Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?


Anbefalte innlegg

Men... hva er rådet nå som prisforskjellen er på hele 3200kr ifølge prisguiden? Er 50D verdt prisforskjellen, eller skal jeg fortsette å tenke "kjøp 40D isteden"?

Da blir det verre. Du må nesten sammenligne de to (se sammenligningen som er på denne siden). Og så må du se om det er noen forskjeller som som er verdt masse penger. Det som frister for min del, er muligheten for å finjustere AF i forhold til objektiver, mer vettug liveview og bedre skjerm. Men om det er verdt 3 lapper; tja ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men om det er verdt 3 lapper; tja ...

 

Tom

 

Blir nok ikke noe kjøp før september tenker jeg. Håper det kommer et 60D da så de dumper 50D-prisen litt;) Er så merkelig at prisforskjellen har økt så mye, men tror mye av det har med finanskrisa å gjøre. Ser også at objektivene i statene har gått opp i pris, noe som har gitt et lite prishopp i norge også.

Lenke til kommentar

LiveView spørsmål: Denne regner jeg med er smart for min hang til macro-fotografering, og nå har jeg funnet i manualen "hvordan jeg aktiverer" den, og jeg lurer på om det ikke er greit alltid å ha den klar aktivert, og bare trykke på den smarte knappen ved siden av Meny knappen for å få den frem....det skulle vel ikke trekke noe ekstra batteri det å ha den klar alltid, uten å bruke den annet enn når man "må". (Tror det stod noe om at ladingen varer kortere når man alltid bruker den til fotografering)

RandiA

Lenke til kommentar
Det høres greit ut. Jeg tipper at det bare betyr at du slår den av og på med en av tastene. Istedet for gå via menyen.

Tom

 

Ja, for det blir jo tungvint og tidkrevende...men lurte på hvorfor de da ikke har bestemt at det bare skal være den knappen vis/ikke vis...

RandiA

Lenke til kommentar
Men... hva er rådet nå som prisforskjellen er på hele 3200kr ifølge prisguiden? Er 50D verdt prisforskjellen, eller skal jeg fortsette å tenke "kjøp 40D isteden"?

Da blir det verre. Du må nesten sammenligne de to (se sammenligningen som er på denne siden). Og så må du se om det er noen forskjeller som som er verdt masse penger. Det som frister for min del, er muligheten for å finjustere AF i forhold til objektiver, mer vettug liveview og bedre skjerm. Men om det er verdt 3 lapper; tja ...

 

Tom

 

Forskjellene i pris varierer mye dersom man tar seg tid og sjekker godt. F.eks fikk jeg mitt til ca 1000 kr under nettprisen hos Lefdal, dvs i butikken var prisen 1000 under den prisen Lefdal oppga på nettet, og det en pris som allerede var mye lavere enn hos andre.

 

Mulig at det var feilpriset i butikken, men gjett om jeg holdt kjeft og "knabbet" kjapt det siste eksemplaret de hadde på lager :!:

 

Det er mye rar prising rundtforbi, gjelder å følge med, og ofte hjelper det å sette butikkene opp mot hverandre. F.eks da jeg kjøpte min sigma 10-20 slo selgeren i en butikk av 800 ekstra fordi jeg sa at naboen solgte den litt billigere enn han. Når det gjelder objektiver føler jeg at de ofte har rimelig mye å gå på kontra f.eks kit.

 

Tor

Lenke til kommentar
LiveView spørsmål: Denne regner jeg med er smart for min hang til macro-fotografering, og nå har jeg funnet i manualen "hvordan jeg aktiverer" den, og jeg lurer på om det ikke er greit alltid å ha den klar aktivert, og bare trykke på den smarte knappen ved siden av Meny knappen for å få den frem....det skulle vel ikke trekke noe ekstra batteri det å ha den klar alltid, uten å bruke den annet enn når man "må". (Tror det stod noe om at ladingen varer kortere når man alltid bruker den til fotografering)

RandiA

 

Jeg har og aktivert den "saken", men knapt brukt den. Til mitt bruk er det liten reell nytte i liveview. Men for andre er den muligheten kanskje et "must"(?). Kjekk å ha om ikke annet :D Dog er skjermen helmaks med sin krystallklarhet.

 

Kan ikke tenke meg at den trekker noe strøm dersom den kun er aktivert til å kunne brukes, men ikke brukes.

 

Tor

Lenke til kommentar
Jeg har og aktivert den "saken", men knapt brukt den. Til mitt bruk er det liten reell nytte i liveview. Men for andre er den muligheten kanskje et "must"(?). Kjekk å ha om ikke annet :D Dog er skjermen helmaks med sin krystallklarhet.

Kan ikke tenke meg at den trekker noe strøm dersom den kun er aktivert til å kunne brukes, men ikke brukes.

Tor

Tror ikke jeg kommer til å bruke den mye, bare til ekstrem macro...og nå er jeg uvant med å bruke skjerm til fokusering, prøvde den på noen bilder, hmmmm...rart bildene ble ikke fokusert, vet ikke hva jeg gjorde feil jeg , som vanlig AV funksjon, med blender 7.1..trykket halvveis ned for å fokusere... :hmm: det var da lettere å fokusere i view-finder saken.

RandiA

Lenke til kommentar

Randi, tror ikke du fokuserer som normalt med Live View, men du må trykke inn en av knappene bak for å fokusere.

Er vel AF On knappen om jeg ikke husker feil, men som sagt er jeg noe usikker da jeg kun har sett det på reviews av kamera på Youtube osv.

 

Fant en video på tuben om hvordan man bruker autofokus under Live View på 50D

Bør vel oppklare det meste uten at jeg så igjennom hele ;)

 

Lenke til kommentar
(Noen som vet hvorfor det er to på-trinn på av/på bryteren, jeg skrur på begge trinnene jeg, og sensor-rens skjer visst både av og på... :!: )

Randi

 

Når du vrir bryteren forbi on vil du kunne ved å vri på hjulet bak kunne justere over/underekponering.

 

Edit:hvis du ikke vil ha sensor rens,kan den slåes av i c.fn,noe som kan være lurt hvis man vil ha en rask oppstart tid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, fin tråd denne...midt i blinken for meg. Man finner selvsagt "alt" i manualene...og de bør man jo lese, men veldig greit å kunne spørre her også, direkte når man treger det. Jeg bruker on knappen på "for fullt" jeg. :yes: Den LiveView videoen har jeg sett et par ganger nå, så jeg vet noe mer...men det er nok en trenings-sak det der å variere mellom de tre LiveView formene, flytte focus og låse det etc....men alt vil nok gå greit med øving føler jeg...det tar tid, og jeg er av den utålmodige typen....

RandiA

Lenke til kommentar
(Noen som vet hvorfor det er to på-trinn på av/på bryteren, jeg skrur på begge trinnene jeg, og sensor-rens skjer visst både av og på... :!: )

Randi

 

Når du vrir bryteren forbi on vil du kunne ved å vri på hjulet bak kunne justere over/underekponering.

 

Edit:hvis du ikke vil ha sensor rens,kan den slåes av i c.fn,noe som kan være lurt hvis man vil ha en rask oppstart tid.

 

Det er slett ikke nødvenig å slå av sensorrens får å få rask oppstartstid. Kameraet vil nemlig ved oppstart umiddelbart avbryte sensorrens dersom du trykker på en hvilken som helst knapp - for eksempel utløserknappen. Det er faktisk å anbefale å ha sensorrens påslått slik at støv på sensoren ristes av *før* det får "satt seg" - har støv først "satt seg" så må det nemlig gjerne våtrens til for å bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Jeg har og aktivert den "saken", men knapt brukt den. Til mitt bruk er det liten reell nytte i liveview. Men for andre er den muligheten kanskje et "must"(?). Kjekk å ha om ikke annet :D Dog er skjermen helmaks med sin krystallklarhet.

Kan ikke tenke meg at den trekker noe strøm dersom den kun er aktivert til å kunne brukes, men ikke brukes.

Tor

Tror ikke jeg kommer til å bruke den mye, bare til ekstrem macro...og nå er jeg uvant med å bruke skjerm til fokusering, prøvde den på noen bilder, hmmmm...rart bildene ble ikke fokusert, vet ikke hva jeg gjorde feil jeg , som vanlig AV funksjon, med blender 7.1..trykket halvveis ned for å fokusere... :hmm: det var da lettere å fokusere i view-finder saken.

RandiA

 

Til makro er vel den muligheten ypperlig? Særlig den hvor man kan fokusere på et valgt spot og forstørre og så finstille manuelt (det ble vel vist i den videoen og tror jeg).

 

Tor

Lenke til kommentar
Bra tråd.

 

Går selv å vurdere sterkt 50D fremfor 40D ved oppgradering neste mnd, håper prisen faller litt.

Noen som vet om 50D kommer som sommer tilbud om ikke så lenge ?

 

Lønner seg å tråle "alle" butikker på nettet hele tiden, ikke uvanlig kan det plutselig dukke opp en butikk som har en mye lavere pris i en liten periode. Hvorfor prisene er litt jojo-aktige er en sak, men i grunnen uviktig bare man finne den billigste.

 

De fleste tester viser at det finnes flere forskjeller mellom 40D og 50D enn de fleste tror. Et råd er og å sjekke diverse videoer på youtube hvor man viser huset og en god del dets funksjoner og egenskaper (noen viser og at det er mulig å filme, men hvordan de har gjort hva er en annen sak, for meg er ikke den muligheten noe jeg trakter etter, men tipper at fabrikken ved en firmawareoppgradering kunne latt den mulgheten tillegges, dvs hvis de ville, men det er en annen sak om de ønsker at man skal få den).

 

Tor

Lenke til kommentar
Ja, fin tråd denne...midt i blinken for meg. Man finner selvsagt "alt" i manualene...og de bør man jo lese, men veldig greit å kunne spørre her også, direkte når man treger det. Jeg bruker on knappen på "for fullt" jeg. :yes: Den LiveView videoen har jeg sett et par ganger nå, så jeg vet noe mer...men det er nok en trenings-sak det der å variere mellom de tre LiveView formene, flytte focus og låse det etc....men alt vil nok gå greit med øving føler jeg...det tar tid, og jeg er av den utålmodige typen....

RandiA

 

Når man ser alle mulighetene så undrer man seg om det egentlig er mulig å skape flere i neste generasjon hus. De er jo nesten "uendelige". Ikke vet jeg hva noen måtte savne av nyttige muligheter. Men særlig mye kan det ikke være.

 

Er litt den "utolmodige" utgaven jeg og, dvs jeg starter med en gang å bruke dingsene jeg har kjøpt, så sjekker jeg manualene etterhvert som jeg leter etter noe jeg ikke finner i en fart. Blir litt som mobiler, kjøper alltid de som "kan alt", men leser ikke manualene, bruker de jo bare til å ringe med, eller en melding, men kjekt å ha en stappet ny dings :D

 

Tross alt skal det jo bare brukes til noe man kjøpte det til, dvs ta bilder, og der er 50D fantastisk uten tvil..

 

Tor

Lenke til kommentar
Når man ser alle mulighetene så undrer man seg om det egentlig er mulig å skape flere i neste generasjon hus. De er jo nesten "uendelige". Ikke vet jeg hva noen måtte savne av nyttige muligheter. Men særlig mye kan det ikke være.

 

Jeg er enig i at 50D er et veldig bra kamera, og slik jeg ser det det 40D burde ha vært, muligens med unntak av oppløsningen hvor Canon gjerne kunne stoppet halvveis (12-13MP). Jeg har 30D og vurderte både 40D og 50D som oppgradering, men slo meg til ro med 30D en stund til. Og årsaken er at jeg ønsker meg flere muligheter.

 

Riktignok er det sikkert mye på 40D/50D jeg ikke bruker, men jeg synes det var tabbe av Canon å ikke inkludere video modus når både Nikon D90 og 5D Mk II har. Jeg trenger ikke noen perfekt video modus, selv en VGA-versjon ville gjort nytten.

 

Det neste jeg ønsker meg er vridbar skjerm som jeg synes er fantastisk nyttig sammen med Live View og det er jo merkelig at Canon ikke har det allerede, de var jo tidlig ute med dette på kompaktkameraer og har visstnok noen av patentene på området.

 

Siste ønske er bedre autofokus. Selv 30D er bra, og 50D er sikkert bedre, men autofokusen kan alltid bli bedre, flere punkter gir bedre mulighet for tracking.

 

Så jeg sitter og venter på 60D. Videomodus er jo gitt nå, men kommer det vridbar skjerm også så blir det oppgardering på meg.

Lenke til kommentar
Så jeg sitter og venter på 60D. Videomodus er jo gitt nå, men kommer det vridbar skjerm også så blir det oppgardering på meg.

 

Da blir det nok en julepresang på deg,og ryktene sier flippbar.

 

 

The camera is to be launched in the fall of 2009 and on sale for Christmas.

 

You can expect it to be branded “7D” the source says. The “xxD” moniker is going away. There is a perceived confusion with customers between Canon and Nikon model numbers. I actually hear people saying model numbers wrong all the time.

 

Specs:

 

* 15.1mp (apparently it will be the same sensor with some internal upgrades)

* DIGIC V (DIGIC IV a stopover to a big advancement in processing)

* New 13 Point AF

* 1080p Movie Mode

* 8fps

* 3″ VGA LCD

* 98% VF

* New Battery

* Weathersealing

* Ergonomic Upgrades

* 1x Compact Flash and 1x Secure Digital Slots

 

Some might say “why would Canon put DIGIC V in the 7D and not 5D2?”. Remember Canon has outspecced xxD cameras with Rebels in the past. People also scoffed at the 21mp notion of the 5D2 with the 1Ds3 around. You’re only as good as your latest camera I guess.

 

 

Kilde:Canon rumors

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...