Gå til innhold

Soldat i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekruttskolen er bra da, lengste faktisk. Og det er det bare grønt, eller hvitt akkurat nå da. Der får du nok bra venner, og et jævli bra opphold.

Så kommer huseby og gardeperiode som er et jævli slit. Men jeg tviler sterkt på at du angrep på å ha valgt garden etter et år. Er bare ikke ideelt for videre tjeneste

Lenke til kommentar

Ikke bli med i Garden. De er en gjeng med patetiske dansere.

Man vinner ikke en krig ved å ha et "propert" skap med tellekant på hver eneste sokk og truse.

Og hvis man kaster bort flere uker på å marsjere i perfekt takt mens man roper HØY HØY HØY VEN HØY, er man på vei mot galehuset.

Og foreløpig har jeg bare beskrevet vanlig militærliv....

 

Garden er 100 ganger VERRE!

Jeg har sett garden danse foran kongen. De spiller hornmusikk og går fram og tilbake mens de håndterer antikke våpen.

Hvis du vil beskytte landet, holder du deg langt unna denne patetiske dansetruppen kalt Garden.

Lenke til kommentar

Hvis du engang klarer å tenke deg hva mellom himmel og jord HMKG bedriver utenfor vakt og parade har du virkelig så lite peiling at jeg blir skremt. Er du seriøs?

 

Og hvorfor alt hatet? Du mener alvorlig talt at 1/4 av Norges vernepliktige for øyeblikket "en gjeng patetiske dansere" eller er du rett og slett bare bitter fordi du scorte så dårlig på sesjon at du ikke kunne kommet inn i HMKG selv om du ville?

Lenke til kommentar

Dere? Jeg har aldri vært gardist.

De trener på statisk vakthold, eskortetjeneste og "vanlig strid". I tillegg skal de se bra ut. Det er bare drill- og paradetroppen som spiller instrument/bruker Garand. Men hele garden terper på properhet, ja. Veldig mye.

 

Hvis du engang klarer å tenke deg hva mellom himmel og jord HMKG bedriver utenfor vakt og parade har du virkelig så lite peiling at jeg blir skremt. Er du seriøs?

 

Og hvorfor alt hatet? Du mener alvorlig talt at 1/4 av Norges vernepliktige for øyeblikket "en gjeng patetiske dansere" eller er du rett og slett bare bitter fordi du scorte så dårlig på sesjon at du ikke kunne kommet inn i HMKG selv om du ville?

1/4 av norges vernepliktige? Er det virkelig så mange. I så fall: Herregud, så SINNSYKT lite effekt per krone. Grøss og gru.

Lenke til kommentar

Aldri i verden om jeg hadde orket å være 120% proper i et helt år.

Marinen var ille nok.

 

Men for all del. Velg det du selv vil.

 

Til deg som tror jeg ønsket garden, men ikke slapp inn:

Nå er det min tur til å spørre: Er DU seriøs? Selvsagt ikke.

Jeg gjorde selvsagt litt research på forhånd.

Hadde jeg gjort enda litt mer research, hadde jeg holdt meg unna marinen også. Men det er en annnen sak.

 

Man vinner ikke en krig ved å lete etter støv i en taklampe ved hjelp av hvite silkehansker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig lov å mene. Helt ærlig, så er jeg trist for at jeg ikke søkte musikktroppen, av flere grunner. Men gjort er gjort og spist er spist.

 

Det er stor forskjell på å si at "Garden fokuserer veldig mye på kjedelige ting som properhet (for jo, properhet er, over et visst nivå, svært kjedelig å passe på hele tiden), uniformsbretting og har unødvendig streng disiplin, derfor ville ikke jeg søkt garden"

og å si at "Garden er en gjeng med patetiske dansere", kalle de en dansetrupp og på vei mot galehuset. Førstnevnte er helt okei, så folk vet hva som møter dem. Sistnevnte er patetisk.

Lenke til kommentar
Man vinner ikke en krig ved å lete etter støv i en taklampe ved hjelp av hvite silkehansker.

Til dels enig, selv om det er en vanvittig banal måte å si det på, og veldig typisk folk som synes befal er teite og militæret er no dritt. Disiplin har en hensikt. Garden er dog muligens litt strengere enn de kanskje hadde trengt.

 

Problemet med garden er, spør du meg, at de løser et temmelig snevert oppdrag (som uansett overlapper politioppgaver), til en helt VANVITTIG pris. Grusomt mange tjenestegjør der, hvilket koster MYE. Vi får nesten ingen stridsevne igjen, hverken hjemme eller ute (krigens krav er ikke hardere i Afghanistan enn om det skulle blitt krig her i Norge. Og gardens bidrag til A-stan tilfredsstilte ikke kravene), men bruker masse penger. Jeg mener en paradeavdeling er veldig kjekt å ha. Men med den størrelsen vi i dag har på forsvaret, og forsvarsbudsjettet, er det penger som ville vært MYE bedre brukt andre steder.

 

Det har dog ingenting å si i en diskusjon om hvor man bør gjennomføre førstegangstjenesten sin.

Lenke til kommentar
Aldri i verden om jeg hadde orket å være 120% proper i et helt år.

Marinen var ille nok.

 

Men for all del. Velg det du selv vil.

 

Dette kommer kanskje som et sjokk for deg, men noen ganger er det slik at man faktisk kan bli plassert steder mot sin vilje i Forsvaret. Da er det ikke snakk om hva man gidder eller orker, da er det snakk om å faktisk gro litt baller, ta utfordringen og gjøre det beste ut av det. Garden er noe av det nærmeste du kommer slavedrift og grov utnyttelse av "billig" arbeidskraft her i landet og til tider hater man livet sitt når man er der, for ja, det er et slit. Likevel er det forbanna smålig og patetisk av slike som deg å rakke ned på gardister og jobben de gjør. Å kritisere Forsvaret, dets organisering og prioriteringer er en ting som absolutt kan være fornuftig, men å kalle gardister en gjeng med dansere er bare så hjernedødt at jeg blir lei meg på din vegne. En gjennomsnittlig gardist har langt flere timer ute i felt, på skytebanen og i en syvduker enn en i sjø i løpet av hele tjenesten. Og i tillegg kommer ca 40 vaktdøgn i løpet av året. Er det noen som kan peke, le og rakke ned på andre er det faktisk gardistene.

 

Sånn, godt å få ut litt frustrasjon. :)

 

Brun: Ja, organiseringen og pengebruken i Forsvaret er jo som kjent så som så. Har ikke sett noen tall, budsjetter eller lignende for HMKG kontra andre avdelinger, så skal ikke uttale meg noe om det.

Lenke til kommentar

Man får ikke baller av å vaske og skifte klær.

 

Mulig jeg provoserer noen tidligere gardister med mine meninger, men jeg fikk mer enn nok av "properhet" i marinen.

Det jeg ønsker å formidle, er at folk som vurderer garden bør tenke seg om både seks og syv ganger...

Og de som havner der mot sin vilje, har min dypeste sympati.

 

Som tidligere militær har jeg flere synspunkter som kan virke "gale" for folk som elsker regler og establissementet.

 

Militæret handler IKKE om å skyte fienden. Man får IKKE sove lenge sålenge det er fredstid.

Og Garden er verstingen når det gjelder å kaste bort tiden på properhet og forfengelighet.

 

For all del, kan godt hende at gardistene har mye tid i felten. Jeg skulle gjerne hatt mer tid i felten selv.

Det er nemlig SLIK man vinner krigen.

 

Men dette gnålet om properhet er vanvittig.

Jeg synes jeg ser en arabisk terrorist som nekter å dø fordi han som skjøt ikke hadde kneppet igjen kragen sin. Ja, properhet er viktig.

 

Jeg mener ikke å rakke ned på de som tjenestegjør i garden. Kun det vanvittige regimet med properhet som hindrer dem i å gjøre noe nyttig.

Lenke til kommentar

Du har ingen anelse om hvordan man vinner krigen. Det er et enormt maskineri som kreves for at forsvaret skal fungere. En del ting er forskjellig i fredstid og i krig. Fredsadministrasjon krever veldig mye, fordi man har lover og regler å forholde seg til, og man kan ikke slite for mye på mannskapene (for da slutter de rett og slett). Flertallet av soldatene i førstegangstjenesten har oppgaver som du, trangsynt som du virker, sannsynligvis ikke synes at "vinner krigen". Men de er viktige åkke som, for maskineriet går ikke rundt uten dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...