Gå til innhold

Hvorfor er det 35 000 grener av kristendomen?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er supert at du spekulerer i dette RWS. Det er bare et så stort spørsmål at det kreves uendelig mye historiekunnskap og teologisk innsikt for å gi en brukbar avhandling om hvorfor kristendommen har så mange grener. Kanskje der rett og slett er vanskelig. Man kan jo gjerne spekulere i hvorfor det ikke finnes flere også, i og med at det kan virke som om de fleste kristne har sin egen oppfatning av hva de tror på.

Jeg tror det viktige her er å se at samtlige kristne har opplevd noe som har fått dem til å tro. I mitt tilfelle var det at jeg opplevde at Gud virkelig elsket meg, og ved å elske Han tilbake og følge Jesus ble livet mitt plutselig mer meningsfullt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er faktisk enkelt. Kristendommen har så mange grener på grunn av memetisk evolusjon. Det samme skjer med ideer, som med artene i naturen. Når ideer spres, vil de mutere, og noen slike mutasjoner fortsetter spre seg, og til slutt har det ut fra den originale ideen, oppstått en så sterkt modifisert, vi har fått en ny gren kristendom, en ny art. Om memetikk:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje ikke så rart at det er blitt 35000 grener av en og samme religion med andre ord... Der alle mer eller mindre har samme utgangs punkt. Det rare er at ALLE grenene tror de har rett, de tror DE er de eneste sanne kristne....

 

Det foresvever meg at de fleste kristne vil gå på en skikkelig smell den dagen det går opp for dem hva for en kjempeløgn de løper rundt og tror på...... :eek: Hele dritten er jo en gedigen løgn jo..... i bestefall forvridd og tilpasset, der omtrent ikke noe er bevart.... Ikke rart at enkelte har problemer med å akseptere dette....

Lenke til kommentar
Det foresvever meg at de fleste kristne vil gå på en skikkelig smell den dagen det går opp for dem hva for en kjempeløgn de løper rundt og tror på...... :eek:

Jeg tror de bare vil sovne inn i troen på whatever og at det aldri vil gå opp for dem ...

 

Fariseerne studerte også skriften nøye, men de var hyklere. Men hvilken skrift studerer du? Jeg har både den vanlige bibelen og jehovas vitners oversettelse for hånd, og de er ganske forskjellige.

 

Hva er forskjellen?

Hva er likt?

Lenke til kommentar
Hva er likt?

 

Eh? Bibelen er Bibelen.

Bare små forskjeller som Guds navn, sjeol, gehenna osv.

 

Jeg er ikke som fanatikere i usa som vil brenne alle ikke-kjv oversettelser fordi det er fra "satan". Jeg bruker andre oversettelser hvis folk foretrekker en annen.

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar

Svaret er ganske enkelt. Det fintes mange narsistiske mennesker som har lyst på en følelse av makt og respekt, og en ganske grei måte og oppnå det på er å splitte ut en ny religion hvor en selv da får status og makt som grunnlegger av den religiøse troen/rettingen.

 

Og den letteste måten å få nye folk på er å splitte ut fra noe som allerede har mange troende, slik at det ikke er et så stort sprang og tro på den nye rettingen isteden for den gamle. Og kristen dommen er sikrere siden islam folk har en viss tendens til og oppføre seg svært dårlig over folk som ikke tuller med deres religion.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Er redd han må si unnskyld til kristendommen også.... Den er faktisk ikke noe annet enn en rip-off av jødedommen og hadde heller ikke eksistert hvis de ikke hadde hatt jødenes tullebok som grunnlag..... Flaut, men ikke mindre sant. Ingen jøder, ingen kristendom!

 

... og dette går vel for de fleste religioner tenker jeg, de aller fleste er rip off av eldre religioner iblandet ny overtro..... :no:

Lenke til kommentar
Rip-off?

 

Like mye rip-off som den moderne evolusjonære syntesen er av den originale evolusjonsteorien isåfall.

Hvor mange ganger skal vi si at det å gjøre en ting galt ikke rettferdiggjør å gjøre andre gale ting Ozi? :)

 

Kristendommen blir jo ikke noe mindre rip off ved å kontruere andre rip off'er, gjør det vel? Eller mener du da at det blir legitimt på en måte?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Så jesusen din er ingen rip off fra jødene? Å nei....

 

Kanskje han er en rip off fra eldre egyptiske guder da, som horus.... :) Jesus var langt i fra noen foregangsmann i noe som helst, alt rappet han fra andre, eldre kilder... Til og med det gyldne bud rappet han fra østen... :no: Så han er nok ingen rip off nei.... :roll:

 

 

Muslimene har jo også copy&paste en hel masse i blekka si fra både jøder og kristendom.... men noen "evolusjon" fra jødedommen og kristendommen er jeg ikke villig til å kalle det.... :roll:

Lenke til kommentar
Og kristendom deretter utviklet seg til Islam?

Da islam er mindre enn kristendommen kan en med ordboken i hånd si at islam er en sekt utskilt fra kristendommen.

 

Så jesusen din er ingen rip off fra jødene? Å nei....

Jeg ser ikke helt hvor du vil.

 

Jesus var jøde, ser ikke hvordan han kan være en rip-off.

 

Kanskje han er en rip off fra eldre egyptiske guder da, som horus.... :)

Horus? Vil du vise til noen slående likheter RWS?

 

Jesus var langt i fra noen foregangsmann i noe som helst, alt rappet han fra andre, eldre kilder... Til og med det gyldne bud rappet han fra østen... :no: Så han er nok ingen rip off nei.... :roll:

Hva mener du med det gyldne bud?

 

Muslimene har jo også copy&paste en hel masse i blekka si fra både jøder og kristendom.... men noen "evolusjon" fra jødedommen og kristendommen er jeg ikke villig til å kalle det.... :roll

Gjenta etter meg: sekt. Ja, sekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...