Gå til innhold

Kan katter overleve en helg ute?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg er borte en helg, kommer den tilbake igjen da? Det er en del skog, og relativt få veier. Enkelt å finne fram skulle en tro.

 

katter har skjeldent noe problem med å finne frem, det som er oftest er grunnen til at katter forsvinner er at de på en eller måte blir drept(andre dyr, påkjørt osv) eller at de rett og slett ikke gidder å være hjemme mer.

 

ang kjøring, hva mener du med tåler?

den dør jo ikke av det, men blir neppe noe rally-fører med det første. katter er som andre dyr, forskjellige.

vanskelig å si om din katt blir glad i kjøring.

det samme gjelder med hunden du snakker om, om de går sammen varierer, hvis katten og hunden har vært sammen med andre katter/hunder før, så er sjansen større for at det går bra.

er en av de unge er også sjansen for at ting går bra større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vil en kattunge fra dag 1 kunne klare seg alene i huset mens jeg er borte fra 07-17? Ordner kattesand og mat/drikke osv.

 

Hvor mye koster det å kastrere en katt?

Bør jeg gå for hann eller hunnkatt?

 

 

Tror en helt fersk kattunge trenger litt tilsyn i starten. Personlig tror jeg det er hipp som happ med tanke på hvilket kjønn du vil ha. Slik jeg har erfart oppfører de seg helt likt, så lenge de er kastrert/sterilisert. Eneste er at hannkatten er større, og det er mer kosedyr der:P

Lenke til kommentar
Når jeg skulle få meg bikkje tenkte jeg ikke i det hele tatt. Jeg fikk et infall, og vips. Forskjellen fra nå og da er at nå vil konsekvensene ikke bli så store fordi en katt ikke krever så mye tilsyn, og at jeg trygt kan få meg en?

 

Det er hundrevis av katter som skal omplasseres, hvis du tar en titt på finn.no finner du sikkert en halvvoksen katt som allerede er kastrert/sterilisert. Dersom du velger en ukastrert hannkatt og er veldig lite hjemme, er sjansen større for at den stikker av, havner i slosskamper og blir borte veldig lenge av gangen. :) '

Lenke til kommentar

Nei, du bør ikke skaffe deg katt. Du har ikke tid til den og ønsker heller ikke å ta det ansvaret det krevs å ha en katt. En kattunge bør IKKE være alene i ti timer om dagen fra dag en. Hvis du har en så travel livsstil i tillegg til at du vil ha et "sosialt liv" som du sier, så bør du ikke skaffe deg noe dyr.

 

Og hvorfor spør du om råd her inne hvis du overser de som er uenige med deg og kaller dem fanatikere, jenter med katt og ikke på din bølgelengde?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Jeg har råd, men kommer ikke til å forsikre eller sterilisere den. Jeg skal ta en hannkatt, så er det ikke mitt problem om andre er dumme nok til å la en usterilisert hunnkatt gå fri.

Kom å si det til meg en gang til, når katta di kommer inn å stiiiinker piss hver eneste dag ;)

Jeg har alltid vært litt smånaiv rundt hannkattene mine. Så lenge de holder seg rundt huset og det ikke er mange hokatter i nærheten, har jeg ikke brydd meg om å kastere.

MEN, nå stinker katta mi piss, hele tiden! Og det orker jeg ikke.

Det koster ca 800 å kastere en hann og ca 1400 for hunn.

 

Når det er sagt. Du høres ikke så veldig egnet ut til å ha katt.

Du er ikke interessert i å ta ansvar, som å kastrere og evt andre utlegg hos dyrelegen.

Du er aldri hjemme.

 

Skal du på død og liv ha katt, så skaff deg to.

Da har de hvertfall selskap i hverandre :)

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Dyr er et ansvar, et stort ansvar. Samme om det er et marsvin eller en hund. Har man ikke tid, ressurser og ork til å anskaffe se dyr, hvorfor da gjøre det i utgangspunktet? Et dyr er ingen leke man kan pakke sammen når man ikke "gidder" mer. Det er slike holdninger som har gjort at mange hjemløse katter blir regelrett kastet på dør og går ute hele vinteren for å ofte fryseihjel eller sulteihjel.

 

Personlig anser jeg trådstarter som usikket til å eie dyr per nå. Og er man ikke sikket til å eie en katt, ikke skaff to.

 

Katter er ikke en leke! Så bruk hodet!

 

:)

Lenke til kommentar

Katta vi hadde når jeg var mindre bodde ute, den kom bare inn for mat og peiskos.

Den var ute hele helger og hele ferier når vi var borte.

 

Det handler bare om at du venner seg til å bo ute fra den er liten, skaff den på våren slik at den har sommeren på seg.

 

Jeg vurderer også katt, men den lever vel lengre enn jeg har tenkt å bo på samme plass, så jeg får ikke bestemt meg ;/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...