Gå til innhold

Kårer de beste spillkonsollene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Før denne diskusjonen utarter seg til en flamewar mellom PS3, X360 og Wii, så vil jeg bare oppfordre folk til å la være, da dette alltid ender i en rekke usaklige innlegg som til slutt går ut av proposjoner.

Selv har jeg ingen forståelse for hvorfor noen absolutt skal mislike/rakke ned på en annen konsoll på grunnlag av at man liker den andre bedre.

 

Forøvrig så savner jeg NESen min som mamma ga vekk :(

Føler du det du da? Det var jo bare en fyr som rangerte 360 over PS3 før du posta. Litt av en flamewar.

 

Jeg personelig syntes 64 er bedre en nes.

Endret av lolidude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Før denne diskusjonen utarter seg til en flamewar mellom PS3, X360 og Wii,

 

 

Altså var innlegget mitt uten relevans til den posten som var lengre oppe. Av andre tråder som har dreid seg om rangering av konsoller har man sett at det lett oppstår slike hissige "diskusjoner", så innlegget mitt var basert på bedre-føre-var-prinsippet.

De tre konsollene jeg nevnte, nevnte jeg fordi det er de som er høyaktuelle for folk flest i dag ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

PS1 fremfor N64 er jeg ikke enig i. N64 hadde i mine øyne større innflytelse på spill, og har det den dag i dag, enn PS1. Samt at kontrollsystemet til N64 er i dag standard mye grunnet nettopp dette. Analogstikken er ikke akkurat ny teknologi når N64 tar den i bruk - og N64 er langt fra den første som bruker den - men etetr N64 er det mer eller mindre obligatorisk med analogstikken i 3D spill.

 

Synes derfor at N64 skulle kommet lengere opp på listen.

Lenke til kommentar
WHAT!! ingen amiga 500 på lista.?? :dontgetit:

 

den er nummer en for min del.

har forsatt to stk som virker som bare det.

bruker de litt avog til.

kult og spille f.eks another world,

stunt car racer,giana sisters osv...

gode minner der ja. :D

 

bolt:

hell yeah!

Helt enig!

 

Husker jeg hadde ei hel skuff med spill til den konsollen, og den ble flittig brukt i 5-6 år da jeg var mindre. ^^

Lenke til kommentar

Stiller meg i kø bak alle som hyller N64.

 

Resten av lista mi tror jeg blir:

 

#2: PS1

#3: X360

#4: SNES

#5: DS(L)

 

Vet nye konsoller gir mindre nerdekred, men 360-en var maskinen som gjennopplivet gameren i meg igjen. DS er utrolig nyskapende og har, gameplaymessig, det suverent beste spillbiblioteket noen konsoll noen gang har hatt.

 

Så bæ så!

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Er vel egentlig få som har kompetanse til å avgjøre en slik liste. Man bør minst være rundt 40 og ha levd gjennom og prøvd ut konsollene. Fungerer vel noenlunde om man har noe heftig akademisk utdannelse innen konsollhistorie, men det slår ikke en ekte erfaren gamer.

 

Nettsamfunn består stort sett av folk på under 30, som gjør at konsollene fra de siste 15 årene får en ufordelaktig fordel. Om 15 år når denne diskusjonen kommer opp igjen vil flere knapt gidde nevne SNES og N64, for de vet så lite om dem. Men er vel slik livet går :/

Lenke til kommentar

Det er nevnt hele 3 spill til N64 som grunn til at den skal være nr. 1 :p

 

Men, ikke mer enn 3 spill altså? Jeg eide aldri en N64, Playstations 1 derimot.... Jeg eide vel 3-4 av de :!:

 

Mye av denne listen vil være kalkulert av smak og behag, jeg for min del kjøpte f.eks ikke Playsattion 2 før i 2007, og da kunne jeg meske meg med hele 10 spilltitler som hadde dyp nok story og såpass tilfredstillende velpolert gameplay til at det var verdt kjøp og tidsbruk. Det samme kan ikke sies om hverken Xbox 360 eller Playstation 3 idag, men det kommer mye bra fremover til begge to, så nå gleder vi oss folkens, uansett om vi er på blåsiden eller på grønnsiden av konsollene :)

Lenke til kommentar
Det er nevnt hele 3 spill til N64 som grunn til at den skal være nr. 1 :p

 

Men, ikke mer enn 3 spill altså? Jeg eide aldri en N64, Playstations 1 derimot.... Jeg eide vel 3-4 av de :!:

 

Mye av denne listen vil være kalkulert av smak og behag, jeg for min del kjøpte f.eks ikke Playsattion 2 før i 2007, og da kunne jeg meske meg med hele 10 spilltitler som hadde dyp nok story og såpass tilfredstillende velpolert gameplay til at det var verdt kjøp og tidsbruk. Det samme kan ikke sies om hverken Xbox 360 eller Playstation 3 idag, men det kommer mye bra fremover til begge to, så nå gleder vi oss folkens, uansett om vi er på blåsiden eller på grønnsiden av konsollene :)

 

Der er mange spill på N64, i tilegg til konsollen, som har hadt stpr innflytelse på spillverden frem til i dag. Analogstikken og rumbelen f.eks var noe N64 var med å stadfeste som en "standard". I tilegg har klassikere som Super Mario 64 vært med å definere platform sjangeren i et 3D miljø.

 

Når det er nevnt har man og innflytelsesrike spill som Ocarina of Time, Majoras Mask, Golden Eye, Banjo Kazooie, Conkers Bad Fur day og Perfect Dark som setter et fint eksempel på N64 sin innflytelse mot dagens media. Av de nevnte er det vel GoldenEye som er blitt en av de største innflytelses spillene i et multiplayer system hvor man den dag i dag ser folk som fremdeles samles til gode gamle GoldenEye.

 

Jeg benekter ikke at Playstation hadde sin innflytelse på spill, men jeg anser det slik at Nintendo 64 revolusjonerte spillmarketet mye mer enn Playstation gjorde. Dessverre har N64 kommet mye i skyggen fordi den ikke spydde ut "perfekt" grafikk grunnet kassetene som hadde sine begrensninger. Dog i denne sammenhengen kan man se på f.eks Donkey Kong 64 som hadde en ren og pen flyt i grafikken.

 

Når det kommer til slike lister vil jeg heller at det legges vekt på hva enheten hadde å si for fremtiden mer enn hvor mye den solgte. At en enhet selger godt er ikke det samme som om at enheten har revolusjonert markedet, selv om der finnes unntak der og, f.eks Playstation 2 som har levert mange titler som i dag ansees som en liten "standard" av spill.

 

Alt i alt synes jeg at listen var litt feil satt opp og N64 fortjener å kommer fremfor PS1 på alle mulige punkter fordi den har hadt mer å si for spillbildet man sitter med i dag enn hva PS1 har hadt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...