Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD5870


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff må si at HD5870 frister, men det er jo litt galskap, synes GTX285 yter helt topp med topp kvalitet i nye spill på 1920x1200 som er oppløsningen jeg spiller mest i.

 

Litt irriterende at man ikke kan velge "skjerm 2" på spill, der kjører jeg 1280x720p (hdmi) på en 37". Må kjøre de fleste spill i windowed mode for å få de dit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Huff må si at HD5870 frister, men det er jo litt galskap, synes GTX285 yter helt topp med topp kvalitet i nye spill på 1920x1200 som er oppløsningen jeg spiller mest i.

 

Litt irriterende at man ikke kan velge "skjerm 2" på spill, der kjører jeg 1280x720p (hdmi) på en 37". Må kjøre de fleste spill i windowed mode for å få de dit.

 

Wut, det kan da ikke stemme? Selv kan jeg fritt velge hvilken skjerm jeg vil spille på og har Data skjerm pluss HDMI til HDTV. Kan enten switche via lagret profil, eller velge manuellt med extend/duplicate eller bytte skjerm...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Huff må si at HD5870 frister, men det er jo litt galskap, synes GTX285 yter helt topp med topp kvalitet i nye spill på 1920x1200 som er oppløsningen jeg spiller mest i.

 

Litt irriterende at man ikke kan velge "skjerm 2" på spill, der kjører jeg 1280x720p (hdmi) på en 37". Må kjøre de fleste spill i windowed mode for å få de dit.

 

Du kan jo prøve to-skjerms programmer som har snarvei for å flytte vinduer.. Evt bare bytte på hva skjerm-1 er .. ;)

Lenke til kommentar

Ourasi:

Jeg kjører nvidia 193.xx, kunne du tatt noen skjermbilde av hvordan du velger hvor du skal spille? Jeg kjører også dual-view siden jeg har to forskjellige oppløsninger.

 

Har Windows 7. På Windows XP hadde Nvidia en meget god desktop utility de har sagt de ikke vil videreføre. Duplicat er jo en løsning men da må jeg "føkke opp" oppløsnignen og skrivebordsoppsettet på hovedskjermen for å spille duplicated på begge skjermer.

 

biskop:

Det lager et sabla rot i ikoner og den slags :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Joda får det til med duplisering. Men hvor lager du profiler som bestmmer hvor et spill skal starte hos deg? Er det i catalyst control center?

 

Jau, i CCC lager man bare profil der man peker på .exe filen man vil skal starte sammen med f.eks. bytte av skjerm og oppløsning. I "Profile Manager" er det enklest å bare lage profilen mens man er på skjermen man vil bruke i spill, og peke til spillet som skal åpnes når man starter denne profilen..

 

Det tok litt tid før jeg begynte å ta denne ibruk etter jeg gikk fra GTX280 til HD4870x2, men synes nå at denne metoden er så bra samt at driverne fungerer topp, at jeg velger ATI fremfor Nvidia, savner ikke 500 beta drivere mellom hver offisiell driver akkurat :thumbup:

 

Bare en liten meningsytring det siste der.... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg fikk "grisa" det til med en forenklet profile støtte i nvidia control panel, hvor jeg setter clone mode eller "skrivebord kun på TV"en samt oppløsning og oppdatering jeg ønsker. Da er det nogenlunde greit å bytte frem og tilbake.

 

Skrivebordet blir jo et helsikes rot når man gjør slik og det forundrer meg at MS ikke snart kan lage en "huske skrivebord oppsett" instilling.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bortsett fra lavere strømforbruk og sikkert mindre varmeutvikling, så er det vel kanskje ikke noe vits ytelsesmessig nei.

2 x 4890 ble for bråkete for min del, spesielt det kortet som ble sittende bak det andre tok helt avgårde på temperatur og dermed også støy når viftekontrollen slo til. Kjører enkelt 4890 nå. Holder jo forsåvidt til spillene jeg spiller. Men jeg blir vel å blø for et 5870 X2 når det dukker opp alikevel... Og sikkert en vifteløs utgave av 5650/70 til HTPC'n.

Lenke til kommentar
Spørsmål, hvordan er referansekjøleren på dette kortet kontra 4890/4870? Tenker da på støynivå i load. For de fleste er vel klar over at referansekjølerne på 4870/4890 høres ut som en jetmotor (ja overdriver såklart her) når kortet brukes.

 

Tester viser at de bråker mindre. Jeg tror ikke at kjøleløsningen er så veldig forskjellig, det er mer strømforbruket som har gått ned..

Lenke til kommentar

Jeg leste et eller annet sted at referasekjøleren på 5870 skal ha fått nytt kulelager, som skal gi et litt koseligere støybilde enn 4890.

Viften på mitt XFX4890 har en ganske stygg mekanisk mellomfrekvens- lyd syns jeg, selv om det ikke er spesielt høyt ved lav last. Måten det støyer kan være vel så viktig som lydtrykk i dB, så nytt kulelager var sikker lurt, og mindre varmeutvikling fra kjernen er jo alltid bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...