Gå til innhold

Tråden om Adobe After Effects og Premiere Pro (Spørsmål stilles her!)


Anbefalte innlegg

H.264 skal alltid være det siste du eksporterer til. Aldri bruk det som et redigeringsformat. Da burde du heller lese deg opp på Apple ProRes-formatene. De er godt egnet for formatering.

 

EDIT: Grunnen er at H.264 ikke er lossless, og gjør det relativt uskarpt og gir deg blasse farger.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt feil. Helt fullstendig feil.

 

Hvis du skal påstå at H.264 gjør footaget uskarpt og blasse farger får du bevise det med eget arbeid.

Og gjør du det, skal jeg gjerne komme med eget arbeid i mot, i samme format så skal jeg gi deg kvalitet og skarphet jeg.

 

Rendrer alltid ut i H.264 i 30mbps, og side ved side med lossless og H.264 er det ikke mulig å se forskjell på en vanlig kalibrert skjerm.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

h.264 virker greit om det ikke er alt for tungt for maskinen å jobbe med det i etterkant.

 

Coffey: hvilken størrelse snakker vi på filene med Apple ProRes-formatene? Samme størrelsesorden som ukomprimert avi? Dette er i såfall alt for store filer, da jeg har begrenset lagringskapasitet tilgjengelig for det aktuelle prosjektet.

Lenke til kommentar

Nei, de gir deg betydelige mye mindre filstørrelser, men fortsatt litt høyere enn H.264.

 

Helt feil. Helt fullstendig feil.

 

Hvis du skal påstå at H.264 gjør footaget uskarpt og blasse farger får du bevise det med eget arbeid.

Det er jo ganske så annerkjent at H.264 har et gamma-problem. Det er bare å se på sortnivåene, det. Du kan jo prøve å rendre ut et klipp i H.264 og AVI eller Quicktime Animation, og se forskjellen.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

H.264 er brukt til å laste opp til web eller sendes som preview. H.264 er et komprimeringskodeks og burde ikke brukes til videre klipp. Da er Prores 422 eller Avid's DnxHD 36 som du kan få gratis til både Windows og Macintosh et bedre alternativ.

 

Gamma og colorshift er tydelig på H.264 videoer som lastes opp til Vimeo, derfor blir X.264 mer populært som webalternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Den var god? GoPro Hero 3 Black Edition kan filme i 4K den, dog da bare med 15 bilder i sekundet.

 

TheXboxFreek: både å redigere og eksportere 4K er ingen problem, så lenge du har maskinvare som takler det. Og som Solid Snail sier, så lenge du ikke har en skjerm eller prosjektor som støtter 4K er det egentlig ingen poeng, da er det like greit å eksportere 1080p istedet.

Lenke til kommentar

Den var god? GoPro Hero 3 Black Edition kan filme i 4K den, dog da bare med 15 bilder i sekundet.

 

TheXboxFreek: både å redigere og eksportere 4K er ingen problem, så lenge du har maskinvare som takler det. Og som Solid Snail sier, så lenge du ikke har en skjerm eller prosjektor som støtter 4K er det egentlig ingen poeng, da er det like greit å eksportere 1080p istedet.

 

 

Trodde han spøkte og håper fortsatt det var en spøk. Selvfølgelig er jeg klar over at den kan filme 4k, jeg har det jo selv :nei2:

Grunnen til at jeg trodde han spøkte var fordi det gir ingen mening å filme 4k med 15fps. Da må man interpolere frames og dette gir ikke gode resultater så det kan ikke brukes i en profesjonell setting.

 

Siden 4k utstyr er ekstremt dyrt, tviler jeg på at dette var footage som i det hele tatt skulle sees i 4k også.

 

Når han da nevnte gopro som skraper bunnen for å klare å dytte ut 4k i 15fps, trodde jeg naturligvis han spøkte. Rarere enn at jeg så på det som en spøk er at du tok det seriøst, siden 4k på gopro er såpass ubrukelig som det er og derfor ikke kan brukes til mye annet enn å skryte opp specsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, jeg vet ikke om jeg ville kalt det ubrukelig.

15fps er ubrukelig unntagen hvis du skal emulere stum film. "4K" er bare tull hvis det ikke er ekte 4K.

Du får bedre kvalitet med å filme i HD 24fps eller 30fps og så eventuelt opp-konvertere det til 4K på et senere tidspunkt.

GoPro's "4K" er bare skryte 4K, absolutt null grunn til å bruke det for annet enn foto.

 

Det var derfor noen av oss "ler litt" når noen vil filme i "4K" med GoPro for å legge det ut på YouTube, som heller ikke leverer ordentlig 4K.

 

Hadde posteren derimot filmet med RED Epic, Scarlet eller RedOne (eller Sony F65) så hadde diskusjonen vært en annen.

For øyeblikket er de de eneste kameraene som er tilgjengelig i "butikken" som kan levere ekte 4K, men det forandrer seg fort på nyåret (for dem som har mye penger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...