Gå til innhold

Erfaringstråd Canon EOS 50D - Det undervurderte hus?


Anbefalte innlegg

Jeg føler at fabrikkens oppsett er ypperlig og at man skal ha rimelig gode kunskaper for å overgå disse, ifølge min kompis som er utdannet fotograf og har prøvelånt 50D'en min, så er de rimelig safe og lite å utsette på.

 

Selvsagt vil det alltid være slik at noen liker å sette valg selv, eksperimentere osv. Noe av forcen til moderne digitale speilrefleks ligger jo der i mulighetene. Andre igjen sitter kanskje med erfaring fra det filmbaserte og ikke helt stoler på slike ferdige oppsett. Men, tviler på at de som setter opp disse parameterne på fabrikkene er noen amatører. Selv vet jeg ihvertfall at de er langt overlegne mine egne ferdigheter, og jeg velger heller å konsentrere meg om det rent motivmessige og lar ekspertene styre innstilningene.

 

Når det er sagt så har jeg og forstått av det jeg har lest omkring 50D at det er lite å utsette på de oppsatte valg fra fabrikken. Når det gjelder høylys er det ofte enten eller, nesten samme hva en velger, litt gambling, lyset ute forandrer seg ofte hele tiden, særlig på dager med sol/skyer kan lyset skifte utrolig mye og kjapt. Derfor klemmer jeg av serier og skipper etterpå de som kan vise utbrenthet, noe jeg tror at ikke bare gjelder canon i visse tilfeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er av den holdning at kjører man på grønn firkant, så gjør man seg selv en bjørnetjeneste. Det holder å gå over til P. Da tar du selv kontroll over når du skal bruke blits, du kan velge om du vil bruke auto-ISO eller ikke, og du kan overstyre eksponeringen hvis du føler for det. Dette er ting som er greit å sette seg inn i.

 

Men det er mye å hente ved å lære seg hvordan lukkertid, blender og ISO henger sammen. Da blir også Av og Tv innstillingen nyttige. Den enkleste måten å få til det er vel å studere denne tråden.

 

Tom

Lenke til kommentar
P er første skritt mot avansert bruk. Av brukes vel av de fleste av oss som liker å ha litt kontroll. Grønn firkant burde vært forbudt ;)

Tom

Takk, Tom da har jeg forstått det rett..veldig avansert denne 50D ja, phuuhhh....nå syntes jeg at jeg behersket 400D ganske bra etter snart 2 års trening, så er det som å begynne på nytt igjen...håper det går litt raskere nå da. Ringte nettopp Canon om den RAW-saken, merkelig, den jeg snakket med visste ikke mye om det som stod på deres sider...skulle undersøke og ringe meg tilbake. Men vi ble enige om at Zoom'n ikke har program for RAW-behandling, han sa det skulle komme (tror ikke han var helt sikker) i senere oppdateringer.

Rask levering fra Amazon, jeg fikk de to 50D bøkene rett i postkassen...kommet gjennom de så er man bra skodd...men det tar nok sin tid.---(Kamera er bra, så du bør ikke forlate Canon, Tom)...hva slags format det regnes som, har jeg lite greie på??? Det er et tema som jeg ikke har satt meg inn i enda.

RandiA

Lenke til kommentar
Rask levering fra Amazon, jeg fikk de to 50D bøkene rett i postkassen...kommet gjennom de så er man bra skodd...men det tar nok sin tid.---(Kamera er bra, så du bør ikke forlate Canon, Tom)...hva slags format det regnes som, har jeg lite greie på??? Det er et tema som jeg ikke har satt meg inn i enda.

RandiA

Det gjelder bare å ta en ting av gangen.

 

Jeg forblir nok fotobigamist. Men jeg forlater nok Canon's crop verden etter hvert.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er av den holdning at kjører man på grønn firkant, så gjør man seg selv en bjørnetjeneste. Det holder å gå over til P. Da tar du selv kontroll over når du skal bruke blits, du kan velge om du vil bruke auto-ISO eller ikke, og du kan overstyre eksponeringen hvis du føler for det. Dette er ting som er greit å sette seg inn i.

 

Men det er mye å hente ved å lære seg hvordan lukkertid, blender og ISO henger sammen. Da blir også Av og Tv innstillingen nyttige. Den enkleste måten å få til det er vel å studere denne tråden.

 

Tom

 

Det finnes andre valg enn kun "grønn firkant" som brukes. Poenget mitt er at ofte for min del rekker jeg ikke begynne å manuelt sette (og gamble) innstilninger når jeg fotograferer, vanskelig å få f.eks en ørn til å stoppe opp litt så jeg får mekka til innstilningene før den har seilt over neste fjell.

 

Personlig føler jeg at ofte fabrikkenes valg undervurderes og egne kanskje overvurderes. Når man som amatør leser de som elsker å bestemme alt selv får man ofte inntrykket at det å fotografere med digital speilrefleks er mer komplisert enn det egentlig er. Det er selvsagt mulig at fabrikkenes valg var "dårligere" før, men tviler på at de ikke gjør sitt aller beste på dette området i dag - og at man skal ha rimelig gode kunskaper om egenskapene til sitt hus før man overgår fabrikkenes ekspertise.

 

Dette ikke ment som å ta gleden bort fra de som liker å eksperimentere, men jeg konser meg heller om motivet. Og mye kan man fikse på i ettertid.

 

Tor

Lenke til kommentar
Det finnes andre valg enn kun "grønn firkant" som brukes. Poenget mitt er at ofte for min del rekker jeg ikke begynne å manuelt sette (og gamble) innstilninger når jeg fotograferer, vanskelig å få f.eks en ørn til å stoppe opp litt så jeg får mekka til innstilningene før den har seilt over neste fjell.

Tor

Ja, man fotograferer jo under ulike "settings", det gjør det jo veldig spennende med alle mulighetene...man har f.eks settingen: Nå skal jeg ut og FOTOGRAFERE, finne MOTIVET, sette de helt riktige innstillinger etc..., Så er det settingen: Ut på tur, en sammenkomst etc...hvor foto blir et "dokumentasjons-tillegg"..og det gjelder å gjøre et enkelt, raskt valg...

Apropos ørn: jeg fotograferte et ørne"show" og det var mange raske bevegelser i luften, jeg satte innstillingen på Sport (på 400D), og her var dette en enkel og god løsning fant jeg ut...

RandiA

Lenke til kommentar
Det finnes andre valg enn kun "grønn firkant" som brukes. Poenget mitt er at ofte for min del rekker jeg ikke begynne å manuelt sette (og gamble) innstilninger når jeg fotograferer, vanskelig å få f.eks en ørn til å stoppe opp litt så jeg får mekka til innstilningene før den har seilt over neste fjell.

Tor

Ja, man fotograferer jo under ulike "settings", det gjør det jo veldig spennende med alle mulighetene...man har f.eks settingen: Nå skal jeg ut og FOTOGRAFERE, finne MOTIVET, sette de helt riktige innstillinger etc..., Så er det settingen: Ut på tur, en sammenkomst etc...hvor foto blir et "dokumentasjons-tillegg"..og det gjelder å gjøre et enkelt, raskt valg...

Apropos ørn: jeg fotograferte et ørne"show" og det var mange raske bevegelser i luften, jeg satte innstillingen på Sport (på 400D), og her var dette en enkel og god løsning fant jeg ut...

RandiA

 

Nettopp Randi, og det samme finnes på 50D, bare at nå får du 6+ skudd per sekund isteden for 3 på 400D. (noe som var årsaken til at jeg valgte 50D) Men "sport" kan brukes til så mangt, klem av en serie på et ansikt som lever, f.eks et barn, da skal du få se mange morsomme blinkskudd, hehe. Og den funksjonen (og de andre ferdige) er klar straks, og sjeldent er det der problemet oppstår, men heller hos fotografen..

 

Tor

Lenke til kommentar
Min erfaring med "Auto ISO" funksjonen på 50D er at den faktisk fungerer ............

Interessant...det virker som ISO auto-valgene er fornuftige ja, så jeg tror jeg begynner der :yes: ..men med P, mener du da grønn firkant? helt auto? eller den bokstaven P. Jeg har vent med til å bruke AV - blenderprioritert, og brukte aldri grønn firkant på 400D, og f/7.1 var ofte en god blenderløsning der til det "vanlige".

RandiA

 

Jeg mener bokstaven "P" ja - ofte omtalt som "Program Auto" - grønn firkant bruker jeg aldri - det blir litt for lite macho :)

 

Er forsåvidt enig i at automatikken ofte velger gode innstillinger. Men spesielt i situasjoner hvor man vil kontrollere dybdeskarpheten, samt i situasjoner hvor man må kunne kontrollere lukkerhastigheten (sports-/action-/nattfotografering) så strekker ikke automatikken til. Heller ikke i situasjoner hvor man vil fange en spesiell stemning i bildene. Dessuten så gir det en egen tilfredsstillelse å overstyre automatikken med godt (og helst bedre) resultat - samt at man faktisk lærer utrolig mye av det.

 

50D er forøvrig et langt bedre kamerahus enn 40D - jeg hadde et 40D i en periode inntil det ble stjålet og jo mer jeg bruker 50D jo mer verdsetter jeg forbedringene fra 40D. De er faktisk flere og større enn det papirspesifikasjonen ved første øyekast tyder på.

Lenke til kommentar
50D er forøvrig et langt bedre kamerahus enn 40D - jeg hadde et 40D i en periode inntil det ble stjålet og jo mer jeg bruker 50D jo mer verdsetter jeg forbedringene fra 40D. De er faktisk flere og større enn det papirspesifikasjonen ved første øyekast tyder på.

Det er hyggelig å høre - det var mye frem og tilbake når 50D kom. Jeg selv kan ikke huske at 40D ble slaktet når den kom; det generelle inntrykket er at det var en klar forbedring av 30D. Problemet til 50D er vel at den kom for raskt etter 40D, slik at den ble sett som et motsvar til Nikon D300. Og 50D ble dermed sammenlignet med D300 på D300s premisser; istedet for at man så på hva som er 50Ds styrker.

 

Tom

Lenke til kommentar

Anbefaler sterkt boka "Canon 50D - From Snapshots to Great Shots" av Jeff Revell. Den tar for seg funksjonene og er ment som noe mer enn bare en manual som du faktisk gidder å lese. Etter hvert kapittel får du utfordringer som du tar med deg videre og den forklarer også fotografi i tillegg slik at du begynner litt med det grunnleggende og beveger seg fra basic mode til å forstå bruken av de mer avanserte modusene. Kjøpte boka fra ebooks.com som PDF form og jeg er veldig fornøyd med den!

 

Utenom det så bruker jeg absolutt aldri P! 90% av tiden bruker jeg Av for jeg har alltid lyst å ha kontroll over dybdeskarpheten og ellers går det i Tv når det passer seg eller fullt manuelt.

 

Edit: Må lære meg å lese hele posten.

Endret av iamroar
Lenke til kommentar
Anbefaler sterkt boka "Canon 50D - From Snapshots to Great Shots" av Jeff Revell. Den tar for seg funksjonene og er ment som noe mer enn bare en manual som du faktisk gidder å lese. Etter hvert kapittel får du utfordringer som du tar med deg videre og den forklarer også fotografi i tillegg slik at du begynner litt med det grunnleggende og beveger seg fra basic mode til å forstå bruken av de mer avanserte modusene. Kjøpte boka fra ebooks.com som PDF form og jeg er veldig fornøyd med den!

 

Utenom det så bruker jeg absolutt aldri P! 90% av tiden bruker jeg Av for jeg har alltid lyst å ha kontroll over dybdeskarpheten og ellers går det i Tv når det passer seg eller fullt manuelt.

 

Edit: Må lære meg å lese hele posten.

 

Du har jo egentlig full kontroll med både dybdeskarphet og lukkerhastighet når du bruker P programmet. Kameraet vil da foreslå en lukker/blender og du kan endre disse "parvis" (dvs kameraet vil vele verdier som passer sammen) og slik kan du velge større blender/kortere lukkertid eller mindre blender/lengre lukkertid.

 

Selv bruker jeg gjerne P når ting må skje fort, ellers Av eller Tv avhengig av situasjonen. M bruker jeg kun i helt spesielle situasjoner, nattfotografering og situasjoner med særlig vanskelig lys er eksempler på slike situasjoner. Men stort sett så gjør man klokt i å i hvert fall velge å ta imot noe hjelp fra automatikken - den gjør i de fleste situasjoner en bedre jobb enn man klarer selv. ;)

Lenke til kommentar

Det er hyggelig å høre - det var mye frem og tilbake når 50D kom. Jeg selv kan ikke huske at 40D ble slaktet når den kom; det generelle inntrykket er at det var en klar forbedring av 30D. Problemet til 50D er vel at den kom for raskt etter 40D, slik at den ble sett som et motsvar til Nikon D300. Og 50D ble dermed sammenlignet med D300 på D300s premisser; istedet for at man så på hva som er 50Ds styrker.

 

Tom

 

Slaktet og slaktet fru blomkål, vel, jeg føler kritikken egentlig har dreid seg omkring mikroskopnivå på de få sakene noen tester har ment var negative, og dermed er det blåst opp i svære typer som om det var en mandagsdings som var skapt, noe som jo er totalt ute av proporsjoner. Tross alt er vel og 50D pr i dag det som ligger rett under fullformat/proffnivå hos canon. Det er litt som om man ynder å se alt fra feil vinkel når det testes av og til: "må bare finne noe negativt samme søren, for det må jo være noe?".

 

Og selvsagt, det perfekte kamera finnes ikke, ikke som tilfredstiller alle. Og så glemmer man de positive elementene ved at de kommer i små typer, mens de negative som egentlig i praktisk bruk ikke er tilstede blåses i feit skrift. Litt feil tankegang mener jeg.

 

Og når 60D kommer (eller hva det kommer til å bli navngitt som) så skjer det samme igjen. Og da roses nok 50D kontra 60D siden man ikke får en revolusjon, tiden for kvantesprang er forbi - noe enkelte ikke har forstått.

 

Selv har jeg enda tilgode å høre noe negativt av betydning om 50D av de som virkelig har brukt dette i en periode i mange slags situasjoner.

 

Det eneste jeg vil si er at ved rene landskapsbilder i pano med min sigma 10-20 kunne jeg tenkt meg noe bedre dybdeskarphet, dog skal det sies at den ikke er verre enn med 400D, så mulig det er objektivet eller at der strekker ikke autovalg nok til. På den annen side, hvordan klarer man sjekke dybdeskarpheten på lang avstand i et panobilde før man skyter? Og som sagt skifter lyset konstant ved landskapsskyting.

 

Tor

Lenke til kommentar
Anbefaler sterkt boka "Canon 50D - From Snapshots to Great Shots" av Jeff Revell. .....

Utenom det så bruker jeg absolutt aldri P! 90% av tiden bruker jeg Av for jeg har alltid lyst å ha kontroll over dybdeskarpheten og ellers går det i Tv når det passer seg eller fullt manuelt.

Takk for bok-tips, skal se på den, har disse to på 50D jeg:

Canon EOS 50D Digital Field Guide by Charlotte K. Lowrie og Magic Lantern Guides: Canon EOS 50D by Rob Sheppard.

 

Jeg holder meg til AV på denne også jeg, vente meg til det på 400D...så får jeg gå videre derfra:

 

Nå har jeg vært gjennom den "snabb-manualen", har et par nye spørsmål:

AF Autofokusinnstilling, er det ikke greit til vanlig å ha den innstilt på Al Focus, slik at man veksler mellomlitt forskjellig. (Så kan man heller skru til One Shot når man tar stilleben eller Al Servo for raske bevegelser?)

 

Neste spørsmål: C.Fn I innstilling for Blitz synk fungerte så bra på 400D så jeg slapp å få orange-farget interiør med blitz, men nå husket jeg ikke hva jeg stilte den på, her fant jeg det på 7, men det var to valg der, er det første med fast 1/60 som er lurt å bruke?

Randi

Lenke til kommentar
Slaktet og slaktet fru blomkål, vel, jeg føler kritikken egentlig har dreid seg omkring mikroskopnivå på de få sakene noen tester har ment var negative, og dermed er det blåst opp i svære typer som om det var en mandagsdings som var skapt, noe som jo er totalt ute av proporsjoner. Tross alt er vel og 50D pr i dag det som ligger rett under fullformat/proffnivå hos canon. Det er litt som om man ynder å se alt fra feil vinkel når det testes av og til: "må bare finne noe negativt samme søren, for det må jo være noe?".

En av grunnene til hylekoret (hvis det fantes, som du sier) var støytelsen på høy ISO; Nikon D3 (og tildels D300) satte skapet ettertrykkelig på plass der. I tillegg til en avansert og velfungerende autofokusmodul. Og da Canon valgte å prioritere antall piksler og kun foretok noen små justeringer av autofokus, noe som gjør at ytelsen (eller er sannsynlig målingene) ikke var like god eller bedre enn Nikon, så var "skandalen" et faktum. Jeg ble også revet med i kampens hete ... I dag er bildet mer nyansert og det er ikke vanskelig å være enig med deg at det var ute av proporsjoner. At det er det beste crop kameraet til Canon hittils stemmer også; men om det er det mest prisgunstige kan diskuteres. Dvs. hvis det skiller kun 1500,- mellom 40D og 50D så den dikusjonen død også.

 

Og selvsagt, det perfekte kamera finnes ikke, ikke som tilfredstiller alle. Og så glemmer man de positive elementene ved at de kommer i små typer, mens de negative som egentlig i praktisk bruk ikke er tilstede blåses i feit skrift. Litt feil tankegang mener jeg.

Det er noen som virkelig trenger bedre ytelse på høy ISO enn det 50D leverer; men de bør skaffe seg Nikon 700D til de jobbene. Så enkelt er det.

 

Og når 60D kommer (eller hva det kommer til å bli navngitt som) så skjer det samme igjen. Og da roses nok 50D kontra 60D siden man ikke får en revolusjon, tiden for kvantesprang er forbi - noe enkelte ikke har forstått.

Det skjer sikkert. Men det vil være en ting som 20D/30D/40D eiere bør være klar over, er at 60D kommer sannsynligvis tilå bruke et annet batteri. Det er av betydning for oss somhar en del batterier og grep.

 

Selv har jeg enda tilgode å høre noe negativt av betydning om 50D av de som virkelig har brukt dette i en periode i mange slags situasjoner.

Et godt poeng. De som klaget mest har sikkert kjøpt seg 5D Mk II og syter over ting der istedet...

 

Det eneste jeg vil si er at ved rene landskapsbilder i pano med min sigma 10-20 kunne jeg tenkt meg noe bedre dybdeskarphet, dog skal det sies at den ikke er verre enn med 400D, så mulig det er objektivet eller at der strekker ikke autovalg nok til. På den annen side, hvordan klarer man sjekke dybdeskarpheten på lang avstand i et panobilde før man skyter? Og som sagt skifter lyset konstant ved landskapsskyting.

Der har du en situasjon hvor du vil tjene på å lære deg noen triks. I slike situasjoner så må man ha full kontroll. Det samme gjelder hvis du skal leke med HDR.

 

Tom

Lenke til kommentar
Takk for bok-tips, skal se på den, har disse to på 50D jeg:

Canon EOS 50D Digital Field Guide by Charlotte K. Lowrie og Magic Lantern Guides: Canon EOS 50D by Rob Sheppard.

 

Jeg holder meg til AV på denne også jeg, vente meg til det på 400D...så får jeg gå videre derfra:

 

Nå har jeg vært gjennom den "snabb-manualen", har et par nye spørsmål:

AF Autofokusinnstilling, er det ikke greit til vanlig å ha den innstilt på Al Focus, slik at man veksler mellomlitt forskjellig. (Så kan man heller skru til One Shot når man tar stilleben eller Al Servo for raske bevegelser?)

 

Neste spørsmål: C.Fn I innstilling for Blitz synk fungerte så bra på 400D så jeg slapp å få orange-farget interiør med blitz, men nå husket jeg ikke hva jeg stilte den på, her fant jeg det på 7, men det var to valg der, er det første med fast 1/60 som er lurt å bruke?

Randi

Jeg bruker One Shot, da jeg også bruker kun det midtre fokuspunktet på 30D. Mine motiver holder seg uansett i ro.

 

Customfunksjonene flyttes rundt mellom hver modell ... Hvilke 3 valg har du i C.Fn. 7 ? 1/60, 1/200, og av ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg bruker One Shot, da jeg også bruker kun det midtre fokuspunktet på 30D. Mine motiver holder seg uansett i ro.

 

Customfunksjonene flyttes rundt mellom hver modell ... Hvilke 3 valg har du i C.Fn. 7 ? 1/60, 1/200, og av ?

Tom

 

Er det lurest One Shot da kanskje, hadde den på det før, men jeg tenkte den Al Focus "regulerte" seg selv automatisk...(og som oftest lar jeg alle Focus-punktene blinke når jeg tar bilder, på macro bruker jeg som oftest bare ett lysende Focuspunkt)

 

Jeg husker ikke hva jeg hadde den blitz.sync på før, men den var god, her står den slik i valg:

0: Auto

1: 1/250 - 1/60sek.auto

2: 1/259sek. (fast)

 

(Noen som vet hvorfor det er to på-trinn på av/på bryteren, jeg skrur på begge trinnene jeg, og sensor-rens skjer visst både av og på... :!: )

Randi

Lenke til kommentar
Er det lurest One Shot da kanskje, hadde den på det før, men jeg tenkte den Al Focus "regulerte" seg selv automatisk...(og som oftest lar jeg alle Focus-punktene blinke når jeg tar bilder, på macro bruker jeg som oftest bare ett lysende Focuspunkt)

Begynn der; og så kan du prøve ut senere.

 

Jeg husker ikke hva jeg hadde den blitz.sync på før, men den var god, her står den slik i valg:

0: Auto

1: 1/250 - 1/60sek.auto

2: 1/259sek. (fast)

Valg 1 er ny - jeg ville begynt med den, og se om du blir fornøyd.

 

(Noen som vet hvorfor det er to på-trinn på av/på bryteren, jeg skrur på begge trinnene jeg, og sensor-rens skjer visst både av og på... :!: )

Randi

Fordi midtstillingen slår av snurrehjulet bak i P, Av,Tv og M. Kan være nyttig.

 

Tom

Lenke til kommentar

'TorVidle' post='13819032' date='28/05-2009 : 17:49']Det eneste jeg vil si er at ved rene landskapsbilder i pano med min sigma 10-20 kunne jeg tenkt meg noe bedre dybdeskarphet, dog skal det sies at den ikke er verre enn med 400D, så mulig det er objektivet eller at der strekker ikke autovalg nok til. På den annen side, hvordan klarer man sjekke dybdeskarpheten på lang avstand i et panobilde før man skyter? Og som sagt skifter lyset konstant ved landskapsskyting.

 

Der har du en situasjon hvor du vil tjene på å lære deg noen triks. I slike situasjoner så må man ha full kontroll. Det samme gjelder hvis du skal leke med HDR.

 

Tom

 

Mulig det, jeg bruker oppsettet for landskapsfotografering. Tar man et panoramabilde f.eks fra en høyde over et landskap som forsvinner i horisonten er det vel vanskelig uansett å få dybdeskarphet over hele flaten? Det vil vel være slik siden man ikke får fokus over alle deler som jo varierer i avstand i et slikt motiv? Hele bildeflaten dekkes jo av objekter med forskjellige avstander fra ståstedet og nulles ut i horisonten til slutt.

 

Jeg hadde/har samme "problem" (og da med samme objektiv) på 400D. Dermed er det kanskje slik du antyder, eller rett og slett naturlovene som setter begrensningen?

 

Når det gjelder 60D så har jeg forstått at det antagelig heller ikke blir noen "revolusjon", men får 1. gen video (noe jeg vil anta muligens kan firmwares på 50D og dersom canon "vil"), men beholder samme oppløsning, dog skal visst speeden økes litt (til 8 bps) og ny digi V. Dersom dette stemmer er det egentlig ikke den store oppgraderingen der heller, dog forstår jeg ikke helt hva enkelte forventer seg i dag når man allerede er på en foreløpig grense. At produsentene har såpass tett fornying kan og disktures nytteverdien av, men det er vel en markedsrelatert greie.

 

Tor

 

(hvordan får man boxet inn i det man svarer på fra andres innlegg? Jeg får en feilmelding her?)

Lenke til kommentar
Mulig det, jeg bruker oppsettet for landskapsfotografering. Tar man et panoramabilde f.eks fra en høyde over et landskap som forsvinner i horisonten er det vel vanskelig uansett å få dybdeskarphet over hele flaten? Det vil vel være slik siden man ikke får fokus over alle deler som jo varierer i avstand i et slikt motiv? Hele bildeflaten dekkes jo av objekter med forskjellige avstander fra ståstedet og nulles ut i horisonten til slutt.

 

Jeg hadde/har samme "problem" (og da med samme objektiv) på 400D. Dermed er det kanskje slik du antyder, eller rett og slett naturlovene som setter begrensningen?

Det er så enkelt og greit at det du prøver på blir for vanskelig for landskapsmodus. Manuell styring og kontroll over fokus er veien å gå. Objektivet er det ingen feil på.

 

Når det gjelder 60D så har jeg forstått at det antagelig heller ikke blir noen "revolusjon", men får 1. gen video (noe jeg vil anta muligens kan firmwares på 50D og dersom canon "vil"), men beholder samme oppløsning, dog skal visst speeden økes litt (til 8 bps) og ny digi V. Dersom dette stemmer er det egentlig ikke den store oppgraderingen der heller, dog forstår jeg ikke helt hva enkelte forventer seg i dag når man allerede er på en foreløpig grense. At produsentene har såpass tett fornying kan og disktures nytteverdien av, men det er vel en markedsrelatert greie.

 

Tor

Jeg tror du har rett i at det blir kun mindre saker ...

 

(hvordan får man boxet inn i det man svarer på fra andres innlegg? Jeg får en feilmelding her?)

Du har fått slettet den første [ foran quote ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...