Gå til innhold

Spm om kjøleblokk


Anbefalte innlegg

hmm.. synes at det er meget lite oppfinnsomhet innen design av kjøleblokker jeg.. neste blokk jeg lager skal være et "hybrid" av en low profile kjøleribbe, og standard vannblokk...

 

dere kan tenke dere at overflaten som burde være størst, er jo like over coren, og hva hadde vel ikke vært bedre en å ha en 5-6 kobberfinner til å hjelpe til med varmeoverføringen like over coren?

 

Med kaldt vann som siler over finnene og videre ut i blokka, hadde etter eget hode ført til meget god varme overføring...

 

man må nok da desverre ha stor innvendig diameter på kanalene, men dette er nok ikke noe problem siden så mye av varmen vil bli fjernet med en gang av finnene..

 

vil tro dette er et konsept som vil virke temmelig bra jeg.. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"U aint seen nothing yet", el_diablo_21!

Du kan nok ikke ha lest så veldig mye om vannblokker og design?

 

Det finnes en "million" forskjellige utgaver, løsninger, tanker og synspunkter omkring temaet.

 

Og ikke for å drepe optimismen din, men designet du tenker på er for lengst prøvet, i "ørten" varianter også!

 

Men prøv gjerne for det! :)

Lenke til kommentar

Etter min mening så synes jeg nesten det blir brukt for mye energi på vannblokkdesign. Sats heller på et godt radiatordesign. Her har utviklingen omtrent stått stille de siste 50 år :roll:

Akkurat det kan jo tyde på at det kanskje ikke er så mye og hente. (selv om jeg liker å tro noe annet) Men en god oppskrift er størrelse. Men størrelse betyr plasseringsproblemer. Men det er jo her produsentene må skjerpe seg, og lage mange forskjellige typer. f.eks store, men tynne radiatorer. Skjær ut sidepanel, og smekk den inn der :yes:

Nå er det selvfølgelig mulig og spesialbestille radiatorer, men det koster jo flesk.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten enig med deg Arctic, men bare nesten. For det viser seg jo nå og da at det dukker opp forbedringer, og det kan jo være greit å ta med seg?

Og var det ikke senest i går at jeg leste en artikkel om en ny blokk fra Cuplex da, som attpåtil viste seg bedre enn "kongen" sjøl; Magnum 478?

 

Så det går jo fremover, om enn smått. Men om det vil dukke opp et revolusjonerende design i fremtiden som grisebanker dagens løsninger, ja det tviler jeg på!

 

Det "meste" er vel gjort innen radiatordesign også, generelt sett. Men nettopp som du sier; Det er her produsentene kanskje bør skjerpe seg, og kanskje i større grad ta for de forskjellige kabinettene ( i det minste de mest populære?), og prøve å skreddersy radiatorer for disse.

 

Foe én ting er i alle fall sikkert; Det er radiatoren som til syvende og sist avgjør temperaturen i et normalt vannkjølingssystem!

 

Og ettersom jeg alltid har hatt en innbitt oppfatning av at absolutt alt skal integreres i kabinettet, (kan ikke forsone meg med digre tanker og ditto radiatorer på utsiden av kabinettet), så er jeg nok mer på jakt etter den "perfekte" radiator i så henseende!

 

Har endatil forsøkt å skreddersy radiatorer ut fra avdankede bilradiatorer, men bare med et måtelig resultat. Så jeg speider fortsatt mer etter radiatorer enn kjøleblokker!

Lenke til kommentar
Hvordan i alle dager legger jeg ut bilden av blokka?
Forumet her støtter ikke lagring av bilder eller andre brukerfiler. Du må finne en plass å laste de opp til først. (en egen server, yahoo- shared pictures, foto på VG, www.foto.no eller andre plasser.) Deretter poster du linken til bildet i forumet med noen rammer rundt.

 

Eksempel:

[img=http://www.hardware.no/img/logo.gif]

Blir seende slik ut:

logo.gif

Lenke til kommentar
Hvordan i alle dager legger jeg ut bilden av blokka?

 

LOL!

Jeg sitter med akkurat samme problem, og har gjort det en good stund! Mildt sagt.

Såvidt jeg forstår, så må bildet / bildene ligge tilgjengelig på en eller annen server, som det kan linkes til.

Antagelig må du ha en hjemmeside som du legger bildene ut på først, for deretter å linke til den? Jeg tror i alle fall at det er slik.

 

Nå kan det godt hende at jeg tar gruelig feil, men da får jeg heller ta kjeft for dette!

Det skal jeg nok tåle! :D

Lenke til kommentar
Sats heller på et godt radiatordesign. Her har utviklingen omtrent stått stille de siste 50 år

 

Et problem her er at vannkjøling er et lite nisjemarked. Det er derfor ikke bare å pøse ut penger i å lage den perfekte radiator for vannkjøling. Det blir rett og slett ikke økonomisk lønnsomt. Av den grunnen må vi nøye oss med radiatorer som er lagd for andre formål enn overklokking av PCer, og da er jo selvsagt varmeregistre fra biler veldig interesante :) Og her hadde det kanskje vært mulig å fått en bedre oversikt over hvilke merker, modeller og årsnumre som har de beste radiatorene.

 

En annen grunn til at folk fokuserer på vannblokk design er at ingen privatperson kan lage radiatorer (vel vi kan, men hvor effektive blir de?). Å lage en vannblokk derimot har mange flere utstyr til :)

 

Og når det gjelder publisering av bilder så gir de fleste ISPer (som Telenor, Nextgentel, UPC, Bluecom osv) deg hjemmesideplass. Disse serverne er som regel bedre enn de jalla gratisgreiene. Mangel på webplass er ingen grunn til ikke å publisere bilder! Dersom dere ikke klare å finne noe (eller orker å prøve å finne) så kan selvsagt jeg hoste dem for dere. Da er det bare å sende meg bildene via ICQ (46497999), IRC (#hw.no @ undernet) eller email ( [email protected] ) så legger jeg dem ut så fort som mulig :)

Lenke til kommentar

Ikke misforstå ;) Jeg mener ikke man skal slutte og utvikle vannblokker! Men fokusen på ny og "effektiv" konstruksjon er enorm, og denne hypen drar jalla produsenter stor nytte av. Og spesielt når det ikke finnes noe folkelig fasitsvar på hvordan en optimal konstuksjon er. Som Anders sier, så kan nemmelig alle lage en vannblokk. Det står 1000'vis av avanserte CNC maskiner rundt om i verden, og derfor flommer markedet over med masse vannblokker. Mange av de er ræva, og noen direkte farlige. Mye av problemet er at mange blir lurt av lekkert design, og pene ord fra produsent.

Lenke til kommentar
....radiatordesign. Her har utviklingen omtrent stått stille de siste 50 år :roll:

Akkurat det kan jo tyde på at det kanskje ikke er så mye og hente. (selv om jeg liker å tro noe annet)

Hmmm uenig i dette, det er kostbar utvikling(PDF) på gang som først og fremst bunner ut i uprøvde materialløsninger til kjøling av elektronikk i satelitter(PDF). Men dette er foreløpig på et stadium der konsumermarkeder ligger årevis frem i tid. Heldigvis har det nær fremtid i bilkonstruksjon, der masseproduksjon har en misjon: minske produksjonskostnader. Utfordingene består bl.a i trykket som kreves for å presse kjølemedium gjennom matrisen. "High conductivity carbon-carbon facesheets can enable radiator panels to dissipate more heat thereby reducing (and in some design scenarios actually eliminating) the number of required heat pipes"

 

En tenkt mulig løsning er å benytte denne teknologien til å la selve kabinettet fungere som radiator - Carbonmatrise-kabinett! Høres dyrt ut... :roll:

 

 

Den som lever får se...

Lenke til kommentar
....radiatordesign. Her har utviklingen omtrent stått stille de siste 50 år :roll:

Akkurat det kan jo tyde på at det kanskje ikke er så mye og hente. (selv om jeg liker å tro noe annet)

Hmmm uenig i dette, det er kostbar utvikling(PDF) på gang som først og fremst bunner ut i uprøvde materialløsninger til kjøling av elektronikk i satelitter(PDF). Men dette er foreløpig på et stadium der konsumermarkeder ligger årevis frem i tid. Heldigvis har det nær fremtid i bilkonstruksjon, der masseproduksjon har en misjon: minske produksjonskostnader. Utfordingene består bl.a i trykket som kreves for å presse kjølemedium gjennom matrisen. "High conductivity carbon-carbon facesheets can enable radiator panels to dissipate more heat thereby reducing (and in some design scenarios actually eliminating) the number of required heat pipes"

 

En tenkt mulig løsning er å benytte denne teknologien til å la selve kabinettet fungere som radiator - Carbonmatrise-kabinett! Høres dyrt ut... :roll:

 

 

Den som lever får se...

 

Ikke for å kvervulere, men hva var du egentlig ikke enig i?

Lenke til kommentar

Jeg er uenig, Artic.....i ditt utsagn om at radiatordesignen hadde stått stille i de siste 50år. :shrug:

Utviklingen har ikke fått noe paradigmeskifte, men vært under stadig fremskritt - ikke minst med tilgjengelig prosessorkraft som trengs til simulering av flow.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig, Artic.....i ditt utsagn om at radiatordesignen hadde stått stille i de siste 50år. :shrug:

Utviklingen har ikke fått noe paradigmeskifte, men vært under stadig fremskritt  - ikke minst med tilgjengelig prosessorkraft som trengs til simulering av flow.

 

Jeg sa den omtrent har stått stille de siste 50 år. Jeg antydet dog at det kanskje var noe og hente de neste 50 år?

At de driver og utvikler saker og ting til romfart er jo kjempefint, og det har de gjort lenge. Men egentlig en avsporing i denne sammenheng. Ta og hent radiatoren fra en 50 år gammel bil, og sett den ved siden av radiatoren fra en splitter ny bil. Hvilken grunnleggene forskjeller finner du i konstruksjonen her? Svar: Ingenting. Det var bare det jeg skulle fram til. Den tradisjonelle konstruksjonen blir fortsatt brukt i dag. Og det sier jo litt.

At utviklingen på 50 år har vært under fremskritt er jo helt åpenbart, men som sagt, det har ikke jeg nektet for.

 

Peace.

Lenke til kommentar

Det var snakk om karbonkjøler her en gang, men det strandet da det var for porøst? rett meg viss jeg husker feil :)

 

Hva med og implantere en karbonkjærne rundt en kobber/sølvblokk? Mange alukjølere har jo kobberkjærne. Viss det da ikke går med ren karbonblokk :p Ser ikke det helt for meg. Blir vel fort hull i den viss det er for sterkt vanntrykk :D

 

Sikkert mange som har tenkt på det før, men jeg har ikke fått med meg et bra svar :shrug:

Lenke til kommentar

Arctic

Jeg sa den omtrent har stått stille de siste 50 år. Jeg antydet dog at det kanskje var noe og hente de neste 50 år?

Det tror jeg at jeg bare kanskje circa omtrentilg muligens er uenig i, men bare kanskje, bare...tror jeg - vanskelig å være uenig i utsagnet. Derimot dette poenget/utsagnet/eksemplet synes jeg var godt:

Ta og hent radiatoren fra en 50 år gammel bil, og sett den ved siden av radiatoren fra en splitter ny bil. Hvilken grunnleggene forskjeller finner du i konstruksjonen her? Svar: Ingenting. Det var bare det jeg skulle fram til.

Det er jeg enig med deg i - noe varmt går inn, blir kjølt, kommer ut kaldere. MEN: synes du radiatorene på linken ligner det indre i en bilradiator? Dette kommer nemlig i bilen din etterhvert.

Heller ikke noe omskrivning av de termodynamiske lover forventer jeg skal skje - hverken i løpet av 50 år eller neste tusen år. Derfor mener jeg detaljert simulering på dagens nivå,noe som 50 år siden (ja bare 15-20 år siden)var utenkelig, kvalifiserer som store fremskritt. Dette gjør at det som før skyldes "flaks", i dag kan dokumenteres med simuleringer. Tross dette er hele fluidfagfeltet er preget empiriske forsøk - vi blir bare ikke kvitt vindtunneller pga kompleksiteten og manglende skalerbarhet. Derfor er prøving og feiling (= erfaring) en viktig del av iallefall vårt scope av kjøleblokkdesign (Topic :woot: ).

 

At de driver og utvikler saker og ting til romfart er jo kjempefint, og det har de gjort lenge. Men egentlig en avsporing i denne sammenheng.

Jeg synes ikke det - behøver sikkert ikke dra eksponensialfunksjonen som beskriver antall produkter du har rundt deg i dagliglivet ditt som har opphav i bl.a romfart? Et av poengene i innlegget mitt var å vise noe man kan forvente seg fremover i direkte sammenheng med ditt utspill om utvikling på området. Dessuten er det for min del avsporinger som trigger nye løsninger og inspirerer til nye ideer og bruksområder av teknologi :wink: Og utviklingen på dette området drives jo for tiden fremover av andre områder som kjemi og materialkunnskap.

 

At utviklingen på 50 år har vært under fremskritt er jo helt åpenbart, men som sagt, det har ikke jeg nektet for.

Vi er enige utfra et forbrukerståsted - som sikkert er det viktigste - men dette er jo en interessant diskusjon?

Sum:

Bilradiator lik i dag som for 50 år siden: enig

Fremskritt innen radiatordesign omtrent stått stille i 50 år: uenig

 

Peace man

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...