Gå til innhold

Hvorfor er det 35 000 grener av kristendomen?


Anbefalte innlegg

Hvordan har det blitt slik? Hvorfor har det blitt slik?

 

Kan det være noe feil med bibelen? Burde den vært klarere, bedre skrevet og med et klarere budskap?

 

 

 

At det er en del grener som er laget og konstruert kun for egen vinnings skyld er helt klart, bare se på mormonere. Leser man hva de tror på og boken de legger til grunnlag for det er det jo soleklart at grunnleggeren, Joseph Smith (?) ville ha flere enn en kone og det fikk han med dette opplegget her. Andre "sekter" kan sikkert være funnet opp fordi en hadde lyst til å være pastor.....

 

 

 

Og sist, men ikke minst, er kristendom i ferd med å vannes helt ut? De fleste kristne er enige om at GT ikke gjelder for dem, vel bortsett fra de ti bud da, men hva er vitsen med å ha den delen med i bibelen i det hele tatt da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan har det blitt slik? Hvorfor har det blitt slik?

 

Kan det være noe feil med bibelen? Burde den vært klarere, bedre skrevet og med et klarere budskap?

 

 

 

At det er en del grener som er laget og konstruert kun for egen vinnings skyld er helt klart, bare se på mormonere. Leser man hva de tror på og boken de legger til grunnlag for det er det jo soleklart at grunnleggeren, Joseph Smith (?) ville ha flere enn en kone og det fikk han med dette opplegget her. Andre "sekter" kan sikkert være funnet opp fordi en hadde lyst til å være pastor.....

 

 

 

Og sist, men ikke minst, er kristendom i ferd med å vannes helt ut? De fleste kristne er enige om at GT ikke gjelder for dem, vel bortsett fra de ti bud da, men hva er vitsen med å ha den delen med i bibelen i det hele tatt da?

 

Nå har jeg generelt dårlig erfaring med å snakke om religion og spesielt kristendomen men skal likevell prøve å svare og håpe på at denne diskusjonen ikke utarter seg til drittkasting, navnekalling og usannheter

 

men..hvorfor det er så mange forskjellige versioner av Kristendomen? vell fordi menesker ønsker forskjellige ting, og tolker bibelen ganske så ulikt, noen tolker bibelen bokstavelig, andre tar det heller med en klype salt, noen legger mere vekt på en spessiel ideologi innen bibelen, mens andre har en annen ideologi ifra bibelen

 

selv jeg som Kristen er trett av at det er å mye krangling om hvilken version..eller hvilken "ideologi" rettning elns som er helt riktig...

mitt svar er, om man aksepterer at gud skapte verden, at jesus gav os muligheten til å komme til himmelen, så har man det ganske så allright, man trenger IKKE å holde de 10 bud gjennom hele livet

 

Det gamle testamentet er der fordi den gir oss historien om hvordan gud skapte jorden, hvordan han leda israel ut av egypt

 

man trenger GT for å forstå viktigheten av Jesus og frelsen han gav oss

 

GT beskriver hvordan menesker ble skapt helt perfekte, og i guds bilde

 

vi ble skapt helt frie for synd, gud gav oss fri vilje til å adlyde å eske gud eller å hate og gå i mot gud, vi menesker valgte å gå i mot gud, å elske oss selv i stede for å elske han som har skapt alt og alle og derfor har vi all grusomheten vi ser i verden i dag, krig, sult, prester som voldtar unge gutter osv

 

det er fordi menesker elsker å synde, bibelen sier at det er ingen som gjør gode ting, nei ingen, fordi ingen er feil frie, INGEN er frie for synd

det er det hovedsakelig GT handler om

 

så, NT er om Jesus, gud som kom til jorden, og levde det live vi ikke kunne leve, et syndeløst liv, slik at hans offring kunne bli vår frelse

 

så... håper dette ga litt mening, jeg respekterer at du ikke er kristen, og jeg har ikke tenkt til å prøve å konvertere deg, du gjør som du vil, slik jeg gjør som jeg vil

 

kristne blir ofte beskyldt for å gjøre fæle ting, vell vi er menesker akkurat slik som resten av oss, vi gjør fæle ting

 

og nei... jeg hater ikke homofile, jeg har homofile naboer, og syns de er noen av de snilleste folka jeg vet om

 

så... yeah..please don't pick on me because i am a christian

Lenke til kommentar

Mange av disse grenene tror enten på helvete, en udødelig sjel, treenigheten, eller legger fram en holdning som ikke kjennetegner sanne kristne.

 

Det er jo ikke 35000 "korrekte" retninger, for hvis de kjenner sannheten så vil de søke enhet og fred, ikke splittelse. Men nå kjenner de ikke til sannheten.

 

Det står jo skrevet:

Mange skal si til meg på den dag: 'Herre, Herre, har vi ikke profetert i ditt navn og drevet ut demoner i ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn?' Og likevel vil jeg da åpent erklære overfor dem: Jeg har aldri kjent dere! Gå bort fra meg, dere som øver lovløshet.

 

Skriftsted:

Men det framstod også falske profeter blant folket, liksom det også kommer til å være falske lærere blant dere. Nettopp disse skal i stillhet innføre ødeleggende sekter og skal til og med fornekte den eier som kjøpte dem, og derved føre en hastig tilintetgjørelse over seg selv. Og mange skal følge deres løsaktige gjerninger, og på grunn av dem skal sannhetens vei bli spottet. Og med begjærlighet skal de utnytte dere med falske ord.

Men hva dem angår, så beveger ikke dommen fra gammel tid seg langsomt, og deres tilintetgjørelse slumrer ikke.

 

Hvis du mener "kristendommen" så er den en sekt, for den lærer jo en annen lære og en annen frelse. Og de som går ut av den er vel en sekt av en sekt.

 

Skriftsted:

Jeg undrer meg over at dere så raskt blir ledet bort fra Ham som kalte dere ved Kristi ufortjente godhet, over til et annet slags godt budskap. Men det er ikke noe annet; det er bare noen som gjør dere urolige og ønsker å fordreie det gode budskap om Kristus. Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere som et godt budskap noe ut over det vi har forkynt dere som et godt budskap, han være forbannet.

 

GT er jo ikke bare mosebøkene.

Det er jo profetier og andre bøker som er i GT.

 

Source: mt 7:22; 2pe 2:1-3; gal 1: 6-8

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar

Hva er en sann kristen RobinTX? Du sier du er det, men det gjør faktisk alle de andre også, bare så du er klar over det. De avfeier deg like fort som du feier bort det de tror på.... Og hvordan vet du at det er DU og det du har lært som er det "rette"?

 

Du tror altså ikke at hvis bibelen hadde vært litt tydeligere så hadde ikke disse splittelsene funnet sted? Eller gjelder det bare å tro på det som er rett?

 

Resten av bibel sitatene dine sa meg zip som vanlig... Håper dem gir stor mening for deg. :)

Lenke til kommentar
Mange av disse grenene tror enten på helvete, en udødelig sjel, treenigheten, eller legger fram en holdning som ikke kjennetegner sanne kristne.

 

Det er jo ikke 35000 "korrekte" retninger, for hvis de kjenner sannheten så vil de søke enhet og fred, ikke splittelse. Men nå kjenner de ikke til sannheten.

 

 

Det står jo skrevet:

Mange skal si til meg på den dag: 'Herre, Herre, har vi ikke profetert i ditt navn og drevet ut demoner i ditt navn og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn?' Og likevel vil jeg da åpent erklære overfor dem: Jeg har aldri kjent dere! Gå bort fra meg, dere som øver lovløshet.

 

Skriftsted:

Men det framstod også falske profeter blant folket, liksom det også kommer til å være falske lærere blant dere. Nettopp disse skal i stillhet innføre ødeleggende sekter og skal til og med fornekte den eier som kjøpte dem, og derved føre en hastig tilintetgjørelse over seg selv. Og mange skal følge deres løsaktige gjerninger, og på grunn av dem skal sannhetens vei bli spottet. Og med begjærlighet skal de utnytte dere med falske ord.

Men hva dem angår, så beveger ikke dommen fra gammel tid seg langsomt, og deres tilintetgjørelse slumrer ikke.

 

Hvis du mener "kristendommen" så er den en sekt, for den lærer jo en annen lære og en annen frelse. Og de som går ut av den er vel en sekt av en sekt.

 

Skriftsted:

Jeg undrer meg over at dere så raskt blir ledet bort fra Ham som kalte dere ved Kristi ufortjente godhet, over til et annet slags godt budskap. Men det er ikke noe annet; det er bare noen som gjør dere urolige og ønsker å fordreie det gode budskap om Kristus. Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere som et godt budskap noe ut over det vi har forkynt dere som et godt budskap, han være forbannet.

 

GT er jo ikke bare mosebøkene.

Det er jo profetier og andre bøker som er i GT.

 

Source: mt 7:22; 2pe 2:1-3; gal 1: 6-8

 

Men HVORFOR skal noen tro at din versjon er korrekt?

Det som fulgte var ingen argumenter for at du har rett, kun at det er viktig å tro på den rette versjonen -- noe som er umulig å komme fram til eller argumentere seg fram til MED MINDRE man tolker bibelen helt bokstavelig i alle ledd.

 

Å tolke bibelen bokstavelig er den absolutt eneste måten mer enn to mennesker kan enes om hva bibelen faktisk sier.

 

Så siden skriftstedene du referte til har fokus på viktigheten av den riktige troen antar jeg at du tror på bibelen helt bokstavelig, siden det er den eneste tolkningen som gir en tro hvor bibelsitater faktisk kun har en betydning?

Lenke til kommentar
Mange av disse grenene tror enten på helvete, en udødelig sjel, treenigheten, eller legger fram en holdning som ikke kjennetegner sanne kristne.

Flaks at du havnet i en gruppering som tror det riktige, da. Hvis du hadde hatt andre foreldre ville du jo mest sannsynlig trodd det samme som de tror. Dermed ville du gått rundt med en illusjon om at du var en ordentlig kristen selv om du egentlig ikke var det.

Lenke til kommentar

Man skulle tro at han som skapte hele universet med et knipseslag og som attpåtil er allvitende skulle klare å skrive en fyldig bok med en beskrivelse så god at det ble umulig for oss å misforstå den. I stedet får vi en eventyrbok full av motsigelser og svake formuleringer som umulig kan gi et tilfredsstillende svar fordi vi må gjette oss frem til hva vi kan tolke som bokstavlig eller ikke.

 

Kristendommen er et levende bevis på menneskets stahet, uvitenhet og ignoranse.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Hvordan jeg vet at jeg har rett?

Vel, jeg har lest bibelen, og gransket den.

Det er tydelig at Guds navn er Jehova (JHVH)

At vi ikke har en udødelig sjel.

At helvete ikke eksisterer.

At Gud er én. Ikke en treenighet.

Hva som kjennetegner kristne.

 

Men den som ikke gransker bibelen, vil kunne lett bli ført vill av dogmer og falsk lære. Og selv om en leser den, så kan en ta feil. For uriktige skriftsteder har jo sneket seg inn, og Guds navn har de fjernet. (gjelder jo selvsagt ikke alle oversettelser) Så en korrekt oversettelse er nødvendig.

 

For en som leser

"For det er tre som vidner i himmelen: Faderen, Ordet og den Hellige Ånd, og disse tre er ett. Og det er tre som vidner på jorden: Ånden og vannet og blodet, og disse tre er ett." NKO (KJ)

Så er tanken om en treenighet rett.

Men Johannes skrev dette:

For det er tre som vitner, ånden og vannet og blodet, og de tre stemmer overens. NV (ordene blir også utelatt i EN, GN, UO, LB, EG, NTM)

 

Ser du problemet?

Mange hevder at de har rett på grunnlag av feilaktige skriftsteder.

 

De legger også lite vekt på Guds navn, på grunn av oversettelser som setter inn Herren eller Gud.

 

Jeg er heldig som fant sannheten.

 

Hvorfor andre skal tro at "min" versjon er rett? Vel, hvis noen vil ha et gratis bibelstudie så bare si ifra.

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar
Hvordan jeg vet at jeg har rett?

Vel, jeg har lest bibelen, og gransket den.

Det er tydelig at Guds navn er Jehova (JHVH)

At vi ikke har en udødelig sjel.

At helvete ikke eksisterer.

At Gud er én. Ikke en treenighet.

Hva som kjennetegner kristne.

 

Med andre ord, du TOLKER bibelen, OG du ANTAR at din TOLKNING er RIKTIGERE enn andre mennesker sin TOLKNING.

 

Det kalles å være en bedreviter.

Tusenvis av mennesker har lest bibelen og gransket den, og kommet fram til andre tolkninger enn den du har blitt indoktrinert.

(Hvis ikke familien din hadde vært Jehovas Vitner (eller hva enn du tror på), ville du aldri kommet fram til den tolkningen du har. Referanse/beviser: Alle andre som har gransket bibelen i hele verden UTEN å tolke bibelen på samme måte som Jehovas Vitner (eller hva enn du tror på))

 

Jeg skal ete opp ordene mine hvis du finner en person som trodde på samme tolkning som det du gjør uten å kjenne til sekten din eller blitt opplært i sekten.

 

Jeg fjerner bibelsitatene, fordi de ikke gir noen mening for meg i denne sammenhengen, og fordi jeg ikke ser at de støtter opp om argumentene dine i det hele tatt.

Ingen som har andre tolkninger av bibelen kommer til å tolke de samme skriftstedene som du tror støtter din sak slik du gjør, og dermed vil ikke skriftstedene støtte deg i det hele tatt i debatten, og de blir overflødige.

Lenke til kommentar

Du tror jo på helvete så du tolker bibelen i grus.

 

Du gjør bibelen ugyldig ved helveteslæren. Hvilken "tolkning" kan støtte ditt syn, uten og motsi bibelen? Hvordan kan du forene 3 guder uten og gjøre store krumspring? For ikke og snakke om døden.

 

e: skriftstedene jeg tok fram var ikke en "tolkning" men et eksempel på at man rett og slett legger noe til i bibelen. Skal man først tolke noe, så sørg for en nøyaktig oversettelse først.

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar
Begge er/var ledere for en bevegelse, så ja.

 

Forskjellen er at du stiller samme krav til et allvitende vesen og et menneske. Hadde universets skaper skrevet et testament for sin jordiske saueflokk hadde skriften vært så omfattende, så perfekt og så fyldig at man umulig kunne tolke den forskjellig.

Lenke til kommentar

Det hadde vært godt for tråden om en link til eller en oversikt over disse 35 000 grenene av kristendom som fantes.

 

Forskjellige grener finner man i alle de fem store religionene. Det går jo an å sammenligne dem med politiske parti, hvor alle, enten de er høyre- eller venstreorientert, har som mål å komme på stortinget og styre skuta mest mulig. Alle vil ha rett. Men det finnes jo parti, foreksempel de som ligger nermest midten, som igjen og igjen får best oppslutning.

 

Dette ser man også i kristendommen, hvor de fleste kristne er enten katolikker eller lutheranere. Begge har forskjellige undergrener, men med et felles overordet mål og syn. Forskjellene er egentlig marginale, og går mest på utførelse av gudstjeneste og menighetslivet.

 

Her i Norge er de fleste kristne tilknyttet en organisasjon, type NLM, Normisjon, Norsk Misjonsselskap eller Indremisjonsforbundet. Dette er alle lutheranske organisasjoner, og det er som regel de som arrangerer de største kristne arrangementene her til lands. De største forskjellene mellom dem er som regel synet på kvinnelige prester og homofili. Dette kommer opp i media hele tiden, og framstiller gjerne som en knivkamp mellom organisasjonene. Men her er det ingen som hater hverandre, og man aksepterer og respekterer de forskjellige syn.

 

Det er heller ikke unormalt for kristne i Norge, og da spesielt i Oslo, å være med på gudstjenester i forskjellige menigheter, dog de fleste foretrekker å holde seg til en. Jeg liker godt å gå på UngFila i Filadelfia (pinsemenighet) på fredager, og gjerne Storsalen på søndager. Men liker meg godt i City Kirken (søstermenighet av Oslo Kristne Senter) som begynner på den søndagsvennlige tiden 14.15. Der er de kjempehyggelige i inngangen, og de serverer god kaffe og inspirerende taler.

Lenke til kommentar
Du tror jo på helvete så du tolker bibelen i grus.

 

Du gjør bibelen ugyldig ved helveteslæren. Hvilken "tolkning" kan støtte ditt syn, uten og motsi bibelen?

Hvilken tolkning av bibelen er det jehovas vitner legger til grunn for denne praksisen: Sex-misbrukte barn av Jehovas vitner trenger to-tre vitner til overgrepet og overgriperens tilståelse før menighetenes ledere griper inn.

 

Slik jeg ser det er jehovas vitner (og en del andre sekter) til for å fore maktpersonene i sektene med mennesker de kan utnytte finansielt og seksuelt. Og kan man åpne en pedofiliring og få statsstøtte til den, er det ikke rart det blir en hel del sekter ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...