samme oppgavene som elevene må gjøre, i tillegg til at læreren må ha en så dyp forståelse over oppgavene at han kan gå rundt å hjelpe elevene når de forsøker seg på oppgavene. Læreren må lese hele boken elevene skal bruke i undervisningen. Faktisk må læreren lese flere aktuelle bøker, for å finne den som best beskriver faget, og tredjeparts-informasjon. Bare de færreste elever i det hele tatt leser halve boken.

 

Ting lærerne har gjort hauevis av forskjellige ganger med forskjellige klasser og kan utenat. Dessuten trenger ikke de å gjøre oppgavene nei. De går gjerne rundt i klasserommet eller sitter bak kateteret i en mye bedre stol enn elevene mens de bare hjelper elever med en enkel oppgave i det de rekker opp hånden.

 

Læreren må forberede timen, læreren må rette alle oppgaver. Læreren må i hensyn gjøre like mye arbeid som en elev, multiplisert med antall elever. Du har så liten kunnskap om lærerens oppgaver, at det virker som at du enda hører til på barneskolen. Kan det stemme?

 

Og det er altså arbeid å sette en hake ved om ting er feil eller ikke samt skrive et nummer ang. hvor mange poeng man må gi det?

 

Du eier virkelig ikke kunnskap om dette i det hele tatt. Er du fortsatt ved barnehagen? (Der ser du nivået på den kommentaren din om barneskolen). Klarer du å la være med slikt heretter?

 

Det var forresten noen på dete forumet (tror det var Pokey?) som hadde en ganske sannferdig signatur: "Når noen sammenligner det du sier med noe helt idiotisk, er det for å få frem hvor idiotisk det du hevder er."

 

Fritt sitert, selvfølgelig, men kanskje noe du burde vurdere å ta til deg.

 

:roll: Du burde i aller høyeste grad ta til deg hvor idiotisk det du skriver her er!

 

PS: Lærerne har fritimer når de ikke underviser noen klasser og kan ta kose seg på lærerværelset. Og nei, de trenger ikke å jobbe med noe da. og om de gjør det er det et eget valg.

Lenke til kommentar

[…] dette skal faktisk være en seriøs diskusjon.

Nettopp, så vi setter strek her. Ønsker dere å diskutere hverandres debattteknikk kan dere gjøre dette på PM, ikke her i tråden. Nye innlegg slettes uten forvarsel.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

Lenke til kommentar

Ikke snakk om hvem som ikke evner å forstå her. Det gjør du i tråd etter tråd og dette skal faktisk være en seriøs diskusjon.

 

Jeg tar det opp igjen og igjen fordi din deltakelse i tråd etter tråd er helt lik:

 

- Komme med en hel haug av påstander som ikke holder vann

- Få disse påstander tilbakevist, gang etter gang, side etter side, tråd etter tråd

- Ignorere argumentene/ikke forstå argumentene

 

Jeg skal heller eksemplifisere dette med hvordan du svarte mitt forrige innlegg nå her under (istedenfor å bare påstå det):

 

Dette er oppgaver både elever og lærer får. Læreren skal løse de samme oppgavene som elevene må gjøre, i tillegg til at læreren må ha en så dyp forståelse over oppgavene at han kan gå rundt å hjelpe elevene når de forsøker seg på oppgavene. Læreren må lese hele boken elevene skal bruke i undervisningen. Faktisk må læreren lese flere aktuelle bøker, for å finne den som best beskriver faget, og tredjeparts-informasjon. Bare de færreste elever i det hele tatt leser halve boken.

 

Ting lærerne har gjort hauevis av forskjellige ganger med forskjellige klasser og kan utenat. Dessuten trenger ikke de å gjøre oppgavene nei. De går gjerne rundt i klasserommet eller sitter bak kateteret i en mye bedre stol enn elevene mens de bare hjelper elever med en enkel oppgave i det de rekker opp hånden.

 

Ingen klasser er like, heter det. Og læreren er nødt til å tilpasse seg klassen. En nødvendig konsekvens av dette, er at en lærer stadig er nødt til å oppfriske sin undervisning, og være villig til å gjøre endringer på den. Enhver lærer vet dette. Har du hatt lærere som nekter å moderere seg selv, så synes jeg synd på deg. Men da er dette spesialtilfeller, og sier ingenting om det generelle som inngår i lærerens arbeidsoppgaver. Og det var tross alt dette som var argumentet, og ikke hva nå enn som har hendt med deg. Personlig erfaring er ikke relevant.

 

Læreren må forberede timen, læreren må rette alle oppgaver. Læreren må i hensyn gjøre like mye arbeid som en elev, multiplisert med antall elever. Du har så liten kunnskap om lærerens oppgaver, at det virker som at du enda hører til på barneskolen. Kan det stemme?

 

Og det er altså arbeid å sette en hake ved om ting er feil eller ikke samt skrive et nummer ang. hvor mange poeng man må gi det?

 

Det er ikke bare til å sette en hake ved om ting er feil. Dette er noe som hører til barneskolen, hvor all retting går enkelt og greit på om ting er rett eller galt. Om du har hatt lærere som har gjort dette, synes jeg synd på deg, fordi det er ikke det en lærer skal gjøre, og en lærers arbeidsoppgaver er mye mer omfattende enn som så. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i hvilke arbeidsoppgaver en lærer har, istedenfor å repetere hva dine dårlige lærere har gjort. Personlig erfaring er ikke relevant, og det er ikke problemstillingen, og det er ikke argumentene du får. Du bommer fullstendig på argumentene.

 

Du eier virkelig ikke kunnskap om dette i det hele tatt. Er du fortsatt ved barnehagen? (Der ser du nivået på den kommentaren din om barneskolen). Klarer du å la være med slikt heretter?

 

Det er ikke å legge skjul på at den type lærer du beskriver, er en lærer som underviser på barneskole. Det er kun en observasjon. At jeg ikke eier kunnskap om emnet, er bare piss-preik. Det er det motsatte av min kommentar.

 

Det var forresten noen på dete forumet (tror det var Pokey?) som hadde en ganske sannferdig signatur: "Når noen sammenligner det du sier med noe helt idiotisk, er det for å få frem hvor idiotisk det du hevder er."

 

Fritt sitert, selvfølgelig, men kanskje noe du burde vurdere å ta til deg.

 

:roll: Du burde i aller høyeste grad ta til deg hvor idiotisk det du skriver her er!

 

PS: Lærerne har fritimer når de ikke underviser noen klasser og kan ta kose seg på lærerværelset. Og nei, de trenger ikke å jobbe med noe da. og om de gjør det er det et eget valg.

 

Igjen får du ikke med deg poenget: At noe sammenlignes med noe idiotisk betyr ikke at sammenligningen er feil! Sammenligningene du har fått i denne tråden er fullstendig legitime. Det eneste du kan reagere på med dem, er at de illustrerer noe idiotisk - og det de illustrerer er din argumentasjon overført. Vet du hva dette betyr?

 

Og du kan ikke oppriktig hevde at lærere har noe valg hvorvidt de skal arbeide med skolerelaterte ting? Om de ikke velger å gjøre det i fritimer, må de gjøre det på fri-tid. Dette er helt likt som.... lekser.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får dere forklare nærmere før jeg gidder å bruke tid på dem.

 

Og det er forøvrig totalt irelevant uansett da det er forholdet mellom elever og lærere som diskuteres i denne tråden og null annet!

Når logikken er lik kan eksemplene være med på å underbygge et poeng som gjelder for dine eksempler, med andre ord de er on-topic.

 

Ting lærerne har gjort hauevis av forskjellige ganger med forskjellige klasser og kan utenat. Dessuten trenger ikke de å gjøre oppgavene nei. De går gjerne rundt i klasserommet eller sitter bak kateteret i en mye bedre stol enn elevene mens de bare hjelper elever med en enkel oppgave i det de rekker opp hånden.

Ja, av og til har de brukt det samme opplegget før, men de må fortsatt forberede seg. Det krever i tillegg mye å følge med på 20-28 elever for å sikre seg at alle jobber og lærer.

 

Og det er altså arbeid å sette en hake ved om ting er feil eller ikke samt skrive et nummer ang. hvor mange poeng man må gi det?

Det er det, og det tar faktisk tid...

 

Du eier virkelig ikke kunnskap om dette i det hele tatt. Er du fortsatt ved barnehagen? (Der ser du nivået på den kommentaren din om barneskolen). Klarer du å la være med slikt heretter?

Jeg vet ikke med han du kommenterte til, men jeg studerer til master og har vært lærer i både ungdomsskolen og barneskolen...

 

:roll: Du burde i aller høyeste grad ta til deg hvor idiotisk det du skriver her er!

Du mer enn han...

 

PS: Lærerne har fritimer når de ikke underviser noen klasser og kan ta kose seg på lærerværelset. Og nei, de trenger ikke å jobbe med noe da. og om de gjør det er det et eget valg.

De må ofte jobbe med noe da, ettersom det er veldig mye administrativt arbeid lærerne er pålagt. I tillegg så brukes denne tiden til å forberede timer, rette prøver og samtale om elever med andre lærere. Men ja, noen sitter på facebook, drikker te og sladrer også, men det er ikke det jeg så mest av på lærerværelset...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

1 Du skrev "Tenk på hva skolen kunne begå av fysisk avstraffelse av elever før i tiden." Du rettferdiggjorde altså hvorfor elever bør kunne bruke fysisk vold og krenkelse mot lærere fordi lærere krenket og brukte fysiske metoder mot elever før. Min sammenligning viste hvordan verden ville fungert om alle hadde tenkt på samme hevngjerrige måte som deg.

 

Og jeg har forklart at det gjelder både det samt slik det fungerer i dag. Som man sår skal man høste! Trist, men snat for lærerne og de adre idiotene som jobber i skolen.

 

2 Jeg går på vg1 og har aldri vært med på noe slikt i mitt snart 11 år lange skoleliv med haugevis av forskjellige lærere. Vi har byttet på lærere omtrent hvert til annenhvert år. Mine lærere har alltid vært til hjelp og aldri hatt behov for å vise sin autoritet og makt med mindre det har vært for elevenes beste. Lærerrasist??

 

Du har altså vært svært heldig. Det burde du virkelig ta til deg! Men når det gjelder hva som er til elevenes beste å er det subjektivt og du kan ta svært feil der. Om en lærer feks. hadde tatt i meg i sløydtimen for å si at jeg skulle gjør noe annet hadde vedkommend efått seg høvlen som jeg holdt midt i pannen!

 

Ja, det er mye rasisme fra lærerne!

 

3 Jo, det var det du skrev: "Vil lærerne ha autoritet og respekt får de først gjøre seg fortjent til det". Så det jeg skrev får stå.

 

Hva sikter du til her?

Lenke til kommentar

[..] siden han menete at han hadde makt over dem.

Kilder på dette? Det står nemlig ingenting i artikkelen, men jammen har du fantasi. Kanskje vi skal si at han var en 100 % god person, ut i fra en objektiv vurdering?

 

Tråden dreier seg om forholdet mellom elever og lærere.

I så fall har artikkelen du viste til ingenting med tråden å gjøre, siden det skjedde utenfor skoletid. Ergo hadde ikke læreren den påståtte «makten» over elevene.

 

Det er en unødvendig begrensing du krever her, og at du er mer interessert i å innskrenke tema sier meg at du ikke har noen gode argumenter.

 

Jeg sa både det samt slik skolesystemet fortsatt fungerer. Hvor mange ganger er jeg nødt til å nevne det?

Du bekreftet at det var akkurat det prinsippet du gikk ut i fra. Senere skrev du at det ikke bare var det gjaldt. Hva blir det til? Jeg synes du bør forklare deg nærmere her. Nøyaktig hva er det du mener skal rettferdiggjøre vold mot lærere, og hvorfor?

 

Nei. Deres er ubrukelige fordi de snakker om helt andre situasjoner.

Som nevnt er det i prinsippet det samme. Hva er det som ikke er forståelig?

 

Og jeg har forklart at det gjelder både det samt slik det fungerer i dag. Som man sår skal man høste! Trist, men snat for lærerne og de adre idiotene som jobber i skolen.

Det er også sant for kvinner, tyskere og nordmenn (for å nevne noen) dersom vi overfører logikken til andre sammenhenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...