Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Z-wave Plus har visstnok gjort mye av det enklere. "Mer konsist", i det minste.

Har grublet på dette Moskus. Vi 2 er enige - at Fibaro krevde kjappe klikk tidligere?

 

Jeg fikk ny ladning Fibaro i går og det gikk som en drøm.

 

 

Ok, nå må jeg bøye meg i støvet og be om tilgivelse her. Da du var så påståelig på ditt argument som min hjerne av en eller annen grunn mente var totalt tullball så satt jeg igang en Hollywood produksjon her hjemme uten like hvor jeg skulle bevise alle feil. :D

 

Jeg installerte HS3 med z-wave plugin v3.0.0.150 og en gammel Aeon Labs Aeotec Z-Stick bare for å gni det litt ekstra inn ;)

 

Koblet så opp en fabrikk konfigurert Fibaro Dimmer v1.8 med en av/på bryter til strøm. Satte deretter z-wave kontrolleren til inkluderings modus og flippet strømbryteren til Fibaro dimmeren på ON samtidig som jeg har høye tanker om meg selv om hvor flink jeg var til å sette opp denne test benken.  :closedeyes:

 

Alt dette blir så klart filmet i alle mulige vinkler for å trykke i trynet på Morgens.

 

Men neida, ingenting skjer utenom svetteperler i min egen panne mens rødmen stiger. Ingen inkludering i HS3, men jeg trodde slaget enda ikke var tapt da jeg begynner å lete febrilsk i Fibaro manualen for å se om jeg hadde gjort noe feil. Men til min store overraskelse så står det ikke et eneste ord om "Auto Inclusion" noen sted i den manualen.  :ohmy:

 

Så Morgens, jeg beklager og ber om tilgivelse da du har selvfølgelig helt rett om at det ikke er mulig å auto inkludere de gamle Fibaro dimmerne.

 

 

Måle forbruk på komfyr/stekeovn. Kan jeg gjøre det? Husker det var en flat og bred plugg som ble satt inn. Adapter eller "owl-dingser" eller noe?

 

Selv bruker jeg en Aeotec ZW078 på min komfyr/stekeovn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selv bruker jeg en Aeotec ZW078 på min komfyr/stekeovn.

Ah, hendig! Hvor har du montert den? Bak ved komfyren eller i skapet?

 

Du kan skru av komfyren med den, sant...?

Jeg har montert den i skapet da jeg har et stort gammelt Nebb skap hvor den fint får plass på siden av veggen.

 

Ja, du kan skru den av. Planen er å assosiere den med en Fibaro røyksensor og lage en slags komfyrvakt. ;)

Lenke til kommentar

Husk at dersom du ikke trenger strøm måler funksjonen kan det også løses med en vanlig Fibaro 2x1,5kW modul som styrer ett skapmontert relee (eller kontaktor som elektrikere liker å kalle det)

Ja, det er vel egentlig det jeg burde hatt på alle varmekablene her i huset da reléne på Fibato/Qubino modulene er i minste laget.

Lenke til kommentar

Fruen ønsker at det suppleres med flere røykvarslere i huset, og jeg tror jeg benytter sjansen til å gå for noen som har støtte for Z-wave til fremditig bruk..

 

Noen grunn til å ikke velge Fibaro sine? Da kan jeg svinge innom på vei fra jobb :)

 

Edit: og jeg regner med at de fungerer greit uten gateway? Da uten at de går i serie, men bare uler enkeltvis?

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Har noen billige som er koblet ilag, utenom automatiseringen. Måtte jo ha 12 stk så da ble det litt drøyt med Z-Wave.

 

Arrester meg hvis jeg tar feil men hvis du kobler de opp med homeseer så burde du kunne sette de til å ule hvis en av de gjør det. Men problemet er jo hva som skjer hvis homeseer feiler plutselig, eller strømmen går.

Lenke til kommentar

Har noen billige som er koblet ilag, utenom automatiseringen. Måtte jo ha 12 stk så da ble det litt drøyt med Z-Wave.

 

Arrester meg hvis jeg tar feil men hvis du kobler de opp med homeseer så burde du kunne sette de til å ule hvis en av de gjør det. Men problemet er jo hva som skjer hvis homeseer feiler plutselig, eller strømmen går.

Nei, dette er ikke mulig med Fibaro røykdetektor. Per idag er det bare disse to som kan både seriekobles og bruke innbygget sirene som en selvstendig enhet:

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/843-roykdetektorsirene-4001.html

og "10 års detektor": https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/969-roykdetektorsirene-9402.html

Lenke til kommentar

De kan ikke settes til å ule i serie selv når jeg kjøper meg USBZ og kjører Homeseer/Domoticz senere?

Nei, det er helt uavhengig av hvilken controller man bruker. Fibaro sine røykvarslere kan faktisk ikke lytte etter alarmsignaler. Hva de tenkte med da de kom opp med den idéen er ikke godt å vite.

 

Hvilke brannvarslere anbefaler/bruker dere?

Billige 433 Mhz varslere. Er trådløst sammenkoblet og mottas av HomeSeer (via RFXtrx433). I tillegg har vi et parallelt system koblet til alarmsentral og brannstasjon.

 

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Finnes det noen billige z-wave sendere jeg kunne tjuvkoblet på alarm-strømmen på en av røykvarslerene mine? Alternativet er en som tar imot det trådløse seriekoblings-signalet, men det blir fort en litt dyrere affære.

 

Edit: jeg har trådløst seriekoblede ICAS-røykvarsler (og ser nå innlegget til Moskus ang RFXtrx433)

Endret av trulseth
Lenke til kommentar

Billige 433 Mhz varslere. Er trådløst sammenkoblet og mottas av HomeSeer (via RFXtrx433). I tillegg har vi et parallelt system koblet til alarmsentral og brannstasjon.

 

Takker for svar, GeneralVirus også. Hva mener du med at dere også har et parallelt system som er koblet til alarmsentral? Rett og slett en egen løsning fra Verisure?

 

Får høre om jeg kan bytte disse, koster jo 600/stk mot Nexa sine som de hadde på tilbud til 200 for en 2-pakning.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at dere også har et parallelt system som er koblet til alarmsentral? Rett og slett en egen løsning fra Verisure?

Ja. Bare ikke Verisure. Og direkte til brannstasjon.

 

Kan aldri være for sikker.

 

 

Får høre om jeg kan bytte disse, koster jo 600/stk mot Nexa sine som de hadde på tilbud til 200 for en 2-pakning.

Ja, jeg fikk 3 stk for 250 kr på en eller annen Coop for kun kort tid siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...