Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?


Anbefalte innlegg

Hvis du bruker Lightroom kan du enkelt skjekke antall bilder tatt med 50D i biblioteket.

 

Nei jeg bruker ikke Lightroom, men det teller vel ikke sletta filer? Bare oppgir antall som ligger i biblioteket?

 

Uansett, har nettopp handlet meg et nytt og kraftigere "maskingevær" dvs 7D, kunne ikke si nei til det tilbudet og koblet inn turboen på kjerra, nå står saken til lading. Så jeg har ikke hatt tid til å sjekke om 50D'n funker i dag etter tørk.

 

Tor

Totalt antall eksponeringer lagres vel i EXIF for de nyere canon kameraene også. Slik Nikon har gjort i mange år.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du bruker Lightroom kan du enkelt skjekke antall bilder tatt med 50D i biblioteket.

 

Nei jeg bruker ikke Lightroom, men det teller vel ikke sletta filer? Bare oppgir antall som ligger i biblioteket?

 

Uansett, har nettopp handlet meg et nytt og kraftigere "maskingevær" dvs 7D, kunne ikke si nei til det tilbudet og koblet inn turboen på kjerra, nå står saken til lading. Så jeg har ikke hatt tid til å sjekke om 50D'n funker i dag etter tørk.

 

Tor

Totalt antall eksponeringer lagres vel i EXIF for de nyere canon kameraene også. Slik Nikon har gjort i mange år.

 

Tom

 

 

Sjekket EXIF, men fant ikke noen data på totalen.

 

Testet og huset nettopp med å kjøre det for full fres til det ikke ville mer uten å få feilmeldingen igjen. Det var ikke regn i går ettermiddag, men rått i lufta på slutten når sola forsvant. Vet ikke om huset da kan slå seg noe innvendig slik som en f.eks ser på biler som står parkert. Selve meldingen gir jo liten indikasjon på hvor feilen oppstår og kan være alt mulig. Litt merkelig at de ikke kan i dag spesifisere litt mer hvor en feil oppstår.

 

Tor

Lenke til kommentar
Testen angående Nikon D300s på depreview tar med seg både Canon 50D og 7D som sammenligning.

Her viser det at faktisk 50D henger rimelig godt med de to nyere kameraene.

Ble litt imponert i grunnen.

 

Det er vel noe jeg selv og har påpekt. Men etter å ha prøvd 7D nå så ser jeg at for mitt bruk var det noe vesentlig å hente ved å oppgradere. F.eks er fokussystemet til 7D totalt overlegent 50D, noe som kan bety mye dersom en som meg fotograferer hovedsaklig bevegelige mål. I tillegg er ISO-kontrollen på 7D bedre og mer nøyaktig antagelig. Jeg forventet ingen betydelig forskjell i bildekvaliteten, kun ørsmå forbedringer, noe som ser ut til å kunne stemme. Støy er omtrent som 50D. Man slipper ikke unna litt støy tror jeg ved så høy oppløsning på crop (uansett fabrikat). Spørsmålet blir da om støyens natur, hvor dominerende den er.

 

Det koker litt ned til bruksområde når det gjelder 50D eller 7D. Og jeg beholder mitt velbrukte 50D som ekstrahus/reserve.

 

Tor

Lenke til kommentar
Testen angående Nikon D300s på depreview tar med seg både Canon 50D og 7D som sammenligning.

Her viser det at faktisk 50D henger rimelig godt med de to nyere kameraene.

Ble litt imponert i grunnen.

 

Ja og det morsomme er at jeg hele tiden har hevdet at 50D er full på høyde med feks D300 , noe jeg har blitt behørig slaktet for her på forumet.

Min påstand etter å ha prøvd begge ser dog ut til å stå seg ganske bra :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...