Gå til innhold

Minibærbar med Windows 7 Starter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis linux skal bli et skikkelig alternativ til Windows.

så må de tilby den samme supporten.

i dag virker dett bortgjemt. jeg kan bar huske å ha hørt om et selskap som kan gi support på sette.

 

i tillegg så bør nok ikke den vanlige brukeren merke forskjellen på designet. at ting går kjappere selvfølgelig en fordel.

 

hvis ikke programmene i linux føles svært like dem i Windows ( egentlig det oset man er vant til å bruke ) så blir linux fort en negativ opplevelse.

 

men, hvilke programmer er det man egenlig bruker på slik maskiner ?

de brukes da til mere en å bare lese e-posten ?

Lenke til kommentar

Så microsoft drar en apple?

Leverer et OS med kunstige begrensninger som ingen ønsker, samtidig som de forteller oss at det er til eget beste :p

Heldigvis er MS fanbois lurere enn apple fanbois.

 

Egentlig synes jeg det er positivt at man får valgmuligheten til å spare kostnader. Så kan de som likevel ønsker fullversjon av win7 (eller et annet OS) gå til innkjøp av det i etterkant.

Lenke til kommentar

Til NorthWave:

 

Leste om Presto her på hardware.no og en engelsk nettsted jeg ikke husker. Lastet ned Presto fra følgende side:

 

www.prestomypc.com

 

Har hatt lyst på noe slikt helt siden jeg hørte om Asus expressgate. Men den kan man jo ikke installere selv.

Lenke til kommentar

Hvis Microsoft skal "gi bort" Windows 7 så må de ha noen begrensninger. Windows er ikke gratis og kommer neppe til å bli det i fremtiden. Microsoft er en kommersiell programvareutvikler. Ikke en gjeng hippier med GNU som bibel.

 

Windows XP som ble lisensiert til Netbooks hadde også begrensninger. Egentlig skulle de kutte ut alt salg av Xp for lenge siden, men pga fiaskon Vista så måtte de dra XP opp fra det døde og lage en ny serie med produktnøkler.

 

Slik er det med det meste. Man setter inn kunstig begrensninger for å selge samme produkt i flere prisklasser. Slik har det vært før og slik blir det i fremtiden. Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer og syter over dette. Det er ikke noe nytt.

Liker dere det ikke så ikke kjøp det heller. Eller kjøp Windows 7 fullversjon eller bruk Linux.

Lenke til kommentar
Liker dere det ikke så ikke kjøp det heller. Eller kjøp Windows 7 fullversjon eller bruk Linux
Du har vel fått med deg at de fleste bærbare selges med Windows forhåndsinstallert i dag? Hvor lett er det å få tilbake pengene for den ubrukte lisensen som følger med?

Skal være en 'morsom' opplevelse har jeg hørt men hvorfor gidde å begynne på en sånn prosess når det faktisk ikke er så vanskelig å finne en minibærbar med linux i utgangspunktet? De er selvfølgelig ikke like vanlige som windows maskiner men hvis du virkelig er interressert så er det null problem å slippe unna windows-lisens.

 

 

 

 

Litt rart at prisguiden ikke lar deg sortere på OS forresten..

Lenke til kommentar
Skal være en 'morsom' opplevelse har jeg hørt men hvorfor gidde å begynne på en sånn prosess når det faktisk ikke er så vanskelig å finne en minibærbar med linux i utgangspunktet? De er selvfølgelig ikke like vanlige som windows maskiner men hvis du virkelig er interressert så er det null problem å slippe unna windows-lisens.
Har du noen gode eksempler? Det lønner seg å sjekke før man uttaler seg. De fleste populære minibærbare kommer med windows preinstallert. Eksempel:

1 av 37 mulige kommer ikke med windows: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&...lter=A00140.-11.

 

I tillegg kommer gjerne de få linux variantene med dårligere hw

Lenke til kommentar
Skal være en 'morsom' opplevelse har jeg hørt men hvorfor gidde å begynne på en sånn prosess når det faktisk ikke er så vanskelig å finne en minibærbar med linux i utgangspunktet? De er selvfølgelig ikke like vanlige som windows maskiner men hvis du virkelig er interressert så er det null problem å slippe unna windows-lisens.
Har du noen gode eksempler? Det lønner seg å sjekke før man uttaler seg. De fleste populære minibærbare kommer med windows preinstallert. Eksempel:

1 av 37 mulige kommer ikke med windows: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&...lter=A00140.-11.

 

I tillegg kommer gjerne de få linux variantene med dårligere hw

https://prisguiden.no/

 

"Det lønner seg å sjekke før man uttaler seg." :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du få tilbake pengene for din ubrukte lisens?

Når du kjøper en bærbar maskin og det følger med operativsystem så er det jo endel av pakka?

 

Om Rimi selger en Taco pakke, hvor du får med alt du trenger for å lage taco, men du ønsker en annen "hot" sausen og ikke den standard "medium" sausen som fulgte med, så kan du jo ikke forvente at du kan ta ut medium sausen fra pakken og få igjen pengene for den?

 

 

Greit nok at 99% av alle bærbare leveres med Windows ferdig installert så du gjerne kommer i situasjoner hvor du får feil Windows versjon kontra hva du selv ønsker, eller kanskje du ønsker alternative operativsystemer og dermed river deg i håret av å måtte betale Windows lisens med på kjøpet?

 

Det er nå en ting, med det å forvente at du kan kjøpe noe for så å levere inn deler av "pakken" tilbake og få igjen penger for det er jo passe naivt og idiotisk?

Lenke til kommentar
Egentlig synes jeg det er positivt at man får valgmuligheten til å spare kostnader. Så kan de som likevel ønsker fullversjon av win7 (eller et annet OS) gå til innkjøp av det i etterkant.

Eller man kan ta i bruk et eller annet hack som opphever "max 3 apps"-begrensningen ...

 

Det vil nok ikke ta lang tid før noen finner ut hvordan det kan gjøres.

(og så begynner kappløpet med Microsoft om å tette/åpne dette "hullet" ...)

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle du få tilbake pengene for din ubrukte lisens?

Når du kjøper en bærbar maskin og det følger med operativsystem så er det jo endel av pakka?

 

Om Rimi selger en Taco pakke, hvor du får med alt du trenger for å lage taco, men du ønsker en annen "hot" sausen og ikke den standard "medium" sausen som fulgte med, så kan du jo ikke forvente at du kan ta ut medium sausen fra pakken og få igjen pengene for den?

 

 

Greit nok at 99% av alle bærbare leveres med Windows ferdig installert så du gjerne kommer i situasjoner hvor du får feil Windows versjon kontra hva du selv ønsker, eller kanskje du ønsker alternative operativsystemer og dermed river deg i håret av å måtte betale Windows lisens med på kjøpet?

 

Det er nå en ting, med det å forvente at du kan kjøpe noe for så å levere inn deler av "pakken" tilbake og få igjen penger for det er jo passe naivt og idiotisk?

 

Dette står det jo faktisk at man kan gjøre (eller ihvertfall gjorde det det) på EULAen man får opp ved første boot av OEM Windows. Man kan trykke "Nei, jeg godkjenner ikke avtalen", og dermed skal man ha rett til å få igjen pengene for produktet.

 

Det er imidlertid ikke alle PC-produsenter som er like lett å ha med å gjøre om man forsøker seg på noe sånt, men har da hørt flere "suksesshistorier" om at folk faktisk har fått igjen pengene.

 

Uansett er det grundig irriterende å ikke få valget om å få levert maskinen uten operativsystem. Noen få produsenter tilbyr dette (og da gjerne bare på noen få modeller), men man ender som regel opp med å ikke få den typen hardware man er ute etter, og må betale den sure "Windows-skatten" (eller forsøke seg på å få igjen pengene.. som kanskje går om man har flaks).

Lenke til kommentar

Det er nå en ting, med det å forvente at du kan kjøpe noe for så å levere inn deler av "pakken" tilbake og få igjen penger for det er jo passe naivt og idiotisk?

Dette står det jo faktisk at man kan gjøre (eller ihvertfall gjorde det det) på EULAen man får opp ved første boot av OEM Windows. Man kan trykke "Nei, jeg godkjenner ikke avtalen", og dermed skal man ha rett til å få igjen pengene for produktet.

Er det forresten noen som vet om Apple tilbyr det samme?

 

En MacBook Pro skal jo være skikkelig bra som Windows-maskin, og hvis en kunne få tilbake pengene for OS X, så ville det jo hjulpet litt ....

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet om Apple tilbyr det samme?

 

En MacBook Pro skal jo være skikkelig bra som Windows-maskin, og hvis en kunne få tilbake pengene for OS X, så ville det jo hjulpet litt ....

Dagens! Du må vel strengt tatt ha OSX for å kunne kjøre BootCamp - som tillater installasjon av Windows, eller annet OS. :!: Men vi snakker Apple, så det skjer den dagen griser kan fly tenker jeg...

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet om Apple tilbyr det samme?

 

En MacBook Pro skal jo være skikkelig bra som Windows-maskin, og hvis en kunne få tilbake pengene for OS X, så ville det jo hjulpet litt ....

Dagens! Du må vel strengt tatt ha OSX for å kunne kjøre BootCamp - som tillater installasjon av Windows, eller annet OS. :!: Men vi snakker Apple, så det skjer den dagen griser kan fly tenker jeg...

 

Windows 7 støtter vel EFI, og kan fint boote på en Mac uten BootCamp. (Mener faktisk at Vista kan det også, men er ikke sikker).

 

En Mac idag er bare en PC uten BIOS, det er ingen stor heksekunst å kjøre et annet OS på den. Har selv lagt inn linux på min.. uten å røre BootCamp.

Lenke til kommentar
Windows 7 støtter vel EFI, og kan fint boote på en Mac uten BootCamp. (Mener faktisk at Vista kan det også, men er ikke sikker).

 

En Mac idag er bare en PC uten BIOS, det er ingen stor heksekunst å kjøre et annet OS på den. Har selv lagt inn linux på min.. uten å røre BootCamp.

Sant nok, men selv om denne "tekniske begrensningen" med OSX+BC overvinnes, så får man neppe igjen så mye som en kr av Apple for OSX lisensen selv om den ikke brukes, det er det viktigste poenget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...