Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Må gruble litt nå, hadde tenkt å oppgradere til E-5 men er i tvil nå gitt, både i forhold til at E-5 ikke virker revolusjonerende, og at det ikke virker som om Olympus satser noe særlig på speilrefleks (spesielt i øvre segment pro/entusiast). Vi har vel ikke sett noen nye 4/3 objektiver på lenge?

 

Jeg vurderer også å anskaffe 50mm f2, pga. makro/detaljbilder på biler, men blir jo i tvil når jeg om noen år kanskje sitter med et kompaktsystem som tar like bra bilder (mFT eller konkurrenter - jeg liker Sony, både NEX-konseptet og generelt). Problemet mitt er at jeg trenger noe raskt og solid, noe kompakt-systemene ikke klarer å tilfredsstille enda. Hva tror dere, og finner jeg 50mm objektivet billigere enn 4500,-?? (handler på firma, så brukt er lite vits i).

 

Vill tipping på at det kommer et E-5 som erstatter E-3 med følgende forbedringer, men er veldig usikker hvor mye markedsavdelingen styrer utvikling/specs:

 

-12MP (det er lov å håpe, men har en feeling at det blir mer)

-Video HD (men kanskje olympus er modige nok til å droppe/vente med det?)

-Bedre ISO-ytelse (Kanskje ikke kjempemye bedre, men merkbart)

-Raskere seriebildeopptak

-Forbedringer fra de nyere modellene (lys i knapper, vater, høykant panorering)

-Ingen xD port (men tar gjerne 2stk CF?)

-Mer stabil/raskere autofokus i mørket (men kanskje ikke mye raskere under gode forhold)

 

Hehe, jeg er ikke så værst til å tippe, blir spennende å se når E-5 blir testet. Men jeg er/blir vel litt skuffet, kunne gjerne tenkt meg allte punkter som jeg har nevnt før. Hvor mange blir oppfylt?:

 

Forbedring/synspunkter til E3 og kommende modeller:

-ISO-ytelse (selvfølgelig :)

-Ingen fler megapiksler!

-Bedre autofokus og følgefokus (mer stabil/treffsikker)

-IR-sensor bak på kamera

-Trådløs blits-styring uten å måtte bruke innebygd blits (da jeg ikke ønsker det lyset, og ofte bruker 12-60 med solbeskytter som kaster skygge på 12mm)

-Flere custom knapper

-Flere my mode e.l., med mulighet for å velge hvilke parametre (blant alle!) den skal/ikke skal huske.

-Bedre skjerm (oppløsning), samt som nevnt ikke zooming av thumbnail men selve bildet.

-AF hjelpelys

-Mulighet for lavere ISO

-Innebygd vater-indikator

-IS mode 3 (høykant panorering), og gjerne skrått om det kan la seg gjøre..

-Litt større knapper og avstander mellom for letter bruk med hansker (hvertfall de mest brukte)

-Rette opp noen av de krunglete/ukonsekvente meny/innstillingsvalg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må gruble litt nå, hadde tenkt å oppgradere til E-5 men er i tvil nå gitt

 

Det er ikke noe enkelt valg. Trenger du utstyr nå og tjener (helst mer) penger på nytt utstyr er det jo bare å handle.

 

Hvis du tror du vil bytte system er det jo dumt å kjøpe mer FT-utstyr nå hvis ikke behovet er akutt. Hvis du tror du vil bytte til MFT kan det jo være uproblematisk, men da må Olympus (og/eller Panasonic) få til autofokusen på FT-optikk også, i dag er den alt for treg til å være brukbar på motiv som beveger seg.

 

Hvis du driver mye med "action-bilder" der du trenger følgefokus er det nok for tidlig å bytte til MFT, eller noe annet uten speil i øyeblikket. Unntaket er muligens Sonys ny A33/A55, men da er du over på nytt system med lang registeravstand og større objektiv enn du har i øyeblikket (for tilsvarende blender/kvalitet).

Lenke til kommentar

Zamot: Tenk heller på E-5 som en "evolusjon" i stedet for en "revolusjon". Som mange sier så er det "too little, too late" da ut ifra specs kunne Olympus lansert en mildt oppgradert E-3 (noe E-5 ser ut til å bli) for 1-1,5 år siden.

 

Men... det må understrekes at det er for tidlig å si noe om E-5 enda, da DPR og andre sider ikke har anmeldt kamera ennå. Så uansett hva du bestemmer deg for å gjøre: vent til anmeldelsene er på plass.

 

Olympus har droppet det plaglagte 100mm f/2.0 macro-objektivet og har sagt at de ikke kommer til å utvikle flere objektiver i ZD-serien. All R&D går til m43s. Vel angående støtte til entusiast/pro-segmentet er det akkurat det de vil støtte med E-5. De kommer ikke til å utvikle flere hus i klassen E-4/5/6xx-serien. Er ikke helt 100% sikker på E-30, men jeg tror ikke vi får se en E-50.

 

Angående objektiver ser det ut som om de siste kom i 2008. Sjekk denne listen for objektiver og for året de kom ut. De skal uansett fortsette å produsere 43s-objektiver.

 

Grunnen til at jeg ikke roper hurra over nye E-5 er rett og slett fordi den ikke er aktuell for min del og det er det flere grunner til. Blant annet pga; pris, størrelse og fordi jeg ikke helt tror det er riktig kamera for min del. En oppgradert E-30 derimot hadde vært supert, da den er en greiere størrelse enn E-3.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Helt enig at E-5 er mer en evolusjon, og alle tingene de har gjort er vel og bra. Men de kunne gjort så mye bedre. Men ingen tvil om at E-5 blir kanskje Olympus' beste kamera, men det hjelper lite når prisen er for høy i forhold til hva man får.

 

Det må da være slike som meg kameraet er myntet på (som har endel objektiver, og som setter pris på et raskt solid kamera), men å betale 15000 for å få videofunksjon er litt overkill. Man får mye bra videokameraer til denne prisen. De andre oppgraderingene/funksjonene er ikke så store eller revolusjonerende at de burde ha veldig stor betydning hverken for bruk av kamera som arbeidsredskap, eller sluttkvaliteten. For noen så har kanskje bildekvaliteten blitt bedre og verdt en oppgradering (spesielt med tanke på ISO), for andre er kanskje oppgradert autofokus mer viktig, men hvor mye bedre tingene er vet vi som sagt ikke enda. Og for noen (som ikke bare er på jakt etter det nyeste utstyret), så er kanskje alle små oppgraderingene verdt et bytte. For andre er det kanskje kjekt med et ekstra hus (om man eier et E-kamera system fra før), og da er jo E-5 beste alternativ på mange måter.

 

Hva med nye kunder? Jeg ser ikke helt hvem som kaster seg inn i 4/3 systemet nå.

Olympus viser(og sier) vel ikke at de kommer til å fortsette med 4/3, så både objektiver og kameraer ser vi trolig ikke fler av.

De som trenger et raskt kamera finner bedre DSLR konkurrenter, større utvalg og en smule lenger levetid på systemet i forhold til satsing fra produsentene, men også bruktmarkedet. De som trenger et kompakt kamera kan kjøpe m4/3 eller konkurrerende systemer.

 

Jeg er forsåvidt enig med Olympus i forhold til speil/ikke speil - det spiller ingen rolle for meg om det er speil eller ikke i kamera, så lenge det fungerer. Og etter hvert kommer det speilløst som fungerer like bra som (dagens) speilrefeks med tanke på hastighet, og søkere blir bra nok. Men de sier jo at det er m4/3 som gjelder og jeg forstår det. Men jeg setter faktisk også pris på tyngden på E-3 kameraet og objektiver, det gjør også sitt for bildekvalitet når kamera er tungt og dermed mer stabilt.

 

Så nei, det er en stund til jeg selger utstyret mitt til fordel for kompaktsystem. Men det kan godt hende at jeg sitter med et kompaktsystem etter hvert, og da er jo m4/3 ganske aktuelt med tanke på muligheten i å bruke eksisterende objektiver (selv om det i mitt syn er noe som skurrer med store objektiver på bittesmå hus).

 

Men den dagen jeg får et kompaktkamera med vidvinkel (tilsvarende 24mm eller videre), hastighet som DSLR, og god nok bildekvalitet (og RAW), og solid (les vann/støv-sikkert) så er jo faren stor for at alt mitt utstyr blir liggende hjemme og dermed overflødig. Spesielt om dette kamera er et kompaktkamera som får plass i jakkelomma...

 

EDIT:

1. Dette var litt refleksjoner, men per i dag er egentlig spørsmålet om jeg skal gå for 50mm f2 eller ikke, og om det finnes billigere enn til kr 4500,-

 

2. Forøvrig er jeg av den opfatning at enten skal kameraet være så kompakt at det kan ligge i innerlomma på en jakke uten å være for klumpete (min grense går ved Canon S90), eller så spiller det mindre rolle da jeg uansett må ha en ekstra bag/veske. Skal jeg reise lett, så kan jeg gjøre kompromisser, f.eks. bare ta med E-3 med 12-60. Det er meget sjelden at jeg går mye til fots lenge og trenger noe lettere/mindre. Hastigheten, feelingen, tyngden, og bildekvliaten gjør det verdt å bære på E-3 uansett synes jeg.

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Det ble 50mm i dag. Har behov for detaljbilder av biler, og da er nok dette tingen. Har ofte savnet å komme tett på ting, så litt makro eksperimentering blir også moro. Og det er jo et av de beste objektivene som finnes med tanke på skarphet, feilfrihet +++ :)

 

Mine tanker om system henger vel ikke helt direkte sammen med dette objektivet, da det er uaktuelt å kvitte seg med 4/3 enda. Når hastigheten til kompaktsystemer blir tilsvarende kan jeg vel vurdere det. Men det jeg trenger mest akkurat nå er et kompakt kamera som går i lomma, som er raskt har bra bildekvalitet, leverer raw, har vidvinkel og er solid. Men den diskusjonen hører ikke hjemme her, og har skrevet litt tidligere om dette i noen andre tråder.

 

Men når E-5 kommer på markedet, og prisen kanskje synker noe, så er det forsåvidt høyaktuelt å bytte et av mine E-3, om lommebok tillater det, selv om jeg er litt skuffet. Men forbedringer og video er alltids kjekt å ha!

Lenke til kommentar

Russisk anmeldelse av en pre-production E-5.

 

Med en pris på ca 10k i USA, blir nok prisen en del høyere her i Norge (kun hus) nå med det første. Tipper kanskje en 12-13k i starten. Nikon D7000 ligger forøvrig til 9400kr fra amazon.co.uk. Et kamera som sannsynligvis er bedre enn E-5 på alt annet enn værtetting og byggekvalitet. Ellers har jeg sett at på JP står både E-30 og E-3 som "utgået".

 

Gratulerer med 50mm'en, skal visst være kanonbra!

 

Er det forresten råttent å selge kamera til tilnærmet utsalgspris? Jeg fikk E-520 kit til 2500kr, men dette var et supertilbud gjort for å kvitte seg med lageret av 520 eller noe slikt. Bør jeg prise den etter nypris (billigste var 3900) eller med utgangspunkt i 2500kr? (For ny)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Skal du legge ved kvittering ser det vel litt sleipt ut? :p Men om eg skulle solgt hadde eg gått ut frå nypris og vurdert kva mitt brukte utstyr er verdt ut frå den, ikkje frå kjøpspris. Den som evt. kjøper av meg ville uansett ikkje fått kjøpt utstyret nytt til nyprisen eg betalte (3500 for E-520 + 14-42 + 40-150), prisar forandrar seg, det må ein godta. Du har jo brukt utstyret, og ikkje kjøpt det for å selje det dyrare.

Lenke til kommentar

Apropos følgefokus, så har noen testet litt på GH2 her: http://www.youtube.com/watch?v=Izl3C7OCWus

 

Ikke at det sier allverdens, men funksjonen er nå ihvertfall der.

 

 

Her er også en vanlig test: http://www.youtube.com/watch?v=HRdYEVLw6ts

 

og en test i lite lys:

 

 

Gledelig at 25/1.4 fungerer såpass bra på GH2, bare synd Panasonic ikke vil støtte AF på 14-50/2.8-3.5 :hrm:

Lenke til kommentar

Skal du legge ved kvittering ser det vel litt sleipt ut? :p Men om eg skulle solgt hadde eg gått ut frå nypris og vurdert kva mitt brukte utstyr er verdt ut frå den, ikkje frå kjøpspris. Den som evt. kjøper av meg ville uansett ikkje fått kjøpt utstyret nytt til nyprisen eg betalte (3500 for E-520 + 14-42 + 40-150), prisar forandrar seg, det må ein godta. Du har jo brukt utstyret, og ikkje kjøpt det for å selje det dyrare.

 

Jo, det er sant, jeg har jo uansett tenkt å legge ved kvittering. Men hvis du skulle vurdert sånn ca hva det var verdt i forhold til den posten jeg skrev om det på sist side (står i spoiler), hva ville du sagt er en fair pris på nevnte utstyr.

Lenke til kommentar

5500 er vel ein fair pris for heile pakka, og godt innanfor 70%-normen, som mange går ut frå. Eg trur derimot du kan få meir totalt sett ved å selje Sigma-objektivet separat, då dette er meir interessant for folk som surfar på t.d. foto.no (vidarekommande, som har litt utstyr frå før). Eg ville nok lagt ut Sigma-objektivet på foto.no (andre har foreslått prisnivå), og lagt ut resten som ei allsidig startpakke på Finn. Hugs at smårusk som minnekort og uoriginale batteri ikkje er så mykje verdt for erfarne fotografar, men nye kjøparar vil kanskje finne det nyttig at det følgjer med.

Lenke til kommentar

Min E-520 har ikke sync-kabelport. Det har aldri vært noe problem før, for jeg har aldri brukt ekstern lyssetting. Nå har jeg tilgang til studioblitser, så det hadde vært kjekt å kunne brukt dem uten å kjøpe nytt kamera. Finnes det noen slags hotshoeadapter som funker på Oly? Har googlet litt, uten å finne noe.

Lenke til kommentar

Jepp, sannsynligvis ingen E-35/E-50 og ingen E-650 til folket. Samtidig er det offentlig at de ikke lenger utvikler objektiver til 43s-standarden, men de vil fortsette å produsere objektivene.

Personlig, så tror jeg at det kommer en E-30 erstatter med mange av tingene fra E-5 om et halvt år eller et år.

 

Er egentlig enig med Olmypus i at fokusgruppen for E-4xx/5xx/6xx er bedre tjent med et µ-4/3 system.

 

Hvis m43 skal erstatte eksempelvis E-620, trenger de en særlig forbedring på alt annet enn bildekvalitet, hvor PEN er et godt kamera. Noen på Dpreview tenkte på kanskje et nytt hus i PEN-serien, med mulighet for batterigrep, slik at man kan bruke m43-utgaver av HG-opptikk til 43s.

Mer avanserte PEN hus kommer nok.

 

Men jeg er ikke så sikker på at E-5 er så slapt som det ser ut på papiret. Det har begynt å komme noen bilder, previews osv på nettet nå og det ser ut som om bildekvaliteten blir veldig bra.

Lenke til kommentar

Min E-520 har ikke sync-kabelport. Det har aldri vært noe problem før, for jeg har aldri brukt ekstern lyssetting. Nå har jeg tilgang til studioblitser, så det hadde vært kjekt å kunne brukt dem uten å kjøpe nytt kamera. Finnes det noen slags hotshoeadapter som funker på Oly? Har googlet litt, uten å finne noe.

Jepp. Dette finnes på e-bay for billige penger. Det finnes også en del trådløse blits-utløsere som fungerer utmerket, slik at du slipper å dra rundt en kabel.

Lenke til kommentar

znip

Personlig, så tror jeg at det kommer en E-30 erstatter med mange av tingene fra E-5 om et halvt år eller et år.

 

Er egentlig enig med Olmypus i at fokusgruppen for E-4xx/5xx/6xx er bedre tjent med et µ-4/3 system.

 

znip

Mer avanserte PEN hus kommer nok.

 

Men jeg er ikke så sikker på at E-5 er så slapt som det ser ut på papiret. Det har begynt å komme noen bilder, previews osv på nettet nå og det ser ut som om bildekvaliteten blir veldig bra.

 

enixitan: Takk for råd angående et evt. salg.

 

Tomsi: Jeg håper også på en erstatter for E-30, med en del ting fra E-5, men med en mer spiselig prislapp, samt et litt mindre hus. Men, jeg har ikke fått med meg noe særlig rykter/snakk om dette, men det går ann å håpe.

 

Føler det blir litt vel mye å betale ca 5k for å få litt bedre ISO-egenskaper ved et kjøp av E-620. Hvis jeg fortsatt skal investere i 43s vil jeg gjerne ha litt mer igjen for investeringen. Jeg tror absolutt ikke E-5 blir "slapt", men jeg tror ikke jeg kommer til å investere i en E-5 pga prislappen, samt størrelsen, som er litt i overkant for min del.

Lenke til kommentar

Jeg forestiller meg liksom at E-30 er nesten like stort som E-3/5, men det er sett i forhold til E-520. Jeg håper fremdeles på noe som er hakket mindre enn E-30 og, tiden vil vise. Om Olympus leser dette, så sitter det ihvertfall penger løst her om de får til en kompaktversjon av E-5.

 

Sammenligning fra DPReview:

compared_oly.jpg

Lenke til kommentar

Japan Photo hadde det for 4999 for ikkje lenge sidan, no er dei vist tomme.

Så nyprisen kan du rekne med er 4999. Då bør du vel få det for ca 3000 eller litt meir kanskje. Berre gjettingar frå mi side då eg aldri har kjøpt brukt kamera.

 

Kanskje du må opp i 4000 ?

Endret av ok67
Lenke til kommentar

Har snakket med JP om akkurat det der ja. De tømte de få E-30 de hadde på lager(og det var ikke mange),- av oly speilrefleks skal de kun satse på E-5 og E-620. Resten bryr de seg ikke om. De satser mer på speilløse alternativer, markedet er visst større der. 4999,- var sånn sett ikke en reell pris.

 

Den neste prisen i prisguiden er da pixmania(fysj...) med sine 6929,- og det passer vel godt med at JP solgte det for 5999,- før de tømte lagrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...