Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke nordmenn blinklys


SpcAce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
..å alltid bare blinke når man skal i stedet for å prøve å gjøre en vurdering av om det strengt tatt er nødvendig frigjør hjernen til viktigere oppgaver. Om en bonus varsler det de du kanskje ikke har sett.

 

I prinsippet er jeg enig at en bør blinke uansett, men noen ganger er man mutters alene i en rundkjøring.. og andre ganger bare vet man at ingen av bilene rundt seg vil ha noen nytte av om en blinker eller ikke. Når en har kjørt bil noen år så går (forhåpentligvis) selve kjøringen såpass av seg selv at hjernen vil ha ledig kapasitet til å behandle en slik vurdering. Men det får bli opp til hver enkelt å vurdere.

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt et par ganger med faren min og hver sving jeg svinger må jeg bruke blink lyset, faren min ber ikke om at jeg må bruke blink lyset :thumbdown: men det er sånn på meg akurrat når jeg skal gyret ned når jeg svinger må jeg bruke blink lyest, men iriterer meg når noen foran meg kjører å ikke bruker blink lys, og jeg er ikke noe god til å kjøre så kjører rett bak bilen ( har ikke avstand mellom meg og bilen) da må jeg bråbremse..

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke helt nødvendig å bruke blinklyser i hver sving man tar da ... Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor er det ganske mange svinger på veiene, og jeg regner med at andre bilister skjønner at jeg ikke skal kjøre rett frem i skogen. Men om jeg skulle kjørt av veien, så skulle jeg ha brukt blinklys ja!

Lenke til kommentar

Det verste jeg vet er når folk ikke blinker ut av rundkjøringer, har blitt stående mer enn en gang pga at folk ikke blinker ut, og jeg tror derfor de skal kjøre forbi utkjørselen jeg står, men plutselig svinger de rett ut fra rundkjøringen. Da er det ofte for sent for meg å hive meg uti, for en ny bil kommer..

Lenke til kommentar
Hvis ingen ser blinklyset, er det da godt for noe? Hehe, jeg tar selvsagt ingen skade av å blinke selv når jeg er alene, men jeg ser ikke helt hvordan det er så viktig.

Hvis man ønsker å være en sikker sjåfør kan man aldri gå ut fra at man har 100% kontroll på alt som skjer rundt seg. Det er ingenting å tape på å blinke 1000 ganger "for mye", men en gang for lite kan være kritisk. Hvert eneste valg man tar påvirker sjansen for at man en eller annen gang kommer ut for en ulykke, og da er det fullstendig tåpelig å ikke gi seg selv den ekstra marginen når det er så enkelt å gjøre det.

Lenke til kommentar
Hvis ingen ser blinklyset, er det da godt for noe? Hehe, jeg tar selvsagt ingen skade av å blinke selv når jeg er alene, men jeg ser ikke helt hvordan det er så viktig.

 

Det er ingenting å tape på å blinke 1000 ganger "for mye", men en gang for lite kan være kritisk.

 

Hvis du blinker 1000 ganger for mye, går pæra di i stykker den gangen det er kritisk. Muahahahaha.

 

Fra spøk til revolver. Det blir jo bare en fullstendig teoretisk diskusjon. Ser man andre trafikanter som kan påvirkes av ens kjøring, blinker man. Er man i tvil, blinker man. Dersom man ser at det ikke er en eneste trafikant i nærheten som kan påvirkes av ens kjøring, kan man selv velge om man blinker eller ikke. Hva er vitsen med å gjøre det så jævlig vanskelig? :)

Lenke til kommentar

Befs, der jeg bor er det ikke så mange svinger, ihvertfall veien hjemm hos meg skal man kjøre 50km/t også er det 2/3 svinger inni mellom, så tenk deg når jeg kjører 50km/t også en bil foran meg, skal svinge, også begynner den å bremse med engang i mens han ikke blinka, da må jeg bare bråbremse..

Lenke til kommentar
Dersom man ser at det ikke er en eneste trafikant i nærheten som kan påvirkes av ens kjøring, kan man selv velge om man blinker eller ikke. Hva er vitsen med å gjøre det så jævlig vanskelig? :)

Som sagt, at folk som gjør det slik går ut ifra de er perfekte sjåfører som har 100% oversikt over alt som skjer rundt seg. Jeg tillater meg å tvile på at det stemmer.

Lenke til kommentar
Dersom man ser at det ikke er en eneste trafikant i nærheten som kan påvirkes av ens kjøring, kan man selv velge om man blinker eller ikke. Hva er vitsen med å gjøre det så jævlig vanskelig? :)

Som sagt, at folk som gjør det slik går ut ifra de er perfekte sjåfører som har 100% oversikt over alt som skjer rundt seg. Jeg tillater meg å tvile på at det stemmer.

 

Ikke spill så jævlig evneveik, da. Hvis man ikke er i stand til å se om det er andre trafikanter i nærheten av rundkjøringa, bør man ikke ha lappen. Å kjøre bil er ikke hjernekirurgi eller rakettforskning - i dette tilfellet er det snakk om å flytte blikket og se etter om det er noen andre i nærheten. Dersom du ikke rekker å gjøre det før du er midt inne i rundkjøringa, kjører du enten for fort eller så er du såpass tilbakestående eller svaksynt at du ikke bør ha lappen.

Lenke til kommentar
Ikke spill så jævlig evneveik, da. Hvis man ikke er i stand til å se om det er andre trafikanter i nærheten av rundkjøringa, bør man ikke ha lappen.

Personlig foretrekker jeg medtrafikanter som ikke har så urealistisk stor selvtillit som deg, og heller kjører med litt marginer.

Lenke til kommentar
Ikke spill så jævlig evneveik, da. Hvis man ikke er i stand til å se om det er andre trafikanter i nærheten av rundkjøringa, bør man ikke ha lappen.

Personlig foretrekker jeg medtrafikanter som ikke har så urealistisk stor selvtillit som deg, og heller kjører med litt marginer.

 

Jeg kjører med mer enn gode nok marginer. Jeg er utstyrt med et normalt fungerende sansesystem, sentralnervesystem, hjerne og motorikk/kroppsbeherskelse. Det gjør at jeg er i stand til å sanse, oppfatte, avgjøre og handle. I dette tilfellet dreier seg om å komme kjørende i passende hastighet inn mot situasjoner, oppfatte at det ikke er noen andre trafikanter i nærheten, avgjøre at jeg IKKE skal slå på blinklyset (da det ikke har noe som helst for seg) og deretter svinge (uten å skape farlige situasjoner, ettersom det ikke befinner seg noen andre i nærheten). Drit i det moraliserende pisspratet ditt og bruk energien på realistiske problemstillinger, og ikke forsøk å belære meg om selvtillit. Selvtillit har ingenting med saken å gjøre, det er snakk om å ha de nødvendige kvalifikasjonene for å kjøre bil eller ikke.

 

Jeg mener fortsatt at du ikke fortjener å ha førerkort dersom du ikke klarer å se om det er andre biler/trafikanter i nærheten når du kommer inn mot en rundkjøring - hva mener du?

 

EDIT: Skirveleif

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...