Gå til innhold

Hvor er veiene vi har blitt lovet?


Jakke

Anbefalte innlegg

Som sagt det går også i Oslo-området bussruter på veier som over flere kilometer er så smale at de ikke har midtlinje.

 

..og som ofte er mer trafikkbelastet enn flere av veiene i distriktene som i de siste årene er utvidet med både skikkelig veiskulder, midtdelere og 90-sone ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, nå er vi vel alle enige om at Norges langstrakte land trenger en viss mengde oppussing på endel veistrekninger.

Det jeg reagerer på er denne surkingen som ofte kommer fra nord, om at "alt blir brukt på østlandet, og ingenting i nord". Det er bare piss og syt.

Og jeg beklager at jeg oppfattet innlegget ditt i den retningen :p

 

Surker ikke over sørlandet, men over det jeg ser på som en kraftig skeivfordeling av midlene. At der er stor press på enkelte veier sør er klart, men trenger de virkelig nye tuneller annet vært år? Eller nye veistrekker i øst og vest hele tiden? Det jeg reagerer på er at det sørpå bygges nye veier mer eller mindre på toppen av veier som per standard er ny, mens andre veisrtekker blir nedprioritert. Det er f.eks fremdeles et helvettes kjørann å komme seg til Hammarfest på kronglete og tynne veier.

 

Det er denne skeivfordelingen som irriterer meg, der er strekker i nord som virkelig trenger en oppgradering og som er ufattelig tungt traffikert. I tilegg kan de sørpå transporteres store mengder gods via tog mens her nord er det kun tungtransporten som går, og de sliter mye på veiene. Gjør det ikke noe bedre at veiene er tynnslitte, hullete og smale.

 

Vil du si det er normalt at man på en Europavei skal være nød til å stoppe når man møter en tungtransport med henger?

 

Det gjøres mye med etterslepet i dag, men når man har latt de stå å forfalle i så mange år så tar det tid, lang tid. Vi er et stort land og de mest belastede veiene må prioriteres, tro det eller ei.

 

At de må ta seg av de tungt belastete veiene er klart, men er det virkelig nødvendig å lage seg ny vei/tunell mer eller mindre annet vært år der nede? Synes ikke jeg ser noe annet enn at nye veier sørpå får en oppgradering med et ekstra felt, ny innfartsåre, ny tunell etc. Det er veier i nord som og er veldig tungt traffikert men som ikke engang ser en asfaltklump på 2 år, ei alene noe oppgradering. Det er snakk om E veier som er så tynn at 2 biler som møtes må slakke ned. Dette er ikke noe jeg forventer i 2009. Vi klarer å sende tonnevis av penger ut av landet men klarer ikke å dekke etterslepet i vårt eget. Er det kanskje noe totalt feil i prioriteringen?

Lenke til kommentar

Ømtålig dette med nord/sør :)

 

mye av problemet sørpå er at veiene ikke klarer og svelge unna trafikken. derfor nye innfartsårer og tunneler for og lede trafikk bedre iog utenom tungt belastede ommråder.

 

 

Har ingen ting i mot og kjøre smale svingete veier når jeg skal ut i ødemarken, men hadde vi bare fått ei åre igjennom landet. at stammveier var fin standar.

 

Og det at vi nord for fauske faktisk ikke har jernbane gjør at allt av tungtransport går på E6. fauske nervik er en opplevelse for de som ikke har prøvd det

 

 

Mener jeg leste at det bvar gjort en rapport at ettersleppet åpå vedlike hold var 50 milliarder :hmm:

Lenke til kommentar

Men ikke Europaveier! De er ofte breie, har midtdeler selv om det ikke er motorvei. Her oppe mangler vi midtstripe.

 

Veiene uten midtstripe kan være ned mot 5 meter. En Volvo Fh16 er rundt 2,5 meter bred. Hva skjer når to stykker møtes? For å si det sånn, i det minste mangler de ett speil hver.

 

Mens sørafor bygger de og står i og får 7,5 meters brede veier med 1/2 meter veiskulder i tillegg. Vi har 15 cm veiskulder og grøft eller autovern

Lenke til kommentar

Helt utrolig at det skal være så mye styr med de veiene. Ser på det som naturlig at veiene i hele landet blir oppgradert med jevne mellomrom, uten at det skal være noe mediadekning og selveste kongen skal komme og klippe over snorer! Stor ståhei for noe som burde gå glatt og selvstendig. Jævla nisseland. Sånn har de det faenmeg ikke det i resten av Europa.

Lenke til kommentar
Nå har de jo sagt hvilke veier/motorveier som skal komme og 95% av det var vel på østlandet, resten i trøndelag. Forøvrig ble det vel planlagt omtrent bare på østlandet fremover, er det rart innbyggerne i resten av landet klager?

 

100 km motorvei SM2

 

Nei det er ikke rart, er som jeg sier, på sørlandet får de nye veistrekker titt og ofte mens nordpå er man heldig om man får en klatt asfalt før 17 mai toget skal ta sin gange langs gatene.

 

Norge består av mer enn bare sørlandet, men slik politikken legges ser det ut som bare sørlandet eksisterer. Det er noe innmari forbanna irriterende dette. Det er europavei her nord og men det er såvidt man ser noe til noe utbygning her.

 

Nei Soria Moria 2s erklering rundt veinettet er toalettpapir for meg i alle fall. Sørlendingene kunne had godt av å kjøre litt her nord, spesielt på vinterstid. Skulle man fått sett på syting av høyere klasse. Få folk har mer puter sydd på rævva men like fult skal ha mer som de sørpå.

Lenke til kommentar
Nå har de jo sagt hvilke veier/motorveier som skal komme og 95% av det var vel på østlandet, resten i trøndelag. Forøvrig ble det vel planlagt omtrent bare på østlandet fremover, er det rart innbyggerne i resten av landet klager?

 

100 km motorvei SM2

 

Nei det er ikke rart, er som jeg sier, på sørlandet får de nye veistrekker titt og ofte mens nordpå er man heldig om man får en klatt asfalt før 17 mai toget skal ta sin gange langs gatene.

 

Norge består av mer enn bare sørlandet, men slik politikken legges ser det ut som bare sørlandet eksisterer. Det er noe innmari forbanna irriterende dette. Det er europavei her nord og men det er såvidt man ser noe til noe utbygning her.

 

Nei Soria Moria 2s erklering rundt veinettet er toalettpapir for meg i alle fall. Sørlendingene kunne had godt av å kjøre litt her nord, spesielt på vinterstid. Skulle man fått sett på syting av høyere klasse. Få folk har mer puter sydd på rævva men like fult skal ha mer som de sørpå.

 

Det er forskjell på en vestlending, sørlending og en østlending

 

Du bør vel forandre søringer til østlendinger, det er polikerne østpå som styrer driten. Nå er ikke jeg en økonomi ekspert, men tror nok at mesteparten av norges BNP blir produsert på vestlandet og du ser hva vi får igjen for det. Vi betaler husleien til en hel haug slaurer på østlandet, lønnen til en haug med bønder som ikke greier å tjene nok penger, veinettet som ifølge SM2 skal overbygges noe så jævlig og ikke minst en sinnsyk lønn inkludert goder til noen ganske ubrukelige selvsentrerte politikere som bare tenker på sin egen vinning.

Lenke til kommentar
tror nok at mesteparten av norges BNP blir produsert på vestlandet og du ser hva vi får igjen for det.

 

mener og huske at av 100% produserte verdier i nord, går 80% sørover og 20% bli brukt oppe i nord, så ja "Vi betaler husleien til en hel haug slaurer på østlandet" derfor er det også surt og bli kritisert for sutring og mas :)

Lenke til kommentar

Hvor mye tror du går andre veien da?

 

Selv om det kun er f.eks. 5%, så kan det og godt være mer enn det som går tilbake. Prosenter er alltid morsomt :)

 

Faktasjekk.no sjekket noe lignende om pengene går fra distriktene til byene, og kom fram til at det ikke var tilfellet. Så dermed tviler jeg på at verdiskapningen går fra nord til sør, hvis du ikke kommer med noen bedre argumenter enn noe du mener å ha hørt.

Lenke til kommentar

Langt flere av prosjektene på øst- og sørlandet dekkes av bompenger. I nord er trafikkgrunnlaget for tynt til at nedbetalingen vil kunne gjennomføres på 20-25 år.

 

Husker en eller annen tunnel i Finnmark/Troms ble bygget på tross av at alle beregninger viste at den ikke var samfunnsøknomisk lønnsom. Dessverre husker jeg ikke hvilken av tunnelene det er snakk om.. (Flott å komme med argumenter uten å kunne begrunne dem. Iallefall når argumentene kanskje provoserer.)

Lenke til kommentar
Hvor mye tror du går andre veien da?

 

Selv om det kun er f.eks. 5%, så kan det og godt være mer enn det som går tilbake. Prosenter er alltid morsomt :)

 

Faktasjekk.no sjekket noe lignende om pengene går fra distriktene til byene, og kom fram til at det ikke var tilfellet. Så dermed tviler jeg på at verdiskapningen går fra nord til sør, hvis du ikke kommer med noen bedre argumenter enn noe du mener å ha hørt.

 

Skeptisk til de tallene der, lurer på hvordan de er fremstillt.

Hvis StatoilHydro drar inn f.eks 300 mill kr dagen via landbasene Sture og Kollsnes (som ligger et stykke utenfor Bergen) hvor går denne verdistigningen inn? Via hovedkontoret i Oslo, der kontor folka sitter eller der verdiskapningen skjer, på basene?

Lurer på hvorfor sokkelen ble utelatt, er det ikke bare å se hvor arbeideren er bosatt for å beregne verdiskapingen pr innbygger?

Men det er sikkert ikke et lett regnestykke å sette opp, men uansett synes jeg de burde bygget vei andre plasser enn på østlandet, vi har da bla en stort behov her på vestlandet også.

Lenke til kommentar

Folk som bor i nord driter i om staten kan tjene inn penger, de BETALER staten for å bo i et land de ikke er fornøyd med. Jeg synes det skal få det de fortjener!

 

Noen som har sett veiene på Vestlandet? Blitt bra de nå. Samme med Sørlandet, Østlandet har alltid hatt bra hovedveier.

 

Vi har kanskje 200km med bra Europavei, vi er de tre størte fylkene i landet!

Lenke til kommentar
Noen som har sett veiene på Vestlandet? Blitt bra de nå. Samme med Sørlandet, Østlandet har alltid hatt bra hovedveier.

 

Vi har kanskje 200km med bra Europavei, vi er de tre størte fylkene i landet!

Sørlandet og Østlandet har overhodet ikke gode veier nei. Det er helt nødvendig med 4 felts motorvei fra Oslo til Kristiansand. Det er køer på store deler av disse strekingene uten fire felts og det er køer ut og inn av Oslo hver dag. Det skal sies at mye av det som bygges i og rundt Oslo er finansiert av bomringen. Man må nødvendigvis utbedre de veiene som rammer fleste, man må bruke vei entrepenørene der veiene er mest belastet. Vestlandet har mange strekinger som er dårlige og rasfarlige. Rart ingen har luftet tanken med firefelts fra Bergen til Stavanger :hmm:

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Det er MYE bedre på Vestlandet nå enn det var og bedre der enn i Nord-Norge.

 

Hvem har en av verdens lengste tuneller? Hva kostet den? Var det virkelig nødvendig? Lofoten med mye trailertrafikk og bobiltrafikk, trenger vi bedre vei? Enn E6, med masse trailere? Ja. Det gjør vi.

 

Det tok over 20 år fra det ble startet å bygge Lofast til vi fikk den. Om det tar 20 år til vi får resten av veiene i Nord-Norge oppgradert til EUROPA-VEISTANDARD, som vi har, så er antakelig kyst-Norge oversvømt av polvann uansett.

Lenke til kommentar
Det er MYE bedre på Vestlandet nå enn det var og bedre der enn i Nord-Norge.

 

Hvem har en av verdens lengste tuneller? Hva kostet den? Var det virkelig nødvendig? Lofoten med mye trailertrafikk og bobiltrafikk, trenger vi bedre vei? Enn E6, med masse trailere? Ja. Det gjør vi.

 

Det tok over 20 år fra det ble startet å bygge Lofast til vi fikk den. Om det tar 20 år til vi får resten av veiene i Nord-Norge oppgradert til EUROPA-VEISTANDARD, som vi har, så er antakelig kyst-Norge oversvømt av polvann uansett.

 

Lofast er et stykke irriterende politikk, mye grunnet vesterålens konstante syting om å legge tunellen under grunn som ikke var passende for tunell. Selv da insisterte de på det. Og med regjeringsskifte, endringer i prioriteringer og denne konstante sytingen fra vesterålingene gjorde Lofast til et irriterende prosjekt. Selve lofast prosjektet startet sin spede begynnelse allerede rundt 1930, hvor ideer om en slik forbindelse ble luftet. Så mange år med Lofast før den kom i havn.

 

Et veiprosjekt i Nord-Norge, faktisk lofoten, som koster penger og gir ny veistrekke. Ja det er faktisk mulig. Men det er lenge mellom. Sist fastlandsforbindelse som sto ferdig var vel til Honningsvåg, den og med mye politisk snakk.

 

Rart, at med veiene i Nord-Norge er det snakk, politikk og frem og tilbake i flere stortingsperioder før noe blir gjort, men på veiene sør trenger de bare klynke så har de nye 4 felts veier, det til tross for at de fikk nye veier bare noen år før.

 

Jeg er litt lei av denne skeivfordelingen, ja det er mer trykk på veiene sør men trenger de virkelig å oppgraderes vært år, eller vært 2 år, slik det mange ganger er tilfelle? Er det virkelig så nødvendig? Jeg tviler på det. Kanskje man må begynne å se Norge under ett, fremfor Norge kun fra Trondheim og sørover. Kan love deg at der er mange strekker her nord som er tungt traffikert men som ikke har sett oppgradering på lenge. En av disse er E6 gjennom Lofoten fra lofast slutt til Å. Dette er hovedfartsåren til Lofoten og er virkelig tungt traffikert. Nå som lofast er ferdig er der og en konstant strøm fremfor rushet man fikk når ferga over Hadselfjorden kom inn.

 

Er enig med de lokale politikkerne som jobber for en veipakke Lofoten, det trenges. Men det trenges og flere plasser, så slik sett er jeg faktisk enig med ordføreren i Vågan, Hugo Bjørnstad, om en veipakke midtre hålogaland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...