Gå til innhold

Hvor er veiene vi har blitt lovet?


Jakke

Anbefalte innlegg

jj_ vi får ikke kaldere vær om sommeren. Det er heller snakk om mer ekstremvær som følge av oppvarmingen.

 

Olje, gass og kull kalles vel fossilt brennstoff fordi det er rester av planter/dyr (fossiler). Det vil vel også bety at CO2en tidligere må ha vært en del av jordas økosystem. Hvor mye varmere det var den gang vet vi vel streng tatt. Om det var CO2 i atmosfæren eller varmen som kom først er vi, slik jeg har forstått det, litt usikker på.

 

Så tilbake til litt klima igjen. Høyere temperaturer vil føre til mer fordamping. Vanndampen er kjernen til tropiske stormer av typen Catarina. Med varmere gjennomsnittstemperaturer kan vi forvente mer stormer av denne typen. Hva det har å si for høststormene i Norge vet jeg mindre om. Synes det blåste langt mer på starten av 90-tallet enn det gjør i dag. (Hest og ku fløy gjennom lufta....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CO-2'en fra eksos på en bil er ikke noe annerledes enn CO'2-en som kommer ut av kjeften til bedrevitende sosialister eller kommunister. Vi kunne like godt også si at folk bør slutte å lage så mange unger, for flere folk slipper ut mer CO-2.

 

Dette er ikke riktig. CO2 fra levende organismer er en del av kretsløpet og bidrar derfor ikke til økt CO2 i atmosfæren og dermed ei heller drihuseffekten. CO2 som kommer fra å forbrenne fossilt brennstoff kommer i tillegg og er derfor med på å forskyve balansen.

Som andre har sagt, CO2 er CO2. All CO2 som slippes ut, havner naturlig i atmosfæren. "CO2 fra levende organismer er en del av kretsløpet..." Hva så? Flere levende organismer slipper ut mer CO2, mennesker, dyr, planter og skog, you name it... Mer CO2 er mer CO2, så enkelt er det. Et dårlig argument.

 

Når du mener du blir straffet flere ganger for det samme, skjønner jeg det virker urettferdig. Jeg er absolutt for høyere avgifter for forurensende biler og incentivordninger for å kjøre miljøvennlig....

Jeg har ingenting med hvilken bil du kjører og du har ingenting med hvilken bil jeg kjører, enkelt og greit. Jeg er møkklei av at miljøfanatikere skal få igjennom sine synspunkt basert på tvilsom forskning som fortier det faktum at global oppvarming er en naturlig utvikling og er ingenting å gjøre med.

 

Det var en gang at en gjeng trangsynte, arrogante "forskere" fant ut at jorden går snart går under pga. noen forbaskede isbreer som smelter og at nordpolen og isbjørnene er det viktigste vi har på planeten. Vær, vind, temperaturer og naturkatastrofer har eksistert i milliarder av år og kommer ikke av noen få lusne % ekstra CO2 i atmosfæren som er det fossile utslippet.

 

Du kaller det for avgifter, jeg kaller det å stjele penger.

 

Så vi skal basere klimaforskningen på hva som skjedde en dag i Oktober? Kan du da svare meg på hvorfor min gode venn Ove måtte selge hytten sin Voss fordi det aldri lenger var snø der i Julen, og måtte flytte høyere opp? (filefjell)

Ja, hvorfor ikke? Fortell meg hvorfor oktobermåneden er så kald dersom temperaturen stiger så mye og vi er på vei mot dommedag.

Og hvem pokker bryr seg om noe snø på fjellet i jula?

 

"Jeg vil ha mer snø og høyere CO2-avgifter slik at vi kanskje kan få mer snø igjen og redde jorda."

 

Snøen, isen og vinteren er en pest og en plage for oss som bryr oss om bil. For meg kunne det godt vært så mildt at vi slapp hele jævla vinteren.

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar
Regner med at det "nye" man får se til vei her oppe i nord er 2 klatter asfalt i sølehullene fremfor 1 som er normalen. Dobbelt enn hva man er vant med, woho!

 

Tipper du, eller vet du?

 

Eller er du bare bitter, og slenger dritt rundt deg uten å vite hva du snakker om?

 

Har had lappen i 7 år nå og kjørt noen strekninger her i nordland. Mange plasser vet jeg at de sårt trenger å oppgradere veien ikke bare med nytt veidekke men gjøre den bredere, f.eks strekningen fra Kåring krysset (tett bortenfor Lødingen) til rundkjøringen mot Tjeldsund bru / Harstad er en smal strekning tungt traffikert til tider. Den er meget smal enkelte plasser, men eneste som er gjort der er å legge ny asfalt. Og det er ikke gjort noe solid grunnarbeid heller så nå vel året etter har hull begynt å vise seg.

 

Vet og om mange plasser der asfalten nå er så slitt at det har dannet seg "spor" i den. Vet du ikke om disse sporene ender du opp med å bli slengt midt ut på veien. Dette er en 80 km/t vei, så kommer der en bil i måte på rette tidspunktet kan du ende opp med å bli slengt enten i siden på bilen, eller værre som i fronten.

 

Vet jeg hva jeg snakker om? Ja, jeg vil påstå såpass mye. Hvis man ser f.eks kystveien i Sverige ser man at det er mulig å lage kjempebra hovedfarts åre, men selv svenskene sliter når det kommer til sideveier. F.eks veistykket fra Kiruna til kystveien eller kiruna til riksgrensen er tidvis horribelt.

 

Alt i alt, Norske veier trenger å oppgraderes. Det har lenge vært påtide å gjøre noe med etterslepet, men det blir ikke gjort noe, de fokuserer på tog og kollektivet sør i landet men her i nord har vi ikke tog annet enn i Bodø og Narvik, og kollektiv tilbudet eksitsterer ikke. Ergo man trenger egen bil, og da trenger man veier å kjøre på. Slik det er i dag har man veier, men veier som er forferdelig. Tipper og at de som er yrkessjåfører er oppgitt over mange av veistrekkene her.

Lenke til kommentar

Tenk alle bilene fra 70 tallet i india osv, 90% har sikkert fri eksos.

Alle biler i verden står for 7% av co2utslipp

Om man kutter i forbruk osv hva vil det si? 6% ?

Det er ingenting iforhold til annet utslipp/industri osv.

 

Tenk all bullshitt som lages som ingen egentlig trenger.

Lenke til kommentar

Denne miljødiskusjonen gir meg mer lyst til å kjøre rundt i en eller annen firehjulstrekker som lukter kebabsjappe. :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetable_oil_used_as_fuel

 

Skjønner ikke hvorfor et rikt land skal ha en slik elendig veistandard ala Polen. Det sies kanskje at svenske innbyggere er dummere enn norske, men det virker iallefall helt motsatt når det kommer til landsstyret. (eller hva det kalles, er ikke ekspert på akkurat det)

Lenke til kommentar

 

Regner med at det "nye" man får se til vei her oppe i nord er 2 klatter asfalt i sølehullene fremfor 1 som er normalen. Dobbelt enn hva man er vant med, woho!

 

Tipper du, eller vet du?

 

Eller er du bare bitter, og slenger dritt rundt deg uten å vite hva du snakker om?

 

Har had lappen i 7 år nå og kjørt noen strekninger her i nordland. Mange plasser vet jeg at de sårt trenger å oppgradere veien ikke bare med nytt veidekke men gjøre den bredere, f.eks strekningen fra Kåring krysset (tett bortenfor Lødingen) til rundkjøringen mot Tjeldsund bru / Harstad er en smal strekning tungt traffikert til tider. Den er meget smal enkelte plasser, men eneste som er gjort der er å legge ny asfalt. Og det er ikke gjort noe solid grunnarbeid heller så nå vel året etter har hull begynt å vise seg.

 

Vet og om mange plasser der asfalten nå er så slitt at det har dannet seg "spor" i den. Vet du ikke om disse sporene ender du opp med å bli slengt midt ut på veien. Dette er en 80 km/t vei, så kommer der en bil i måte på rette tidspunktet kan du ende opp med å bli slengt enten i siden på bilen, eller værre som i fronten.

 

Vet jeg hva jeg snakker om? Ja, jeg vil påstå såpass mye. Hvis man ser f.eks kystveien i Sverige ser man at det er mulig å lage kjempebra hovedfarts åre, men selv svenskene sliter når det kommer til sideveier. F.eks veistykket fra Kiruna til kystveien eller kiruna til riksgrensen er tidvis horribelt.

 

Alt i alt, Norske veier trenger å oppgraderes. Det har lenge vært påtide å gjøre noe med etterslepet, men det blir ikke gjort noe, de fokuserer på tog og kollektivet sør i landet men her i nord har vi ikke tog annet enn i Bodø og Narvik, og kollektiv tilbudet eksitsterer ikke. Ergo man trenger egen bil, og da trenger man veier å kjøre på. Slik det er i dag har man veier, men veier som er forferdelig. Tipper og at de som er yrkessjåfører er oppgitt over mange av veistrekkene her.

 

 

Vel, nå er vi vel alle enige om at Norges langstrakte land trenger en viss mengde oppussing på endel veistrekninger.

Det jeg reagerer på er denne surkingen som ofte kommer fra nord, om at "alt blir brukt på østlandet, og ingenting i nord". Det er bare piss og syt.

Og jeg beklager at jeg oppfattet innlegget ditt i den retningen :p

Lenke til kommentar
Det jeg reagerer på er denne surkingen som ofte kommer fra nord, om at "alt blir brukt på østlandet, og ingenting i nord". Det er bare piss og syt.

 

værste jeg har hørt... utfordrer deg og kjøre steinkjer-alta ;) det er ikke syt, E6 er en skamm...

 

men det trengs veier på øst/sør landet like mye som her oppe. kø problematik er værst.

Lenke til kommentar
Alt i alt, Norske veier trenger å oppgraderes. Det har lenge vært påtide å gjøre noe med etterslepet, men det blir ikke gjort noe, de fokuserer på tog og kollektivet sør i landet men her i nord har vi ikke tog annet enn i Bodø og Narvik, og kollektiv tilbudet eksitsterer ikke. Ergo man trenger egen bil, og da trenger man veier å kjøre på. Slik det er i dag har man veier, men veier som er forferdelig. Tipper og at de som er yrkessjåfører er oppgitt over mange av veistrekkene her.

Det gjøres mye med etterslepet i dag, men når man har latt de stå å forfalle i så mange år så tar det tid, lang tid. Vi er et stort land og de mest belastede veiene må prioriteres, tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...