Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke nordmenn blinklys


SpcAce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett at det er ein enslig trafikant du ikkje såg i rundkøyringa da, i værste fall må h*n vente litt ekstra. Det som derimot hadde skapt ein farleg situasjon er om du hadde blinka feil, noko både "erfarne" og uerfarne sjåførar gjer alt for ofte.

 

Du som blinkar i svingar og køyrer for nært bilar foran deg: eg håper det er øvelseskøyring du held på med, slike som deg vil eg ikkje møte i trafikken.

Lenke til kommentar
Men, når lovverket først sier at man skal blinke så er eg ikke helt problemet.

 

Lovverket sier at du skal holde fartsgrensa også, men det hender at du fraviker den i større eller mindre grad, uten at det får konsekvenser. Jeg sier ikke hva som er rett eller galt mtp bruk av blinklys, jeg sier bare at det er en latterlig diskusjon, all den tid folk som skal få førerett i Norge må ha sjelelige og kroppslige evner som gjør dem i stand til å sanse, oppfatte, avgjøre og handle med hensyn til om det er andre trafikanter til stede eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt at du ikke fortjener å ha førerkort dersom du ikke klarer å se om det er andre biler/trafikanter i nærheten når du kommer inn mot en rundkjøring - hva mener du?

Jeg mener det er synd at du ikke har evne til å innse at ikke du er perfekt, og til og med ser ut til å mene at det er en svakhet hos andre som har den. Det er ikke situasjoner som går slik man planlegger som skaper ulykker.

Endret av M3tt
Lenke til kommentar
Jeg mener fortsatt at du ikke fortjener å ha førerkort dersom du ikke klarer å se om det er andre biler/trafikanter i nærheten når du kommer inn mot en rundkjøring - hva mener du?

Jeg mener det er synd at du ikke har evne til å innse at ikke du er perfekt, og til og med ser ut til å mene at det er en svakhet hos andre som har den. Det er ikke situasjoner som går slik man planlegger som skaper ulykker.

 

Jeg er langt fra perfekt, men jeg er i stand til å se om det er andre trafikanter i nærheten. Get a grip.

 

EDIT: La meg benytte anledningen til å stille deg et spørsmål. Hvor gammel er du, og hvor lenge har du hatt lappen? Informasjonen er relevant for å belyse en annen problemstilling som ble tatt opp i samme tråd tidligere i dag.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Heh, er egentlig en overdrivelse å legge så mye idet. Folk er bare late/tenker ikke på det/bryr seg ikke.

 

Jeg blinker når jeg har biler rundt meg, gidder ikke hvis jeg kjører alene på veien. Sier seg selv :)

 

I couldn't agree more... Det hele er forsvinnende enkelt, men det er NOEN her (gjett hvem) som på død og liv må heve seg over oss andre dødelige (som, etter hans syn, tror vi er perfekte) og moralisere noe helt infernalsk. Blærgh.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra perfekt, men jeg er i stand til å se om det er andre trafikanter i nærheten. Get a grip.

 

EDIT: La meg benytte anledningen til å stille deg et spørsmål. Hvor gammel er du, og hvor lenge har du hatt lappen?

Du mener mao. at du har en perfekt evne til å gjøre slike vurderinger.

 

Jeg har hatt lappen på bil omtrent halvparten av tiden jeg har levd, og i tillegg kjørt MC i ganske mange år. Erfaring er imidlertid irrelevant her, påstanden min er en konsekvens av en logisk vurdering som jeg mener man bør skjønne selv om man ikke har lappen på noe som helst.

Lenke til kommentar
Men, når lovverket først sier at man skal blinke så er eg ikke helt problemet.

 

Gjør det virkelig det? Hvor da?

 

Trafikkreglene § 14, annet ledd. http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#14

 

"Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

Ironisk nok, hvis man tolker den etter ordlyden, skal man bare gi tegn hvis man bytter fil.

 

(For øvrig er ikke 'tegn' definert utelukkende som 'blinklys' -- eller var i alle fall ikke det da jeg kjørte opp.)

Lenke til kommentar
Ironisk nok, hvis man tolker den etter ordlyden, skal man bare gi tegn hvis man bytter fil.

Med andre ord må jeg vise fingeren til idioten ved siden av før jeg dunker inn i sida på ham. Fair enough. :p

 

Diskusjonen her er uansett latterlig - dersom ingen ser blinklyset ditt er det heller ikke til hjelp for noen. For å dra en parallell, dersom et tre faller i skogen og ingen ser det, lager det da lyd? Det spørsmålet er ca like idiotisk som spørsmålet om et ensomt blinklys.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra perfekt, men jeg er i stand til å se om det er andre trafikanter i nærheten. Get a grip.

 

EDIT: La meg benytte anledningen til å stille deg et spørsmål. Hvor gammel er du, og hvor lenge har du hatt lappen?

Du mener mao. at du har en perfekt evne til å gjøre slike vurderinger.

 

Jeg har hatt lappen på bil omtrent halvparten av tiden jeg har levd, og i tillegg kjørt MC i ganske mange år. Erfaring er imidlertid irrelevant her, påstanden min er en konsekvens av en logisk vurdering som jeg mener man bør skjønne selv om man ikke har lappen på noe som helst.

 

Ja, det mener jeg. Jeg kan dokumentere at jeg har perfekt/feilfritt syn, og ettersom det ikke eksisterer usynlige trafikanter, skulle jeg mene at jeg er i stand til å se trafikanter.

 

Erfaring er irrelevant med hensyn til om kan klarer å se eller ikke, det har du rett i. Grunnen til at jeg spurte, er at du høres ut som en som leser fra ei lærebok og ikke evner å ha en praktisk tilnærming til "problemet" (som egentlig ikke er noe problem for noen andre enn deg).

Lenke til kommentar
Men, når lovverket først sier at man skal blinke så er eg ikke helt problemet.

 

Gjør det virkelig det? Hvor da?

 

Trafikkreglene § 14, annet ledd. http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#14

 

"Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

 

Ironisk nok, hvis man tolker den etter ordlyden, skal man bare gi tegn hvis man bytter fil.

 

(For øvrig er ikke 'tegn' definert utelukkende som 'blinklys' -- eller var i alle fall ikke det da jeg kjørte opp.)

 

I beg to differ. "Ved svinging" er ikke begrenset til å gjelde filbytte. Det vil, slik jeg ser det, også gjelde dersom man skal kjøre forbi andre trafikanter og derfor gjør en sideveis forflytning i veibanen samt ved vanlig svinging inn på en ny vei, herunder kjøring i rundkjøring. Jeg kan heller ikke se for meg hvilke andre tegn man kan gi enn å bruke blinklys. Man kan og skal selvsagt plassere kjøretøyet riktig i veibanen, men selve tegngivingen må nødvendigvis skje ved bruk av blinklys...

Lenke til kommentar
Ja, det mener jeg. Jeg kan dokumentere at jeg har perfekt/feilfritt syn, og ettersom det ikke eksisterer usynlige trafikanter, skulle jeg mene at jeg er i stand til å se trafikanter.

Dessverre er det å se og å oppfatte to vidt forskjellige ting. Svært mange motorsykkelulykker skjer fordi en bilist ikke mentalt har registrert at det kommer en motorsykkel, selv om den er lett synlig. Det er mange hypoteser om hvorfor slikt kan skje som jeg ikke gidder å komme inn på, men når noen tror at det aldri vil skje med dem selv skyldes det mest sannsynlig overdreven selvtillit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...