Gå til innhold

Soldat i utlandet


Anbefalte innlegg

Vi er litt OT nå, men du har selvsagt rett i at det er andre ting som er viktige i en krig enn å skyte på fienden.

Men å stryke uniformen er ikke en av dem.

 

Jeg ønsker bare å advare menn mot dette vanstyret, så de ikke velger garden medmindre de ved hva de gjør.

 

Man kan dra utlands som f.eks. kokk eller maskinist i marinen.

Har du fagbrev på motorer, blir du kanskje maskinist på et skip som drar på oppdrag i utlandet. Da får du en givende tjeneste.

Garden vil resultere i mye stryking av klær og pussing av sko. Men hvis du orker, kan det hende du vil trives allikavel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
blablabla

Hvordan var din førstegangstjeneste i forhold til hva du hadde forventet?

Tror du ikke det er veldig lett å stå på sidelinjen og fortelle ditt og datt om hvordan det er å være gardist, når du aldri har vært det selv? Jeg bare spør.

 

Folks opplevelser av førstegangstjenesten skiller seg veldig ofte mye fra deres forventninger. På samme måter tror jeg ikke det er så lett for en som aldri har vært gardist å belære andre om hvordan en gardists hverdag utarter seg.

Lenke til kommentar

Denne tråden ble startet av en ung mann som ønsker å bli soldat og reise til utlandet.

Det er neppe noen hemmelighet at de som velger garden får en masse properhet på kjøpet. Men for all del: For de som finner stryking meningsfyllt og trives med skopuss kan gjerne søke seg inn.

Jeg vil bare advare mot at når du først er inne, kan det være svært frustrerende å måtte følge "meningsløse" ordre.

 

Vit hva du søker deg til!

 

Marinen er også ganske ille. Man må hilse flagget og andre tåpeligheter. Velkommen til Nord-Korea.

 

Men Garden er såvidt jeg har forstått verst.

 

Jeg har sagt det jeg ønsker å si i denne tråden, og enten jeg har rett eller tar feil, er temaet for tråden et annet enn det som nå blir diskutert.

Lykke til videre.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Jeg ønsker bare å advare menn mot dette vanstyret, så de ikke velger garden medmindre de ved hva de gjør.

 

1. Du tror altså oppegående folk ikke vet at Garden primært er en vakt- og paradeavdeling med fokus på disiplin og fremtreden? Du tror at folk ikke forventer at det stilles krav til oppførsel og væremåte når man skal være Forsvarets ansikt utad både innenlands og utenlands?

 

2. Du tror at det er akkurat din jobb å fraråde folk å søke HMKG på grunn av fordommer, rykter og vrangforestillinger du har om avdelingen? Du synes virkelig at du har grunnlag til å uttale deg om hvor fælt man vil ha det dersom man ønsker å gjennomføre førstegangstjenesten sin i en avdeling du åpenbart har svært begresede kunnskaper om?

Lenke til kommentar

Det er et faktum at personellet fra Garden ikke kunne dra ut i INTOPS pga. at de ikke hadde det nivået som var krevd, de fikk deretter noen måneder på seg til opptrening men det ble da stort frafall av personell så de vil ikke dra ut i denne omgang.

 

Synes forøvrig det er bra å råde trådstarter til ikke å tjenestegjøre i Garden hvis målet er å komme seg til INTOPS.

 

Bedre å være ved operative avdelinger som trener mere på det som er relevant for deltagelse i INTOPS.

Lenke til kommentar

Man kan si mye om garden, men er mange "tøffinger" som har gått på en smell under øvelser mot garden. God disiplin på ett felt er også i aller høyeste grad overførbart til andre felt.

Det snakkes gjerne nedsettende om garden i felt, men alikevell klarer en elendig utstyrt avdeling oppsatt på lette kjøretøyer å prestere bra på bla. CR. Selektering og krevende tjeneste kan ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...