Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der så jo ut som brukbare resultater, selv på ISO6400... Syns ikke det var utpreget mye støy eller detaljtap (til ISO6400 å være) Nå skal det også sies at det var små bilder på facebook, og resizeren til facebook har for vane å voldta detljene i mine bilder...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Konklusjonen må vel uansett bli at det er alt for tidleg å dømma kameraet nord og ned (som enkelte har gjort) før vi har sett kva det faktisk yter på biletkvaliteten. For det er jo trass alt ta bilete kameraet skal gjera og ikkje alle mogeleg andre fancy ting.

 

Ikke glem at det skal ha riktig navn og være et stag folk kan stive opp selvfølelsen med. Det viktigste er jo tross alt å ha et kamera som er bedre ansett av folk på forum enn andre kameraer man kunne kjøpt. Gru. Det var tross alt litt færre bæsjetokt på forumet da D300s kom.

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke unaturlig at fokus har vært på µ4/3 en stund nå, og at det kommer til å være det fremover. Det er synd at 100mm macroen som har vært i sporet tilsynelatende ikke blir noe av. Om det ikke blir nye 4/3-objektiver med det første ser det ihvertfall ut til at det kommer til å komme hvassere µ4/3-objektiver fremover, og mer entusiastorientert utvikling. Vi får bare håpe at Olympus innser at fastobjektiver blir enda viktigere på µ4/3 enn de ikke innså at det var på 4/3.

Lenke til kommentar

ser ut som vi ikke er fullt så heldige framover...

 

Toshiyuki Terada, DSLR Product Planning Manager at Olympus, has been interviewed at Photokina by Fotopolis. You can watch the interview in English at the bottom of this article: http://www.fotopolis.pl/index.php?n=11570 but it buffers VERY slowly, so here's the most interesting part (my translation from the Polish text):

Q: What about smaller DSLRs? Are you going to release their successors?

A: We have no specific plans to release new 4/3 cameras in place of e-620 and other models. The entry-level DLSRs can be completely replaced with the Pen system from the performance point of view. Current users of non-professional DSLRs can migrate to the m4/3 together with their four-thrids lenses and can use them through an adapter or they can purchase the E-5 model. We have decided to have a product range with the PEN system and flagship DSLRs.

Marcin

Lenke til kommentar

Jepp, sannsynligvis ingen E-35/E-50 og ingen E-650 til folket. Samtidig er det offentlig at de ikke lenger utvikler objektiver til 43s-standarden, men de vil fortsette å produsere objektivene.

 

Hvis m43 skal erstatte eksempelvis E-620, trenger de en særlig forbedring på alt annet enn bildekvalitet, hvor PEN er et godt kamera. Noen på Dpreview tenkte på kanskje et nytt hus i PEN-serien, med mulighet for batterigrep, slik at man kan bruke m43-utgaver av HG-opptikk til 43s.

Lenke til kommentar

Jepp, sannsynligvis ingen E-35/E-50 og ingen E-650 til folket.

 

Dette er jo en litt pussig strategi fra Olympus. Det finnes jo allerede MFT-kameraer som på mange måter kan konkurrerer i hvertfall med E-600 serien, men det er jo Panasonickameraer som G2 og GH2. Og de funker jo ikke bra nok med FT-optikk til å være en erstatning for en som vil oppgradere E-620 og har en del FT-optikk. Det gjør jo ikke noen nåværende Pen-modell heller så det er vanskelig å forstå hva de vil at kundene skal gjøre. Oppgradere til E-5 er jo heller ikke noe alternativ for en som er på jakt etter lite lett og rimelig kamera med bra ytelse. Det er nok få kunder som bytter over natten, men hvis ikke Olympus får ut et nytt kamera i denne klassen vil de utvilsomt miste en del ekststerende kunder, og ikke få noen nye.

Lenke til kommentar

Hvis de leverer et kamera med grep som E-520 og fokusytelse tilsvarende E-620 og en elektronisk søker som for eksempel holder 1024x768 så gjør det meg selvfølgelig ingenting om det har µ4/3-fatning. Men det ser vel ut som om det er et lite stykke igjen der.

 

Forøvrig ble det vel skrevet "DSLRs", altså flertall, så det kan jo godt bety at de først og fremst ikke kommer til å stresse med å lage veldig kompakte speilkameraer, men at det fremdeles blir plass til flere større modeller med speil.

Lenke til kommentar

Det er riktig at det ble skrevet "DSLRs", men det tror jeg ikke vi ikke vet noe om. E-4/5/6xx-seriene får ikke erstatninger. (I følge Olympus) Om de fortsatt blir produsert, i likhet med 43-objektivene, vet jeg ikke.

 

Jeg flørter med "fienden" (Pentax), da jeg savner visshet om at det "skjer ting" fra produsenten sin side. E-5 er for dyrt for meg og jeg kommer nok aldri til å investere i SHG-optikk, kanskje et par HG-objektiver som var aktuelle for min del.

 

Uansett... om jeg bytter eller ikke, kommer ann på en del andre ting, men flørter hvertfall med tanken. Dersom jeg skulle ha solgt utstyret mitt lurer jeg på hva det ville vært verdt.

 

Har sett litt på Foto.no, men ikke så mye som ligger ute og på finn.no ligger det noe ute, men usikker på prisingen.

 

Liste over utstyr:

 

-Olympus E-520 m/14-42 f/3.5-5.6

- Olympus ZD 40-150mm, f/4.0-5.6

- Sigma 30mm f/1.4

 

Kamerahuset (m/kit) er kjøpt i Desember 2009 ved en norsk nettbutikk, har kvittering og er i god stand. Ca 10k bilder tatt. Billigste nettpris: 3899 kr (med 14/42)

 

Olympus 40-150mm er kjøpt på Ebay fra Hong Kong, ca halvt år gammelt, lite brukt, god stand. Følger med internasjonalt garantikort fra Olympus på 1 år, dvs et halvt år igjen på garantien. Billigste nettpris: 1299kr fra JPs nettbutikk.

 

Sigmaen er kjøpt brukt fra fotomarkedet på Foto.no, og har hatt to eiere, dvs jeg er den tredje. De to forrige kan ikke ha brukt den mye, da den er rimelig strøken. Kjøpt på JP for 1-2 år siden, har kvittering. Billigste nettpris: 3320 (usikker på om det er et tilbud), ligger vanligvis til ca 3500.

 

Ellers har jeg 2x8gb CF Extreme-minnekort fra Sandisk, et ekstrabatteri (uoriginalt) og alt av "standard"-utstyr følger med. (Kabler, CD, esken kamera ble levert i osv...)

 

Er 4000kr for mye å forlange for Olympus E-520 i dobbelkit? Billigste nettpris blir da 5200 kr. I tillegg lurte jeg på en ca 25-2700 for Sigma-objektivet, selv betalte jeg 2700kr for det. Hvis prisene er grei, så kanskje en 5500kr for alt sammen? Tilsvarende nypris er 8520.

 

 

Setter pris på om noen gidder å se på listen over utstyr og se om jeg har tatt for hardt i for noen av postene, eller om prisene er litt for høye.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, personlig syns jeg 510 faller litt mellom to stoler. Om jeg skulle hatt et lite kamera ville jeg kjøpt 4x0. Skulle jeg hatt noe mer avansert, virker hoppet til E-6x0/30/3 mer rimelig. Sjekker foto.no/finn.no for Olympus ganske regelmessig (er ute etter et mFT-kamera), og ser at mange av annonsene har lagt ute en stund.

 

Sigma-objektivet tror jeg derimot du selger ganske fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...