Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Deler skepsisen din - det ser ut som det eneste denne oppdateringen gjør, er å fjerne feil som den forrige introduserte...dontgetit.gif

 

Dessuten vet jeg jo vi er skjønt enige om forbedringsmulighetene rundt fokushjelp på manuelle objektiver - vi får vel skrive noen ord til Skjerve om det her på forumet enda en gang. Mange små drypp kan bli til en bekk og kanskje en å (eller noe sånt)...ermm.gif

Lenke til kommentar

får jeg kjøpt noe billig men brukbar optikk til 450n min i thailand tro?

 

Muligens. Generelt tips er å lage en liten liste over nettbutikkprisene på alle fourthirds-objektivene som er i din prisrange, omregnet til Baht. Du bør også tenke litt på hva norsk garanti er verdt for deg, for objektiver går en sjelden gang istykker og man har fem år reklamasjon på objektiver såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Jeg vurdere å oppgradere min Olympus e-500, jeg vurderer Olympus e-3, men har sett at det har vært veldig lenge på markete og lurer på om det snart kommer til å bli opptateres.

 

Takk for svar.

 

E-30 er kanskje et bedre valg dersom du ikke trenger panserkvaliteten i E-3. E-30 er litt lettere, litt mer oppgradert, litt mer auto-funksjoner og program. Kanskje rett og slett litt bedre?

Lenke til kommentar

Jeg håper (og tror, uten begrunnelse) at det kommer en oppdatert E-3 eller oppfølger i år. Når så skjer så kommer sikkert flere enn mitt E-3 ut på bruktmarkedet, så om man ikke har hastverk så kan jo det være en mulighet. Men E-30 har vel noen flere fiffige funksjoner som nevnt (bl.a. lys i taster, elektronisk vater, og "portrait" panorerings modus IS3). Personlig synes jeg det er meget deilig å ha et kamera jeg slipper å være bekymret for, og tar det med ut, uansett vær/aktivitet. Det tenkte jeg ikke så mye på når jeg kjøpte, men det viser seg at det er en egenskap som faktisk var viktig på meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg håper (og tror, uten begrunnelse) at det kommer en oppdatert E-3 eller oppfølger i år. Når så skjer så kommer sikkert flere enn mitt E-3 ut på bruktmarkedet, så om man ikke har hastverk så kan jo det være en mulighet. Men E-30 har vel noen flere fiffige funksjoner som nevnt (bl.a. lys i taster, elektronisk vater, og "portrait" panorerings modus IS3). Personlig synes jeg det er meget deilig å ha et kamera jeg slipper å være bekymret for, og tar det med ut, uansett vær/aktivitet. Det tenkte jeg ikke så mye på når jeg kjøpte, men det viser seg at det er en egenskap som faktisk var viktig på meg. :)

 

Nå er det jo det å si at de fleste modeller tåler mer enn du tror, men mindre enn man håper...

Ikke for det; Både mitt gamle E-330 og E-510 fikk gjennomgå litt av hvert av elementene uten å svikte meg av den grunn.

Det blir vel litt som med mobiltelefon; En liten regnskur skal den klare når den er solgt og brukes her i Norge. Hvis ikke er det faktisk en reklamasjonssak...

Lenke til kommentar

Sant sant, og på den andre siden så har både kamera og objektiv vært til rep pga. vann og støv, så at det er værtettet er ingen garanti. Så det spiller egentlig liten rolle, kjøp heller en god forsikring (gjenstandsforsikring hos forsikrringsselskapet er ikke så dyrt), og bruk den når uhellet er ute..

Men igjen - det er fortsatt behagelig å vite at utstyret tåler litt - det er ikke til å stikke under en stol at jeg bruker det i tøffere omgivelser. Snowboard (klarte å tryne med kamera så jeg deljet kameraet i bakken uten å slippe det), bil-bilder (med tilhørende støv/grus-sprut på/nær kamera!), firehjuling i skog og mark (med vann, gjørme, rystelser - og skylling i etterkant).

 

Forøvrig er ENDELIG min Panasonic/Leica 25mm f1.4 returnert fra reperasjon i Japan og ankommet gardermoen! Forhåpentligvis fokuserer det riktig nå.. Det blir fint å leke seg med i påsken, i en mørk laftet hytte uten strøm/vann, og vakkert fjellanskap. :)

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...