Gå til innhold

Er kvinner er bedre sjåfører enn menn?


*F*

Anbefalte innlegg

Det er en kjent påstand, leste tidlig i dag at UP sjefen mener Kvinner er bedre sjofører en menn: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6920961

 

Jeg er uenig.

Statestikken er ikke relevant, ettersom den ikke sier noe om hvor stor andel damer som har lappen i forhold til menn, den sier heller ikke noe om hvor mye kvinner kjører i forhold til menn.

Jeg tror gjennomsnitsjoføren er mann, dvs om du ser en tilfeldig bil i trafikken er det over 50% sansynlighet for at det er en mann, slik tror jeg det er, men har ingen kilde.

 

Men det er ikke relevant, egentlig.

Hvor mye man krasjer har ikke nødvendigvis noe med hvor god man er til å kjøre bil.

Jeg tror faktisk selv menn generelt er bedre sjofører en kvinner.

Men hvorfor krasjer menn så mye da?

Det tror jeg går mer på at menn er uforsiktige, tar sjangser, og ikke minst at menn liker fart og spenning.

 

At en person kjører i 100 i 50 sonen sier ikke at bedkommende ikke greier 50 i 50 sonen, vedkommendes grunn for å kjøre i 100 er nok ikke at vedkommende er en dårlg sjofør, det handler nok mer om at vedkommende kanskje er uforsiktig, og liker fart.

 

Selv er jeg gutt, jeg greier fint å kjøre veldig forsiktig å aktpågivende, men det betyr ikke at jeg gjør det, jeg ligger ofte i 60 i 50 sona.

Det er ikke fordi jeg ikke greier holde fartsgrensa, men mer fordi jeg liker kjøre fortere, og er villig til å ta rissikoen det innebærer. Konsekvensene er høyere rissiko for bot, død, eventuelt annen skade, men det er greit, jeg er villig til å rissikere dette for å kjøre 10km/t over gransa, det gjør meg ikke i mine øyne til en dårligere sjofør.

 

 

Nei, om menn vil kjøre fint greier dem kjøre minst like fint som samer, det er bare at ikke alle vil det.

Hva man vil har ikke noe med skill og kjøre, skill får på hva man er i stand til å gjøre.

 

Hva mener dere?

 

 

 

Er dette en dårlig sjofør? Nei, han er bare villig til å rissikere det lille ekstra:

rally2_1196546695.jpg

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God mulig kvinner er bedre sjåfører en menn, men om de er flinkere sjåfører enn men.. Det blir to ulike ting.

 

– Det er ingen tvil om at både eldre og yngre kvinner er mer fornuftige og forstandige og bedre sjåfører på veien, det er hevet over en hver tvil, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård.

 

Det kommer litt ann på hva man legger i bedre sjåfør. I denne sammenhengen er det sikkert sant.

Lenke til kommentar

Innbiller meg at det er det de fleste tenker. Min oppfatning er at damer skraper og småbulker mye mer, mens menn krasjer mer fort og hardt. Det havner også lettere i statestikken.

 

Men den største forskjellen av alt er nok at det er flere menn som kjører, og det det er menn som kjører MEST, det tas aldri i betrakning i sånne statestikker.

 

Og som 2balls påpekte, er det hva man legger i betydningen av bedre sjåfør som det spørs på. Det hadde vært annerledes om man hadde stillt spørsmålet på rudskogen.

 

Og damer kan stort sett ikke lukeparkere :)

Lenke til kommentar

ved statistikk kan man få akkurat de svara man er ute etter, så blir feil å lesa talla ut i fra statistikken. om vi tar 10 personer, 9 jenter og 1 gutt, og 8 av jentene og ene gutten har bulka, kan man formidle det som at 100 % av guttene har bulka, mens kun ca 90 % av jentene, altså en forskjell på over 10 %, å slik kan man holde på å lage og tolke statistikk i det uendlige i alle mulige veier.

 

sjøl er jeg helt enig i at kvinner er bedre sjåfører enn menn. ikke fordi de kjører noe bedre, men fordi de tør å sette ned farten, tør å prøve flere ganger på feks lukeparkering å setter flere grenser generelt, mens en mann vil stå fram som en super-sjåfør med en gang å er livdredd for å endten dumme seg ut eller værra den som ligger fremst i køen. Tar man eksemplet med en mann som ligger i 100 i 50-sonen, så vil han selvfølgelig beherske å ligga i fartsgrensa han å, men velger alikevel å kjøre i 100 å heller værra innblanda i ei uløkke for mye. Ei kvinne ville ligger heller i fartsgrensa, unngår hele uløkka, å kan derfor regnes som en bedre sjåfør. Sjøl har jeg sitti på med mange jenter som kjører så stygt å fort at jeg aldri ønsker å sitta på igjen, og av gutter har jeg også sitti på med litt grisekjøring å følt meg langt tryggere, og merklig nok er det KUN guttene jeg får melding av uka etter om at de har totalvraka bilen i forsøk på å overgå seg selv

Lenke til kommentar

Udugelig å hevde at "kvinner er bedre enn menn" eller "menn er bedre enn kvinner". Det er generalisering på høyt nivå. Det finnes gode og dårlige sjåfører hos begge kjønn, jeg har vært borti alle fire kategorier... Og en annen ting, hva er egentlig en god sjåfør? Det er sannsynligvis like mange svar på det spørsmålet som det er mennesker med førerrett i dette landet.

 

Statistikken vil som BECMST hevder, vise det man ønsker at den skal vise. Med så mange flere menn bak rattet skulle det bare mangle at menn "bulker mer".

Lenke til kommentar

Tja. Jeg syns en god sjåfør er en sjåfør man føler seg trygg på når man sitter på. Jeg må si at jeg har opplevd mest utrygghet når jeg har sittet på med menn. Jeg spenner oftere musklene og "holder meg fast" når jeg sitter på med menn.

 

Men som sagt, det finner gode og dårlige av begge kjønn.

Lenke til kommentar

Jeg sitter ytterst sjelden på med kvinner, da jeg ikke kjenner så mange kvinner som har lappen.

 

Men jeg har sittet på med endel kolleger både i militæret og på skolen.

Noen ser ut til å tro at det er dritkult å kjøre fort og gæli, spinne, sladde, bryte fartsgrensa, kjøre i 140 osv...

 

Har inntrykk av at menn har mer teknisk innsikt, og liker å pushe grenser, mens kvinner er dårligere. Heldigvis for kvinnene er de KLAR OVER DET, og kjører deretter.

 

Selv er jeg mann, men er ikke så proppfull av testosteron og bole, at jeg absolutt må vise meg fram.

Jeg kjører f.eks. i 50 i 80-sona når jeg mener at forholdene krever det.

Blitt forbikjørt av en del svarte Audi'er og slikt noe. Regner med å lese om halvparten av dem i avisene i ukene framover.

 

Og til dere som tror jeg kjører som en gammel dame:

Kan så være. Men været der jeg bor ute på bøgda har gitt et føre som er temmelig uberegnelig. Man ser ikke engang asfalten pga. snø og is.

 

Hvis flere ferskinger innså at det å trykke bremsepedalen inn ikke nødvendigvis innebærer at bilen stopper umiddelbart i Desember, hadde vi hatt mye billigere forsikringspremier for alle.

 

 

At det kan være en viss forskjell på mann og kvinne er mulig, men kun hvis man generaliserer noe ENORMT.

Jeg har aldri vært noen tilhenger av generalisering. Det finnes gode og dårlige sjåfører av begge kjønn.

Men gjengangeren ser ut til å være at menn ER flinkere, men mange tar også større sjangser. Derfor er de ikke nødvendigvis tryggere å sitte på med.

 

På parkeringsplasser i julestria tar man ikke sjangser, dermed er det faktiske ferdigheter som spiller inn. På dette feltet er flere kvinner håpløse.

 

Jeg har ikke kilde, men mener å ha lest at kvinner bulker mye på parkeringsplasser, mens menn dreper seg i spektakulære utforkjøringer og kræsj.

 

Om denne statistikken var tilpasset det faktum at de fleste bilene på veien faktisk kjøres av menn, vet jeg ikke.

Hvis kvinnene er i et absolutt mindretall, kan det jo tenkes at de faktisk allikavel står for majoriteten av de alvorlige uhellene også.

 

Hvis 60% av alle dødsulykker skyldes menn, mens 99% av alle bilene på en vei er menn, (tallene er et eksempel) så sier jo feilaktig statistikken at det er menn som er dårligst.

 

Stratistikk kan som tidligere nevnt tolkes slik man selv vil.

 

Kvinner har to bryster. Menn har ingen.

I gjennomsnitt har vi ett hver.

Sånn er statistikk.

 

 

 

Hva ER en god sjåfør?

Er det en som har ferdighetene til Petter Solberg, men behandler norske veier som en ralleybane?

Eller er det en person som ikke er fullt så flink i ralley, men kjører fornuftig, så farlige situasjoner sjelden oppstår?

Jeg mener det siste. Og slik kjører jeg selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Ein må vel her definere kva "bedre sjåfør" betyr før ein kan seie noke meir.

 

Men frå det standpunktet som UP har så er nok kvinner "bedre" i den forstand at dei sjeldnare forårsaker kostbare kolisjoner og at dei ofte er flinkare til å følge lover og regler (som å holde seg under fartsgrensa).

 

Om du måler den "beste" sjåføren utifra kven som kjenner bilen best og har størst sannsynligheit til å f.eks få igjen kontrollen på ein bil som sklir ut i ein sving så er det ofte menn som har mykje kjøyreerfaring som er mest teknisk flinke.

 

 

UP sjefen hadde nok sluppet mykje av denne diskusjonen om han istaden for å si at kvinner er bedre sjåfører en menn hadde vært litt meir presis og sakt "kvinner er sikkrere sjåfører en menn".

Lenke til kommentar

jeg synes at spesiellt i de lavere fartsgrensene bør man tenke på andres risiko ved å kjøre raskere. Det er lite trolig at du selv tar noen skade av å kjøre 60 i 50sona, men den fotgjengern du pløyer over kan nok fort merke at du fikk lengre stopplengde.

Du må også huske på at det finnes tusenvis av tullebukker der ute som har et løst forhold til hvilken side av veien de må kjøre på og hvilke trafikkregler som skal følges. Som noen sa, du kan lære en apekatt å kjøre bil, men du får problemer når to apekatter møtes.

 

Det virker for meg som du har en veldig ensidig oppfatning om hva denne risikoen er, nemlig at det kun er degselv det går utover.

For å strekke det langt; Har du samme forhold til fyllekjøring, bare du kjører i en billig bil?

 

Jeg kjører nok også 60 i 50sona om det føles som fri sikt, men jeg er pinlig klar over at det ikke bare er meg det går utover om uhellet oppstår og at jeg langtfra er alene på veien. Alene er man i beste fall kun på lukket bane.

Lenke til kommentar

Statestikk jeg så for noen år siden var ganske klar på at per kjørte km så hadde kvinner større andel av ulykker enn menn.

 

Problemet er vell at når det går åt skogen så har menn gjerne 20km mer på tellern enn hva kvinnfolk har, og da dør folk.

 

Men rent kjøreteknisk er det vell liten tvil om at menn (i gjenomsnitt) er bedre rustet fra naturen sin side med tanke på bilkjøring.

Lenke til kommentar
Om du måler den "beste" sjåføren utifra kven som kjenner bilen best og har størst sannsynligheit til å f.eks få igjen kontrollen på ein bil som sklir ut i ein sving så er det ofte menn som har mykje kjøyreerfaring som er mest teknisk flinke.

Her kunne du med fordel strøket "menn". Personer med mer kjøreerfaring er teknisk flinke. Menn har gjerne mer kjøreerfaring enn kvinner.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men...

 

Men det er ikke relevant, egentlig.

Hvor mye man krasjer har ikke nødvendigvis noe med hvor god man er til å kjøre bil.

Jeg tror faktisk selv menn generelt er bedre sjofører en kvinner.

Men hvorfor krasjer menn så mye da?

Det tror jeg går mer på at menn er uforsiktige, tar sjangser, og ikke minst at menn liker fart og spenning.

Dette er jo i aller høyeste grad å være en elendig sjåfør. Alle klarer å holde en fartsgrense om de vil - selvfølgelig. Det er valgene du tar som definerer deg.

 

At en person kjører i 100 i 50 sonen sier ikke at bedkommende ikke greier 50 i 50 sonen, vedkommendes grunn for å kjøre i 100 er nok ikke at vedkommende er en dårlg sjofør, det handler nok mer om at vedkommende kanskje er uforsiktig, og liker fart.

Først og fremst sier det at fyren er et jævla søplehue som aldri skulle hatt lappen i utgangspunktet. Uforsiktig og å søke spenning i trafikken, det er vel sånn ca definisjonen på en elendig sjåfør.

 

Selv er jeg gutt, jeg greier fint å kjøre veldig forsiktig å aktpågivende, men det betyr ikke at jeg gjør det, jeg ligger ofte i 60 i 50 sona. Det er ikke fordi jeg ikke greier holde fartsgrensa, men mer fordi jeg liker kjøre fortere, og er villig til å ta rissikoen det innebærer. Konsekvensene er høyere rissiko for bot, død, eventuelt annen skade, men det er greit, jeg er villig til å rissikere dette for å kjøre 10km/t over gransa, det gjør meg ikke i mine øyne til en dårligere sjofør.

Dette er noe av det mest egoistiske jeg har lest på lenge. Du er villig til å ta risikoen? Kræsj i 60 går som regel fint for sjåføren, det, så jeg skjønner jævlig godt at du er villig til å ta den risikoen. Det store spørsmålet er hvem som har gitt deg tillatelse til å ta risikoen på vegne av barna og de andre som ferdes i trafikken. Det er ikke en ulykke før du kolliderer med noe eller noen, og i et tettbygd strøk, så vil det sannsynligvis være mennesker som du kræsjer i, eller andre mennesker sine gjenstander. Ekstremt provoserende utsagn.

 

Nei, om menn vil kjøre fint greier dem kjøre minst like fint som samer, det er bare at ikke alle vil det.

Hva man vil har ikke noe med skill og kjøre, skill får på hva man er i stand til å gjøre.

Hold nå for svarte samene utenfor dette her. Har du ikke sett Veiviseren? De har fått gjennomgå nok.

 

Forresten, jeg mener ikke at kvinner er bedre sjåfører enn menn. Fuck nei.

Lenke til kommentar

Teknisk sett skal det fære umulig å kræsje med en bil hvis du kjører som du skal kjøre og bilen er i stand. 80 km/h skilt betyr ikke at du SKAL kjøre i 80 km/h men at det er den absolutte øvre grensen. Hvis forholdene kun tilsier 30 km/h så skal du kjøre i 30 km/h. Kjører du da i 60 i en 80 sone er det for fort. Sklir du på veien fordi det var glatt er det din feil som kjørte fortere en du kunne reagere. Så hvis du kræsjer er du en dårlig sjåfør. Hvis noen andre driter seg ut og kræsjer i deg er det jo noe annet. Kvinner kjører kanskje litt saktere enn menn og kræsjer mindre, men om de per definisjon er bedre sjåfører kommer jo an på enkeltpersonen.

Lenke til kommentar
For noen dager siden hørte jeg et smell ved postkontoret i Bodø. Det viste seg at en bil hadde kollidert i en annen bil som stod parkert. Føreren av bilen som hadde skyld var en kvinne.

 

Dette er vel et noe tynt grunnlag for å hevde at kvinnelige sjåfører er dårligere enn menn.

 

Da jeg nettopp hadde fått lappen kjørte jeg litt for fort på glatta. (Ikke etter fartsgrensa, men etter forholdene). Dette førte til at jeg gikk rundt 180 grader og havnet i grøfta. Bilen hadde sansynligvis veltet utfor en skråning hadde det ikke vært for en meterhøy brøytekant. Men jeg vil likevel ikke ut i fra dette konkuldere med at menn er dårligere sjåfører enn menn. At jeg var en dårlig sjåfør i det tilfellet derimot, er det vel liten tvil om. Men men, man lærer av sine feil.

Endret av Strange_quark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...