Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Hvis jeg var deg så ville jeg brukt kit-objektivet en stund og sett hva du føler du mangler.

 

Noe liker vidvinkel (f.eks 9-18), andre liker tele (f.eks 40-150), mens andre igjen har lyst på et lyssterkt fastobjektiv (f.eks sigma 30 f/1.4)

 

:)

 

Er vel her man gjerne kommer med et "ja takk, begge deler", evt. alt(!) svar :) Uten at jeg kjenner hvilke behov jeg har i utgangspunktet er vel tanken på å skaffe seg et makroobjektiv eller vidvinkel det som står først på lista.

Men først blir det ut i skogen og opp i trærne (evt. asfaltjungelen) med kit-objektivet. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er vel her man gjerne kommer med et "ja takk, begge deler", evt. alt(!) svar :) Uten at jeg kjenner hvilke behov jeg har i utgangspunktet er vel tanken på å skaffe seg et makroobjektiv eller vidvinkel det som står først på lista.

Men først blir det ut i skogen og opp i trærne (evt. asfaltjungelen) med kit-objektivet. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg.

 

Lykke til! Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe det kameraet selv, men den gamle 510'en fungerer helt fint til mitt bruk enn så lenge  ;)

 

14-42 som følger med er ikke så ille, og det har vel ord på seg for å være det skarpeste kit-objektivet i sin prisklasse uansett produsent (rett meg hvis jeg tar feil nå folkens). Jeg endte opp med å kjøpe en sigma 18-50 f/2.8, som passer veldig fint siden jeg har vidvinkel i tillegg. Men beholder 14-42 som er lite, nett og skarp til de ganger jeg vil ha noe som tar mindre plass :) 

Lenke til kommentar

Da er jeg fordundre meg eier av et E-620 :D Et meget hyggelig bekjentskap må jeg si, uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag.

Ble litt begrenset hva jeg kunne teste ut kameraet på idag, men disse 2 bildene jeg har lagt ut på min nyopprettede flickr profil (url: http://www.flickr.com/photos/47699097@N02/ ) vitner vel om potensiale i kameraet i det minste(?). Blir morro å sanke erfaring over langen og kunne utvikle seg som fotograf med Olympus sitt system.

Lenke til kommentar

Mulig jeg overreagerer litt her, men er det antydning til litt "raslelyder" i blitsen på E-620? Lyden er mer fremtredende når blitsen er nede, men blitsen ellers fungerer som den skal. Mulig det rett og slett er sånn i og med at det er bevegelige deler i blitsen. Eller hva?

Det er slik det er. Ikke noe å bry seg om. Nå er det ikke meningen at du skal sitte å riste på kameraet hele dagen ;) Kom deg ut å ta bilder :p

Lenke til kommentar
Det er slik det er. Ikke noe å bry seg om. Nå er det ikke meningen at du skal sitte å riste på kameraet hele dagen ;) Kom deg ut å ta bilder :p

 

Betryggende! Hehe...Den snøføyka som er ute nå har satt en effektiv stopper for det planlagte fotosafariet mitt. Jeg kommer sterkere tilbake når det værste snøgeværet er over :) Hvordan er det egentlig å være ute i litt ruskevær med kamera som ikke er værtettet? Katastrofe? Er jo litt synd i såtilfelle, for ruskevær kan føre med seg mye gode motiver.

Lenke til kommentar

Jeg har E-P1, det må være blant de minst værtettede, men det hemmer meg ikke. Jeg tar det fram ute selv i våt snø og lett regn. Er det vått så prøver jeg å være litt snill, og tørker ofte av fukten, og skjermer kameraet når jeg ikke bruker det. Tidligere har Nikon D40, Ricoh GR Digital og Canon G10 fått tilsvarende behandling, ingen problemer.

 

Var ute et par timer i dag, overhodet ikke bekymret. Gammelt jungelord sier at kameraene tåler mer enn du tror, men mindre enn du skulle ønske. Så bruk kameraet, og hodet. :yes:

Lenke til kommentar

Spennende, a_aa! Etterhvert som prosessorene og algoritmene blir bedre, så vil vi tilslutt se at kontrast-basert AF slår fase-basert AF på samtlige punkter. Mark my words. Og de elektroniske søkerne blir stadig bedre.

 

Tilslutt vil det ikke være igjen noe godt argument for å beholde speilet (som jeg kan komme på).

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Spennende, a_aa! Etterhvert som prosessorene og algoritmene blir bedre, så vil vi tilslutt se at kontrast-basert AF slår fase-basert AF på samtlige punkter.

Øh. Med tilsvarende regnekraft tilgjengelig, så vil fasebasert fokus alltid være bedre enn kontrastbasert.

 

Pluss at du slipper å kjøre sensoren varm mens du fokuserer, bruker mindre strøm etc.

 

Og skal de gå vekk fra speilhus, så kan de like godt droppe E-systemet totalt. Det er ingen grunn til å måtte leve med den lengre registeravstanden til FT kontra mFT hvis du ikke trenger plass til speilhus.

Lenke til kommentar

Og skal de gå vekk fra speilhus, så kan de like godt droppe E-systemet totalt. Det er ingen grunn til å måtte leve med den lengre registeravstanden til FT kontra mFT hvis du ikke trenger plass til speilhus.

 

Jo, det er det da. Den lange avstanden i forhold til sensordiagonalen gjør det lettere å få skarpe hjørner og lite lysavfall. µ4/3 har de samme problemene som filmformatene i den sammenhengen (men fatningsdiameteren er relativt sett mye større).

 

En annen ting det spekuleres i at man kan bruke registeravstanden til er å bruke fargefilterspeil/prisme og tre sensorer, tilsvarende måten man gjør det på i videoprojektorer. Dette vil gi 1,7 trinn støyfordel og økt fargeskarphet tilsvarende Foveon.

Lenke til kommentar

Øh. Med tilsvarende regnekraft tilgjengelig, så vil fasebasert fokus alltid være bedre enn kontrastbasert.

Vel, før eller siden er det vel ikke algoritmer og regnekraft som blir begrensningen, men mekanikken - dvs fokusmotoren. Når det skjer, spiller det ingen rolle hvilken type fokus som benyttes.

 

Pluss at du slipper å kjøre sensoren varm mens du fokuserer, bruker mindre strøm etc.

Godt poeng, synes jeg.

 

Og skal de gå vekk fra speilhus, så kan de like godt droppe E-systemet totalt. Det er ingen grunn til å måtte leve med den lengre registeravstanden til FT kontra mFT hvis du ikke trenger plass til speilhus.

Og når de også ditcher den mekaniske lukkeren etterhvert, blir det bare luft igjen...tongue.gif

Neida, det vil nok fylles opp med nye funksjoner, noe smart og innovativt, noe tåpelige gimmicks. Bedre IS, Peltier-kjøling, GPS, mp3-spiller, 1 TB SSD, mobiltelefon, superavansert støyfjerning mens kameraet ikke brukes, Skype-oppkobling, DMB-TV, nett-radio, Bioshock - gudene vet...

Uansett er det ingen dristig spådom å hevde at alt av mekanikk som kan erstattes med elektronikk, før eller siden blir erstattet av elektronikk.

 

Tror også, uten at jeg er optiker, at det er rimeligere og lettere å lage god optikk der du faktisk har litt plass å vri lyset på, spesielt når man opererer med sensorer som helst vil ha lyset vinkelrett på overflaten. Da blir det litt hipp som happ om man skaffer plassen med ekstra registeravstand, eller ekstra stort objektiv... Tror ikke det var uten grunn at det tok Pana rundt halvannet år mellom lansering og faktisk leveranse av den lille 20mm f/1.7 pancaken for µ4/3, de sleit nok litt med det. Men det kan jo hende man kommer opp med sensorer som er mindre kresne på retningen på lyset, og da er jo ikke dette noe argument lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...