Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke nordmenn blinklys


SpcAce

Anbefalte innlegg

Du skjønner at dette virker litt tynt uten å referere til hvilke rapporter og kurs du har tatt?

Jeg leste ikke rapportene for å bruke dem som referanse i en diskusjon, men det har gått mye i TØI, NHTSA og rapporter NMCU og FEMA har postet. Kursene hadde så få deltakere at jeg egentlig ikke kan oppgi det uten å slutte å være anonym.

 

Jeg følger også relativt godt med, men kan ikke erindre å ha sett verken artikler eller rapporter som gir manglende blinklys skylden for så veldig mange ulykker.

Diskusjonen går på om man kan vite sikkert om man har oppfattet hele trafikkbildet, ikke om det er lurt å bruke blinklys. Så vidt jeg har fått med meg er det ikke noen som har argumentert for å ikke bruke blinklys hvis man først vet at det er til nytte for noen.

Jeg har ikke så mye nytt å legge til, men jeg må bare understreke at oppramsing av forskningsinstitusjoner og unnskyldninger om å beholde anonymitet ikke gir deg voldsom troverdighet i denne sammenhengen. Det kan godt hende at sistnevnte grunn er reell, men det er liksom ikke noe å komme med på et internettforum.

 

Oppfatning av trafikkbilde er en forutsetning for riktig bruk av blinklys, som var tema i denne tråden. Rapporten du linker til hjelper verken den ene eller andre problemstillingen vi har satt opp. Det er i beste fall en notis sett i sammenheng med saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lær deg å halde skikkeleg avstand til bilen foran da. Hvis han stoppa så brått som du påstår hadde ikkje blinklys vore til hjelp uansett.

 

Og ja, du skal plassere deg og redusere farta før du kjem til svingen, ellers vil eg berre tolke blinklyset som at du ikkje veit kva du vil.

 

Som sagt er ein for inkompetent til å plassere seg og justere farta er blinklys eit absolutt must.

 

Forøvrig, dersom du verkeleg stoppa 20-30 cm frå bilen forran, hadde korrekt oppførsel frå di side vore å lagt deg på hornet for å varsle om mulig fare.

Hva som er korrekt oppførsel i en slik situasjon er veldig subjektivt. Mulig jeg lå litt nære, men jeg klarte jo å stoppe, så ser ikke vitsen i å kommentere avstand til bilen.

Men jeg regner med du har fasiten på hva som er politisk korrekt stoppeavstand når en bil foran deg plutselig stopper i veikanten?

 

Også virker det som du mener at alle som bruker blinklys er inkompetente når det kommer til plassering og justering av fart?

 

Hva mener du? Skulle jeg ha begynt å tute før jeg svingte? Eller skulle jeg ha tuta etterpå? Burde jeg ikke ha konsentrert meg om å svinge i steden for? I hvilket millisekund skulle jeg ha skrudd på blinklyset forresten? Kan du gi meg en kilde på hva som er korrekt oppførsel ved en unnamanøver?

Lenke til kommentar
At hvis man er en kompetent bilfører, så trenger man ikke å bruke blinklys tror jeg det er vi diskuterer, egentlig. Jeg vil i hvert fall gjerne diskutere det.

 

Det blir vel strengt tatt en annen diskusjon, slik jeg ser det. Jeg er sterk tilhenger av å bruke blinklys i de aller fleste situasjoner, men jeg mener at i de tilfellene der det ikke er noen rundt en som kan påvirkes av om man bruker blinklys eller ikke, kan man velge å la være å blinke.

Lenke til kommentar

Eg må faktisk sei meg enig med dei som vil blinke heile tida, eg ser få grunner til ikkje å blinke, men det er eit par gode grunnar til å blinke i alle situasjonar.

Ta f.eks. dersom du skal svinge inn på ein annan veg mens det er mørkt ute, meget mogleg at det går ein fotgjengar der i mørke klær som kan tenke seg å vite at du kjem til å befinne deg der om ei lita stund. Ein fotgjengar i mørke klær ser du ikkje uansett kor oppmerksom du er.

Lenke til kommentar
Glemte å kommentere denne ytterligere.
Hvis han stoppa så brått som du påstår hadde ikkje blinklys vore til hjelp uansett.

Da hadde jeg vært forberedt på at han skulle redusere farten i hvert fall. Man skal blinke før man bremser vet jeg.

 

Man skal også holde så lang avstand til forankjørende at det ikke skal være noe problem å stanse dersom han velger å bråbremse for en svart katt som løpet over veien, så det der kommer du ingen vei med. JA, han skal blinke før han bremser for å svinge, men du skal da for pokker uansett holde deg langt nok unna til å unngå hele problemet.

Lenke til kommentar
Hvis du blinkar utan å redusere farta og/eller endrar plassering i vegbana oppnår du ingenting med å blinke, anna enn å forvirre personen bak deg da.

 

Det kan vi godt være enige om. Poenget her er vel kanskje at forrigemann mente at man skal slå på blinklyset og la det blinke en gang eller to før man kliner bremsepedalen gjennom torpedoveggen, for å gi bakenforkjørende en viss indikasjon om at man har tenkt å svinge (herunder at man ganske snart kommer til å trykke på bremsepedalen).

Lenke til kommentar

Jeg har jo aldri sagt at man skal bare skal blinke på måfå når man kjører heller da. Men det virker som man ikke trenger å blinke hvis man plasserer seg riktig, bremse må man nødvendigvis gjøre uansett når man skal svinge.

 

Og avstand ja, ved effektiv bremsing vil jeg si at HiAcen min bruker anslagsvis 35-40 meter på en slik nødbremsing. Etter "tresekundersregelen" i 60km/t skal man holde ca 48 meter bak. Jeg klarte jo å stoppe, så jeg kan umulig ha vært så nærme som dere insinuerer.

Lenke til kommentar
Jeg har jo aldri sagt at man skal bare skal blinke på måfå når man kjører heller da. Men det virker som man ikke trenger å blinke hvis man plasserer seg riktig, bremse må man nødvendigvis gjøre uansett når man skal svinge.

 

Og avstand ja, ved effektiv bremsing vil jeg si at HiAcen min bruker anslagsvis 35-40 meter på en slik nødbremsing. Etter "tresekundersregelen" i 60km/t skal man holde ca 48 meter bak. Jeg klarte jo å stoppe, så jeg kan umulig ha vært så nærme som dere insinuerer.

 

Jeg insinuerer, for the record, overhodet ingenting. Det er du som klager over at du nærmest parkerer bilen din oppå hengerfestet til vedkommende når noen foran deg "bråbremser". Hvis det er et problem for deg, bør du øke avstanden. Det er forsåvidt et tips til alle som opplever å bli overrasket av ting bilen foran foretar seg...det hjelper å gi seg selv to sekunder ekstra til å sanse, oppfatte, avgjøre og handle.

Lenke til kommentar

Jurist, jeg klarte jo å stoppe, hadde litt problemer ja, enig at jeg hadde det, men jeg klarte å stoppe, ergo hadde jeg akkurat nok avstand. Men jeg kunne unngått å stoppe så brått hvis bilen fremfor meg hadde sagt i fra på forhånd om at "nå har jeg tenkt å gjøre noe". Hadde bilen fremfor gitt meg 3 blink før han stoppet, hadde jeg i så tilfelle allerede begynt å i hvert fall sette foten min på pedalen, klar til å trykke den inn.

 

"Hvis det er et problem for deg, bør du øke avstanden."

Jeg skal gjerne ta hensyn til problemene, hvis problemene tar hensyn til meg også! Hvorfor er det bestandig den uskyldige part som må finne seg i andres kriminalitet?

Jeg vil kalle det terrorisme.

Lenke til kommentar

Hvis ein bil foran meg, setter på blinklyset regner eg med at om ikkje lenge kjem det til å skje ei nedbremsing og/eller ei retningsendring, dersom det kjem ein bråbrems blir eg like overraska som om personen ikkje hadde skrudd på blinklyset.

 

Forøvrig er det straffbart å køyre for nært bilen foran.

Tenk om personen foran deg stoppa fordi ein unge sprang ut i vegen, snakkar vi terrorsime da også?

Lenke til kommentar

Jeg hadde i hvert fall vært klar til å bremse.

 

Diskusjonen om hvor nære man kan være før det er straffbart finnes i en annen tråd.

 

HValder, hvorfor gjør du deg så utrolig vanskelig? I bunn og grunn er vi nesten enige.

Jeg har allerede innrømt at jeg kanskje var litt nærme, også lagt ved en plausibel avstand som er veldig nært det jeg har lært at den skal være, men det kan ikke forsvare at billisten foran ikke bruke blinklys...

 

Jeg skal gjerne ta hensyn til problemene, hvis problemene tar hensyn til meg også! Hvorfor er det bestandig den uskyldige part som må finne seg i andres kriminalitet?

Jeg vil kalle det terrorisme.

Den skyldige parten er den som ikke klarer å stoppe foran en påregnelig hindring.

Jeg klarte å stoppe, jeg klarte å stoppe, jeg klarte å stoppe...

Så bra at jeg ikke er skyldig! :D

Har innrømt for leeenge siden at det hadde vært min feil om jeg hadde bulka bilen. Men det irriterer meg uansett at folk ikke er flinke nok til å bruke blinklys.

Lenke til kommentar

Den skyldige parten er den som ikke klarer å stoppe foran en påregnelig hindring.

Jeg klarte å stoppe, jeg klarte å stoppe, jeg klarte å stoppe...

Så bra at jeg ikke er skyldig! :D

Har innrømt for leeenge siden at det hadde vært min feil om jeg hadde bulka bilen. Men det irriterer meg uansett at folk ikke er flinke nok til å bruke blinklys.

 

Alle er vel egentlig tilnærmet enige. JA, det er fint om forankjørende gjør som han skal og bruker blinklys på rett sted og til rett tid, MEN det er UANSETT, I ALLE TILFELLER, bakenforkjørendes feil dersom han kræsjer i ræva til forankjørende. Ettersom det finnes en rekke idioter på vegen, og all den tid disse dessverre ikke har merket bilen sin med et stort skilt på taket med påskriften "IDIOT", må man forutsette at alle andre som er ute og kjører er potensielle idioter. I dette tilfellet medfører det at man bør øke avstanden til forankjørende så pass mye at man kan stoppe med god margin dersom vedkommende finner ut at det er lurt å bråbremse. Case closed :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...