Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Dette skjer ca femti ganger hver dag:

 

Kunde kommer inn og ser forvirret ut

 

Jeg går bort til kunde og spør en eller annen variant av lurer du på noe/ kan jeg hjelpe deg med noe

 

Kunde nesten uten unntak, nei takk du, jeg bare ser

 

ca ett sekund senere, kunde fortsetter på sin egen setning om at han/hun ikke trenger hjelp med og stille ett spørsmål om noe han/hun trenger hjelp med.

 

 

HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA.

Kanskje serviceyrket ikke passer helt for deg?  :confused:

Lenke til kommentar

 

Dette skjer ca femti ganger hver dag:

 

Kunde kommer inn og ser forvirret ut

 

Jeg går bort til kunde og spør en eller annen variant av lurer du på noe/ kan jeg hjelpe deg med noe

 

Kunde nesten uten unntak, nei takk du, jeg bare ser

 

ca ett sekund senere, kunde fortsetter på sin egen setning om at han/hun ikke trenger hjelp med og stille ett spørsmål om noe han/hun trenger hjelp med.

 

 

HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA.

Kanskje serviceyrket ikke passer helt for deg?  :confused:

 

Hvorfor ikke? Trives godt i yrket mitt jeg, jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er livredd for og si ja til hjelp når de likevell skal spørre etter den to sekunder senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg skjønner frustrasjonen din hvis 50 kunder om dagen bruker bokstavelig sett to sekunder fra de sier de ikke trenger hjelp til de ber deg om hjelp. På samme måte ble jeg frustrert en stund da jeg fant ut at 85-90% av kundene mine åpner en samtale med meg med nøyaktig akkurat det samme spørsmålet: "Mye å gjøre i dag, eller?", men jeg har lært meg å leve med det etterhvert.

 

Det var bare at du skrek det ut at det kunne virke som om du kanskje hadde fått nok og var litt i overkant lei av dette. Kanskje jeg bare missforstod deg.

Lenke til kommentar

mange liker vel kikke litt selv før dem spør om hjelp

Og det er helt greit, også helt greit om de ikke vil ha hjelp i det hele tatt. Det jeg ikke skjønner er de (ganske mange) tilfellene der setningen , nei takk, bare ser, smelter over i spørsmål om hjelp. Den vanligste er jo, nei takk, bare ser, men nå når jeg har deg her, jeg skulle hatt hjelp med...

 

Er bare en filleting, og jeg lar på ingen måte dette gå ut over kunden. 

Lenke til kommentar

 

HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA.

Fordi de ikke er forberedte og svarer på autopilot (mens tankene sykler). Jeg gjør dette flere ganger, fordi spørsmålet avbryter tankene mine, jeg har ikke en bevisst plan om å spør etter hjelp og svarer derfor automatisk. Etter et sekund tenker jeg, faen heller, jeg skulle kanskje hatt litt hjelp. Jeg kunne kanskje klart meg selv, men siden den ansatte kan sortementet så blir det lettere å finne det jeg skal ha, f.eks. hvis jeg ikke helt er sikker på hva jeg skal ha.

Enig. Sjøl blir jeg oftere sur enn glad når en ansatt maser om jeg trenger hjelp med en gang jeg kommer inn i en butikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser folk henger seg opp i at jeg skrev den setningen med store bokstaver, er mye nyanser som forsvinner når en legger ut en sak sånn som dette, og det er flere ting som dermed blir feiltolket. 

 

Kunder er drittsekker og selgere er rasshøl, kommer helt ann på hvilken side en står på :)

Lenke til kommentar

 

 

HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA.

Fordi de ikke er forberedte og svarer på autopilot (mens tankene sykler). Jeg gjør dette flere ganger, fordi spørsmålet avbryter tankene mine, jeg har ikke en bevisst plan om å spør etter hjelp og svarer derfor automatisk. Etter et sekund tenker jeg, faen heller, jeg skulle kanskje hatt litt hjelp. Jeg kunne kanskje klart meg selv, men siden den ansatte kan sortementet så blir det lettere å finne det jeg skal ha, f.eks. hvis jeg ikke helt er sikker på hva jeg skal ha.

Enig. Sjøl blir jeg oftere sur enn glad når en ansatt maser om jeg trenger hjelp med en gang jeg kommer inn i en butikk.

 

Som jeg skrev over her, er mye nyanser som forsvinner. De tilfellene jeg mener er når det er helt tydelig at de kommer til butikken for hjelp, men likevell svarer at de ikke skal ha den, for så og spørre etter den i neste sekund. Og jeg har lært meg at å være "super på" overfor kundene sjelden hjelper. Lar de som regel ta en runde før jeg spør om de trenger noe.

Lenke til kommentar

En ting jeg synes er ubehagelig er når et par kunder krangler foran deg, enten det er kone/mann eller datter/mor. Enkelte folk har virkelig ikke hemninger i offentligheten. :p

 

 

Ser folk henger seg opp i at jeg skrev den setningen med store bokstaver, er mye nyanser som forsvinner når en legger ut en sak sånn som dette, og det er flere ting som dermed blir feiltolket. 

 

Kunder er drittsekker og selgere er rasshøl, kommer helt ann på hvilken side en står på :)

Tolket det egentlig ikke som at du hatet på kundene dine (men kan ikke snakke for de andre). Man må jo få lov til å bli litt irritert på visse ting, det som betyr noe er hvordan man håndterer det og om man har forståelse for at visse ting har en logisk forklaring.

 

"All caps" kan se ut som "rage", men mange bruker dette for å legge trykk på noe de gjerne finner komisk og plagsomt samtidig.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Enig. Sjøl blir jeg oftere sur enn glad når en ansatt maser om jeg trenger hjelp med en gang jeg kommer inn i en butikk.

Noen blir sure fordi man spør om de trenger hjelp for raskt (eller fordi man spør i det hele tatt), mens andre blir sure fordi man venter for lenge med å spørre om de trenger hjelp. Så hva skal man gjøre da?

 

Forskjellen er at de som blir spurt "for raskt" ikke viser det så tydelig, mens de som synes de må vente for lenge slenger noe frekt mot betjeningen i det de går ut av butikken. Det smarte er derfor å spørre kundene nesten med en gang de har kommet inn i butikken, og det har nok de fleste i serviceyrket forstått.

 

Mange kunder er rare dyr som ikke forstår sammenhengen, og blir sure for de minste ting :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...