Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

ok, så da vil du at hs sender deg en sms meldig når alarmen går.

Joda... men ikke slik du tenker på. Når Z-wave sensorene trigger og jeg er ute får jeg SMS. Men da burde også alarmsentralen ringe meg opp (for husets alarm skal ha gått).

 

Det jeg er ute etter er at når "armerer" alarmen, så vet HomeSeer at jeg er ute og styrer lys som passer. Når jeg kommer hjem og taster koden på alarmpanelet, så vet HomeSeer at jeg har kommet hjem.

 

 

Når vi først snakker om sms, hvordan kan man få homeseer til å gjøre dette? og hva trenger man av ustyr.

Jeg bruker Telenor sin API og sender SMS over internett.

 

Se følgende script:

Public Sub Main(ByVal params As String)
	Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=" & params
	Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)
	Dim output As String
	Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse
	Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'
	output = responsestream.ReadToEnd
	responsestream.Close()
	responsestream = Nothing
	response.Close()
	response = Nothing
	req = Nothing
	If output.Contains("status=""OK""") Then
		hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")
	Else
		hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")
	End If
		output = Nothing
	End Sub
Lagre som "Min_SMS.vb" i script-katalogen.

 

Parametre settes slik: ("Main","Dette er en tekstmelding!")

 

 

 

Jeg forsøker å sette opp HomeSeer til å sende meg SMS, og har bl.a testet dette scriptet, - men jeg får det ikke til å funke. Får tilbake  "Service not available for customer." Jeg kan sende SMS fra Telenor sine sider når jeg logger meg inn på vanlig måte. Funker dette scriptet fortsatt for deg, Moskus? Noen som evt kan hjelpe med en måte å få sendt SMS fra HS med et Telenor-abb.?

 

Dette fungerer fremdeles fint for meg. Prøv kundeservice?

 

 

Dette fungerer ikke for meg. Jeg får feilmeldingen

 

"Running script /home/pi/HomeSeer/scripts/SMS_P_priv.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.Error getting response stream (Write: The authentication or decryption has failed.): SendFailure "

 

Jeg kan deirmot klippe ut URL'en, legge til content og lime det inn i en nettleser eller bare kjøre

curl "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=Testmelding"

fra kommandolinjen, så får jeg SMS, men skriptet får jeg ikke til å fungere i homeseer. Er det noen som har kan hjelpe? Vil helst slippe å skrive mitt eget bash- eller LUA-skript.

post-184837-0-44519800-1458639038_thumb.png

Lenke til kommentar

Det forstår jeg og setter pris på, men hvorfor distribueres de ikke via HS? Samt oppdateres.

 

Han gidder ikke å legge arbeid ned i å tilpasse sine plugins til HS sin Plugin-distribusjon, vil heller prioritere å få dem til å virke bra. Kanskje like greit egentlig, det krever litt jobb og litt innsikt å få det han lager til å fungere, og dermed unngår han de 'enkle' brukerne som neppe klarer å få det til uten masse hjelp.

 

Men det han lager er veldig bra, selv om jeg også kunne ønske meg litt mindre redigering i ini-filer for å få dem til å virke. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette fungerer ikke for meg. Jeg får feilmeldingen

 

"Running script /home/pi/HomeSeer/scripts/SMS_P_priv.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.Error getting response stream (Write: The authentication or decryption has failed.): SendFailure "

 

Jeg kan deirmot klippe ut URL'en, legge til content og lime det inn i en nettleser eller bare kjøre

curl "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=Testmelding"

fra kommandolinjen, så får jeg SMS, men skriptet får jeg ikke til å fungere i homeseer. Er det noen som har kan hjelpe? Vil helst slippe å skrive mitt eget bash- eller LUA-skript.

 

 

Da fikk jeg det til å funke!

 

Da skrev jeg først mitt eget script med hs.URLAction, men fikk ikke til å logge noe. Etter litt feilsøking fant jeg ut hva som feilet med Moskus' opprinnelige skript. Her roter Homeseer det til. Det fins ingen sertifikater i Linux-versjonen, dvs. man bruker mono og der er det ingen sertifikater by default. Det kan fikses med

sudo mozroots --import --sync

da lastes sertifikatene inn fra mozilla, og vips funker skriptet. Hadde nå bare homeseer kommet med en litt mer presis tilbakemelding...

Jeg fikk lært meg litt om vb.net, om ikke annet.

Lenke til kommentar

 

Dette fungerer ikke for meg. Jeg får feilmeldingen

 

"Running script /home/pi/HomeSeer/scripts/SMS_P_priv.vb :Exception has been thrown by the target of an invocation.Error getting response stream (Write: The authentication or decryption has failed.): SendFailure "

 

Jeg kan deirmot klippe ut URL'en, legge til content og lime det inn i en nettleser eller bare kjøre

curl "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=Testmelding"

fra kommandolinjen, så får jeg SMS, men skriptet får jeg ikke til å fungere i homeseer. Er det noen som har kan hjelpe? Vil helst slippe å skrive mitt eget bash- eller LUA-skript.

 

 

Da fikk jeg det til å funke!

 

Da skrev jeg først mitt eget script med hs.URLAction, men fikk ikke til å logge noe. Etter litt feilsøking fant jeg ut hva som feilet med Moskus' opprinnelige skript. Her roter Homeseer det til. Det fins ingen sertifikater i Linux-versjonen, dvs. man bruker mono og der er det ingen sertifikater by default. Det kan fikses med

sudo mozroots --import --sync

da lastes sertifikatene inn fra mozilla, og vips funker skriptet. Hadde nå bare homeseer kommet med en litt mer presis tilbakemelding...

Jeg fikk lært meg litt om vb.net, om ikke annet.

 

Wow, godt detektivarbeid (i påsken, til og med)! :)

 

Godt det ikke var scriptet mitt... :p

Lenke til kommentar

 

 

Er usikker, men det ble da styrt via iPad ihvertfall, tror det var via domoticz, så da er det vel mulig å få til noe?

Ellers er det jo sikkert mulig å røske ut alt og starte fra bunnen av :p

Hvis det er via Domoticz, så er det garantert ikke Elko Wireless. Men det er i så fall gode nyheter. ;)
Er via tellstick så da er det jo kompitabelt med nexa, så da har jeg en del frihet :D

Da får jeg brukt fjernkotnrollen også :)

 

Kjapt spørsmål: Hva betalte du for den installasjonen?

Lenke til kommentar

Hybrid + Elbil?

 

Noe som kan automatiseres der? Fermate viste jo frem den kule bilen når det var "Hjemme hos" men jeg husker ikke at bilen ble nevnt.

 

Plenklipperen ja, men ikke bilen.

 

Er det noen vits i det - eller gjøres alt automatisk?

 

Får hybrid til sommeren. :)

Har e golf å sett litt på det, men vw carnet er såpass crappy at jeg har lagt det fra meg. Om de utbedrer det så kanskje...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Hybrid + Elbil?

 

Noe som kan automatiseres der? Fermate viste jo frem den kule bilen når det var "Hjemme hos" men jeg husker ikke at bilen ble nevnt.

 

Plenklipperen ja, men ikke bilen.

 

Er det noen vits i det - eller gjøres alt automatisk?

 

Får hybrid til sommeren. :)

Hadde automatisert Nissan Leaf - dvs, jeg hadde den i Domoticz.

 

Then, http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/maatte-stenge-app-nissan-leaf-saarbare-for-hacking/a/23641979/

Lenke til kommentar

Bygge Amazon Echo med Rpi

 

Var det ikke noen her som hadde bestilt seg Echo og prøvd det ut i hjemmeautomasjonssammenheng?

Joda. Jeg bruker Echo.

 

Jeg har integrert Echo/Alexa med Homeseer, og etter at det  kom direkte integrasjon synes jeg det fungerer utmerket. Nå bruker jeg Alexa til den daglige interaksjonen med Homeseer. Det er overaskende kjapt å sette opp. Syntaxen er som følger Alexa, turn on/off device, ev. set/dim to X%. Man kan ev. lage grupper i Alexa-appen/web-siden eller man kan lage en virtual device for å få en event til å kjøre (hvis man ikke vil bruke skill'en).

 

Bakdelen med å bygge en Amazon Echo med en Rpi som nevnt over, må jo være at man ikke kan bruke wake-word, men må trykke på en knapp.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Hybrid + Elbil?

 

Noe som kan automatiseres der? Fermate viste jo frem den kule bilen når det var "Hjemme hos" men jeg husker ikke at bilen ble nevnt.

 

Plenklipperen ja, men ikke bilen.

 

Er det noen vits i det - eller gjøres alt automatisk?

 

Får hybrid til sommeren. :)

 

Jeg har en KIA Soul EV som ikke kan fjernstyres på noe vis.

 

Men jeg har en AEON Z-wave bryter som måler ladestrømmen så jeg vet om:

- Bilen er plugget inn

- Den lader

- Den er ferdigladet

- Den varmer opp kupeen

 

Hørte forresten på en morsomt foredrag på CeBit om en kar som hadde hacket en Tesla S og skrudd av bilen i fart :)

Alt det de fant og brukte er selvfølgelig patchet nå, -tok Tesla bare en uke. Og Musk kom på Def Con og takket dem og lovet $100 for hver bug som ble rapportert.

Jeep måtte kalle tilbake 1,4 mill biler de de ble hacket og forsøkte å få kongressen til å forby hacking av biler, men høyesterett satte ned foten og sa at det å finne svakheter i biler var riktig og viktig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har integrert Echo/Alexa med Homeseer, og etter at det  kom direkte integrasjon synes jeg det fungerer utmerket. Nå bruker jeg Alexa til den daglige interaksjonen med Homeseer. Det er overaskende kjapt å sette opp. Syntaxen er som følger Alexa, turn on/off device, ev. set/dim to X%. Man kan ev. lage grupper i Alexa-appen/web-siden eller man kan lage en virtual device for å få en event til å kjøre (hvis man ikke vil bruke skill'en).

 

 

Kunne du lage en ny tråd og dele dette med oss?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

 

 

 

Hadde automatisert Nissan Leaf - dvs, jeg hadde den i Domoticz.

 

Then, http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/maatte-stenge-app-nissan-leaf-saarbare-for-hacking/a/23641979/

Hva hadde du automatisert? Bilen er såpass ny og det finnes lite info foreløpig, jeg bare tenkte det kunne vært kult.

 

Jeg fikk info om ladestatus inn i Domoticz, og jeg holdt på å både fikse automatisk start av AC og varsel om "ikke-fullført" lading - men så stoppet det opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...