Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg måtte sette opp polling på den (Domoticz) for å få den til å slutte å blinke.

Mener den begynner å blinke når det er en viss stund siden den har hatt kontakt med serveren.

 

 

Takk, det hjalp. Nå er lysene rolige.

 

Dessverre fungerer ikke on/off lenger. Watts og kW Hours oppdateres og viser riktige verdier.

 

Surt, får google litt.  :eek:

Lenke til kommentar

 

du har en "rulleknapp" på siden som låser on/off så du kun får brukt kwh og watt.

Sjekk denne :)

Wow. "Broken by design". :hmm:

 

 

 

:hm:  av en eller annen grunn har jeg problemer med slike "franske" løsninger.

 

Qees er (var) like ille eller værre. Fibaro er mer på mitt lave nivå.

 

Takk uansett, når har jeg faktisk kun 1 uløst sak igjen.

 

Aoetec Aeon Labs Siren får jeg løse neste gang med gjemmekontor. Den piper ikke...  :)

Lenke til kommentar

tips til de som prøver seg på "Magic Mirror"

 

http://blog.dylanjpierce.com/raspberrypi/magicmirror/tutorial/2015/12/27/build-a-magic-mirror.html

 

http://www.tapplastics.com/product/plastics/cut_to_size_plastic/two_way_mirrored_acrylic/558

 

jeg satt og så litt på dette, og skal du ha speil som passer til en 24" skjerm, så kommer prisen på ca 37 dollar, pluss frakt på rundt 60 dollar. hørtes ikke ille ut dette

Lenke til kommentar

2xFibaro spørsmål

 

1. Dimmeren durer av og til, ikke mye men litt. Bøyer jeg meg ned for å knytte skoene hører jeg det, passerer jeg reagerer jeg ikke.

 

2. Fysisk bryter svikter 1 av 7 ganger ca. Via Z-Wave fungerer alt men når jeg trykker på selve bryteren er det avvik. Det enkleste er jo å bytte alt, men det er vel sløsing...

 

Noen tips?

 

 

Tålmodighet som en 5-åring, jeg kjøpte nye.

 

Ble imponert over hvor enkelt det var å adde de nye Fibaro enhetene.

 

Add mode i HS3, koble til strøm. Genialt.

 

Ikke mer hurtigklikking...  :)

 

Elektrikeren ristet på hodet av meg...

Lenke til kommentar

Tålmodighet som en 5-åring, jeg kjøpte nye.

 

Ble imponert over hvor enkelt det var å adde de nye Fibaro enhetene.

 

Add mode i HS3, koble til strøm. Genialt.

 

Ikke mer hurtigklikking... :)

 

Elektrikeren ristet på hodet av meg...

Dette er ikke noe nytt og er en funksjon Fibaro (og Qubino) har hatt på alle sine tidligere strøm moduler.

Lenke til kommentar

 

 

STATUSOPPDATERING

Eg stussar også litt på at ZMNHAD1 må settes til opp til å polle for å få statusoppdatering i homeseer (uavhengig av assosiasjon). Dette må eg gjere på l1 (Switch binary 1) for at homeseer skal motta informasjon om lampen er av eller på. Sikkert ein logisk forklaring, men eg har fleire Qubino dimmere der dette ikkje er nødvendig.

 

Ble det funnet noen løsning på dette? Jeg har mistet Instant Status, først på den ene, så på begge mine Qubino ZMNHDD1 dimmere https://www.tronika.no/no/lysstyring/864-dimmer-zmnhdd1.html?search_query=zmn&results=14

 

 

Ekskluderte enhetene, så inkludering igjen, og Instant status funker igjen. Så får vi se hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar

Ikke forrige gang med Fibaro, da var det klikking.

 

HS3 og ny UZB1 kan jo ha påvirket da.

 

God helg.

Nei, dette har de hatt støtte for siden v1.8 på dimmeren. Kanskje tidligere også, men de har jeg ikke erfaring med.

 

Hvis du tar en rask sjekk i manualen på f.eks v1.8 så ser du at jeg har rett.

 

God helg ja :)

Lenke til kommentar

 

Ikke forrige gang med Fibaro, da var det klikking.

 

HS3 og ny UZB1 kan jo ha påvirket da.

 

God helg.

Nei, dette har de hatt støtte for siden v1.8 på dimmeren. Kanskje tidligere også, men de har jeg ikke erfaring med.

 

Hvis du tar en rask sjekk i manualen på f.eks v1.8 så ser du at jeg har rett.

 

God helg ja :)

 

Ja, Network Wide Inclusion har vært så som så med HomeSeer, mye på grunn av at det var litt ymse implementeringer i de gamle controllerne.

 

Z-wave Plus har visstnok gjort mye av det enklere. "Mer konsist", i det minste.

Lenke til kommentar

Ja, Network Wide Inclusion har vært så som så med HomeSeer, mye på grunn av at det var litt ymse implementeringer i de gamle controllerne.

 

Z-wave Plus har visstnok gjort mye av det enklere. "Mer konsist", i det minste.

 

 

NWI (Network Wide Inclusion) er en teknologi som gjør det mulig å inkludere nye noder som er utenfor kontrollerens rekkevidde ved å rute signalet via andre noder i nettverket frem til kontrolleren.

 

Det vi snakker om er Auto Inclusion som ofte er aktivert i 4 minutter etter enheten har fått power og som ikke allerede er medlem av et nettverk.

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

 

 

 

STATUSOPPDATERING

Eg stussar også litt på at ZMNHAD1 må settes til opp til å polle for å få statusoppdatering i homeseer (uavhengig av assosiasjon). Dette må eg gjere på l1 (Switch binary 1) for at homeseer skal motta informasjon om lampen er av eller på. Sikkert ein logisk forklaring, men eg har fleire Qubino dimmere der dette ikkje er nødvendig.

 

Ble det funnet noen løsning på dette? Jeg har mistet Instant Status, først på den ene, så på begge mine Qubino ZMNHDD1 dimmere https://www.tronika.no/no/lysstyring/864-dimmer-zmnhdd1.html?search_query=zmn&results=14

 

 

Ekskluderte enhetene, så inkludering igjen, og Instant status funker igjen. Så får vi se hvor lenge det varer.

 

Lykke til :)

Håper det varer... Mine er stabile her etter overgang til UZB1

Lenke til kommentar

Z-wave Plus har visstnok gjort mye av det enklere. "Mer konsist", i det minste.

Har grublet på dette Moskus. Vi 2 er enige - at Fibaro krevde kjappe klikk tidligere?

 

Jeg fikk ny ladning Fibaro i går og det gikk som en drøm.

 

+

 

Måle forbruk på komfyr/stekeovn. Kan jeg gjøre det? Husker det var en flat og bred plugg som ble satt inn. Adapter eller "owl-dingser" eller noe?

Lenke til kommentar

Har grublet på dette Moskus. Vi 2 er enige - at Fibaro krevde kjappe klikk tidligere?

Tidligere ja. Men det er en diskusjon når "tidligere" var. I HS2 fungerte det ikke, og jeg er rimelig sikker på at det ikke fungerte med Qees med eldre Z-wave-plugin'er, da jeg sist prøvde å legge til en Qees-enhet i mitt eget system. Så ble jeg lei alle helvetes Qees-moduler, og kjøpte nye istedenfor. Men akkurat Fibaro-moduler har jeg tidligere kun lagt inn ved å legge dem inn i selve Z-stick'en (ved å ta den ut, trykke på knappen slik at den lyser blått, og trippeklikk på B-knappen), så akkurat spesifikt for Fibaro kan jeg ikke svare.

 

Men siden har jeg satt opp en Zee2 i min søster+fam sitt hus, og hun fikk mine gamle, ubrukte Qees-moduler. De la vi inn lett som en lek. :)

 

 

 

Måle forbruk på komfyr/stekeovn. Kan jeg gjøre det? Husker det var en flat og bred plugg som ble satt inn. Adapter eller "owl-dingser" eller noe?

Er vel strengt tatt mulig, men da må det gjøres i sikringsskapet. Ikke så farlig, da det vanligvis kun er komfyr på den kursen.

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...