Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Takk for tips om alternative kamerapushere. Det er ikke primært en hundrelapp til eller fra jeg er opptatt av -- spørsmålet for min del er heller om kvalitetsforskjellen over LX-3 et al forsvarer pris- og størrelsesforskjellen. Eksempelbildene her viser en god del forskjell, men jeg vet ikke hvor mye det reflekterer et skarpt objektiv kontra støy fra LX-3s langt mindre sensor; om forskjellen uansett ikke er like stor med 20/1.7-objektivet blir det ikke så mye å lure på. Samtidig er det kjedelig om alle feriebildene ikke kan trykkes i stort format.

 

Edit: byttet link til RAW-sammenligning hos dpreview.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne diskusjonen er også for Panasonic G serien?

Med tanke på G2, kunne tenkt meg EITT objektiv, f.eks 14-70 eller 14-105. Kan ikkje finna det, planar om noko slikt?

Realistisk med Olympus G2-lignande kamera? Fordel med stabilisator i hus. Men Olympus har bra suksess med sitt format, kanskje urealistisk.

Panasonic har en 14-140mm, men den er noe dyr. Fordelen er den er optimalisert til video. Den har også bildestabilisering. Olympus kommer med en 14-150mm uten stabilisering om ikke så lenge.

 

Sony snart på bana med sitt format, ultrakompakt, oppfatningar om det? Ser ingen søkar.

Samsung, er litt skeptisk..svakare på søkar og LCD enn G og GH. Samsung har vel litt å bevisa på billedkvalitet?

G2 snart i sikte, ventar på testar. Lite G1 på markedet, men prisfall når G2 dukkar opp?

Jeg tror Sony i første omgang er ute etter de som bruker kompakt idag, og da er nok ikke kravet om søker så stort.

 

Jeg har ikke hørt at bildekvaliteten til Samsung skal være noe dårligere enn Panasonic/Olympus.

 

Det er ikke sikkert det blir noe billig-salg av G1; det spørs om det er noen igjen på lager. Det er jo også kommet en G10, som skal være rimeligere enn G2.

 

Kunne tenkt meg E-P1/2/GF1 og 20/1,7 + 45/2,8 nå i sommer dribble.gif

Det blir nok en GF-1 på meg i løpet av våren/sommeren. I første omgang med 20mm f/1.7.

 

 

Har nå skaffet meg pana 14-140mm og den er ikke dum. Men...

 

For tiden har jeg (i tillegg til canonutstyret da)

Oly E-p1 og Panasonic GH1.

Av glass har jeg, Oly14-42, Pana20mm, Pana14-140mm, Oly50mm2. Alle disse leverer ganske bra.

Blir imponert av GH1 og mulighetene.

 

Pana 14-140m er en linse som dekker utrolig mye, og leverer ganske bra. Det perfekte reiseobjektiet på mange måter.

Problemet er at den er for stor. Den er for stor. Følelsen den gir er at jeg like godt kunne hatt vanlig cropspeilrefleks.

 

Kommer tilbake med meninger når jeg har fått testet de litt mer mot hverandre.

Lenke til kommentar

Det primære problemet med et feriekamera, er at det da man oftest kommer opp i situasjoner hvor man trenger noe mer ISO enn 400 - f.eks koselige middager på kvelden i sterinslys.

 

I de situasjonene du kan bruke ISO 100-200, så er LX3 et vel så godt valg.

Det var en god tanke. Noen søk rundt på flickr indikerer at ISO800 med en passe dose velvilje* er brukbart på LX-3, mens GF-1 gir bedre resultater enn dette på ISO1600. ISO400 og 800 ser ut til å være nivåer jeg kunne være komfortabel med uten å tenke meg noe særlig om på hhv LX-3 og GF-1.

 

Et nytt søk i Aperture tilsier at under 4% av bildene mine er tatt på ISO 1600 eller over, og det selv om jeg synes kameraet mitt gjør det rimelig godt på såpass høye nivåer. Lett valg! 4000kr spart, jeg skylder deg en øl Tom!

 

*Jeg er ikke støyallergiker.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Synes da LX3 ser helt fin ut på ISO 400 - og ISO 800-støyen er da ikke ille?

Er enig at ISO 400 er fullt ut brukbart. Jeg synes det blir for litt mye støy på ISO 800 for min del. Men den er nok ikke verre en at en runde med Noise Ninja strammer det bra opp. ISO 1600 var ikke bra, men det er mulig at det kan brukes i en s/h konvertering.

Lenke til kommentar

Teori: akseptabelt ISO-nivå i praksis = 1-2 trinn høyere enn det man leser seg frem til på tester. Støy bryr man seg mindre om dersom innholdet på bildene er bra, og slike eksempelbilder pleier jo sjelden å være særlig fascinerende. ISO400 eller lavere bør nok uansett være hovedbruken på LX3, med 800 eller høyere der det virkelig trengs. Skal ikke være lett, men det er jo på den annen side greit at vi får noe igjen for å dra på store hus og sekker fulle av optikk.

Lenke til kommentar

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCG2/DMCG2A.HTM

 

Test av Panasonic G2. Kanskje ikkje det store spranget framover?

 

Sjekka meir om Samsung NX10, og er meir positiv, ifølge dpreview ganske nær Panasonic GH1 i bildekvalitet.

 

Testen tyder ellers på at G2 og NX10 og GF1 og E-P1 har kvar sine knep med støyreduksjon, ingen ser heilt vellykka ut. Men det som ser tvilsomt ut i teorien kan kanskje vera bra opp til ISO 800 i utskrift.

Lenke til kommentar

... men ~8000 for nestenkompakt virker litt friskt.

Siba skal visstnok kun ta 6995,- for den men de har ingen på lager :(

Du har vell kjøpt til 6499kr. hos JP Byporten? Synd de ikke har dette tilbudet online :(

 

Jeg prøver å danne litt is i magen og vente, vente og vente :p

Noe jeg også må gjøre for å få tatt MC-lappen icon2.gif

 

Skal se hvordan Sigma SD-15 kommer ut i tester før noe blir innkjøpt

 

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Jaja, da står valget mellom:

Olympus Zuiko Digital ED 9-18mm F4.0-5.6

og

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC Four Third

 

Noen innspill?

 

 

Edit: leif

Jeg hadde gått for Olympus, litt mer vidvinkel og et trivelig objektiv.

 

 

Da blir det nok det. Noen som vet om det er mulig å teste glass hos fotovideo inne i oslo?

Lenke til kommentar

Da blir det nok det. Noen som vet om det er mulig å teste glass hos fotovideo inne i oslo?

Jeg har fått prøve før; ikke det at jeg ble noe klokere av den grunn. Det har nok med at lyset i butikken er meget dårlig slik at det blir vanskelig å mene noe som helst fornuftig.

Lenke til kommentar

Nå er det mulig å laste ned Olympus Viewer 2. Programmet som erstatter Olympus Master 2.

 

Noen som vet hvorfor alle pogrammene (Master,Studio, Viewer) har 2 på slutten?

 

Virker ryddigere og raskere enn Master 2. Jeg tror vi stryker raskere ... Men bortstt fra det, så virker programmet som en klar forbedring.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nå er det mulig å laste ned Olympus Viewer 2. Programmet som erstatter Olympus Master 2.

 

Noen som vet hvorfor alle pogrammene (Master,Studio, Viewer) har 2 på slutten?

 

Virker ryddigere og raskere enn Master 2. Jeg tror vi stryker raskere ... Men bortstt fra det, så virker programmet som en klar forbedring.

 

 

Er litt usikker på hvilken av dem, men ihvertfall en av dem lar deg styre kameraet når det er koblet til en PC :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...