Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke nordmenn blinklys


SpcAce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde man hatt fokus på noe annet enn fart så kunne man vel fint hatt kontroller på lysbruk og oppførsel i trafikken, jeg tro dette hadde hatt like god effekt som og ligge og lure på de noen få km over grensa.

Kjører man som en dust så er det ganske sannsynlig at man er en dårlig sjåfør.

Lenke til kommentar
Samme gjelder i kryss også! Kjempeirriterende når jeg står leeenge og venter, for bare å se at bilen svinger av før den har nådd meg. Jeg er en aktiv bruker av både fingeren og hornet... Det overraskede uttrykket til andre sjåfører er price less. :mrgreen:

 

Ah fingeren, the one magical tool. Så mange ord i en liten finger. En gledens oppfinnelse for sinte bilister.

 

Er ikke noe agresiv sjåfør av meg, men idiotisk kjøring (herunder ikke bruke blink, bryte vikeplikt, bruke lyshornet etc) får den store ære av å bli bedre kjent med denne vidunderlige fingeren.

 

"Say it loudly and proudly; Fuck you!"

Lenke til kommentar
dersom du ikkje har ein defekt ser du kor personen skal utifrå plasseringa

 

Oksebæsj. Hvor skal den blå bilen? La oss si at jeg er grønn, om den blå bilen hadde blinket til høyre, så hadde jeg kunnet kjøre. Ofte stopper jeg når det kommer en bil borti veien før rundkjøringen, men enda oftere så svinger bilen av før den har kjørt forbi meg. Hadde det vært nødvendig for meg å vente? Nei.

Nemlig, den situasjonen opplever jeg stadig, og det er like irriterende hver gang. Det er ikke nødvendigvis fordi jeg har dårlig tid, men det er irriterende å måtte vente. Det er også enda mer irriterende hvis en bil bak den blå skal rett fram og du blir nødt til å vike for vedkommende, det er så sløsing av tid.

Lenke til kommentar
dersom du ikkje har ein defekt ser du kor personen skal utifrå plasseringa

 

Oksebæsj. Hvor skal den blå bilen? La oss si at jeg er grønn, om den blå bilen hadde blinket til høyre, så hadde jeg kunnet kjøre. Ofte stopper jeg når det kommer en bil borti veien før rundkjøringen, men enda oftere så svinger bilen av før den har kjørt forbi meg. Hadde det vært nødvendig for meg å vente? Nei.

 

Du har jo god klarering der, lær deg heller å utnytte luker.

 

Situasjonen blir sikkert bedre om du brukar fingereren, hornet skal forøvrig brukast som eit faresignal, ikkje for å vise at du er forbanna.

Lenke til kommentar
hornet skal forøvrig brukast som eit faresignal, ikkje for å vise at du er forbanna.

 

Viser jo bare at føreren av bilen som ikke bruker blinklys, bryter vikeplikt osv. er en fare for andre trafikanter :)

 

Du veit like godt som meg at folk brukar hornet i alle moglege situasjonar dersom dei følar seg trakka på.

Dersom du f.eks. held på å køyre på nokon er det fornuftig å bruke hornet.

 

Matsemann: Alt hadde vore lettare dersom folk gjer som dei skal, men det er ikkje realiteten, så vi må tilpasse oss forholda vi har.

Om du har klarering der varierar frå situasjon til situasjon, dersom den andre personen ikkje blinkar er det det du må forholde deg til.

Lenke til kommentar

Blinklysene har den glimrende funksjonene at de lar oss fortelle andre traffikanter hva vi har tenkt å gjøre så de kan tilpasse seg situsjonene i forkant.

 

Derfor syns jeg det er helt latterlig når folk enten ikke blinker i det hele tatt, eller alt for sent. Enkelte setter jo ikke på blinklysene før de har svingt ut av veien, hva er vitsen med det egentlig. Det er jo ingen som trenger den informasjonene etter at du har gjort handlingen:hmm:

Lenke til kommentar

Det er mange idioter i trafikken, det er ikke til å kiomme fra.

Har hatt lappen siden juni og kjører på daglig basis, må si jeg er meget overasket over hvor mange surrehuer det er på veien.

Folk i svart BMW eller Audi som kjører som ville helvete uten noen form hvor blinklys osv, kjerringer med mobiltelefon, sminkepung og 30 unger i baksete som surrer rundt er irriterende greier.

 

Folk klarer rett og slett ikke å markere seg på veien. Ligge innners i 4 armede rundkjøringer når man skal igjennnom uten å blinke ut osv.

Legger seg ut på forkjørsveier omtrent uten å ha sett seg for. Brenne forbi stansede busser i busslommer for å rekke forbi krysset før rødt.

 

Det skal sies at jeg kjører for fort ofte selv, men aldri der det ikke er god sikt og forsvarlig. Bruker alltid blinklys. Generelt en grei trafikant å ha med å gjøre. Men jeg benytter meg av horn og finger om noen skullefortjene det:)

Endret av Timster
Lenke til kommentar
Folk tenker: Hva gagner det meg i å bruke blinklys? Jeg får ingen ting tilbake!

Ja, denne er nok ganske så på kornet.

 

Jeg er en blinker selv, men vet ikke helt hvorfor. Sikkert delvis fordi jeg generelt er en hjelpsom og hyggelig fyr. Men det som det som ofte irriterer meg er alle dem som faktisk ikke stoler på meg når jeg blinker.

 

Se for eksempel at jeg nærmer meg en avstikker til høyre og det står en bil der jeg skal kjøre inn som venter på å kjøre ut. Jeg blinker til høyre, men bilen våger ikke å kjøre ut før jeg har bremset ned og begynt å svinge inn. Hvis jeg er alene i bilen så pleier jeg som regel å rope noe høyt for meg selv. Men når jeg tenker over det så bør jeg jo egentlig ha forståelse for at vedkommende bilist ikke stoler på meg. Han/hun kjenner meg jo ikke. Og hvem har ikke opplevd å kjøre bak en bil som kjører med blinklyset på fra jobb og hele veien hjem, selv om det ikke skal være teknisk mulig. Jeg ser jo tilogmed folk som kjører på motorveien med ryggelyset på. Skal en da uten unntak ta det for gitt at de rygger?

Lenke til kommentar

Plassering og fartstilpasning gir heller ingen garanti. Jeg har selv ved to anledninger vært utfor folk som blinker, legger seg helt ut til høyre og bremser ned, for så å tenke "nei vent, jeg orker ikke dra innom der idag likevel", skrur av blinklyset og gasser på igjen. Heldigvis gikk det bra.

 

Noen folk er lagd for å være mat for andre, så enkelt er det. Uheldigvis slipper noen av disse gjennom "nåløyet", og får lov å kjøre bil.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Var da voldsomt til krisemaksimering. Jeg driver fremdeles litt på som yrkessjåfør på deltid, og kjører godt over gjennomsnittet antall kilometer per år. Mitt inntrykk er at de aller fleste bruker blinklys, spesielt i bytrafikk. Noen gjør det ikke, og det kan selvsagt være irriterende. I mange situasjoner kan man likevel lett lese hvor en bil skal kjøre uten at den bruker blinklys. Her snakker vi fartstilpasning, plassering i veibanen, osv. Det finnes selvsagt de som ikke klarer dette heller, de er det vel ikke håp for... Poenget mitt er at verden ikke er så svart som denne tråden gir inntrykk av.

 

Personlig bruker jeg alltid blinklys dersom forholdene tilsier det.

Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg alltid blinklys dersom forholdene tilsier det.

Du burde heller begynne å bruke blinklys når reglene sier at du skal. Det er *aldri* noen god grunn til å ikke blinke når det er det reglene sier man skal gjøre, og å vende seg til å alltid bare blinke når man skal i stedet for å prøve å gjøre en vurdering av om det strengt tatt er nødvendig frigjør hjernen til viktigere oppgaver. Om en bonus varsler det de du kanskje ikke har sett.

Endret av M3tt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...