Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?


Anbefalte innlegg

Canon EOS 50D og Error 99.

Dette "fenomenet" støtte jeg på i dag. Hendte aldri på mitt 400D. Alt stoppet opp og jeg måtte ta ut batteriet to ganger for å få det til å fungere. Er vel ingen vits i å klage hos Japan Photo og få et annet hus...nå har jeg Googlet litt på dette, og fant Error 99 - 50D i mange kontekster.

Er det bare så enkelt å oppdater Firmware. (Gjorde aldri det på 400D)

 

Har andre støtt på dette problemet. Det "skremte" meg litt. Hadde brukt funksjonen rask etterfølgende bildetaking.

Her er noen linker på det jeg fant om "fenomenet":

Link 1.

Link 2.

Link 3.

Link 4.(oppdatere firmware)

Link 5.

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som idealist så er jeg enig med kritikerne at det er litt synd dersom Canon kunne ha gitt 50D litt bedre all-round kvalitet ved å redusere oppløsningen noe, men valgte å ha et høyt tall for å tekkes "specs-kåte" kjøpere. Jeg har dog ikke kunnskapen som skal til for å avgjøre om de faktisk har gjort det.

 

-k

 

Det er en ting vi også må tenke på,om Canon gjør det for og selge mer eller for å unngå at salget stuper.

 

Det er nok en ting mitt imellom.

 

Canon EOS 50D og Error 99.

Dette "fenomenet" støtte jeg på i dag. Hendte aldri på mitt 400D. Alt stoppet opp og jeg måtte ta ut batteriet to ganger for å få det til å fungere. Er vel ingen vits i å klage hos Japan Photo og få et annet hus...nå har jeg Googlet litt på dette, og fant Error 99 - 50D i mange kontekster.

Er det bare så enkelt å oppdater Firmware. (Gjorde aldri det på 400D)

 

Har andre støtt på dette problemet. Det "skremte" meg litt. Hadde brukt funksjonen rask etterfølgende bildetaking.

Her er noen linker på det jeg fant om "fenomenet":

Link 1.

Link 2.

Link 3.

Link 4.(oppdatere firmware)

Link 5.

RandiA

 

Dette er noe man opplever med alt som inneholder en eller annen form for kunstig intelligens,Førstegenerasjon er spesielt utsatt.Canon slapp også 50D tidligere ut på markedet enn dem normalt pleier og gjøre,så kan hende 50D ikke har blitt testet fullt ut.Heldigvis så er det enkelt og "reparere" med og laste ned ny softvare.

Lenke til kommentar
Og dette evindelige "ISOmaset", selv det er snart ute av proporsjoner. I praktisk bruk, vel hvor mange har egentlig nesten utelukkende behov for maks ISO? Neppe mange i daglig bruk. Og selv på høy ISO imponerer 50D når man ser med øynene alene og ikke i mikroskopet.

 

Nei lytt til de som har brukt et gitt kamera over tid enn å kun finlese labtester..

Det å velge rett kamera handler om mye mer enn mtf og iso-ytelse. Men for noen så er dette viktige og relevante egenskaper.

 

Det er fint å konsultere brukere for innsikt i ting som er vanskelig å teste (ergonomi, brukervennlighet, slitestyrke). Det at en bruker er fornøyd med sitt 50D betyr dog ikke at ikke samme bruker kunne ha vært mer fornøyd med D90. Derfor synes jeg at sammenlignende tester også har en plass.

 

Som idealist så er jeg enig med kritikerne at det er litt synd dersom Canon kunne ha gitt 50D litt bedre all-round kvalitet ved å redusere oppløsningen noe, men valgte å ha et høyt tall for å tekkes "specs-kåte" kjøpere. Jeg har dog ikke kunnskapen som skal til for å avgjøre om de faktisk har gjort det.

 

-k

 

Vel, jeg har brukt 50D en god stund nå, og ser ingen av de "teoretiske problemer" ved praktisk bruk. Ikke har jeg sett noen som har erfaring med 50D i praktisk daglig bruk klage på dette med høy ISO heller. Heller tvert om.

 

Som jeg har nevnt har jeg og en 400D med en 10 mp oppløsning, men ser at uten tvil har de 5 mp ekstra i 50D en betydelig positiv effekt på flere områder, f.eks særlig ved crop. av bildet. Dessuten føles 50D's bilder å være uten tvil mer detaljerte og metta. Og 400D tar som kjent meget bra bilder.

 

Om 10 år er oppløsningen minst dobblet, det er en naturlig utvikling. Og denne diskusjonen kommer hver gang noen er først med å øke oppløsningen over en viss prosent. Men om et år eller to har de fleste sammenlignbare hus i den klassen minst 15mp. Bare vent og se, det er den naturlige utviklingen nå som før.

 

Du og flere nevner "kritikerne", men hvem er de? Har de reell lang praktisk erfaring med f.eks 50D kontra eventuelle konkurrerende hus? Alle hus har sine sterke og mindre sterke sider. Når det gjelder 50D er egentlig det noen snakker om dersom noe negativt skal nevnes, toppISO egenskapene. Men igjen, hvor er de som virkelig har brukt dette huset over tid under praktiske forhold og som klager på dette punktet?

 

Tor

Lenke til kommentar
Ut fra mottagelsen 50D har fått så virker det som om markedet og testere har fått mer tillit til Nikon relativt Canon for siste generasjon. Om det skyldes spesielt dårlig innsats fra Canon, spesielt god innsats fra Nikon, eller bare markedsføring vet jeg ikke.

 

Vel det har nok også noe med at feks D300 kom en god tid før 50D og dermed var en revlusjon i markede,noe bla akams test syneliggjorde, der ble jo D300 fremstilt som manna fra himmelen,menst 50D fikk en lunken mottakelse,selv om det er fullt på høyde med D300 og bedre på enkelte områder :hmm:

 

Er ikke D300 en helt annen prisklasse enn 50D? Synes å huske at 300D ligger enda langt over i pris? Er vel ikke helt rett å sammenligne de to da trodde jeg..

 

Tor

Lenke til kommentar
Canon EOS 50D og Error 99.

Dette "fenomenet" støtte jeg på i dag. Hendte aldri på mitt 400D. Alt stoppet opp og jeg måtte ta ut batteriet to ganger for å få det til å fungere. Er vel ingen vits i å klage hos Japan Photo og få et annet hus...nå har jeg Googlet litt på dette, og fant Error 99 - 50D i mange kontekster.

Er det bare så enkelt å oppdater Firmware. (Gjorde aldri det på 400D)

 

Har andre støtt på dette problemet. Det "skremte" meg litt. Hadde brukt funksjonen rask etterfølgende bildetaking.

Her er noen linker på det jeg fant om "fenomenet":

Link 1.

Link 2.

Link 3.

Link 4.(oppdatere firmware)

Link 5.

RandiA

 

Jeg fikk og en feilmelding i begynnelsen etpar ganger, men oppdaterte firmwaren og etterpå har det ikke kommet flere feilmeldinger. (å oppdatere er enkelt, det står en bruksanvisning hos canon, og jeg anbefaler metoden med å oppgradere via cf-kortet).

 

Er ikke uvanlig at noen bugs finnes i de første utgavene av firmware hos de fleste produsenter.

 

Tor

Lenke til kommentar
Og dette evindelige "ISOmaset", selv det er snart ute av proporsjoner. I praktisk bruk, vel hvor mange har egentlig nesten utelukkende behov for maks ISO? Neppe mange i daglig bruk. Og selv på høy ISO imponerer 50D når man ser med øynene alene og ikke i mikroskopet.

 

Nei lytt til de som har brukt et gitt kamera over tid enn å kun finlese labtester..

 

Tor

 

Med tanke på at det ligger millioner av bilder på nettet tatt av forskjellige kameraer så burde det vært nok til å avgjøre hva man liker. Prøver man kameraet i butikken og leser tester så er man langt på vei.

 

Og er det ikke naturlig å tro at hvis et kamera er god på ISO 25600, så er det veldig bra på ISO 400? Hvis man skal ta bilder innendørs er høy ISO et "must".. Da er det greit å ikke få så mye støy på feks ISO 1600. Så ISO er absolutt viktig, og bør være en avgjørende faktor hvis man er mye inne og tar bilder.

 

Det var vel noen bilder her om dagen ute i naturen med 50D satt til ISO 3200. Motivene, komponering osv var bra, men bildekvaliteten var så dårlig at jeg neppe ville ha kommet til å fått de på papir i etteritid. Minnet mye om et mobiltelefon-bilde.

Lenke til kommentar

Ang.err 99

Takker for beroligende svar.....skal prøve å få til den update av firmware så snart som mulig. Håper det ikke er så vanskelig. Har ikke gjort det før. Og håper instillingene jeg har på kameraet holder seg.

Bra det er så god hjelp å få her.... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar
Ut fra mottagelsen 50D har fått så virker det som om markedet og testere har fått mer tillit til Nikon relativt Canon for siste generasjon. Om det skyldes spesielt dårlig innsats fra Canon, spesielt god innsats fra Nikon, eller bare markedsføring vet jeg ikke.

 

Vel det har nok også noe med at feks D300 kom en god tid før 50D og dermed var en revlusjon i markede,noe bla akams test syneliggjorde, der ble jo D300 fremstilt som manna fra himmelen,menst 50D fikk en lunken mottakelse,selv om det er fullt på høyde med D300 og bedre på enkelte områder :hmm:

 

Er ikke D300 en helt annen prisklasse enn 50D? Synes å huske at 300D ligger enda langt over i pris? Er vel ikke helt rett å sammenligne de to da trodde jeg..

 

Tor

 

De lå vel temmelig likt i pris da 50D ble lansert og jo det er nettop D300 som er direkte konkurent til 50D eller omvendt om du vil.

Lenke til kommentar
Ang.err 99

Takker for beroligende svar.....skal prøve å få til den update av firmware så snart som mulig. Håper det ikke er så vanskelig. Har ikke gjort det før. Og håper instillingene jeg har på kameraet holder seg.

Bra det er så god hjelp å få her.... :yes:

RandiA

 

Bare husk og bruk et tomt kort som du formaterer på nytt før du begynner,du må nok regne med at kameraet setter seg til fabrikkinnstillingene igjen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Og dette evindelige "ISOmaset", selv det er snart ute av proporsjoner. I praktisk bruk, vel hvor mange har egentlig nesten utelukkende behov for maks ISO? Neppe mange i daglig bruk. Og selv på høy ISO imponerer 50D når man ser med øynene alene og ikke i mikroskopet.

 

Nei lytt til de som har brukt et gitt kamera over tid enn å kun finlese labtester..

 

Tor

 

 

Det var vel noen bilder her om dagen ute i naturen med 50D satt til ISO 3200. Motivene, komponering osv var bra, men bildekvaliteten var så dårlig at jeg neppe ville ha kommet til å fått de på papir i etteritid. Minnet mye om et mobiltelefon-bilde.

 

Og den slette kvaliteten skyldes kun dårlige egenskaper på høy ISO mener du? Ikke noe annet? Jeg har da sett det motsatte flere ganger, men så har jeg og sett dårlige bilder av 5Dmk2 eller alt mulig annet av toppdingser i kroner, tviler neppe på at det er husenes egenskaper det var noe slett med, heller fotografen kanskje..

 

Tor

Lenke til kommentar
Ut fra mottagelsen 50D har fått så virker det som om markedet og testere har fått mer tillit til Nikon relativt Canon for siste generasjon. Om det skyldes spesielt dårlig innsats fra Canon, spesielt god innsats fra Nikon, eller bare markedsføring vet jeg ikke.

 

Vel det har nok også noe med at feks D300 kom en god tid før 50D og dermed var en revlusjon i markede,noe bla akams test syneliggjorde, der ble jo D300 fremstilt som manna fra himmelen,menst 50D fikk en lunken mottakelse,selv om det er fullt på høyde med D300 og bedre på enkelte områder :hmm:

Dersom 50D hadde blitt lansert til 9000,- for tre år siden så hadde det sikkert fått en fantastisk velkomst. Det er en utvikling innen SLR, og dersom man lanserer produkter etter konkurenten som er jevnbyrdig eller dårligere så er det ikke så rart om det får en mer lunken mottagelse?

 

-k

Lenke til kommentar
Vel, jeg har brukt 50D en god stund nå, og ser ingen av de "teoretiske problemer" ved praktisk bruk. Ikke har jeg sett noen som har erfaring med 50D i praktisk daglig bruk klage på dette med høy ISO heller. Heller tvert om.

 

Som jeg har nevnt har jeg og en 400D med en 10 mp oppløsning, men ser at uten tvil har de 5 mp ekstra i 50D en betydelig positiv effekt på flere områder, f.eks særlig ved crop. av bildet. Dessuten føles 50D's bilder å være uten tvil mer detaljerte og metta. Og 400D tar som kjent meget bra bilder.

...

Du og flere nevner "kritikerne", men hvem er de? Har de reell lang praktisk erfaring med f.eks 50D kontra eventuelle konkurrerende hus? Alle hus har sine sterke og mindre sterke sider. Når det gjelder 50D er egentlig det noen snakker om dersom noe negativt skal nevnes, toppISO egenskapene. Men igjen, hvor er de som virkelig har brukt dette huset over tid under praktiske forhold og som klager på dette punktet?

 

Tor

Jeg har 350D og jeg skulle gjerne ha hatt muligheten til å ta endel innendørsbilder uten blitz som selv ikke 50mm f/1.8 tillater meg. Er du enig i at bedre ISO-ytelse er et berettiget ønske fra min side?

 

Er du enig i at ISO-ytelse ikke krever 1 års erfaring med kameraet, men en fornuftig designet test-rigg og to kvelder med målinger/eksempel-bilder?

 

Dersom du kan være enig i de to så skal jeg si meg enig i at ytelsen ved høy iso er bare en liten del av funksjonen til et kamera, og at de fleste moderne kamera har ganske god ytelse på dette.

 

Jeg mener at du ikke kan besvare hva som funker best for scenarioet jeg beskriver, av D300 og 50D, dersom du har aldri så mye erfaring med 50D men ingen med D300. Det betyr ikke at jeg avskriver dine praktiske erfaringer med ditt kamera.

Om 10 år er oppløsningen minst dobblet, det er en naturlig utvikling. Og denne diskusjonen kommer hver gang noen er først med å øke oppløsningen over en viss prosent. Men om et år eller to har de fleste sammenlignbare hus i den klassen minst 15mp. Bare vent og se, det er den naturlige utviklingen nå som før.

Hva hjelper det Ola Dunk som kjøper kamera i år? Argumentet til "oppløsningskritikerne" er vel at høyere oppløsning gir "dårligere bildekvalitet"*) for en gitt prosess-teknologi, eller for kamera av en gitt årgang.

 

For mitt bruk så kan jeg men hånden på hjertet si at 5 megapixel hadde vært lenge nok. Gi meg gjerne 100 megapixler om jeg får det gratis uten å ofre noe annet, men det er andre ting enn megapixlene som får meg til å vurdere å bytte.

 

-k

*)fryktelig udefinerbar egenskap.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Jeg sa at alt ellers var fint, bortsett fra all støyen.

 

Les mann, og slutt å krangle.

 

Digital støy er ikke fint på noen slags måte. Når det kommer til film kan det ofte tilføye et bilde noe.

 

Jeg krangler ikke, sa bare at du kan sikkert finne tilsvarende "dårlige" bilder med støy eller hva du vil, fra selv det beste/dyreste kamera og at ikke alltid er det kameraets "skyld".

 

Tor

Lenke til kommentar
Vel, jeg har brukt 50D en god stund nå, og ser ingen av de "teoretiske problemer" ved praktisk bruk. Ikke har jeg sett noen som har erfaring med 50D i praktisk daglig bruk klage på dette med høy ISO heller. Heller tvert om.

 

Som jeg har nevnt har jeg og en 400D med en 10 mp oppløsning, men ser at uten tvil har de 5 mp ekstra i 50D en betydelig positiv effekt på flere områder, f.eks særlig ved crop. av bildet. Dessuten føles 50D's bilder å være uten tvil mer detaljerte og metta. Og 400D tar som kjent meget bra bilder.

...

Du og flere nevner "kritikerne", men hvem er de? Har de reell lang praktisk erfaring med f.eks 50D kontra eventuelle konkurrerende hus? Alle hus har sine sterke og mindre sterke sider. Når det gjelder 50D er egentlig det noen snakker om dersom noe negativt skal nevnes, toppISO egenskapene. Men igjen, hvor er de som virkelig har brukt dette huset over tid under praktiske forhold og som klager på dette punktet?

 

Tor

Jeg har 350D og jeg skulle gjerne ha hatt muligheten til å ta endel innendørsbilder uten blitz som selv ikke 50mm f/1.8 tillater meg. Er du enig i at bedre ISO-ytelse er et berettiget ønske fra min side?

 

Er du enig i at ISO-ytelse ikke krever 1 års erfaring med kameraet, men en fornuftig designet test-rigg og to kvelder med målinger/eksempel-bilder?

 

Dersom du kan være enig i de to så skal jeg si meg enig i at ytelsen ved høy iso er bare en liten del av funksjonen til et kamera, og at de fleste moderne kamera har ganske god ytelse på dette.

 

Jeg mener at du ikke kan besvare hva som funker best for scenarioet jeg beskriver, av D300 og 50D, dersom du har aldri så mye erfaring med 50D men ingen med D300. Det betyr ikke at jeg avskriver dine praktiske erfaringer med ditt kamera.

Om 10 år er oppløsningen minst dobblet, det er en naturlig utvikling. Og denne diskusjonen kommer hver gang noen er først med å øke oppløsningen over en viss prosent. Men om et år eller to har de fleste sammenlignbare hus i den klassen minst 15mp. Bare vent og se, det er den naturlige utviklingen nå som før.

Hva hjelper det Ola Dunk som kjøper kamera i år? Argumentet til "oppløsningskritikerne" er vel at høyere oppløsning gir "dårligere bildekvalitet"*) for en gitt prosess-teknologi, eller for kamera av en gitt årgang.

 

For mitt bruk så kan jeg men hånden på hjertet si at 5 megapixel hadde vært lenge nok. Gi meg gjerne 100 megapixler om jeg får det gratis uten å ofre noe annet, men det er andre ting enn megapixlene som får meg til å vurdere å bytte.

 

-k

*)fryktelig udefinerbar egenskap.

 

Du stiller 2 spørsmål som selvsagt ingen kan være uenig med deg i. Særlig det første, men det andre er jo både og, noe som tester har vist, nemlig at de ofte spriker en god del. Samme hvilket hus som er under lupen.

 

Det en heller ikke må glemme er at firmwareoppgraderinger gjort etter tester, kan bedre resultater på flere områder, tester er ikke uvanlig gjort med tidlig utgave av firmware.

 

Det koker mye ned til hva behov en selv har og da hva en vektlegger. Alle hus har sine pluss og minussider. Uten tvil får man flere detaljer med økt oppløsning, og det er kanskje en viktig egenskap for noen. Jeg føler bare at det fokuseres vel mye på eventuelle negative momenter ved økt oppløsning og kritikerne overser de positive.

 

I grunnen var det samme kritikk f.eks da man økte fra 6 til 10, samme argumenter mot å øke. Og dette vil være en uendelig diskusjon da oppløsningen garantert stadig vil øke, man kan ikke stoppe utviklingen (heldigvis).

 

Tor

Lenke til kommentar
Uten tvil får man flere detaljer med økt oppløsning
Det er overhodet ikke "uten tvil". 15 Mp på APS-C-format er i faktisk i overkant av hva mye av den rimeligere optikken kan tegne av detaljer.

Det som er interessant når man leser en del tester av EOS 50D og EOS 500D (og Sony alfa 350 for den del), er at testerene klager over at de ikke ser den oppløsningen de forventer med de nye sensorene. Nå er jeg usikker på om det er optikken de bruker eller test-metodikken som er problemet. For meg så kan det se ut som om det er test-metodene som må oppgraderes til å passe dagens virkelighet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Bare husk og bruk et tomt kort som du formaterer på nytt før du begynner,du må nok regne med at kameraet setter seg til fabrikkinnstillingene igjen.

Alt gikk bra, det var mye enklere enn oppskriften ga inntrykk av. (Jeg skrev det i Err meldingen i 30D tråden.) Alle innstillinger ble beholdt på kamera. (Da jeg ikke er hjemme for tiden, og bare har med laptop, sliter jeg litt med at Photoshop Elements alltid åpner seg når jeg kobler til kamera, samtidig med EOS Utility, og begynner å laste inn bilder Jeg vil ikke ha det inn der, men i Zoombrowser. Dette skjer ikke på min stasjonære. Har prøvd alle mulige "Preferences" men får ikke bort den dumme automatiske åpningen på Elements innlasting av bilder. Noen som vet?.....jeg må bare trykke cancel og close, og får det jo inn i Zoom'n på en eller annen måte)

RandiA

Lenke til kommentar
Bare husk og bruk et tomt kort som du formaterer på nytt før du begynner,du må nok regne med at kameraet setter seg til fabrikkinnstillingene igjen.

Alt gikk bra, det var mye enklere enn oppskriften ga inntrykk av. (Jeg skrev det i Err meldingen i 30D tråden.) Alle innstillinger ble beholdt på kamera. (Da jeg ikke er hjemme for tiden, og bare har med laptop, sliter jeg litt med at Photoshop Elements alltid åpner seg når jeg kobler til kamera, samtidig med EOS Utility, og begynner å laste inn bilder Jeg vil ikke ha det inn der, men i Zoombrowser. Dette skjer ikke på min stasjonære. Har prøvd alle mulige "Preferences" men får ikke bort den dumme automatiske åpningen på Elements innlasting av bilder. Noen som vet?.....jeg må bare trykke cancel og close, og får det jo inn i Zoom'n på en eller annen måte)

RandiA

Nede til venstre på statuslinjen så er det et lite ikon du kan høyreklikke på. Velg disable der.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...