Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Poenget mitt var ønske om en HSTouch-klient til mac.

 

IKKE en PC eller en virtuell maskin på maccen.

 

Fanboys gjør det til Apples problem at HSTouch ikke finnes til mac + Windows mobile.  :dribble:

 

Vi har en touch-skjerm + en ledig mac som hadde passet bra i gangen. Men dens primære oppgave er ikke HS-relatert, dermed blir det ekstra tungvint og klønete om det må kjøres virtuelt. En liten PC koster mye mindre men da mister jeg maccen.  :hmm:

 

God helg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja. Jeg kjører HStouch på den stasjonære uten touchskjerm i kjelleren. Fungerer ypperlig med mus også, selv om touch selvfølgelig er å foretrekke.



Men:

En liten PC koster mye mindre men da mister jeg maccen. :hmm:

... er vel selve definisjonen på "en vinn-vinn situasjon". :)

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt var ønske om en HSTouch-klient til mac.

 

IKKE en PC eller en virtuell maskin på maccen.

 

Fanboys gjør det til Apples problem at HSTouch ikke finnes til mac + Windows mobile.  :dribble:

 

Vi har en touch-skjerm + en ledig mac som hadde passet bra i gangen. Men dens primære oppgave er ikke HS-relatert, dermed blir det ekstra tungvint og klønete om det må kjøres virtuelt. En liten PC koster mye mindre men da mister jeg maccen.  :hmm:

 

God helg!

hvorfor blir det tungvindt? hvis du f.eks bruker Parallels kan du sette den opp slik at det blir som om windowsprogrammet kjører native i mac.

 

hva skal maskinen primært brukes til?

Lenke til kommentar

Høres tungvindt ut å styre hstouch med mus, men men. Alle har sin smak.

Jeg kjører "små-klienter" på alle PCer for hurtig-tilgang til utvalgte funksjoner. Det fungerer utmerket. :)

 

 

HåvardGj, det var faktisk et godt poeng.

 

Må sjekke det ut.

 

Maccen støtter utmerket touch-skjerm, dessuten er HSTouch mye mer enn "touch".

Øh... så du trykket faktisk ikke på noen av lenkene mine? :(

Såret. Vondbråten! :angry:

 

:p

Lenke til kommentar

Noen som vet om et slags trådløst relé jeg kan montere i veggboksen og som kan styres trådløst av en liten dings som skrur releet av og på med 24v? Har planer om å styre en lampe ved hjelp av PLS uten å gjøre noe med det elektriske anlegget i huset.

 

det enkleste blir kanskje en slik

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LCMR-1000-p%C3%A5-av-innbygingsmottaker/36-4608

i veggboksen,  og en slik

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-WBT-912-sender-for-innfelling/36-4913

som blir styrt av PLS-en

 

den siste skal ikke ha styrespenning, men bare et potensialfritt signal (rele el. lignende)

Lenke til kommentar

Kan man fortsatt styre f.eks lys med lysbrytere dersom man også har trådløs styring? Må man isåfall skifte hele brytermekanismen?

 

Jeg ser mange bruker slik støpselenheter med trådløsstyring man setter i vanlig stikkontakt, som man videre kobler lampene i, disse kan vel da ikke styres med bryter i tillegg?

Lenke til kommentar

Kan man fortsatt styre f.eks lys med lysbrytere dersom man også har trådløs styring? Må man isåfall skifte hele brytermekanismen?

 

Jeg ser mange bruker slik støpselenheter med trådløsstyring man setter i vanlig stikkontakt, som man videre kobler lampene i, disse kan vel da ikke styres med bryter i tillegg?

Ja, du legger en mikrobryter (f.eks. Fibaro FGD-212) bak den eksisterende bryteren, så kan du operere den både lokalt og sentralt. :)

Lenke til kommentar

 

Kan man fortsatt styre f.eks lys med lysbrytere dersom man også har trådløs styring? Må man isåfall skifte hele brytermekanismen?

 

Jeg ser mange bruker slik støpselenheter med trådløsstyring man setter i vanlig stikkontakt, som man videre kobler lampene i, disse kan vel da ikke styres med bryter i tillegg?

Ja, du legger en mikrobryter (f.eks. Fibaro FGD-212) bak den eksisterende bryteren, så kan du operere den både lokalt og sentralt. :)

 

 

Men vil ikke lysbryteren overstyre den trådløse bryteren ved "av"?

Endret av krabbemat
Lenke til kommentar

Men vil ikke lysbryteren overstyre den trådløse bryteren ved "av"?

 

 

Det kommer jo helt an på.

 

1) Dersom du f.eks. kobler en bordlampe med «vanlig» ledningsbryter inn i en plugg-inn bryter (som f.eks. denne: https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/835-bryter-fgwpf-102.html) vil du jo ikke kunne slå på lampen sentralt dersom den «vanlige» ledningsbryteren er av.

 

2) Dersom du derimot putter en mikromodul (f.eks. https://www.tronika.no/no/lysstyring/846-dimmer-fgd-212.html) bak en standard veggbryter, vil du kunne styre lyset eller hva det nå er med veggbryteren eller fra en fjernkontroll.

 

For alternativ 1 kan du enten bare slutte å bruke ledningsbryteren eller, skifte til denne: https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/768-bryter-swiidinter.html?search_query=swiid&results=2

 

Jeg har ikke byttet til smarte ledningsbrytere fordi de har et irriterende blått ledelys på seg som man av en uforstpelig grunn ikke kan slå av. (Så vidt jeg vet fins bare denne ene typen.)

 

Edit: Jeg har gjort det slik at bord- og gulvlamper typisk har en plug-inn switch og slås automatisk på når rommets hovedbryter brukes. Da er det plutselig ingen som bruker ledningsbryteren lenger.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Har kjøpt meg et gammelt hus, og skal starte å automatisere litt etter litt.

 

Hvilket system bør en starte med i dag? Tellstick? Er Z-wave den beste protokollen å starte med?

 

Det første jeg skal gjøre, er å montere diverse hygrostater (sensorer for luftfuktighet) i krypkjelleren, og skru av og på en luftavfukter. Er det noen som har noen konkrete eksempler på hygrostater som er rimelig nøyaktig?

Lenke til kommentar

Z-wave er nok den mest allsidige og stabile protokollen til en relativ rimelig penge.

 

For måling av luftfuktighet hadde jeg imidlertid muligens heller valgt Oregon Scientific-sensorer. Men de opererer på 433 MHz. Jeg hadde valgt et system som lar deg benytte begge deler. :)

Lenke til kommentar

For meg er det et poeng å blande færrest mulig protokoller.

 

Ikke det at jeg nødvendigvis er uenig (til det vet jeg for lite om Oregon), men hvorfor er Oregon-sensorer for fuktmåling bedre en z-wave?

Jeg kvittet meg med alt jeg hadde av 433 Mhz (kun rfxcom og nexa) fordi jeg syntes det var dillete med flere protokoller og fordi rekkevidden var dårlig.

 

Aeotec zw-100 fungerer greit. Da får du bevegelse, lys, UV, fukt og temperatur i en sensor. (Dog passe teit er det jo at du ikke kan justere lyset som blinker når den registrerer bevegelse, men så er det jo ganske så inobtrusive.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...