Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

 

Ja, den er fin den, har sett den montert.

Finst vel LED striper, 220v som DENNE ?

 

Kan lite om dette, så godt mulig Fibaro RGBW er løysinga for meg. Kom gjerne med anbefalinger, klar for å handle, men treng finne eit produkt som er bra og innfrir kravet til skjult opplegg (ikkje utanpåliggande strømforsyning som plugges i veggstikk).

 

 

Hm den LED stripa leveres kun i hele lengder a 1m og har ikke lim på baksiden og koster veldig mye pr meter.

og jeg er litt bekymret for høyden på den inne i den profilen...

 

Du bør også teste om den dimmer OK med Fibaroen for dimming av LED er litt så som så med enkelte dimmer/LED kombinasjoner.

 

JEG ville sagt at det ble enklere om du brukte 12V og dimmet den med WRGB. Det er PWM og fungerer garantert som det skal.

 

Du får se om du finner en rund 12V trafo som kan gå inne i Elko boksen?

 

 

 

Takk for gode svar!

 

Godt poeng, kan sette inn ein Elko big box og bruke ein liten 12v dc trafo som f.eks DENNE

Elektriker er opptatt av at eg finn ein trafo som er berekna for innbygning, han vil ikkje klippe ledninger på medfølgende utstyr som ikkje er berekna for innstallasjon i bokser.

Tips til gode GRB led strips, eller er det berre å kjøpe frå Kjell & Co e.l.?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 (3) amatøraktige spørsmål eg håper å få svar på:

 

HSTOUCH

Har problem med at min iPhone6 "mister" prosjekta heile tida. Telefonen viser svart skjerm når eg opner hstouch og eg må deploye prosjektet på ny. Feilen kan kome fleire gonger om dagen eller det kan gå ei veke og to før problemet oppstår. Har aldri opplevd same problem på Ipod og iPad`er (same iOS versjon og appversjon). Har kun testa via lokal server, så kanskje My HomeSeer er løysinga.

 

 

 

 

Dette løyste seg faktisk ikkje før Hstouch kom i oppdatert versjon forrige veke. Problemet var at begrensa ledig plass på telefonen genererte problemet. Ikkje lett å vite, men no har dei i alle fall løyst problemet for sånne som meg som aldri klarerer å tømme telefonen.

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, den er fin den, har sett den montert.

Finst vel LED striper, 220v som DENNE ?

 

Kan lite om dette, så godt mulig Fibaro RGBW er løysinga for meg. Kom gjerne med anbefalinger, klar for å handle, men treng finne eit produkt som er bra og innfrir kravet til skjult opplegg (ikkje utanpåliggande strømforsyning som plugges i veggstikk).

 

 

Hm den LED stripa leveres kun i hele lengder a 1m og har ikke lim på baksiden og koster veldig mye pr meter.

og jeg er litt bekymret for høyden på den inne i den profilen...

 

Du bør også teste om den dimmer OK med Fibaroen for dimming av LED er litt så som så med enkelte dimmer/LED kombinasjoner.

 

JEG ville sagt at det ble enklere om du brukte 12V og dimmet den med WRGB. Det er PWM og fungerer garantert som det skal.

 

Du får se om du finner en rund 12V trafo som kan gå inne i Elko boksen?

 

 

 

Takk for gode svar!

 

Godt poeng, kan sette inn ein Elko big box og bruke ein liten 12v dc trafo som f.eks DENNE

Elektriker er opptatt av at eg finn ein trafo som er berekna for innbygning, han vil ikkje klippe ledninger på medfølgende utstyr som ikkje er berekna for innstallasjon i bokser.

Tips til gode GRB led strips, eller er det berre å kjøpe frå Kjell & Co e.l.?

 

 

 

Den trafoen du linker til er kun på 500mA, så den kan ikke dra noe særlig med LED, ser den er beregnet på en brannvarsler.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for gode svar!

 

Godt poeng, kan sette inn ein Elko big box og bruke ein liten 12v dc trafo som f.eks DENNE

Elektriker er opptatt av at eg finn ein trafo som er berekna for innbygning, han vil ikkje klippe ledninger på medfølgende utstyr som ikkje er berekna for innstallasjon i bokser.

Tips til gode GRB led strips, eller er det berre å kjøpe frå Kjell & Co e.l.?

 

 

 

Den trafoen du linker til er kun på 500mA, så den kan ikke dra noe særlig med LED, ser den er beregnet på en brannvarsler.

 

 

Ja 500mA ved 12V gir bare 6W

(P=U*I eller W=V*A)

Men om du skulle ha bare 1m med denne så holder det jo...

Du får kikke på Watt pr meter på LED stripa di, eller finne en større trafo

(Si ifra hva du finner for innbygnings trafoer er alltid greit å ha)

 

PS

Husk at om du finner en elektronisk trafo så har de ofte en MINIMUMS belastning...

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for gode svar!

 

Godt poeng, kan sette inn ein Elko big box og bruke ein liten 12v dc trafo som f.eks DENNE

Elektriker er opptatt av at eg finn ein trafo som er berekna for innbygning, han vil ikkje klippe ledninger på medfølgende utstyr som ikkje er berekna for innstallasjon i bokser.

Tips til gode GRB led strips, eller er det berre å kjøpe frå Kjell & Co e.l.?

 

 

 

Den trafoen du linker til er kun på 500mA, så den kan ikke dra noe særlig med LED, ser den er beregnet på en brannvarsler.

 

 

Ja 500mA ved 12V gir bare 6W

(P=U*I eller W=V*A)

Men om du skulle ha bare 1m med denne så holder det jo...

Du får kikke på Watt pr meter på LED stripa di, eller finne en større trafo

(Si ifra hva du finner for innbygnings trafoer er alltid greit å ha)

 

PS

Husk at om du finner en elektronisk trafo så har de ofte en MINIMUMS belastning...

 

 

 

Takk igjen for svar.

Sist hadde eg store problem med å finne trafo til innbygging til iPod, enda opp med å bestille frå Italia. Skreiv om det HER

Det virker litt enklere med 12v. Fekk tips om at importøren Onninen har ei rekkje modeller som elektriker kan skaffe, men må finne ut kva modell eg treng (han kobler opp, men eg må sjølv finne fram til komponenter). HER er side opp og ned med trafoer. Skrik gjerne ut med tips til modell som egner seg. Til dette formålet skal eg kun ha 1m stripe ja.

 

No når eg uansett går for 12v og Fibaro GRBW. Då kan eg vel likegodt velge ei stripe der eg har mulighet til å velge farger, som DENNE

Eller vil den kvite du linka til gi vesentlig meir behagelig lys siden eg i utgangspunktet er på jakt etter leselys?

 

Beklager mange spørsmål her, men sjølv om eg har ganske god erfaring med ulik ledbelysning er led striper nytt her i huset...

 

Lenke til kommentar

No når eg uansett går for 12v og Fibaro GRBW. Då kan eg vel likegodt velge ei stripe der eg har mulighet til å velge farger, som DENNE

Hvis du er interessert i å få et noe "penere" lys enn kritthvitt, så søk etter RGBW-lister. RGB er festlig, men hvis man et interessert i pen belygning, så er er de hvite LED-ene i RGBW av betydning.

 

Eventuelt kan man sette inn to striper, en hvit med en bestemt fargevarme, og en RGB. Begge kan styres samtidig fra Fibaroen. :)

Lenke til kommentar

... tenkte det sa seg selv at man må velge fargetemperatur, men OK... ;)

 

Takk Moskus og dåke andre.

Har googlet litt og folk anbefaler RGBW(W). Alt eg lærer her :)

Kan eg be om konkrete linker til eit produkt som fungerer, er jo ein jungel der ute. Eller kanskje enda betre: nokon som har 1 meter å selge meg? Bygger ny etasje, så blir truleg fleire strips etterkvart, men tenker i fyrste omgang å starte med dette hylleprosjektet.

 

Ellers virker det som 220v ledstrip varmkvit også anbefales i dei tilfella ein ikkje treng anna enn kvit farge. Fordelen her er ingen strømforsyning og truleg mulig å bruke med Qubino eller Fibaro dimmer (mosfet) uten bruk av bypass.

Lenke til kommentar

Ellers virker det som 220v ledstrip varmkvit også anbefales i dei tilfella ein ikkje treng anna enn kvit farge. Fordelen her er ingen strømforsyning og truleg mulig å bruke med Qubino eller Fibaro dimmer (mosfet) uten bruk av bypass.

Ulempen er at du må ha elektriker for å få det installert, men skal det være permanent så er det ikke så kritisk. :)

 

Jeg handler mine LED-strips på eBay (i 12V-format). Det blir det såpass billig at jeg kan bytte flere ganger sammenlignet med norske priser.

Lenke til kommentar

 

Ellers virker det som 220v ledstrip varmkvit også anbefales i dei tilfella ein ikkje treng anna enn kvit farge. Fordelen her er ingen strømforsyning og truleg mulig å bruke med Qubino eller Fibaro dimmer (mosfet) uten bruk av bypass.

Ulempen er at du må ha elektriker for å få det installert, men skal det være permanent så er det ikke så kritisk. :)

 

Jeg handler mine LED-strips på eBay (i 12V-format). Det blir det såpass billig at jeg kan bytte flere ganger sammenlignet med norske priser.

 

 

Ja, skal vera permanent. Trekker opp røyr og bokser i ein heil etasje og elektrikar må uansett innom fleire gonger, så i dette tilfelle blir ikkje det noko meirkostnad.

 

Grunnen til at eg spurte om linkhjelp til produkt er at ut frå andre forum på nettet sto det mykje greier om puls/ikkje puls, rgb 5050/rgb 3628 osv osv. Blei rett og slett litt redd for å legge inn ordre på eBay og få eit produkt som ikkje virker mot Fibaro RGBW og/eller er av dårleg kvalitet.

Lenke til kommentar

 

 

Ellers virker det som 220v ledstrip varmkvit også anbefales i dei tilfella ein ikkje treng anna enn kvit farge. Fordelen her er ingen strømforsyning og truleg mulig å bruke med Qubino eller Fibaro dimmer (mosfet) uten bruk av bypass.

Ulempen er at du må ha elektriker for å få det installert, men skal det være permanent så er det ikke så kritisk. :)

 

Jeg handler mine LED-strips på eBay (i 12V-format). Det blir det såpass billig at jeg kan bytte flere ganger sammenlignet med norske priser.

 

 

Ja, skal vera permanent. Trekker opp røyr og bokser i ein heil etasje og elektrikar må uansett innom fleire gonger, så i dette tilfelle blir ikkje det noko meirkostnad.

 

Grunnen til at eg spurte om linkhjelp til produkt er at ut frå andre forum på nettet sto det mykje greier om puls/ikkje puls, rgb 5050/rgb 3628 osv osv. Blei rett og slett litt redd for å legge inn ordre på eBay og få eit produkt som ikkje virker mot Fibaro RGBW og/eller er av dårleg kvalitet.

 

Skal det være permanent, så hør med elektriker. De kommer i forskjellige kvaliteter.

 

Hver gang jeg sjekker LED-lister må jeg google betegnelsene, husker aldri hva de forskjellige er. Det jeg har best erfaring med til "småbruk" er 5050 LEDs. Tror jeg. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Ellers virker det som 220v ledstrip varmkvit også anbefales i dei tilfella ein ikkje treng anna enn kvit farge. Fordelen her er ingen strømforsyning og truleg mulig å bruke med Qubino eller Fibaro dimmer (mosfet) uten bruk av bypass.

Ulempen er at du må ha elektriker for å få det installert, men skal det være permanent så er det ikke så kritisk. :)

 

Jeg handler mine LED-strips på eBay (i 12V-format). Det blir det såpass billig at jeg kan bytte flere ganger sammenlignet med norske priser.

 

 

Ja, skal vera permanent. Trekker opp røyr og bokser i ein heil etasje og elektrikar må uansett innom fleire gonger, så i dette tilfelle blir ikkje det noko meirkostnad.

 

Grunnen til at eg spurte om linkhjelp til produkt er at ut frå andre forum på nettet sto det mykje greier om puls/ikkje puls, rgb 5050/rgb 3628 osv osv. Blei rett og slett litt redd for å legge inn ordre på eBay og få eit produkt som ikkje virker mot Fibaro RGBW og/eller er av dårleg kvalitet.

 

kan anbefale å bestille herfra http://www.el-produkter.no/

vi har brukt en del av disse på jobb, og du kan bestille de etter mål, eller i faste lengder. de har forresten mye annet snacks der.

 

regner med at du må få elektrikkeren din til å bestille derfra.

 

til trafo kan jeg anbefale denne: http://www.lysbutikken.no/tilbehor/transformatorer-12v-ac-dc/8897-dostrafo-20-70w

har innstallert den eller en lignende hos kunder, minuset er at den må ha minimum 20w

Lenke til kommentar

6-VEIS STRØMFORGRENER - NP310-F

 

6-veis-stromforgrener-np310-f.jpg

 

https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/779-6-veis-stromforgrener-np310-f.html

 

Noen som har denne fjøla? Som har lest manualen...

 

Min fungerer, men det er tidvis discolys.

 

Manualskrekk...

 

Betyr lysene noe? Feilmelding eller må jeg sette parameter for å fjerne de?

 

Takk.

Parameter #2 (1 byte):

Wheel color

128 Black (empty)

129 Green (1)

130 Dark Blue (2)

131 Red (3)

132 Yellow (4)

133 Purple (5)

134 Orange (6)

135 Light Blue (7)

136 Pink (8)

137 Locked

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ellers virker det som 220v ledstrip varmkvit også anbefales i dei tilfella ein ikkje treng anna enn kvit farge. Fordelen her er ingen strømforsyning og truleg mulig å bruke med Qubino eller Fibaro dimmer (mosfet) uten bruk av bypass.

Ulempen er at du må ha elektriker for å få det installert, men skal det være permanent så er det ikke så kritisk. :)

 

Jeg handler mine LED-strips på eBay (i 12V-format). Det blir det såpass billig at jeg kan bytte flere ganger sammenlignet med norske priser.

 

 

Ja, skal vera permanent. Trekker opp røyr og bokser i ein heil etasje og elektrikar må uansett innom fleire gonger, så i dette tilfelle blir ikkje det noko meirkostnad.

 

Grunnen til at eg spurte om linkhjelp til produkt er at ut frå andre forum på nettet sto det mykje greier om puls/ikkje puls, rgb 5050/rgb 3628 osv osv. Blei rett og slett litt redd for å legge inn ordre på eBay og få eit produkt som ikkje virker mot Fibaro RGBW og/eller er av dårleg kvalitet.

 

kan anbefale å bestille herfra http://www.el-produkter.no/

vi har brukt en del av disse på jobb, og du kan bestille de etter mål, eller i faste lengder. de har forresten mye annet snacks der.

 

regner med at du må få elektrikkeren din til å bestille derfra.

 

til trafo kan jeg anbefale denne: http://www.lysbutikken.no/tilbehor/transformatorer-12v-ac-dc/8897-dostrafo-20-70w

har innstallert den eller en lignende hos kunder, minuset er at den må ha minimum 20w

 

 

 

Takker og bukker. Har sendt elektriker melding for å sjekke om firma har avtale der. El-produkter har jo også RGBW, noko som ikkje er lett å finne andre stader (ut frå mine søk).

Den trafoen er heilt super. Treng fleire slike etterkvart. Men den gjer jo ikkje jobben med så korte striper som 1 meter (ca 14w).

Lenke til kommentar

 

6-VEIS STRØMFORGRENER - NP310-F

 

6-veis-stromforgrener-np310-f.jpg

 

https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/779-6-veis-stromforgrener-np310-f.html

 

Noen som har denne fjøla? Som har lest manualen...

 

Min fungerer, men det er tidvis discolys.

 

Manualskrekk...

 

Betyr lysene noe? Feilmelding eller må jeg sette parameter for å fjerne de?

 

Takk.

Parameter #2 (1 byte):

Wheel color

128 Black (empty)

129 Green (1)

130 Dark Blue (2)

131 Red (3)

132 Yellow (4)

133 Purple (5)

134 Orange (6)

135 Light Blue (7)

136 Pink (8)

137 Locked

 

 

 

Padda lyser igjen.

 
Den er tilgjengelig, kjørt optimize ala Moskus. Er assosiert gruppe 1 til Homeseer.
 
Går jeg inn på Z-Wave og tar f.eks. test connectivity så lyser det konstant hvitt.
 
Etter et par minutter går bryteren tilbake til discomodus, veksler mellom hvitt og gult lys på selve bryteren samt grønn ytrering utenfor selve bryteren.
 
Ideer?
 
Fjerne og adde?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...