Gå til innhold

Test: Asus Radeon HD5870


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel ikke lenge til 5870X2 kommer.

 

For mange er det for lenge til. Den er vel ikkje ventet før slutten av året. Kan faktisk være at den kommer i januar også.

 

Vil 2 stk 5870X2 slå 3 stk 5870?

 

Hva tror du? Det er 4 vs 3 gpu kjerner. I de applikasjoner som skalerer med 4 gpu, så vinner selvfølgerlig 4 gpu oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg har litt for mange rare erfaringer med driverne til ATI, samt ikke minst ved flerskjermoppsett. Men jeg tipper dette har blitt bedre nå så det kan hende det blir et HD5890 på meg? Vi får se.

Nå er det jo ofte mye bugs mot spill og drivere en stund så jeg tror uansett ikke jeg kjøper noe før nærmere jul.

 

Ser at de fortsatt holder seg på 256bit(som de valgte å gå ned til), som nok er et klokt valg ift. pris, siden GDDR5 i kombinasjon sørger for nok minnebåndbredde uansett.

 

EDIT:

Ellers er det forøvrig feil benevning i tabellen "minnebåndbredde 256-bit". Bør rettes opp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er også verd og neve seg at lydnivået mellom idle og load også er mindre enn vanlig.

 

Jeg skjønte egentlig ikke denne kommentaren. Det kan da ikke være noe positivt, med tanke på at kortet lager omtrent like mye lyd som kort i tilsvarende segmenter?

 

Kortet genererer jo pent lite varme da det idler. Hvorfor er det ikke musestille?

 

Dere snakker også om overklokking helt til slutt. Det høres bra ut. Planer om å teste trejdepartskjøling? Finnes det noe heatpipe-basert som passer disse enda? Hadde vært kult om det hadde gått an å få dette kortet musestille på luft.

 

For øvrig nok skrivefeil i artikkelen, hehe.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
ser jeg feil eller greier den crysis på v.high 1920x1200 med 58fps avg?

 

det må være feil. 5870 har aldri klart å slå gtx 295 i noen crtsys tester. Og jeg har sett hvertfall 10 tester. hw.no har nok rota det til der.

 

De skriver selv i testen at andre har fått andre resultater fordi de har kjørt med høyere grad av AA. HW.no har kjørt testene med 0xAA som kanskje forklarer hvorfor HD5870 slår GTX 295, GTX 295 har tross alt mer minne og burde muligens da få mindre ytelsestap med mer AA.

 

Jeg synes også Crysis-resultatene ser rare ut.. de sier 5870 er nesten dobbelt så raskt som 4870X2 i noen oppløsninger der. Det rimer ikke. Har de brukt forskjellige drivere kanskje?

 

Det kan vel være at Crysis ikke er skikkelig optimalisert for Crossfire og at dette har gitt utslag på resultatet?

Lenke til kommentar
For øvrig nok skrivefeil i artikkelen, hehe.

Jeg venter i spenning på en skribent i Tek.no-nettverket som klarer å skrive watt riktig.

 

De skriver selv i testen at andre har fått andre resultater fordi de har kjørt med høyere grad av AA. HW.no har kjørt testene med 0xAA som kanskje forklarer hvorfor HD5870 slår GTX 295, GTX 295 har tross alt mer minne og burde muligens da få mindre ytelsestap med mer AA.

Både her, her og her vinner GTX 295 også uten AA.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om jeg må kjøpe meg et 5870 kort. Ytelsen er jo ikke stort bedre en med 4870x2 som jeg allerede har. Men mindre effektforbruk og sikkert mer stillegående er fint.

Jeg har 3 skjermer koblet til pc'en pr idag og med 5870 så kan jeg gå fra 2(3) skjermkort til 1 skjermkort som er greit.

 

Er litt spennt på Eyefinity også.

Lenke til kommentar
De skriver selv i testen at andre har fått andre resultater fordi de har kjørt med høyere grad av AA. HW.no har kjørt testene med 0xAA som kanskje forklarer hvorfor HD5870 slår GTX 295, GTX 295 har tross alt mer minne og burde muligens da få mindre ytelsestap med mer AA.

Både her, her og her vinner GTX 295 også uten AA.

 

 

Da er vel eneste logiske forklaringen forskjellige CPU'er, HW.no bruker en mye tregere CPU (2.6GHz i7) enn de testene du linket til(3.2GHz og oppover) og noen av de bruker også Win 7.

 

Forskjellige testparametere gir forskjellige resultater, det er ikke noe merkelig med dette etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...