Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Dette fungerer ikke for meg. Jeg får feilmeldingen

 

"Running script /home/pi/HomeSeer/scripts/SMS_P_priv.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.Error getting response stream (Write: The authentication or decryption has failed.): SendFailure "

 

Jeg kan deirmot klippe ut URL'en, legge til content og lime det inn i en nettleser eller bare kjøre

curl "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=Testmelding"

fra kommandolinjen, så får jeg SMS, men skriptet får jeg ikke til å fungere i homeseer. Er det noen som har kan hjelpe? Vil helst slippe å skrive mitt eget bash- eller LUA-skript.

 

 

Da fikk jeg det til å funke!

 

Da skrev jeg først mitt eget script med hs.URLAction, men fikk ikke til å logge noe. Etter litt feilsøking fant jeg ut hva som feilet med Moskus' opprinnelige skript. Her roter Homeseer det til. Det fins ingen sertifikater i Linux-versjonen, dvs. man bruker mono og der er det ingen sertifikater by default. Det kan fikses med

sudo mozroots --import --sync

da lastes sertifikatene inn fra mozilla, og vips funker skriptet. Hadde nå bare homeseer kommet med en litt mer presis tilbakemelding...

Jeg fikk lært meg litt om vb.net, om ikke annet.

 

 

Hva koster det per melding å bruke denne tjenesten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hybridbil, jeg må bli kjent med bilen og mulighetene først.

 

Ber elektrikeren om å sørge for at jeg får målt forbruket.

 

Ja da er vi spent på hva han kommer opp med av forslag ;)

 

DVS

Om du bare skal lade på 10 så kan du jo ordne det selv med en plugin fra Fibaro eller tilsvarende.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

Hybridbil, jeg må bli kjent med bilen og mulighetene først.

 

Ber elektrikeren om å sørge for at jeg får målt forbruket.

 

Ja da er vi spent på hva han kommer opp med av forslag ;)

 

DVS

Om du bare skal lade på 10 så kan du jo ordne det selv med en plugin fra Fibaro eller tilsvarende.

 

 

 

Det blir samme løsning som det du har, mest for gøy.

Lenke til kommentar

 

Kjapt spørsmål: Hva betalte du for den installasjonen?

2,3 mill pluss omkostninger :p

Sånn i tilfelle du trodde det var ett frekt svar og ikke tok "spøken" så har jeg kjøpt ett brukt hus til 2,3 mill med dette allerede ferdig, fjernstyring av lys, varme, temperatursensorer osv ferdig satt opp for meg :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

Kjapt spørsmål: Hva betalte du for den installasjonen?

2,3 mill pluss omkostninger :p

Sånn i tilfelle du trodde det var ett frekt svar og ikke tok "spøken" så har jeg kjøpt ett brukt hus til 2,3 mill med dette allerede ferdig, fjernstyring av lys, varme, temperatursensorer osv ferdig satt opp for meg :)

 

Ja, jeg forstod det. ;)

 

Synd det ikke var mer spesifisert enn det. Personlig synes det er rart å selge et smarthus (sannsynligvis da til overpris) basert på Nexa og Telldus, men det er nå meg... Den gode nyheten er jo at du da lettere kan bygge det ut! :)

Den dårlige nyheten er at når er bygget littegranne mer ut, så ønsker du muligens å bytte protokoll, og da må du bytte ut utstyr (evt kjøre dobbelt med en controller-programvaren, men det fungerer jo også bra, så lenge programvaren er grei å bruke).

Lenke til kommentar

Man vet aldri hvordan det blir tolket skriftlig, regnet jo egentlig med at du forstod det men ettersom du ikke postet noe mer etter det ble jeg litr usikker :)

 

Det ble ikke solgt som smarthus heller, men med fjernstyring som en ekstra liten sak bare, stod bare nevnt så vidt i prospektet. Ikke overpriset heller.

Tenker å kjøre en protokoll til ja, toveis, når jeg kommer til å bygge ut.

 

Ville ikke kalt det smarthus heller forresten, men en oppstart til ett smarthus :)

Skal bygge ut en del før jeg tør kalle det smarthus :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

jon00restart :)

 

 

Igjen takk, den er litt "rå":

 

 

 

This application will try to shutdown Homeseer gracefully. If this fails it will then try and force 

Homeseer 3 to shutdown. Again if this fails it will reboot the PC. If shutdown of Homeseer is successful, Homeseer is then restarted. The application will also wait for up to 60 seconds until all plugins have terminated.

 

Vil IKKE ha boot av server, han har en 3 år gammel variant som ikke booter. Synd at det ikke blir oppdatert oftere.  :hmm:

 

 Kravstor og utakknemlig.  :)

Lenke til kommentar

 

STATUSOPPDATERING

Eg stussar også litt på at ZMNHAD1 må settes til opp til å polle for å få statusoppdatering i homeseer (uavhengig av assosiasjon). Dette må eg gjere på l1 (Switch binary 1) for at homeseer skal motta informasjon om lampen er av eller på. Sikkert ein logisk forklaring, men eg har fleire Qubino dimmere der dette ikkje er nødvendig.

 

Ble det funnet noen løsning på dette? Jeg har mistet Instant Status, først på den ene, så på begge mine Qubino ZMNHDD1 dimmere https://www.tronika.no/no/lysstyring/864-dimmer-zmnhdd1.html?search_query=zmn&results=14

Lenke til kommentar

 

 

STATUSOPPDATERING

Eg stussar også litt på at ZMNHAD1 må settes til opp til å polle for å få statusoppdatering i homeseer (uavhengig av assosiasjon). Dette må eg gjere på l1 (Switch binary 1) for at homeseer skal motta informasjon om lampen er av eller på. Sikkert ein logisk forklaring, men eg har fleire Qubino dimmere der dette ikkje er nødvendig.

 

Ble det funnet noen løsning på dette? Jeg har mistet Instant Status, først på den ene, så på begge mine Qubino ZMNHDD1 dimmere https://www.tronika.no/no/lysstyring/864-dimmer-zmnhdd1.html?search_query=zmn&results=14

 

 

La ut ein liten oppdatering her for ei tid tilbake: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=383

 

Etter at eg gjekk frå Z-Stick Gen5 og over til UZB1 så virka også Instant Status på Qubinobrytarane (slapp polling). Aner ikkje om overgang til UZB1 berre var flaks i mitt tilfelle, men fungerer i alle fall.

 

Ein anna ting som har skjedd i kjølevatnet av overgangen er at HSTouch heng veldig. Aner ikkje kvifor, men den bruker tid på å oppdatere seg og "tegne" opp skjermene på alle enhetane. I tillegg kræsjer den langt oftere. Litt irriterende når eg sjeldan har hatt problem med HSTouch. Dette skjer uavhengig av om eg har lokaltilkobling eller via MyHS.

Om nokon kan hjelpe - kom gjerne med tips og triks 

Lenke til kommentar

 

jon00restart :)

 

 

Igjen takk, den er litt "rå":

 

 

 

This application will try to shutdown Homeseer gracefully. If this fails it will then try and force 

Homeseer 3 to shutdown. Again if this fails it will reboot the PC. If shutdown of Homeseer is successful, Homeseer is then restarted. The application will also wait for up to 60 seconds until all plugins have terminated.

 

Vil IKKE ha boot av server, han har en 3 år gammel variant som ikke booter. Synd at det ikke blir oppdatert oftere.  :hmm:

 

 Kravstor og utakknemlig.  :)

 

 

Har hatt denne gående i flere uker nå - den har enda ikke måttet gjøre noe annet enn å restarte HS3, så jeg tror ikke boot er spesielt vanlig. Men hvis serveren din ikke booter etter en restart ville jeg ha sett meg om etter ny hardware veldig raskt. :)

Lenke til kommentar

:nei:

 

Du misforstod.

 

Utvikleren har også laget en eldre utgave som IKKE booter maskinen. Det var den jeg ønsket skulle være nyere, men det er kanskje ikke behov for det.

 

Serveren min kjører også en virtuell maskin som gjør at boot uten varsel er uønsket. 

 

Kravstor.

Lenke til kommentar

Hvis det funker som det skal har jo ikke årgangen noe å si :)

 

 

Det er sant nok, men...

 

Denne fra 2013 gjør jobben:

 

 

 

 

 Jon00ShutDownHS3.exe 

V1.0.0 2nd June 2013 

This application will keep trying to gracefully shutdown Homeseer for upto 2 minutes. If that fails, 

Homeseer is killed. 

There are no external command parameters with this application.

 

Så har han av en eller annen grunn utviklet en nyere versjon, som også booter serveren.

 

 

 

 

 Jon00RestartHS3.exe 

V1.0.1 16th January 2016 

This application will try to shutdown Homeseer gracefully. If this fails it will then try and force 

Homeseer 3 to shutdown. Again if this fails it will reboot the PC. If shutdown of Homeseer is successful, Homeseer is then restarted. The application will also wait for up to 60 seconds until all plugins have terminated. 

There are no external command parameters with this application.

 

Håper min bekymring er grunnløs.  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

La ut ein liten oppdatering her for ei tid tilbake: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=383

 

Etter at eg gjekk frå Z-Stick Gen5 og over til UZB1 så virka også Instant Status på Qubinobrytarane (slapp polling). Aner ikkje om overgang til UZB1 berre var flaks i mitt tilfelle, men fungerer i alle fall.

 

Ein anna ting som har skjedd i kjølevatnet av overgangen er at HSTouch heng veldig. Aner ikkje kvifor, men den bruker tid på å oppdatere seg og "tegne" opp skjermene på alle enhetane. I tillegg kræsjer den langt oftere. Litt irriterende når eg sjeldan har hatt problem med HSTouch. Dette skjer uavhengig av om eg har lokaltilkobling eller via MyHS.

Om nokon kan hjelpe - kom gjerne med tips og triks 

 

Ok, takk for den.

Jeg har brukt UZB1 hele tiden, og det fungerte til og begynne med. Det fungerer med polling aktivert, men jeg tenker at det belaster nettverket unødvendig mye. Jeg får kanskje prøve å eksludere og inludere modulene igjen.

Lenke til kommentar

Polling er selvfølgelig helt fint, men det er avhengig av intervallet. De fleste enheter støtter nå "Instant Status" og polling blir dermed uinteressant. De poller jeg innimellom (en gang i timen, en gang annenhver time). For enheter som ikke støtter instant status poller jeg vesentlig raskere, f.eks. hvert 5. minutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...