Gå til innhold

Spm om kjøleblokk


Anbefalte innlegg

Hei,jeg har laget meg en kjøleblokk i kobber.Jeg har fått cnc frest ut spor i nedre og ovre delen av blokka med en maskin som kostet ganske mange millioner :D Den skulle vist vere rimeli nøyatig ja.Men det er flere ting jeg lurer på.På vanlige kjølere(luft)er det et spor under blokk der hvor man fester den til prosessoren(dårli forklart).Det hadde jeg ikke tenkt på når jeg laget blokka mi.Tror dere den kommer i konflikt med socketen eller?Jeg lurer også på hvordan jeg skal samenføye de to delene i blokka,lodde eller?Jeg skal kjøpe en maxxperf radiator og en eller annen pumpe.Har dere noe forslag til hvordan jeg skal lage cpu/gpu blokker og hdd og ellers andre tips.

 

¨Mvh Odd Arve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På vanlige kjølere(luft)er det et spor under blokk der hvor man fester den til prosessoren(dårli forklart).Det hadde jeg ikke tenkt på når jeg laget blokka mi.Tror dere den kommer i konflikt med socketen eller?Jeg lurer også på hvordan jeg skal samenføye de to delene i blokka,lodde eller?Jeg skal kjøpe en maxxperf radiator og en eller annen pumpe.Har dere noe forslag til hvordan jeg skal lage cpu/gpu blokker og hdd og ellers andre tips.

 

¨Mvh Odd Arve

 

Sporet du mener, er nok avfresinga for CPU-sokkelen. Det er ikke sikkert du behøver et slikt spor, for det er avhengig av størrelsen på blokka di. Om denne er ca 50x50mm i firkant, behøver du ikke engste deg. Det eneste du da må passe på, er å plassere blokka overrett med selve prosessoren. Da tar jeg for gitt at du har en AMD-prosessor.

 

Er blokka derimot større enn 50x50, må du passe på! Om den er så stor at den rager over selve prosessorsokkelen så MÅ du frese vekk ca 2mm i det området som blir liggende over prosessorsokkelen. Ellers går det garantert galt! Ligger ikke blokka skikkelig an mot CPU-kjerna, så smeller det i løpet av et par-tre sekunder!

 

For sammenføyning av de to delene er det enklest å lodde disse sammen. Men vær klar over at dette krever utrolig mye mer varme enn fra en vanlig loddebolt, og er ikke noe du fikser på kjøkkenbenken!

Ta helst kontakt med verkstedet som lagde blokka for deg, og spør om de kan hjelpe deg. Antagelig har de proffer der som vet hvordan de skal gjøre dette. Og er du riktig heldig, så kanskje de attpåtil sølvlodder delene!

Da får du en blokk med optimal varmeoverføring mellom de to delene.

Lenke til kommentar

Hehe,jeg går på skole mekaniske fag så jeg har litt peiling.Jeg skal ivertfall klare å sølvlodde delene sammen tenker jeg.Jeg har tenkt å bruke en svær bilradiator(mercedes benz).Tror dere det funker.I så fall hvilken pumpe funker tror dere.En på webzoo?Underdelen av blokka er forresten frest slik at det er 0.5 mm før det går igjennom.Slik at varmen fort kommer i kontakt med vannet.Tenker dette blir bra jeg.

Noen som har forslag til hvordan jeg lager gpu,chipsett blokker.Har tilgang på fres og diverse utstyr.

 

Ps Takk for svar

Lenke til kommentar

Ok, Odd Arve, da klarer du nok den biffen greit sjøl! Bare pass på at flatene er rene og plane.

 

Men 0,5mm var jo i tynneste laget da! Erfaringsmessig gir en noe tykkere bunn bedre resultater. 2 til 4mm ansees for å være det "riktige", i den forstand som at det gir en bedre varmespredning.

Men blokka di funker nok sikkert fint allikevel.

 

Men en svær bilradiator er vel kanskje litt overkill? Det vil nok helt sikkert funke, om du har plass til et slikt beist!

Du kan gjerne bruke en av pumpene på webzoo, en pumpe som presterer mellom 500 og 100ltr/t bør holde.

Samtidig kan det muligens være fordelaktig med en noe større pumpe, for å få skikkelig flow gjennom radiatoren.

Bare pass på at du får luftet systemet godt, slik at du ikke får stående luftlommer i noe sted.

 

Mere vanlig er det jo å bruke registeret fra et bilvarmeapparat, som forsynes med en passende stillegående vifte. Det holder i massevis, og tar mye mindre plass!

Lenke til kommentar
Om den er så stor at den rager over selve prosessorsokkelen så MÅ du frese vekk ca 2mm i det området som blir liggende over prosessorsokkelen. !

 

Tja, du kan løse det den motsatte veien. Bare å fjerne litt av sokkelen :) For mange som lager vannblokk selv vil det være en enklere løsning. men klart, får du det cnc maskinert så er det jo like enkelt å lage spor i blokka.

Lenke til kommentar

Blir det stor forskjell det der med tykkelsen på kanalen i undersiden på blokka da eller er det minimalt?Forresten tror dere at det funker med en Aquabee UP 2000 pumpe ?En ting til hvilke slanger burde jeg velge pvc,silikon eller tygon og tykkelsen.Kanalene i blokka er 1cm brede.Jeg skal prøve å få lagt ut bilde av delene så fort som mulig.

Lenke til kommentar

[quote name="Anders Leipsland

Tja' date=' du kan løse det den motsatte veien. Bare å fjerne litt av sokkelen :) For mange som lager vannblokk selv vil det være en enklere løsning. men klart, får du det cnc maskinert så er det jo like enkelt å lage spor i blokka.[/quote]

 

Njaaa, vet ikke riktig om jeg ville valgt en slik løsning? For du må fjerne minst 1,3mm av plasten, og da kan man jo risikere at opplagringen for låsearmen svekkes så mye at den kanskje ryker? Har akkurat sjekket en socket A, og der er det ikke mye som kan fjernes før det går hull ned til akslingen!

I alle fall må det bli en nødløsning, om man ikke kan komme rundt problemet på annen måte!

Lenke til kommentar
Blir det stor forskjell det der med tykkelsen på kanalen i undersiden på blokka da eller er det minimalt?Forresten tror dere at det funker med en Aquabee UP 2000 pumpe ?En ting til hvilke slanger burde jeg velge pvc,silikon eller tygon og tykkelsen.Kanalene i blokka er 1cm brede.Jeg skal prøve å få lagt ut bilde av delene så fort som mulig.

 

Neida, forskjellen er marginal. 2-3grader kanskje? Mer tror jeg ikke det er snakk om!

 

En AquaBee2000 bør være mer enn stor nok.

Du bør holde deg unna PVC-slanger, da disse med tiden blir stive og umedgjørlige. De har også en lei tendens til å "sette" seg på nipler og tilkoblinger, noe som i verste fall kan gi lekkasje.

Silikon- / tygonslanger er absolutt å foretrekke, men er dessverre noe dyrere i innkjøp.

Dimensjonen på slangene er avhegig av hvor lange strekk det er snakk om.

En slik radiator som du snakker om, må nødvendigvis plasseres et lite stykke unna kabinettet, (kanskje utenfor veggen også?), så du bør bruke 1/2" slanger i ditt tilfelle, for å redusere strømningsmotstanden i systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...