Gå til innhold

Hvor er veiene vi har blitt lovet?


Jakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men å bygge vei i en rett strekke over ørken er vel ikke akkurat det vanskeligste?

 

Ørkensand er et meget dårlig fundament for en vei. Dersom man ikke legger sollid masse (knust stein) i bunnen vil den se ut som en kulekjøringsløype i løpet av kort tid.

Dersom vi forutsetter ørkensand. Jeg er ikke geolog, men jeg tror ikke den australske utmarken minner så veldig mye om Sahara.

 

Poenget er at man alltid vil finne andre ting å bruke pengene på enn en opera, spørsmålet er om det til slutt blir et argument mot en opera i det hele tatt.

 

I denne tråden diskuteres det veier ikke musikk. :cool:

I denne tråden ble Operaen dratt frem som et eksempel på hvorfor vi har dårlige veier, da må det være lov å vise til det grunnleggende tåpelige i det argumentet.

Lenke til kommentar

Til Smon Aldra: Jeg har vært både i Sahara og Outbacks i Australia. I Australia kjører man road trains som ville fått Norske veier til å bryte sammen på no time. Det meste har fast dekke og er fundert med 20 tommers trestammer eller jernsviller. Men så har man vind og sand da, derfor virker det som om de kjører på grusveier.

 

Sahara er noe helt annet, der kan man kjøre milevis på tilsynelatende tørr sand, men dersom man er litt for optimistisk på gass eller brems er det game over. Da henger man på understellet og trenger hjelp for å komme løs.

Noen steder er bakken litt mørkere enn elllers, det betyr fastere grunn og man kan peise på litt ekstra.

 

Hverken Outbacks eller Sahara burde brukes som sammenligningsgrunnlag til Norge.

Både klima, topografi og trafikktetthet er så vidt forskjellige.

Veistandarden her til lands er under en hver kritikk uansett hvordan man ser på det, har kjørt på Norske veier siden 70-tallet og sett forringelsen.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok de fleste er enige at norske veier ikke er gode nok. Poenget er hva som gjøres nå, det kan ikke fikses over natta. I år blir det åpnet tilsammen 100km. ny motorvei som er vel og bra, men det kommer antagelig ikke til å bli så mye de neste årene. Delstrekningene som bygges er alt for små. 5 km. her og 10 km. der... Gjør som på strekningen mellom Kristiansand og Grimstad (privat statlig samarbeid), det går både fortere og er billigere.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Til Smon Aldra: Jeg har vært både i Sahara og Outbacks i Australia. I Australia kjører man road trains som ville fått Norske veier til å bryte sammen på no time. Det meste har fast dekke og er fundert med 20 tommers trestammer eller jernsviller. Men så har man vind og sand da, derfor virker det som om de kjører på grusveier.

 

Sahara er noe helt annet, der kan man kjøre milevis på tilsynelatende tørr sand, men dersom man er litt for optimistisk på gass eller brems er det game over. Da henger man på understellet og trenger hjelp for å komme løs.

Noen steder er bakken litt mørkere enn elllers, det betyr fastere grunn og man kan peise på litt ekstra.

 

Hverken Outbacks eller Sahara burde brukes som sammenligningsgrunnlag til Norge.

Både klima, topografi og trafikktetthet er så vidt forskjellige.

Veistandarden her til lands er under en hver kritikk uansett hvordan man ser på det, har kjørt på Norske veier siden 70-tallet og sett forringelsen.

Jeg innser at jeg er overkjørt kunnskapsmessig i denne saken. Jeg bøyer meg derfor. :)

 

Men det jeg opprinnelig ville frem til var og er (fortsatt) at jeg syns det blir litt kortsiktig å mase om at man har dårlige veier på grunn av at man bygger en opera hvert århundre eller så.

 

Veier som er verre enn det man finner i Norge:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-18989-1255378170_thumb.jpg

post-18989-1255378190_thumb.jpg

Nesten 1m nivåforskjell på kjørebanene...

Derfor skal vi og ha slike veier?

Det skal vi ikke. Og det har vi ikke heller. Har sett ganske dårlige veier i Norge, men aldri noe så ille som det. Ikke en gang på hytta med traktorveier er det så ille.

 

:)

Lenke til kommentar
Bear, hvor fra?

 

Tjukkeste Svolvær :)

 

@Tråd

 

Å sammenligne veiene i andre land opp mot norske veier er bare tull, om de har dårlige veier i Uganda vil ikke med andre ord si at vi trenger å gjøre det samme, ei heller er det noe referanse at det er værre der, kanskje det er det, kanskje ikke, vi er Norge, hva andre land gjør med veiene sine er uinteresangt for hvordan vi kan få våre veier.

 

Det jeg mener er at prioriteringen er forferdelig dårlig mange plasser med tanke på veiene som anlegges. Her i nord-norge kan vi f.eks ikke legge oss på at jernbane skal ta unna mye av godtstrafikken, så da er vi avhengig av veier. Riksveiene er en ting, der må man se det ann og prioritere etter hvilken riksvei som er mest traffikert (f.eks riksvei fra Gullesfjord botten til Andenes/Stokmarknes/Sortland bør ha en høyere prioritering enn andre riksveier), men E veier burde ha en gjennomgående standard over hele landet da dette er hovedfartsårer. Synes det er litt irriterende at man mange plasser har E veier som er så smal at møtes 2 lastebiler må man stoppe og nesten kjøre i grøfta for å komme seg forbi.

 

Prioriteringene på veiene mener jeg burde endres en god del.

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om skal ha noe autobahn, men er det ikke litt rart at man i 2009 har veier mellom storby og hovedknutepunkt som mange plasser er så smal at 2 biler ikke kan kjøre side om side?

 

Snakker her om strekka Fauske-Bodø. Der er et par plasser f.eks hvor jernbanen går over veien, og bruspenne man kjører under er så trangt at det er såvidt at normal tungtransport kommer gjennom. I tilegg har man og en bro som er så smal at bare 1 bil kan kjøre over om gangen, kan ikke møtes 2 biler om gangen der.

 

Er det slik man vil ha det i 2009?

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Å sammenligne veiene i andre land opp mot norske veier er bare tull, om de har dårlige veier i Uganda vil ikke med andre ord si at vi trenger å gjøre det samme, ei heller er det noe referanse at det er værre der, kanskje det er det, kanskje ikke, vi er Norge, hva andre land gjør med veiene sine er uinteresangt for hvordan vi kan få våre veier.

 

Word @Bear^ :)

Endret av ;P
Lenke til kommentar
Riksveiene er en ting, der må man se det ann og prioritere etter hvilken riksvei som er mest traffikert (f.eks riksvei fra Gullesfjord botten til Andenes/Stokmarknes/Sortland bør ha en høyere prioritering enn andre riksveier), men E veier burde ha en gjennomgående standard over hele landet da dette er hovedfartsårer.

Denne prioriteringen er allerede gjort av staten, da man har en toinndeling av det statlige veinettet: Stamveier og øvrige riksveier (som nå skal overføres til fylkene).

 

Her er et kart over stamveiene her til lands:

 

post-51689-1255454429_thumb.png

 

Det er disse veiene staten fortsatt skal ha ansvaret for og som staten kommer til å fokusere de neste årene. Det er foretatt en del upopulære prioriteringer her ("dine" veier i Vesterålen er ikke tatt med her) men det er slike prioriteringer man må ta om man skal få et skikkelig veinett her til lands.

 

Ellers kan jeg nevne at staten faktisk skal ta et tak i veinettet i nord de neste årene. Det er ikke gjort på et knips, det vil ta mange år før man er i mål. Men i løpet av de neste ti årene skal man bygge ut blant andre de verste flaskehalsene på E6 i Nordland, rassikring på E10 i Vest-Lofoten, utbedring av deler av E8 til Tromsø og utbedring av E6 rundt Alta.

 

Kan du være så snill å fortelle det til de som mener at vi bør ha autobahn-type veier til hver eneste lille fjellbygd og fjordtarm i dette landet, fordi de har det mellom storbyene i Tyskland?

Her kan jeg vel gjenta et gammelt innlegg jeg skrev for måneder siden:

 

Selvfølgelig er vi misunnelige på resten av Europa, hvor veiene gjerne ser slik ut:

 

 

autobahn1.jpg

 

 

En slik veistandard er selvsagt urealistisk de fleste steder i landet. Men problemet er ikke at veiene ikke ser ut som over. Problemet er at de viktigste veiene, som knytter landet sammen, gjerne ser slik ut:

 

 

31536505.jpg

img48298468845e2.jpg

mo503.jpg

 

 

Ja, disse bildene er faktisk fra E6, som er veien som liksom skal være landets "ryggrad" og binde store deler av landet sammen.

 

Er det da for mye forlangt å kreve at de viktigste veiene som binder landet sammen burde vært noe slik som dette:

 

 

midtfelte6lilleham24357.jpg

 

 

 

?

 

Og nå kan jeg jo legge til at nummer 1 og 3 i "dårlige veier-galleriet" mitt er blant veistrekningene som skal bygges ut til stamveg-standard i løpet av de neste 10 årene.

Lenke til kommentar

Psj, Bodø er en utpost.

 

Neida, jeg er enig, det bør ikke være sånn. Det skal ikke stå på det.

 

Men så har jeg, i motsetning til fryktelig mange, trua på at "fascistene" i "SV-regjeringa" faktisk kan klare å gjøre noe med det - på en fornuftig måte.

 

Ikke det at jeg ikke tror ei borgerlig regjering hadde klart det, men jeg tror ikke det ville gjort så innmari stor forskjell. Slik det høres ut enkelte ganger er det folk der ute som tror vi ville fått orden på veiene omtrent over natta om det ble Frp-regjering.

Lenke til kommentar
Snakker her om strekka Fauske-Bodø. Der er et par plasser f.eks hvor jernbanen går over veien, og bruspenne man kjører under er så trangt at det er såvidt at normal tungtransport kommer gjennom. I tilegg har man og en bro som er så smal at bare 1 bil kan kjøre over om gangen, kan ikke møtes 2 biler om gangen der.

En storstilt utbygging av store deler av Rv80, som en del av Veipakke Salten, er allerede vedtatt, og det vil være ferdig utbygd innen cirka 2015. Dette prosjektet inkluderer blant annet ny tunnel og bru mellom Fauske og Strømsnes, og ny bru over Hopen. Så ikke påstå at det ikke blir gjort noe med denne veistrekningen.

Lenke til kommentar

@A-jay

 

Ser da at veistrekker som f.eks Gullesfjord-Å, Fauske-Bodø, Bognes-Trondheim etc er statens ansvar. Det er derfor jeg setter spørsmål rundt at prioriteringene har sklidd så pass ut som de har gjort de siste årene. Vet at det er ikke gjort i en handvending og ting tar tid (Lofast tok neste 80 år å realisere) men jeg synes de kunne fått litt fart på sakene spesielt fordi det er mange yrkessjåfører som sliter grunnet disse elendige veiene mange plasser.

 

@jonlem

 

Bodø er en forblåst utpost. Rett skal vel være rett :p

 

Har ikke så stor tro på de som sitter nå, og har ikke noe tro på at den borgelige ville klart å gjort noe med det heller, FRP er et parti kjent for å "avfolke" nord-norge, så da hadde det vel blitt bare værre.

Lenke til kommentar
Men så har jeg, i motsetning til fryktelig mange, trua på at "fascistene" i "SV-regjeringa" faktisk kan klare å gjøre noe med det - på en fornuftig måte.

Enig med deg. Ut fra budsjettlekkasjene å dømme vil AP og SP få gjennomslag for en mer offensiv veisatsning, hvor de skal bruke enda mer penger på bygging og vedlikehold av veier enn før.

 

Det er selvsagt ikke alt jeg er fornøyd med med deres satsing på veier, men det er likevel mye som virker lovende her. :)

Lenke til kommentar
Bodø er en forblåst utpost. Rett skal vel være rett :p

I tillegg til innlegget før ditt innlegg kan jeg legge til at det skal bygges ny firefelts vei fra Løding og inn til Bodø, antatt byggestart 2010. Så ja, Bodø er en liten forblåst utpost.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...