Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg må si at jeg stiller meg skeptisk. Meget skeptisk. Liker å ha speilet der. Kan jo hende det funker i praksis, men jeg er som sagt skeptisk.

Jeg vurderte allerede om jeg skulle oppgradere objektivpark eller skifte system (samkjøre med dama som skyter Nikon) og den nyheten blir nok tatt med i betrakning.

Jeg er gammeldags og bakstreversk. Jeg vil ha det slik det har vært i alle år. Det fungerer jo, så hvorfor forandre på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øh. Med tilsvarende regnekraft tilgjengelig, så vil fasebasert fokus alltid være bedre enn kontrastbasert.

Vel, før eller siden er det vel ikke algoritmer og regnekraft som blir begrensningen, men mekanikken - dvs fokusmotoren. Når det skjer, spiller det ingen rolle hvilken type fokus som benyttes.

Mnja.

 

Fasedetekterende fokus har den fundamentale fordelen at (så lenge det er noenlunde brukbar kontrast og lysforhold) så vet systemet hvilken vei det skal fokusere og hvor mye. Algoritmer for kontrastdetekterende fokus kan gjette, men hvis den gjetter feil eller er usikker, så må den fokusere frem og tilbake for å treffe. Fasedetekterende kan (så lenge objektivet er riktig kalibrert) regne ut hvor mye fokus må korrigeres uten å etterkontrollere/svinge seg inn.

Lenke til kommentar

Vurderer å investere i ett nytt objektiv, primært for portrett, noen anbefalinger? Vurderer Zuiko 50 mm f.20 evt Sigma Normal 50mm f/1.4 fra bhphoto.

Du vil ikke gå galt med ZD 50mm f/2, da får du også makro på kjøpet. Sigma-en er også spennende da den har f/1.4. Men Sigma har den ulempen at det er en litt for stor sjanse for at du kan få en utgave med fokusfeil, og da er det kjekt å kunne gå i en butikk og få den byttet. Derfor anbefaler jeg å kjøpe Sigma i Norge, selv om det blir dyrere.

Lenke til kommentar

Jeg vurdere å oppgradere min Olympus e-500, jeg vurderer Olympus e-3, men har sett at det har vært veldig lenge på markete og lurer på om det snart kommer til å bli opptateres.

 

Takk for svar.

E-3 blir nok tidlegast oppdatert til hausten. Mpx har redusert prisen på E-3 + 14-54mm frå 17990 til 9995,-. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87494 Den ville eg ha vurdert.

Lenke til kommentar

Jeg vurdere å oppgradere min Olympus e-500, jeg vurderer Olympus e-3, men har sett at det har vært veldig lenge på markete og lurer på om det snart kommer til å bli opptateres.

 

Takk for svar.

Kameraer i klassen til E-3 pleier å være lenge på markedet. Jeg tror som sarc at en erstatter kommer først til høsten.

 

Hvis du ikke trenger værtetthet, så kan jo E-30 være et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg ser flere fordeler med å kvitte seg med speilhuset på olympus. Man kan kjøre to paralelle systemer uten speilhus, FourThirds og MicroFT. Billedbrikkene fortsetter å ha samme forhold, 4/3 og størrelsen på billedbrikken opprettholdes på microFT. På FourThirds kan avstanden til billedbrikken opprettholdes. Uten speilhus kan man øke størrelsen på billedbrikken, noe som gir bedre støyegenskaper etc. På denne måten kan kunden velge system. Velger man FourThirds er objektivene som i dag, større billedbrikke, elektronisk søker, man kan benytte objektivene på microFT, etc. Velger man microFT får man god billedkvalitet og "lite kamera". Om noen år er speilhuset "antikk". Man får så rask elektronikk at det blir dslr kamraene som er treige. Jeg tror alle kameraleverandørene går over til systemkamera og dslr blir et nisjeprodukt.

NB: Man kvitter seg med slitasjedeler ved å kvitte seg med speilhuset.

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar

Jeg ser flere fordeler med å kvitte seg med speilhuset på olympus. Man kan kjøre to paralelle systemer uten speilhus, FourThirds og MicroFT. Billedbrikkene fortsetter å ha samme forhold, 4/3 og størrelsen på billedbrikken opprettholdes på microFT. På FourThirds kan avstanden til billedbrikken opprettholdes. Uten speilhus kan man øke størrelsen på billedbrikken, noe som gir bedre støyegenskaper etc. På denne måten kan kunden velge system. Velger man FourThirds er objektivene som i dag, større billedbrikke, elektronisk søker, man kan benytte objektivene på microFT, etc. Velger man microFT får man god billedkvalitet og "lite kamera". Om noen år er speilhuset "antikk". Man får så rask elektronikk at det blir dslr kamraene som er treige. Jeg tror alle kameraleverandørene går over til systemkamera og dslr blir et nisjeprodukt.

NB: Man kvitter seg med slitasjedeler ved å kvitte seg med speilhuset.

En liten korrektur: Avstanden fra objektivfatning til sensor og sensorens størrelse er en del av standardene og dermed opprettholdes.

 

Jeg har heller ikke problemer med at speilet forsvinner, såfremt EVF er god nok til å erstatte den optiske søkeren. Når det gjelder µ4/3 så er designkriteriet liten størrelse, slik at der vil man godta flere ulemper enn på 4/3 formatet.

Lenke til kommentar

Forstår ikke det du sier at sensorstørrelse MÅ opretholdes. Når man laget MicroFT kunne man gå ned på objektiv diameter siden avstanden til sensor ble mindre. I praksis blir avstanden til sensor større hvis man fjerner speilhuset på FourThirds og da kan man øke sensorstørrelse?

Lenke til kommentar

Forstår ikke det du sier at sensorstørrelse MÅ opretholdes. Når man laget MicroFT kunne man gå ned på objektiv diameter siden avstanden til sensor ble mindre. I praksis blir avstanden til sensor større hvis man fjerner speilhuset på FourThirds og da kan man øke sensorstørrelse?

Det er desverre ikke så enkelt. Avstanden mellom objektiv og sensor må være den samme om speilet er der eller ikke. Det er fordi objektivene designes for en bestemt avstand mellom fatning og film/sensor.

 

edit: Og det hjelper det ikke å øke sensoren størrelse - det blir mørke hjørner ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Forstår ikke det du sier at sensorstørrelse MÅ opretholdes. Når man laget MicroFT kunne man gå ned på objektiv diameter siden avstanden til sensor ble mindre. I praksis blir avstanden til sensor større hvis man fjerner speilhuset på FourThirds og da kan man øke sensorstørrelse?

Registeravstanden blir den samme selv om man fjerner speilet. Det har med konstruksjonen av optikken å gjøre, ikke kamerahuset.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...