Gå til innhold

Hvorfor er det 35 000 grener av kristendomen?


Anbefalte innlegg

Det må du gjerne synes, men kan du komme med eksempler på kristne verdier man har i samfunnet idag?

Jesu hovedbudskap var nestekjærlighet, jeg synes det står sterkt blant mennesker. Hviledagen hellig osv.

Nestkjærlighet er ikke særegent for kristendommen, og heldigvis lever vi i et samfunn som gir blanke faen i å holde helligdagen hellig. Jeg vet ikke med deg, men jêg er iallefall glad over at ambulanse- og legepersonell, politi, brannvesen og ansatte ved bensinstasjoner ikke tar denne kristne verdien seriøst.

Hvorvidt nestekjærligheten har en sentral plass andre plasser eller ikke er totalt irrelevant. Påstanden var at ingen av de kristne verdiene fortsatt hadde feste i det norske samfunnet, det er en velplassert løgn.

 

Ang. hviledagen. Den er iallefall så hellig at det er strenge kriterier for å kunne få holde butikken sin åpen på en Søndag. I denne sammenhengen vil jeg si at ordet hellig har en betydning ala opphøyd eller spesiell. Og det har den helt klart. Politikerne i Norge gir iallefall ikke blanke faen.

 

Heldigvis er kristendommens regler ikke uten unntak og jeg er sikker på at Jesus også ville hjulpet til å slukke brannen på hjørnet - selv om det var en Søndag(eller Sabbaten for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor "krangle" om en helligdag?

Religion, hverken kristendom eller jødedom (eller islam for den saks skyld) er ikke kun bibelen (gt og nt), men vel så mye tolkninger av hhv rabbier og kirkefedrene. Helligdag har sin bakgrunn i skapelseshistorien, hvis man skal ta den første referansen. At kristendommen flyttet den fra fredag til søndag hadde med de skikkene som var i europa før kristendommen ble statsreligionen.

Lenke til kommentar

Å studere Bibelen og andre religiøse skriftverk er bare forunftig dersom du klarer å holde deg objektiv mens du leser dei. Frå eit religiøst perspektiv er dei verdilause sidan folk bare ignorerar det dei ikkje likar uansett.

Eksempelvis kan ikkje kristen tru på empiri og bruke det til å tolke Bibelen fordi dei da vil innse at det berre er eit eventyr.

Lenke til kommentar
Av samme grunn som at det finnes 35 000 grener av markedsøkonomien, eller av kommunismen.

 

 

:thumbup:

 

 

Fordi mennesker er forskjellige... Jeg tror at så lenge man holder seg til Bibelens grunnpilarer har det lite å si hvordan kristendommen praktiseres.

 

Jeg tror dog ikke at alle disse "35000" grenene av kristendommen faktisk er kristendom. Enkelte av disse går så langt bort fra Bibelens budskap at jeg for min del ikke vil kalle det kristendom...

 

Nb. Jeg er veldig forsiktig med å kalle noen som selv kaller seg for kristne, for ikke-kristne.

Lenke til kommentar
Nb. Jeg er veldig forsiktig med å kalle noen som selv kaller seg for kristne, for ikke-kristne.

 

Kvifor det? Eg vågar å påstå a nesten alle kristen går såpass imot det som står i Bibelen at dei rett og slett ikkje kan karakteriserast som kristne.

For ikkje lenge sidan klarte eg å overbevise mora mi om at kristendom er bullshit nettopp fordi eg fekk ho til å innsjå at troa hennar gjekk såpass mykje imot kristendommen at ho ikkje kjem til å ende opp i den kristne himmelen uansett.

Lenke til kommentar

Hvor kristen den enkelte oppatter seg har jo noe med hvor på "kristendommstreet" han er blitt opplært også, altså på hvilken gren. En som av en del andre kristne oppfattes som ukristen kan fremdeles se på seg selv som en av de få ekte og sanne kristne og de andre som ikke kristne..... Så det er ingen enkel oppgave å si hvem som er kristen og hvem som ikke er det lenger, nettopp fordi hele sullamitten er så utrolig utflytende og tolkbar.

 

Men rart blir det "åkkesom" når de kristne hevder at de følger den største religionen i verden, for har de egentlig rett i det? Noen av de kristne ser ikke engang på andre kristne som kristne selv om de benytter mer eller mindre akkurat den samme boka og kan de egentlig si at kristendommen er størst da? Det er vel snarere den muslimske verden som har flest tilhengere i så måte eller....?

 

Slik jeg ser det tror jeg kristendommen hadde hatt godt av en kjempe revolusjon til der det meste ble skrevet entydig og uten å misforståes.... Eller drite i hele greia.....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Nb. Jeg er veldig forsiktig med å kalle noen som selv kaller seg for kristne, for ikke-kristne.

 

Kvifor det? Eg vågar å påstå a nesten alle kristen går såpass imot det som står i Bibelen at dei rett og slett ikkje kan karakteriserast som kristne.

For ikkje lenge sidan klarte eg å overbevise mora mi om at kristendom er bullshit nettopp fordi eg fekk ho til å innsjå at troa hennar gjekk såpass mykje imot kristendommen at ho ikkje kjem til å ende opp i den kristne himmelen uansett.

 

 

Da hadde kanskje ikke moren din en veldig sterk tro...?

 

Jeg mener de aller fleste kristenretningene er enige om at vi mennesker går daglig i mot Bibelen, men pga. det Jesus gjorde, har vi en mulighet til å "ende opp i den kristne himmel" allikevel.

Lenke til kommentar

Heilt riktig observert, som veldig mange andre som kallar seg sjølv for kristne så var ikkje mora mi spesielt sterk i troa, dvs. per biblesk/kyrkjeleg definisjon.

 

Ja, kristne er veldig flinke til å forvente at dei berre kan gi faen i alt som står i skriftene deira og likevel ende opp i himmelen, ein av grunnane til at eg meldte meg ut av kyrkja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...