Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD5870


Anbefalte innlegg

Interesant at GTX285 bruker 22W mer strøm og får 20FPS mindre. Kanskje jeg skal bytte ut mitt alikevel :)

 

EDIT:

SSC er jo en overklokket utgave, synd at de ikke kunne brukt et standard 285. Oppløsningen er vanskelig å lese men kan se ut som 1920x1200? Men ikke sjangs til å lese AA, AF etc.

 

Hvorfor la du ikke inn youtube linken? Her er bildet i full HD kvalitet video.

 

EDIT2:

Bare å vente til de nærmer seg lager for min del. Hvilke kort har spillbundles og hvilke spill? Se om jeg kan spare noen kroner på et spill jeg uansett skal ha.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor la du ikke inn youtube linken?

Ops, trudde en så relatert link var i tråden allerede, ville bare påpeke mer watt/lavere fps.

Ja synnes de kunne bruke 285 som ikke var foc.

 

Heter den utgaven med 6 utganger noe annet? Samme kort?

vil ha den til flightsim.

Lenke til kommentar
På lager? Jeg har 3stk Asus 5870 på vei i posten, og

 

Komplett.no har 90+ Sapphire 5870 kort på lager.

Sjekket kun de billigste kortene rundt 2800,- og var nok derfor jeg ikke så noe på lager. Kan man bruke samme CF bro som tidligere om man har noen fra gamle hovedkort?

 

Alle bruker vel referansedesignet uansett nå så jeg kan vel liksågodt gå for Sapphire og droppe bundles.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Javel der, se det!

Har en core 2 q6600 og lurer på om denne prosessoren er for treig til å utnytte HD5870 kortet? Hvis så er tilfellet kan jeg nøye meg med et billigere kort og få samme ytelse pga prosessor-flaskehalsen?

Kan evt. klokke den fra 2.4 til noe rundt 3.0 Ghz og få utnyttet godt nok?

Lenke til kommentar
Javel der, se det!

Har en core 2 q6600 og lurer på om denne prosessoren er for treig til å utnytte HD5870 kortet? Hvis så er tilfellet kan jeg nøye meg med et billigere kort og få samme ytelse pga prosessor-flaskehalsen?

Kan evt. klokke den fra 2.4 til noe rundt 3.0 Ghz og få utnyttet godt nok?

Det vil for alle prosessorer være tilfeller der de er flaskehalsen, og i oftere for en q6600 enn en i7, men det er jo ikke slik at du ikke får utnyttet grafikkkortet, og du drar selvfølgelig nytte av det i krevende spill. Men så har du jo de ille benchmarkene som Crysis som krever krefter av maskinen slik at den aldri blir mett og fungerer bra nok.

 

Det jeg mener er jo at man kan ta oppgraderingene stegvis uten at du skal lide mye av den grunn. Og så vil jo litt overklokking selvfølgelig hjelpe.

Lenke til kommentar
Jeg er nysjerrig om phenomii driver disse nye skjermkorta like br som i7, men sålangt bruker alle i7 sammen med 5870. Noen sedd test med phonom og 5870.

Eneste testen jeg vet om som sammenlignet hvordan 5870 kjører på ulike prosessorer (ikke CF) med PHII er denne (på tysk): http://www.pcgameshardware.de/aid,697048/R...afikkarte/Test/

(NB: i7 920 resultatene er av en klokket utgave. Har ikke funnet noen med sammenligning av stock).

 

Ser ut som om det varierer fra spill til spill, og selvfølgelig oppløsningen. På lavere oppløsninger og med mindre krevende spill vil prosessoren utgjøre flaskehalsen før skjermkortet. Men ved høyere oppløsninger og mer krevende spill blir skjermkortet flaskehalsen først.

Dette gjelder selvfølgelig ved bruk av ett skjermkort. Ved CF er bildet et helt annet, og da gjelder det å ha så kraftig prosessor som mulig for å få presset maks ytelse ut av kortene.

 

Hadde vært interessant om HW kunne kjøre en lignende sammenligning, gjerne også hvordan ulike prosessorer (AMD og Intel) takler 5870 eller 5850 i CF. Skaleringstester er det ikke nok av.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Håper pure overklokkers kommer med et svar på det snart, dog skulle jeg gjerne ha sedd både i5 , phii 720, og en kjapp intel duo med der. Og singel 5870 yter dog ikke bedre enn CF av 4890, så det samme burde jo gjelde der.

 

Her er resultater fro phii vs i7 med singel og crossfire av 4890 Link

 

post-68520-1255444889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Med tanke på at Next-Gen til ATI ikke gjør noe spesielt mer enn å matche Nvidia`s toppkort, gleder jeg meg sannelig til å se Nvidias DX11 serie 3xx senere i høst

 

GTX 295 er jo dual GPU. Du ser at et single GPU skjermkort slår dette noen steder. Så når X2 kommer, så kan du jo heller sammenligne dette med 295...

 

Litt for tidlig på dagen til å svare på innlegg enda TMWH?

 

Du skal få slippe denne gang, jeg kan bare ikke ta deg seriøst i dèt du sier at GTX 295 vil være det siste kortet Nvidia utgir, mens ATI bare lanserer kort etter kort som banker lineupen til Nvidia, som forøvrig er over ett halvt år gammel allerede..

 

Håper du til nå har fått kaffekoppen din, så gjentar jeg for resten av søvngjengerne som påpekte det samme rett før deg:

 

Jeg gleder meg til Nvidia lanserer sin NYE next generation single gpu i 3xx serien senere i høst, som er den egentlige konkurrenten til HD 5870, men jeg ser allerede nå at forrige generasjon konkurerer- dog litt svakt, med det nyeste og beste ATI kan tilby. Så med mindre Nvidia rebrander, blir det bedre enn ATI :-)

 

Smakte kaffe`n godt?

 

"Gammel" tråd, men, ble litt provosert av "Så med mindre Nvidia rebrander, blir det bedre enn ATI :-)"

 

http://www.hardware.no/artikler/asus_engtx285_top/67189/4

 

ATi sitt kort ligger RETT i ræva på 285en her (4870), og 5870 yter så mye bedre enn 4870. Da skal de ikke ta det for gitt at ikke NVidia flauer seg ut for en gangs skyld med releasen. Som ATi gjorde med 2xxx-serien ;)

Lenke til kommentar
"Gammel" tråd, men, ble litt provosert av "Så med mindre Nvidia rebrander, blir det bedre enn ATI :-)"

 

http://www.hardware.no/artikler/asus_engtx285_top/67189/4

 

ATi sitt kort ligger RETT i ræva på 285en her (4870), og 5870 yter så mye bedre enn 4870. Da skal de ikke ta det for gitt at ikke NVidia flauer seg ut for en gangs skyld med releasen. Som ATi gjorde med 2xxx-serien ;)

 

Å?

 

Rare greier det da siden ett HD 4890 ligger likt eller rett i ræven på GTX 275, lillebror til GTX 285 :D

 

Jeg tror det vil hjelpe deg å lese testen om igjen, og se på tallene som klart viser GTX 285 hamle opp med 4870X2 og tilogmed 5870 på enkelte tester.

 

http://www.hardware.no/artikler/asus_radeon_hd5870/72140/5

 

Anbefaler også litt googling for å se andre resultater.

 

HD 5870 hamler såvidt opp med GTX 295 i flere tester, så selv om det overgår GTX 295 i like mange andre spill, så jeg påstår fremdeles det samme. Forøvrig kan du jo argumentere for hvorfor du er klokkeklar i din tro om at HD 5870 vil være det beste kortet det neste året?

 

Godt du ble provosert da, for det var hele meningen :D

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...