Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Hmm. Har ikke fulgt med i det siste, men nå koster 35-100mm F2 USD 2299, mot 2049 tidligere (hos bhpohtovideo og adorama), og da lønner det seg nesten ikke å ta den inn fra USA lenger (under kr 1000 differanse). Trodde kanskje 2049 prisen antydet at noe nytt var på gang (men de hadde kanskje for mange på lager). Ellers har bhphotovideo en brukt til 1749, og det er jo ikke så halvgæærnt ca 13800,- inkl mva/frakt, mot 17990,- ny her til lands (evt. demo til 16995,- hos fotovideo).

Selv har jeg brukt alt for mye penger på alt for mange andre ting i det siste, og mitt reelle behov for et slikt objektiv ikke er stort, så det får bli med drømmen fortsatt..

 

Men synes forøvrig det bure komme noe mer nytt (eller rykter) fra Olympus snart (f.eks. E-5), det har vært veldig stille med unntak av mFT.

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært litt stille rundt Olympus og FT akkurat nå, med unntak av mFT som du sier.

 

Skal sitere Olympus på en liten ting her forresten: "Innen 2010 vil du kunne bruke ALLE linser på Olympus"

 

Kan bli spennende :)

 

Edit: Leif

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Skal sitere Olympus på en liten ting her forresten: "Innen 2010 vil du kunne bruke ALLE linser på Olympus"

 

Hvor har du funnet det sitatet? Høres interessant ut, for øyeblikket mangler de for eksempel adapter for Canon Eos, eller var det noe annet enn adaptere de mente?

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil blive vanskeligt at bruge Canon EOS-objektiver på Fourthirds - forskellen i afstand fra bajonet til sensor er sansynligvis for lille til en passiv converter.

Derimod findes der allerede en converter, så man kan bruge Canon EOS-objektiver på Micro-fourthirds.

Til Micro-fourthirds findes der idag convertere til nærmest alt (inlcusive Canon EOS), men det gør der ikke til fourthirds.

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil blive vanskeligt at bruge Canon EOS-objektiver på Fourthirds - forskellen i afstand fra bajonet til sensor er sansynligvis for lille til en passiv converter.

Canon EF har 44.00 mm i registeravstand, FT har 38.67mm, så det burde ikke være noe problem. Det er et større problem at fatningsdiameteren er ca 54mm på EF, mens den bare er 44mm på FT (og Nikon F), særlig i kombinasjon med relativt liten forskjell i registeravstand.
Lenke til kommentar

Jeg tror det vil blive vanskeligt at bruge Canon EOS-objektiver på Fourthirds - forskellen i afstand fra bajonet til sensor er sansynligvis for lille til en passiv converter.

Derimod findes der allerede en converter, så man kan bruge Canon EOS-objektiver på Micro-fourthirds.

Til Micro-fourthirds findes der idag convertere til nærmest alt (inlcusive Canon EOS), men det gør der ikke til fourthirds.

 

Jeg antar at det er mFT det er snakk om, EOS til FT går ikke (ingen har fått det til hitttil) og da ville det jo være dumt av Olympus å "love" det. Det finnes EOS til mFT, men ikke fra noen av de "store" produsentene som Novoflex. De som finnes har ikke styring av blender, noe som gjør det til et relativt unyttig produkt. Skal man ha reell EOS-støtte for mFT må blenderkontrol på plass som et minimum.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Zamot: Hvis du vurderer brukt, finner du 35-100 f/2.0 brukt for 12500 + frakt på foto.nos bruktmarked, hvis du ikke allerede har fått det med deg da.

 

Aha, takker, men ikke frist meg slik! :p

Nei, jeg skal prøve å holde lommeboka lukket, og hvis jeg skulle falle for fristelsen og handler den på firma er det billigere for meg å bestille fra USA og få tilbake mva.

Lenke til kommentar

Skal sitere Olympus på en liten ting her forresten: "Innen 2010 vil du kunne bruke ALLE linser på Olympus"

 

Hvor har du funnet det sitatet? Høres interessant ut, for øyeblikket mangler de for eksempel adapter for Canon Eos, eller var det noe annet enn adaptere de mente?

 

 

Fikk høre det av en representant for Olympus på et kurs jeg var på i januar, samt distriksjefen B. Sivertsen har nevnt det. Vet ikke om de snakket om adapter eller hva det var, men de nevnte det slik jeg skrev det :)

 

Blir uansett spennende å se :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om dere har lest denne - Steve Huffs Noktor-review.

 

Ut fra bildene - min oppfattelse: Objektivet har samme hovedsvakheten som Zeiss Planar T* 1,4/50 har - ugly bokeh vidåpen på nærgrensen. Uten sammenligning forøvrig. ;)

 

Den har også ikke helt jevn bokeh stoppet ned - det er noe av den mest kantete bokehen jeg har sett! :D :D

 

Vel - har selv ikke hoppet på micro Four Thirds-vogna også, men hvis jeg gjorde (kun økonomi som hindrer meg), så ville jeg kjøpt en..

 

 

..Voigtländer 50 f/1.1 Nokton.

Lenke til kommentar

Vel - har selv ikke hoppet på micro Four Thirds-vogna også, men hvis jeg gjorde (kun økonomi som hindrer meg), så ville jeg kjøpt en..

Samme her, har ikke jobb og blir skole elev til høsten. Pluss at jeg vil vente å se hva som kommer...

FF drømmene gir jeg slipp på til fordel for MC-lappen(bare jeg får meldt meg på, er litt seint ute).

 

 

Kunne tenkt meg E-P1/2/GF1 og 20/1,7 + 45/2,8 nå i sommer dribble.gif

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er også for Panasonic G serien?

Med tanke på G2, kunne tenkt meg EITT objektiv, f.eks 14-70 eller 14-105. Kan ikkje finna det, planar om noko slikt?

Realistisk med Olympus G2-lignande kamera? Fordel med stabilisator i hus. Men Olympus har bra suksess med sitt format, kanskje urealistisk.

Sony snart på bana med sitt format, ultrakompakt, oppfatningar om det? Ser ingen søkar.

Samsung, er litt skeptisk..svakare på søkar og LCD enn G og GH. Samsung har vel litt å bevisa på billedkvalitet?

G2 snart i sikte, ventar på testar. Lite G1 på markedet, men prisfall når G2 dukkar opp?

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er også for Panasonic G serien?

Med tanke på G2, kunne tenkt meg EITT objektiv, f.eks 14-70 eller 14-105. Kan ikkje finna det, planar om noko slikt?

Realistisk med Olympus G2-lignande kamera? Fordel med stabilisator i hus. Men Olympus har bra suksess med sitt format, kanskje urealistisk.

Panasonic har en 14-140mm, men den er noe dyr. Fordelen er den er optimalisert til video. Den har også bildestabilisering. Olympus kommer med en 14-150mm uten stabilisering om ikke så lenge.

 

Sony snart på bana med sitt format, ultrakompakt, oppfatningar om det? Ser ingen søkar.

Samsung, er litt skeptisk..svakare på søkar og LCD enn G og GH. Samsung har vel litt å bevisa på billedkvalitet?

G2 snart i sikte, ventar på testar. Lite G1 på markedet, men prisfall når G2 dukkar opp?

Jeg tror Sony i første omgang er ute etter de som bruker kompakt idag, og da er nok ikke kravet om søker så stort.

 

Jeg har ikke hørt at bildekvaliteten til Samsung skal være noe dårligere enn Panasonic/Olympus.

 

Det er ikke sikkert det blir noe billig-salg av G1; det spørs om det er noen igjen på lager. Det er jo også kommet en G10, som skal være rimeligere enn G2.

 

Kunne tenkt meg E-P1/2/GF1 og 20/1,7 + 45/2,8 nå i sommer dribble.gif

Det blir nok en GF-1 på meg i løpet av våren/sommeren. I første omgang med 20mm f/1.7.

Lenke til kommentar

Satser på samme GF-1 med 20/1.7 selv, tror det blir et bra reisekamera. Er vanligvis for lat til å dra med meg speilrefleks rundt i nærområdet med mindre jeg bevisst går ut for å ta bilder, å drasse på stort hus og masse optikk på lange turer blir litt uaktuelt.

 

... men ~8000 for nestenkompakt virker litt friskt.

Lenke til kommentar

6295kr. for GF1 inkl. 14-45mm kit.

 

JP tar 7790kr. for GF1 + 20/1,7 (nettpris)

Du finner ikke GF1 + 20mm på Siba sine nettsider, jeg så det i en butikk. Men de hadde den kun en utstillingsmodell når jeg var innom og den fikk hun ikke liv til å selge ...

 

tomsi, hvorfor GF1 og ikke en PEN?

Det er en blanding av flere ting. E-P2 er for dyr, E-P1 mangler mulighet for elektronisk søker og E-PL1 mangler hjul for instillinger. Hvis siba får inn GF-1 m/20mm til prisen jeg så, så blir det 2000,- billigere enn å kjøpe en E-P1 eller E-PL1 (med zoom) + 20mm. Jeg er nemlig ikke interessert i 14-4xmm zoom. Og så er det autofokusen,da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...