Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Polling er selvfølgelig helt fint, men det er avhengig av intervallet. De fleste enheter støtter nå "Instant Status" og polling blir dermed uinteressant. De poller jeg innimellom (en gang i timen, en gang annenhver time). For enheter som ikke støtter instant status poller jeg vesentlig raskere, f.eks. hvert 5. minutt.

Qubino sine moduler støtter instant status, men har vore litt utfordringar med dei siste Z-wave+ modulene. I mitt tilfelle var UZB1 løysinga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... istedenfor Aeon Labs 5. gen?

 

Så lenge assosiasjonene er satt riktig burde det fungere, men man skal aldri si aldri...

 

Ja, i staden for Aeon Labs gen. 5.

Som eg skreiv i tidlegare postar var assosiasjon heile problemet. Gjorde grundig testing og var i dialog med Mr Tronika. Både assosiasjon og instant status løyste seg med UZB1. Eller som eg skreiv tidlegare så løyste ikkje assosiasjon mot anna modul seg heilt, men fungerte på eit vis. Oppsett og moduler var uendra, kun endring av stick.

Lenke til kommentar

Polling er selvfølgelig helt fint, men det er avhengig av intervallet. De fleste enheter støtter nå "Instant Status" og polling blir dermed uinteressant. De poller jeg innimellom (en gang i timen, en gang annenhver time). For enheter som ikke støtter instant status poller jeg vesentlig raskere, f.eks. hvert 5. minutt.

 

Hmmm, kan ikke se at det i Domoticz er noen mulighet for å velge polle-hyppighet...

Lenke til kommentar

Jeg monterte en ID Lock dørlås for noen uker siden (zwave mot Homeseer). Den fungerer forsåvidt bra, men jeg har litt problemer med statusoppdateringer. Mest plagsomt er det at den viser status låst, selv om den er ulåst. Eksempel, døren er ulåst, status ulåst. Det ringer på døren og den åpnes. Når den lukkes, blir status satt til låst i Homeseer (selv om den altså er ulåst). 

Har noen erfaringer rundt dette, har jeg satt den opp feil i Homeseer?

Lenke til kommentar

[sMS fra Homeseer]

 

 

 

Hva koster det per melding å bruke denne tjenesten?

 

 

Samme som fra mobilen din. (Går på det samme abonnementet mener jeg)

 

 

Det stemmer, men mange har et visst antall SMS fra web inkludert i abonnementet. Jeg har tredve per måned, og de har jeg aldri brukt før. Dermed blir dette i praksis gratis for meg.

Lenke til kommentar

Jeg monterte en ID Lock dørlås for noen uker siden (zwave mot Homeseer). Den fungerer forsåvidt bra, men jeg har litt problemer med statusoppdateringer. Mest plagsomt er det at den viser status låst, selv om den er ulåst. Eksempel, døren er ulåst, status ulåst. Det ringer på døren og den åpnes. Når den lukkes, blir status satt til låst i Homeseer (selv om den altså er ulåst). 

Har noen erfaringer rundt dette, har jeg satt den opp feil i Homeseer?

Har du sjekket assosiasjoner? HomeSeer (node 1) skal være assosiert til (minst) en av gruppene.

Lenke til kommentar

[sMS fra Homeseer]

 

 

 

Hva koster det per melding å bruke denne tjenesten?

 

 

Samme som fra mobilen din. (Går på det samme abonnementet mener jeg)

 

 

Det stemmer, men mange har et visst antall SMS fra web inkludert i abonnementet. Jeg har tredve per måned, og de har jeg aldri brukt før. Dermed blir dette i praksis gratis for meg.

 

Kan du bekrefte (teste) at det å kjøre fra http går som WEB og ikke som fra telefon?

Lenke til kommentar

Jeg monterte en ID Lock dørlås for noen uker siden (zwave mot Homeseer). Den fungerer forsåvidt bra, men jeg har litt problemer med statusoppdateringer. Mest plagsomt er det at den viser status låst, selv om den er ulåst. Eksempel, døren er ulåst, status ulåst. Det ringer på døren og den åpnes. Når den lukkes, blir status satt til låst i Homeseer (selv om den altså er ulåst). 

Har noen erfaringer rundt dette, har jeg satt den opp feil i Homeseer?

Hei, jeg bruker IDLock med Zipabox, og har samme problem.

 

Jeg får den til å vise riktig (ikke endre status tilbake) hvis jeg hver gang døra åpnes (dørsensor) setter låsens state til å være "Unlocked". Da faller den ikke tilbake til locked.

 

Det er en bug i låsen som forårsaker dette. De jobber med en fix, men tør ikke å svare på når den er klar.

 

Nå kjenner jeg ikke til Homeseer, men det går kanskje an å laste opp ny firmware til enheter? Mulig du er avhengig av Z-wave Plus for dette. Men det tar nok en stund før fixen kommer, uansett.

 

Jo fler som maser jo bedre, så send gjerne en mail om dette til IDLock :)

Lenke til kommentar

 

... istedenfor Aeon Labs 5. gen?

 

Så lenge assosiasjonene er satt riktig burde det fungere, men man skal aldri si aldri...

 

Ja, i staden for Aeon Labs gen. 5.

Som eg skreiv i tidlegare postar var assosiasjon heile problemet. Gjorde grundig testing og var i dialog med Mr Tronika. Både assosiasjon og instant status løyste seg med UZB1. Eller som eg skreiv tidlegare så løyste ikkje assosiasjon mot anna modul seg heilt, men fungerte på eit vis. Oppsett og moduler var uendra, kun endring av stick.

 

 

Assosiasjoner fungerte aldri skikkelig for meg med Aeon Labs Gen5 og Homeseer (for linux). Mye annet hikket også, men byttet til UZB1, og da fungerte det fint.

Dog mener jeg fortsatt Homeseer har litt for lite fokus på sine europeiske kunder.

 

Kan du bekrefte (teste) at det å kjøre fra http går som WEB og ikke som fra telefon?

Jeg kan bekrefte at det for meg i mars er registret mange sendte SMS fra web uten at jeg har send SMS fra web på annen måte enn via Homeseer.

Lenke til kommentar

 

Jeg monterte en ID Lock dørlås for noen uker siden (zwave mot Homeseer). Den fungerer forsåvidt bra, men jeg har litt problemer med statusoppdateringer. Mest plagsomt er det at den viser status låst, selv om den er ulåst. Eksempel, døren er ulåst, status ulåst. Det ringer på døren og den åpnes. Når den lukkes, blir status satt til låst i Homeseer (selv om den altså er ulåst). 

Har noen erfaringer rundt dette, har jeg satt den opp feil i Homeseer?

Hei, jeg bruker IDLock med Zipabox, og har samme problem.

 

Jeg får den til å vise riktig (ikke endre status tilbake) hvis jeg hver gang døra åpnes (dørsensor) setter låsens state til å være "Unlocked". Da faller den ikke tilbake til locked.

 

Det er en bug i låsen som forårsaker dette. De jobber med en fix, men tør ikke å svare på når den er klar.

 

Nå kjenner jeg ikke til Homeseer, men det går kanskje an å laste opp ny firmware til enheter? Mulig du er avhengig av Z-wave Plus for dette. Men det tar nok en stund før fixen kommer, uansett.

 

Jo fler som maser jo bedre, så send gjerne en mail om dette til IDLock :)

 

Takk, skal mase!!

 

Homeseer støtter Z-wave Plus med remote oppgradering, så det ordner seg nok.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er ny i dette forumet, og er usikker på om det er her jeg kan fremme spørsmål!?

 

Jeg har brukt HS2 og HStouch siden 2009, og da først og fremst til lysstyring og garasjeporter,

Av enheter har jeg 22  stk  Marmitek X10 LD11 Din-Rail Dimmere  og  har også benyttet X10 enheter til garasjeportene. Har også 2 Z-wave enheter (bevegelsessensorer) og et IP-camera. Med tanke på stabile X10 signaler har jeg fra dag 1 installert X10 FKX40 Phase Coupler / Repeater i sikringsskapet Kontroller har vært CM15pro.

Dette opplegget har vært stabilt helt fram til det siste halvåret. Men lysbrytningen har blitt mer og mer ustabilt.

 

I det siste har jeg oppgradert til HS3 og skiftet ut CM15pro kontrolleren med en TI213.

Trodde nemlig at problemet kunne ligge i CM15pro enheten, Problemene er imidlertid de samme. Har også forsøkt å koble ut PC-er og annet nytt utstyr som  er installert det siste halvåret, men til ingen nytte.

 

Nå er jeg rådvill?

 

Symbtomene er som om ikke fasekobleren/repeateren virker. 

Hvordan kan jeg finne ut om den virker? Ny koster ca 3000 kr.
Lenke til kommentar

God ide det Moskus, booter den med Windows.

 

Mister riktignok all fornuftig funksjonalitet da, men...  :ohmy:

 

Flott at Apple har vært fremsynte nok til å lage hardware der Bill Gates mislykkes.  :dribble:

 

God helg!

 

 

nå er ikke jeg den med kjennskap til mac, men du kan jo lese her og se om det er noe fornuftig:

http://www.howtogeek.com/187359/5-ways-to-run-windows-software-on-a-mac/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God ide det Moskus, booter den med Windows.

 

Mister riktignok all fornuftig funksjonalitet da, men...  :ohmy:

 

Flott at Apple har vært fremsynte nok til å lage hardware der Bill Gates mislykkes.  :dribble:

 

God helg!

Jeg skal for en gangs skyld holde meg for god til å svare på slikt svada. ;)

 

Men Fusion er en god idé. :)

Den lar deg kjører Windows-programmer på Mac'en din, uten nevneverdige plager. Har bekjente som sverger til det for de programmene som ikke kjører på Mac, eller som er bedre på Windows. Det krever heller ingen doktorgrad i databehandling for å få det til å fungere.

Lenke til kommentar

 

God ide det Moskus, booter den med Windows.

 

Mister riktignok all fornuftig funksjonalitet da, men...  :ohmy:

 

Flott at Apple har vært fremsynte nok til å lage hardware der Bill Gates mislykkes.  :dribble:

 

God helg!

Jeg skal for en gangs skyld holde meg for god til å svare på slikt svada. ;)

 

Men Fusion er en god idé. :)

Den lar deg kjører Windows-programmer på Mac'en din, uten nevneverdige plager. Har bekjente som sverger til det for de programmene som ikke kjører på Mac, eller som er bedre på Windows. Det krever heller ingen doktorgrad i databehandling for å få det til å fungere.

 

 

Fusion koster vel en del? Jeg kjører VirtualBox, som er gratis. Sjelden jeg trenger WIndows, men en eller annen linux-distro har jeg så å si alltid snurrende parallelt med OS X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...