Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Men en ting, har E-620 en mer holdbar batteriindikator? Den på E-520 er ikke akkurat lett å finne ut av...

De tror jeg er mer eller mindre like. Den viser full (to segmenter) , nesten tom (et segment), veldig tom (ingen sgment), og "Nå slår jeg av" (rød,blinkene og "poof" - kamera slo seg av).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nokon som har tankar om kva som vil skje med FourThirds-systemet framover? Olympus har jo satsa stort på MicroFourThirds, men me har ikkje sett noko nytt FourThirds-hus sidan mars 2009 (E-450). Om me ser litt lengre tilbake vart E-510 lansert i mars 2007, E-520 lansert i mai 2008, og E-620 (som vel kan reknast som oppfølgjaren til E-520, med tanke på at Olympus har sagt at 500-serien ikkje vil halde fram) vart lansert i februar 2009. Basert på Olympus lanseringssyklus er dermed E-620 på "overtid", slik eg ser det.

 

No vil eg påstå at heile våren har gått utan ei einaste lansering av nye hus, og eg kan tenke meg to grunnar til dette:

 

1. Olympus har tidlegare annonsert at dei meiner 12 megapikslar er nok, det er difor ikkje nødvendig (eller positivt for Olympus med tanke på denne annonseringa) å lansere ein ny/oppgradert sensor med høgare oppløysing.

2. Olympus har lagt bort satsinga på FourThirds til fordel for MicroFourThirds.

 

Punkt 1 er i utgangspunktet greit, men dei treng jo ikkje slutte å utvikle sensoren sjølv om dei ikkje vil auke oppløysinga. Det er jo òg andre delar av huset som kan utviklas, t.d. gje fleire kamera SWD (det er vel bare E-3 som har det?).

 

Punkt 2 ser eg som tenkeleg, men det er vanskeleg å seie.

 

Eg har lest mykje rart, frå at Olympus vil bygge entusiasthus (E-3-klasse) i FourThirds-systemet, men vil droppe dei billige husa (E-xxx, kanskje òg E-xx?), og la MicroFourThirds ta over her. Andre seier Olympus vil halde fram med FourThirds i alle segment, men at desse (i alle fall dei billigare) vil vere utan spegl (i praksis MicroFourThirds med FourThirds-fatning). Eg har diverre ikkje kjelder med lenker her, men det er i stor grad 43rumors og forumet på DPReview.

 

Er det andre som har tankar om dette? Kan me tolke dette som at Olympus ikkje vil lansere FourThirds-hus i år? Dei siste åra har det jo skjedd i mai eller tidlegare på året. Er det konkrete hendigar framover der me kan vente nyhende om FourThirds-hus eller systemet i det store og heile?

 

Grunnen til at eg spør er fordi eg vurderar oppgradering av hus (har E-520), og er usikker på om det er verdt å investere i eit nytt FourThirds-hus, eller om eg skal bytte system (eg vil ikkje bruke pengar på eit system som vil forsvinne). Om eg skal bytte til noko anna er det jo ein fordel å selje det eg har medan det framleis har verdi på marknaden.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Olmpus kommer til å kutte ut 4/3 og kun satse på µ4/3.

 

Dagens modellrekke er egentlig helt OK, så det er egentlig ikke så rart at de har blitt byttet ut enda. Og det har gitt Olympus god tid til å få skikkelig fotfeste med µ-4/3 modellene. I motsetning til veldig mange i Canikon fan-klubben, så er jeg overbevist om at speilløse systemer er fremtiden, og blir mye større marked enn det dSLR markedet var på sitt største. Og det er dumt av Olympus å ikke satse for fullt pådet markedet.

 

Jeg vil nok tro at Olympus vil redusere antall modeller i 4/3-parken, og sannsynligvis ha 2 eller 3 modeller; tilsvarende E-620, E-30 og E-3.

 

Det sies mye rart, særlig på dpreview og 43rumours, og dommedagsprofetiene er mange og dystre. De folka gidder jeg ikke å høre på; jeg går ut å ta bilder.

 

Det er en stor messe i september (Photokina) og jeg regner med at Olympus lanserer minst et nytt 4/3 hus - etterfølgeren til E-3. Men jeg vil ikke bli overrasket om E-30 (og muligens E-620) får en lettere oppgradering.

Lenke til kommentar

Eg syns det er fint om det går nokre få år mellom kvar oppdatering, då kan eg ta meg råd til å følge med utviklinga heile tida. Om det derimot kjem nye modellar "hele tida" så blir det ganske så kostbart.

 

Sjølv er eg godt nøgd med min E30, og håpar eigentleg at det ikkje kjem ein oppdatert E30 i år, for då blir eg berre gåande å sikla på den.......

Lenke til kommentar

Olympus har i og for seg bekreftet at 4/3 systemet kommer til å eksistere sammen med µ4/3. Som påpekt ovenfor så var det viktig for Olympus å etablere seg med speilløse systemkameraer nå for å sørge for åt de er med der fra starten.

 

E-3 er snart tre år gammelt, og vil mest sannsynlig bli skiftet ut en eller annen gang i løpet av høsten. Erstatteren vil mest sannsynlig bli vist frem på Photokinamessen i September. Hva som kommer til å dukke opp der vet man ikke, men E-3 erstatteren kommer til å ha en ny sensor. I tillegg så verserer det rykter om at det også kan dreie seg om et modulært kamera (mer), med utskiftbar sensor: samme størrelse, men forskjellig oppløsning; samt muligens utskiftbar søker.

 

Det er også mulig at noen flere 4/3-objektiver blir erstattet med nyere utgaver med SWD.

Lenke til kommentar
Dagens modellrekke er egentlig helt OK, så det er egentlig ikke så rart at de har blitt byttet ut enda. Og det har gitt Olympus god tid til å få skikkelig fotfeste med µ-4/3 modellene. I motsetning til veldig mange i Canikon fan-klubben, så er jeg overbevist om at speilløse systemer er fremtiden, og blir mye større marked enn det dSLR markedet var på sitt største. Og det er dumt av Olympus å ikke satse for fullt pådet markedet.

Helt enig, speilet er ikke nødvendig når produsentene får på plass en skikkelig EVF (som ikke er en addon). Personlig hadde jeg digga et Sony NEX-lignende kamera med FF-sensor, men for now tror jeg nok jeg holder meg i Canon FF-leiren.
Lenke til kommentar
I tillegg så verserer det rykter om at det også kan dreie seg om et modulært kamera (mer)

 

Interessant.

 

Om det skulle vere tvil, eg har ikkje noko imot kamera utan spegel, så lenge dei har ein god søkar. Med elektronisk søkar vil ein òg kunne forstørre digitalt for t.d. å justere fokus, akkurat som med live-view i dag, så noko slikt ser eg fram til. Det eg har lurt på er om Olympus vil gå over til å kun lage små PEN-hus.

 

Så vert det spennande å sjå kva som kjem fram mot og under Photokina. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er god sannsynlighet for at 4/3-avdelingen jobber med en arvtager til E-3 om dagen. De har selv sagt at µ4/3-utviklingen i stor grad gjøres av kompaktkamerafolkene, og det vil jeg tro særlig gjelder husene. Sensor, stabilisering, støvfjerning og elektronikk er felles teknologi for de to systemene (selv om det kanskje er større størrelsesbegrensninger for µ4/3. Der hvor jeg tror µ4/3 har tatt mest ressurser fra 4/3 er på objektiv. Folk har mange meninger om hva slags objektiver som mangler til 4/3, men Olympus er antageligvis rimelig fornøyd med utvalget de har nå, og konsentrerer seg om µ4/3-objektiver. Jeg ser ihvertfall ingen grunn til at de som utviklet E-3, E-30 og E-620 alle skal ha sagt opp jobbene sine. Man sier ikke opp jobben sin i Japan.

 

Tenk på Canon og Nikon, de selger sikkert 100 EF-S/DX-kameraer per EF/FX, de har ikke kuttet dem ut for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

post-20360-1278241054,8382_thumb.jpg

 

Kjekt med værtett kamera på ferie.

Og det er ganske festlig å se ansiktene og reaksjoner på de rundt, når man tar med seg kamera og holder det helt nede ved vannet og sjøspruten. Eller holder det under dusjen rett etterpå (må jo få bort saltvanns-sprut). :)

 

post-20360-1278241061,9729_thumb.jpg

 

NB! Hvis du skal dusje kameraet ditt, så ikke zoom inn/ut da det kan trekke inn vann for å fylle volumet når objektivet beveges ut..

Lenke til kommentar

Så absolutt. Har prøvd E-3en til ei jeg kjenner godt, noe og jeg kjenner det hver gang hvordan den bare roper navnet mitt. Og når jeg føler at kameraet til stadighet begrenser meg på visse områder, så higer jeg bare mer etter en oppgradering. =)

 

Man skal lytte til slike rop :-)

Selv var jeg nokså mellomfornøyd med mitt E-400, som jo er helt nede i E-serien. Ble vel ikke akkurat imponert over hverken eksponering eller betjening når man ofte må dypt ned i menyer for å gjøre ting. Det er dog svært kompakt og lett, det skal det ha. Jeg hadde riktignok noen hyggelige stunder med mitt 70-300 påsatt. Siden dette glasset er tungt nok var det greit med et fjærlett hus i andre enden. Men det var altså en god del begrensninger.

Jeg tok derfor et litt mer kjempehopp, rett opp til E-3, og da også med 12-60 SWD'en. Skulle jeg først ha en stridsvogn av et hus følte jeg det litt dumt å ikke ha glass som også tålte litt ruskevær om man skulle bli overrasket av slikt. Som kit var det jo også en del tusenlapper å spare kontra å kjøpe huset og 12-60'n separat.

Og hvilket kamera! Jeg har i årevis vært nokså lunken til SLR, da jeg siden 2001 har storkost meg med mine ultrazoom, først et par Olympuser, C-700 og C-750, fra 2005 et Panasonic FZ30. Sistnevnte har vært min beste venn på kamerasiden fra den ankom huset. E-400 var derfor kun ment som et supplement, for å kjøre litt skikkelig makro av og til (med zuiko 35mm'eren), litt fugletitting med 70-300 osv. Men tanken på å drasse skuldra full av glass hver gang jeg skulle på tur fristet lite, så det ble stort sett likevel til å dra med gode gamle FZ30 med sine svært kompakte 35-420, stabilisator og også der fulle manuelle muligheter.

Men etter at E-3 da kom i lankene har jeg svelget en hel flokk store kameler. Kombinasjonen E-3 og 12-60'n sies å utgjøre verdens raskeste AF, det tror jeg på. Det er en fryd å bruke dette objektivet, og selv med FT-formatets x2 crop er fremdeles tilsvarende 24-120 helt greit allroundglass. Og det å endelig ha en drøss med direkteknapper til hurtige innstillinger er bare gildt. Stabilisatoren er også god å ha. LiveView er overraskende lite brukt hos meg, det går jo nokså tregt med all speilflappingen under fokuseringen, men den er nå der, og kan til sitt bruk være kjekk å ha. Man har jo fremdeles tilfeller med svært lave bakkemotiv (i kombinasjon med regnvåt bakke, f.eks.) og over hodet (midt i en publikumsmasse) der LiveView i kombinasjon med en svært praktisk fullt vendbar skjerm grei å ha. Apropos vendbar, det er jo slett ikke alle SLR som har dette, ei heller "de store". Normalt gidder jeg faktisk ikke å ha skjermen vendt utover, jeg ser heller på noen bilder av og til, ellers sjekker jeg lite under opptak. Da oppnår man a)svært mye mindre strømbruk enn med skjerm som fyrer opp etter hvert bilde og b) beskyttet skjerm.

Nei, dette var et godt kjøp. Det kostet med sine 14.5K både skjorta, nåla i veggen og det hvite i øyet, men sammenliknet med tilsvarende såkalte proffkamera hos f.eks. "de to store" fikk jeg veldig mye godt kamera og ikke minst glass for pengene. Noen av bildene jeg ble noenlunde fornøyd med kan sees på min Flickr-side. Dette er et kamera jeg kan går god for om man har litt feriepenger til overs.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

I følge ryktene skal Olympus E-5 lanseres i morgen...

 

daohfaacp.jpg

 

Spesifikasjonene det ryktes om er dessverre ganske skuffende:

- Weather-proof (Magnesium) body

- 12.1Megapixel sensor (The same Olympus PEN sensor)

- ISO 100 – 6400 in 1/3 or 1 EV steps

- AVI Motion JPEG(30fps) HD (720)

- 5fps

- it can take a picture with sound.

- mono mic with stereo external microphone input

- 3 inch LCD with 920.000 dots resolution

- 11 points full-twin cross AF sensor (phase-difference detection system)

- 11 area multiple AF (contrast detection system)

- CF and SD dual slot

- Built-in wireless flash

Dette lukter det ikke akkurat Canon 7D/Nikon D300s utfordrer av. Ærlig talt, dette trengte vel ikke Olympus tre år på, dette kunne de ha lansert for halvannet til to år siden... Hvis det hele stemmer da, og det ikke bare er desinformasjon gitt av Olympus, selv om det bildet unektelig så ut som et E-3, med 3-tallet skrapt bort og erstattet med et 5-tall...

 

Vet at dette bare er rykter enn så lenge, men hva tror dere...?

Endret av eks
Lenke til kommentar

 

 

DSLR Magazine om en pre-production Olympus E-5. (Linker til Google Translate, da oversatt fra Spansk til Engelsk)

 

Siden ble bedt av Olympus å ta vekk to bilder med eksempler på høy ISO (3200 og 6400), men jeg fikk gått inn på bildene før de gjorde det.

 

ISO 3200 (Hvis jeg så riktig): Link 1.

 

ISO 6400: Link 2.

 

Noe mer på ISO-støy fra E-5: Link 3.

 

Viktig å understreke at jeg vet ingenting om dette er fra JPEG eller RAW, så sluttresultatet kan bli litt annerledes, men dette gir hvertfall en pekepinn.

 

 

Postet det samme jeg postet i chatte-tråden om Olympus E-5 (pre-production) og noe om ISO 3200/6400.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...